Onko täällä muita, jotka säästävät pieniä summia rahastoon kuussa?
Tekeekö sinullekin se tiukkaa, mutta uskot että sinnikkäällä säästämisellä saavutat ehkä tulevaisuudessa jotain?
Kommentit (128)
Minkälaisia rahastoja olette valinneet? Minkä pankin tai vastaavan kautta hoidatte noita sijoituksianne?
Joo 50 euroa ainakin säästän joka kuukausi.
Minulla Nordean kautta keskiriskinen rahasto, jonne laitan kuukaudessa rahaa.
ap
Itse säästän käteisenä rahaa, ettei vaikuta tukiin
Et numero kahdeksan kuulu tähän keskusteluun. En saa kiinni sinun ajatuksestasi tulla kehumaan omalla hyväosaiuudellasi. Ehkä se tyydyttää sinua. Tsemppiä.
n.150€ menee. Pitäisi laittaa enemmän sillä tileille kertyy jatkuvasti rahaa jolle ei ole mitään käyttöä...
Minä olen sijoittanut joitakin vuosia 50 euroa kuussa OP:n maailma indeksirahastoon. Aika surkea rahasto, tuotto tähän mennessä jotain 24%. Suosittelen tekemään mieluummin vaikka eläkevakuutuksen. Mandatumilla on ainakin aiemmin ollut hyviä tuotteita, rahat USAlaisiin indekseihin.
Lasten ollessa pieniä saan kasaan joka kuukausi 100 euroa rahastoon laitettavaksi. Yritän ajatella että se on 10 vuodessa 12000 euroa vaikka on aika pieni summa.
Minusta 250 euroa kuussa on aika iso raha.
Olen pidemmän aikaa laittanut 10 euroa kuukaudessa S-Pankin rahastoon. Aluksi tuo järjestely tuntui turhalta koska saldo näytti jatkuvasti tosi pieneltä, etenkin kun lähti menemään ensimmäisinä kuukausina miinukselle ja sukelsi aina vain lisää. Kun onnistuin säästämään rahaa, laitoin nekin samaan rahastoon, ja sitten vuosia myöhemmin saldo alkoikin olla jo hyvän kokoinen. Miinukselta noustiinkin vähitellen ensin nollaan ja sitten on päästy selkeästi plussan puolelle. Nyt jos myisin osuuteni pois, saisin satojen eurojen säästöt tililleni ja siihen päälle satojen eurojen voitot. Opettavainen kokemus sen osalta, että pienelläkin summalla voi aloittaa sijoittamisen, ja että vaikka joskus mentäisiin paljonkin miinukselle niin missään tapauksessa ei kannata myydä omistuksiaan pois. Tavoitteenani on jatkaa tätä niin pitkään että joskus siellä rahastossa on vielä useiden tonnien säästöt, josta mahdollisimman suuri osa olisi voittoa eli minun kannaltani ilmaista rahaa. Suurin osa kuukausista on mennyt niin että sinne rahastoon on mennyt vain se 10 euroa eikä senttiäkään enempää, koska minulle 10 euroa on sen suuruinen raha että olisin valmis häviämään sen verran joka kuukausi. Mutta ehkä vielä jonain päivänä uskallan nostaa summan ensin 20 euroon ja kenties myöhemmin vielä 50 euroon, jolloin rahastoon valuisi vuodessa 600 euroa nykyisen 120 euron sijaan eli pääsisin selvästi nopeammin tavoitteeseeni. Alan kuitenkin jo uskoa ettei tässä mitään hedelmäpeliä pelata, vaan riskit ovat paljon pienemmät ja voiton todennäköisyys paljon korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
n.150€ menee. Pitäisi laittaa enemmän sillä tileille kertyy jatkuvasti rahaa jolle ei ole mitään käyttöä...
Voihan niitä tilejä avata lisää jos tulee täyteen.
Lapsilisän (noin 95€/kk) laitan lapsen omalle arvo-osuustilille Nordnet:iin.
Sieltä se ohjautuu kolmelle eri etf:lle.
1. Globaalit osingonkasvattajat
2. Informaatioteknologia
3. Globaalit kuluttajabrändit
Vierailija kirjoitti:
2. Informaatioteknologia
Mitä nuo etf:t ovat?
Tällä hetkellä on rahatilanne sellainen, että en ole laittanut rahastooni lisää rahaa. Aiemmat sijoitukset ovat kyllä siellä korkoa kasvamassa. Lapselle olen kuitenkin laittanut 70 €/kk.
Satanen on mennyt jo vuosikausia.
Välillä laitan muutakin ylimääräistä.
Saldo on melko korkea.💰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Informaatioteknologia
Meinaatko, että mitä etf yleensäkin tarkoittaa? Se on Exchange Traded Fund, eli rahasto-osuudet, joilla käydään kauppaa pörssissä samalla tavalla kuin osakkeilla.
Vai meinaatko, että minkä nimisiä etf:iä lapsellani ihan tarkalleen on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Informaatioteknologia
Meinaatko, että mitä etf yleensäkin tarkoittaa? Se on Exchange Traded Fund, eli rahasto-osuudet, joilla käydään kauppaa pörssissä samalla tavalla kuin osakkeilla.
Vai meinaatko, että minkä nimisiä etf:iä lapsellani ihan tarkalleen on?
No tarkoitin että mitä ne ovat :) en jaksanut googlata. Eli miten eroaa tavallisesta rahastosta? Miten löytää hyviä etf:iä?
Joo, mutta kannattaa olla tarkkana minkä rahaston valitsee.