Voisitko asua 25 neliön yksiössä?
Voisitko asua 25 neliön yksiössä? Asunnossa on myös hyvän kokoinen parveke. Mietin itse sellaiseen muuttoa. Viihdyn hyvin kotosalla ja mietinkin, kaatuuko noin pienessä asunnossa seinät päälle. Toisaalta, en halua hukkaneliöistä maksaa. Esimerkiksi kaksiossa asuessani toisessa huoneessa vain nukuin. Yksiöön tuskin saa sohvaa ja sänkyä. Onko kokemuksia miten toimiva ratkaisu vuodesohva on?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä harmitti 30 neliön yksiössä sohvan puute. Aina piti istua sängyllä. Eli pieni sohva tai hyvä nojatuoli pitäisi mahtua, niin sitten joo. Parvellisessa ei mitään ongelmaa.
Parvellisessa on kuuma nukkua. Parvi on myös veemäinen pedattava, varsinkin jos siinä ei ole muuta kuin patjojen tila. Lisäksi rakennetut parvet ovat yleensä niin ylhäällä, että nukkuessa kylkeä kääntäessä tulee lyötyä rystyset kattoon. Valmisparvet ovat taas sen verran matalia, että aikuinen ei mahdu seisomaan sen alapuolella.
Parvi on ahdistava, hyi. Paitsi jos siellä ikkuna ja mahtuu jotenkin seisomaan.
Voisin, olen asunut pienemmissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sijoitusasuntona 25 neliön yksiö isolla parvekkeella, ja odotan muuttavani siihen eläkepäivilläni. Todella kaunis ja valoisa asunto ja neliöt asettuvat niin, että on kokoaan tilavamman tuntuinen. Paljon myös säilytystilaa yksiöksi. Voisin täysin kuvitella eläväni siinä, kun vähän karsin tavaraa. Myös vuokralaiset ovat viihtyneet.
Toistaiseksi asun puolet suuremmassa kaksiossa oikein mukavasti. Sanoisin, että asumisviihtyvyyteen vaikuttaa moni muukin asia kuin neliöt. Minulle vaikuttaa eniten se, kuinka asunnon saa sisustettua mieleisekseen.
Ei 37,5 neliöistä kaksiota oikein voi mukavaksi kaksion kooksi sanoa. Noilla neliöillä yksiö kunnollisella keittiöllä toimisi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi asumaan noin pienessä. Haluan kodissani olevan erillisen keittiön, makuuhuoneen, olohuoneen, vaatehuoneen sekä sellaisen kylpyhuoneen mihin mahtuu kunnolla pesukone ja kuivausrumpu.
Pesukone voi olla keittiössäkin.
Yleensä 25 neliön asunnossa ei ole erillistä keittiötä, vaan pesukone on sitten olohuoneen seinällä kuten muutkin keittiökalusteet.
Vierailija kirjoitti:
kela pellet vakuuttelee kuinka kiva on asua koirankopin kokoisessa kerrostalo läävässä.
Se on hallitus, joka niin vakuuttelee. Petteri Orpo sanoi, että asumistuen leikkaus saa ainakin sen aikaan, että ihmiset muuttaa pienempiin asuntoihin.
Tavoite saavutetaan varmasti paremmin kuin hyvin. Osa joutuu kadulle, ei tartte tuhlata sitten yhtäkään neliömetriä lämmitetyistä taloista heidän asuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi asumaan noin pienessä. Haluan kodissani olevan erillisen keittiön, makuuhuoneen, olohuoneen, vaatehuoneen sekä sellaisen kylpyhuoneen mihin mahtuu kunnolla pesukone ja kuivausrumpu.
Pesukone voi olla keittiössäkin.
Yleensä 25 neliön asunnossa ei ole erillistä keittiötä, vaan pesukone on sitten olohuoneen seinällä kuten muutkin keittiökalusteet.
Joo yksi seinä on se nk. keittiö. Sisustuksella voi vaikuttaa kokonaisuuteen. Mielestäni ihan kiva ratkaisu kuitenkin. Jääkaappi/pakastin on eteiskaappien perässä, hyvin toimii kaikki. Astianpesukone on valmiina, toimii hienosti ja on hiljainen sekä siinä on 30min pesuohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä harmitti 30 neliön yksiössä sohvan puute. Aina piti istua sängyllä. Eli pieni sohva tai hyvä nojatuoli pitäisi mahtua, niin sitten joo. Parvellisessa ei mitään ongelmaa.
Parvellisessa on kuuma nukkua. Parvi on myös veemäinen pedattava, varsinkin jos siinä ei ole muuta kuin patjojen tila. Lisäksi rakennetut parvet ovat yleensä niin ylhäällä, että nukkuessa kylkeä kääntäessä tulee lyötyä rystyset kattoon. Valmisparvet ovat taas sen verran matalia, että aikuinen ei mahdu seisomaan sen alapuolella.
Meillä yhdessä parviratkaisussa, missä oli umpinainen pohja, kävi kuumuuden takia niin, että patjat homehtuivat hiestä. Toivon mukaan ei ikinä parvea.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni asu näin kun opiskeli. Hyvin viihty, kolme vuotta. Tukholman keskusta kivenheiton päässä.
