Elämä on melkein kokonaan vain työntekoa niin mikä järki siinä on?
5 päivää viikossa ja 8 tuntia päivässä, samaa oravanpyörää vuosikymmeniä. Kotona olet töiden jälkeen hereillä noin 6 tuntia kun pitäisi taas mennä nukkumaan että jaksaa tehdä töitä seuraavana päivänä. Vuodessa vain yksi lomakuukausi. Jotku vielä uhraa elämänsä, vapaa-aikansa ja terveytensä tekemällä epämiellyttävää matalapalkkatyötä josta ei jää juuri mitään käteen.
Kaikki muu on elämässä sivuseikka, töitä vaan pitää painaa, muulla ei ole väliä. Siitä ei ole kukaan huolissaan onko työläinen onnellinen ja onko parisuhdetta, perhettä tai varallisuutta.
Ootteko koskaan miettineet mikä järki tässä hommassa on?
Kommentit (88)
Työt ovat aina olleet mulle toisarvoisia. Olen kyllä mielelläni aina mennyt töihin, mutta jos työt ovat alkaneet tökkiä, olen vaihtanut työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen viikko kaks yövuoroa ja joka toinen kolme. 10 yötä kuukaudessa ja 12h vuorot. Nettopalkka 2300e kuussa. 20 vapaapäivää kuussa. Luksusta. Maksimina voisin tehdä 3 per viikko ja joskus teenkin. 230e netto arkiyöstä. La-su yö korkeempi kuin myös hieman lisäliksaa su-ma yöstä.
-sote laitosyökkö.
Tän tyyppinen työ olisi aika hyvä - jos keho kestäisi valvomisen. Kaikilla ei kestä. Mutta muuten kyllä hyvä
Niin ja jos se yksikkö olisi turvallinen, eikä mikään lasu-yksikkö missä saa pelätä henkensä puolesta tai ainakin olla koko ajan varuillaan asian suhteen. Terv. kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Työt ovat aina olleet mulle toisarvoisia. Olen kyllä mielelläni aina mennyt töihin, mutta jos työt ovat alkaneet tökkiä, olen vaihtanut työpaikkaa.
Osalla se vaan tuntuu siltä kuin joku lähes kirjaimellisesti söisi sielua. Olisi mahtava jos pystyisi tuolla asenteella olemaan.
Kyllä olen ja eihän tässä mitään järkeä olekaan. Vieläpä se matalapalkkatyö, ettei ole edes palkkapäivän iloa. Tänäänkin kömmin sänkyyn 20.30, koska on väsyttänyt koko illan ihan hulluna ja yritän sinnitellä edes yhdeksään, etten olisi jo aamuyöstä hereillä. Työpäivät ovat tosi raskaita ja jonkinlaiset jatkuvat ylikierrokset estää nukkumasta 5-6 tuntia pitempään.
Mietitty on ja useasti. Heti kun uskallan (taloutta ajatellen, kun kaikki on niin hemmetin kallista tässä maassa) niin pyydän saada tehdä 4-päiväistä viikkoa. Enemmän aikaa niille kivoille asioille, liikunnalle ja perheelle.
Se on sellaista siksi että ihmiset alistuu siihen. Aika nopeasti lähtisi muutoksen tuulet liikkeelle, kuten historiassa on ennenkin tapahtunut, jos ihmiset lopettaisi altistumisen ja järjestäytyisivät.
Mikä järki on koko ihmisen elämä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole järkeä. Pitkään työaika lyheni ja työelämä parani. Sitten alkoi oikeistolaistuminen.
Pikemminkin jotkut pakottivat suomen ottamaan aivan liian suuren lainan koronan vuoksi. Tämän varjolla kaikki leikkaukset ja heikennykset eli kun talous painui alijäämäiseksi koronavelan vuoksi.
"..kalasaaliskin jaetaan vaikkei ihan tasankaan.."
Jos työ on turhaa, niin on kaikki muukin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen ja eihän tässä mitään järkeä olekaan. Vieläpä se matalapalkkatyö, ettei ole edes palkkapäivän iloa. Tänäänkin kömmin sänkyyn 20.30, koska on väsyttänyt koko illan ihan hulluna ja yritän sinnitellä edes yhdeksään, etten olisi jo aamuyöstä hereillä. Työpäivät ovat tosi raskaita ja jonkinlaiset jatkuvat ylikierrokset estää nukkumasta 5-6 tuntia pitempään.
Nämä jatkuvat ylikierrokset kuvaa hyvin nykymaailman menoa. Ihmiset eivät voi elää oman kehon tahtinsa mukaan. Ei voi levät kun väsyttää ja tehdä töitä vähän myöhemmin. Pitää vaan kaivaa omaa hautaa syvemmäksi ja rikastuttaa tiettyjä ihmisiä. Yrittää löytää työ mikä olisi vähiten syövä.