Nyt muutti lähelle työpaikkaansa ja on kaksio missä 55 neliötä. Kuulemma liian iso.
Sohvaa ei halua missään nimessä sinne ostaa, koska tuntee jähmettyvänsä jotenkin jos semmosen ostaa.
Hällä on nojatuoli, saccosäkki, kirjahylly, kaks kirjotuspöytää, tuoli, sänky ja piironki. Parvekkeella tuoli ja pieni taso.
Ei ole tullut hamsteri äitiinsä.
Ap älä laita liian suuria huonekaluja. Sohvaa ei tartte olla. Kavereita voi tavata ulkona.
"Lapseni asu näin kun opiskeli. Hyvin viihty, kolme vuotta. Tukholman keskusta kivenheiton päässä.
Nyt muutti lähelle työpaikkaansa ja on kaksio missä 55 neliötä. Kuulemma liian iso.
Sohvaa ei halua missään nimessä sinne ostaa, koska tuntee jähmettyvänsä jotenkin jos semmosen ostaa."
Näin se mielenmuokkaus toimii. Kopperossa on muka hyvä olla mutta joku hikinen 55 neliötä on liian iso. Sohvaa ei voi ostaa koska muuten saa paniikin ja "jähmettyy"
Kuulostaa enemmänkin joltain mielenterveysongelmalta.
Sehän nyt riippuu täydellisesti neliöiden koosta.
kesällä parveke on kuin toinen huone
eka asuntoni oli tuota tasoa, ilman partsia, kyllä sinne hyvin sopeutui, tykkäsin sisustaa
Niin kauan kuin en pysty olemaan kahdessa huoneessa samanaikaisesti, aion asua vain 30 neliössä. Olen vain yhdessä huoneessa kerrallaan, joten ei mitään väliä, voinko mennä jonnekin muuhun pieneen huoneeseen. Tietenkin olisi hienoa, jos olisi yksi sadan neliön huone, jossa olisi katto viiden metrin korkeudessa ja joka olisi tyyliltään vanhanaikainen, mutta sellaisia asuntoja ei juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut jos 5 vuotta 19 neliön yksiössä.
hyi helvetti.ja varmaa vuokralla maksat siitä vielä jonkun tilille.
Niin sitä yleensä maksetaan toisille sitä asuntoa vuokralla. Mitäpä sitten?
ei mitään kiitos siitä.teidän laisia tyhmiä tarvitaan.kiva vaihtaa joka vuos auto uuteen ja asua isossa omakotitalossa.
Mulla on kivempaa. 30m2 luksustasoinen yksiö hgin keskustassa, 7-numeroinen summa osakesalkussa ja salkun tuotoilla asun suurimman osan vuotta ympäri maailmaa, missä sattuu huvittamaan. Duunit teen etänä. Omakotitalo ja auto tuntuu jo ajatuksenakin vankilalta. Hyi!
N45
En voisi millään. Mulla oli pieni koirankoppi asuntona ja se tuntui todella ahtaalta kun poikaystävälläni on isohko kaksio. En sitten ollut ahtaassa koirankopissani paljon koskaan ja hävitin sen. Nyt kun olen tottunut hyvälle niin en halua ikinä enää noin pieneen asuntoon. Vähintään 30 neliötä on oltava.
Äkkiseltään tuntuu pieneltä, mutta sopivalla sisustuksella ja pohjalla siitä saisi varmasti kivan. Ikeassa on sisustettu hienoja malliasuntoja pieniinkin tiloihin. Harmi, että oikeissa asunnoissa ei ole ikinä niin hyviä pohjia.
Asun nyt 40-neliöisessä yksiössä. Joutuisin karsia aika paljon pois tavaraa.
helposti. en tarvi muuta kun konepöydän ja sängyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuu seisomaan, jos makaa kyljellään, mutta selällään maaten ei mahdu...
Voisin ja olen asunutkin. Riippuu paljon asunnon pohjan mallista mitä sinne mahtuu. Kaappitilaakin oli runsaasti yksineläjälle.
Asunnon pohja oli ns u-muotoinen. Sisään tullessa kapea käytävä jonka toisella seinällä kaapistot ja toisella kylpyhuone. Siitä oleskelutilaan, jossa sänky, vuodesohva, tv-taso, pieni kirjahylly ja keittiönurkkaus oli tilava myös, sinne mahtui pieni 4h pöytä tuoleineen.
Ystävällä saman kokoinen jonka pohja oli niin surkeasti suunniteltu, ettei sinne mahtunut kuin sänky ja vastaava ruokapöytä kuin minulla. Tilaa oli keittiössä, kuitenkin niin ettei pöytää mahtunut, samoin eteinen oli iso, mutta hankalan mallinen, että sitä olisi voinut sisustaa järkevästi.
En voisi. On paljon tilaa vieviä harrastuksia ja nämä harrastukset tekevät elämästäni mielekkäitä. Ahdostuisin jossain hotellihuoneen näköisessä kodissa.