Totta, itse olen toimistotöissä niin saan pitää töissä omia kauniita vaatteita ja koruja ja käyttää kynsilakkaa.
Näin se on, elämä on yksi suuri kusetus. Jos ei halua pelailla loppuun saakka tätä peliä, niin pääseehän tästä poiskin. Tosin jos uudelleensyntyminen on totta, niin joutuu tänne uudelleen. Ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen viikko kaks yövuoroa ja joka toinen kolme. 10 yötä kuukaudessa ja 12h vuorot. Nettopalkka 2300e kuussa. 20 vapaapäivää kuussa. Luksusta. Maksimina voisin tehdä 3 per viikko ja joskus teenkin. 230e netto arkiyöstä. La-su yö korkeempi kuin myös hieman lisäliksaa su-ma yöstä.
-sote laitosyökkö.
Tän tyyppinen työ olisi aika hyvä - jos keho kestäisi valvomisen. Kaikilla ei kestä. Mutta muuten kyllä hyvä
Niin ja jos se yksikkö olisi turvallinen, eikä mikään lasu-yksikkö missä saa pelätä henkensä puolesta tai ainakin olla koko ajan varuillaan asian suhteen. Terv. kokemusta on
Toi vapaan määrä on mulle se täky. Yhen-kaks päivää on ns.pelistä pois per viikko, eli nää yövuorojen väliset päivät on varattu vain ja ainoastaan nukkumiseen. Sen verran siro ja pieni mieshenkilö olen, ettei toistaseksi kukaan ole silmille vuoroissa hyppinyt. Joku muu voi kokea vuoronsa toisin.
8 h töitä päivässä, 1.5 h työmatkoihin. Sen jälkeen jää aikaa normaaliin elämään perheen kanssa, ruuan tekoon, koululäksyissä auttamiseen, harrastuksiin pari kertaa viikossa, mökkeilyyn, kävelylenkkeihin, lukemiseen.
Itse koen, että mitä enemmän aikaa sen hyödyttömämmin sen käyttää. Netissä roikkuminen ja tv:n katselu kannattaa rajoittaa oman hyvinvoinnin takia.
Työelämä voi nujertaa jos ei ole varuillaan. Itse, ihan itse, pitää taistella sitä vastaan, ennenkuin se vie kaikki voimat. Kivaa tekemistä joka päivälle. Hakeudu mukaviin hetkiin, etsi iloa töistä ja vapaa-ajasta.
Elämä on niin kauan kunnes se loppuu. Vaikka huomenna voi öisellä tiellä ajaa rekan eteen. Ja kaikki loppuu. Rahaa ei enää tarvita. Ei huolta rahasta. Ei veroja vain hyötyjä. Maailman muuttuu vain paskemmaksi joten mitään ei menetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sote laitosyökkö.
Toi vapaan määrä on mulle se täky. Yhen-kaks päivää on ns.pelistä pois per viikko, eli nää yövuorojen väliset päivät on varattu vain ja ainoastaan nukkumiseen. Sen verran s
Jos perhetilanne sallii niin tosi hyvä kokonaisuutena.
Yököt tosiaan on yleensä omanlaista porukkaa, josta lapset ja nuoret vaikuttaa tykkäävän - eivätkä ole näitä kohtaan niin väkivaltaisia - yökön rooli on aika yksinkertainen eikä tarvi rajoittaa ja käydä keskusteluja erinäisistä aiheista. Päivävuoroja tehdessä näki sitten yleensä ne hurjemmat puolet, erityisessä yhdessä erityisyksikössä, ja mietti, että miten ihmeessä yökkö uskaltaa olla yksin. Tietäen myös asiakkaiden taustoja. Mutta harvemminpa sitä öisin mitään sattuu, onneksi.
40 tuntinen työviikko hyödyttää vain yrityksiä: ihmisillä on vähemmän vapaa-aikaa ja vähemmän motivaatiota, aikaa ja kunnianhimoa haaveilla paremmasta/sopivammasta elämästä. Se vähäinen aika arkisin käytetään esim. tv:n, somen ja mainosten parissa, ja kulutukseen perustuvat yritykset hyötyvät, koska ihmiset ovat valmiimpia kuluttamaan rahaansa ja viikonlopun lyhyen vapaa-aikanansa käyttämällä enemmän palveluita ja ostamalla enemmän tuotteita kalliimmalla.
Työpaikka on hyvä paikka kuluttaa aikaa. Muuten vapaa-aika on liikaa. Voi tulla jopa höperöksi, jos on liikaa kotona. Kuten minulle kävi.
Amerikassa ja Kiinassa on vielä vähemmän lomia, pari viikkoa vuodessa. Meillä sentään Suomessa työajat ovat kohtuulliset ja lomaa saa nelisen viikkoa ainakin jos kokoaikatyötä tekee. Tee sellaista työtä joka antaa sulle itsellesi myös jotain, eikä vain verota voimia.