Voisitko asua 25 neliön yksiössä?
Voisitko asua 25 neliön yksiössä? Asunnossa on myös hyvän kokoinen parveke. Mietin itse sellaiseen muuttoa. Viihdyn hyvin kotosalla ja mietinkin, kaatuuko noin pienessä asunnossa seinät päälle. Toisaalta, en halua hukkaneliöistä maksaa. Esimerkiksi kaksiossa asuessani toisessa huoneessa vain nukuin. Yksiöön tuskin saa sohvaa ja sänkyä. Onko kokemuksia miten toimiva ratkaisu vuodesohva on?
Kommentit (98)
4 vuotta 15m2 yksiössä. Pysyy siistinä ei mikään turha tavara tule asuntoon. Vuokranmaksu päivänä hymyilen.
Olen asunut nuorena viisi vuotta. Sitten muutaman vuoden 32 neliön yksiössä, sen jälkeen kaksin 58 neliön kaksiossa, nyt yksin 90 neliön omakotitalossa isolla tontilla. Pienimpään en muuttaisi enää, enkä siihen 32 neliönkään vaikka silloin viihdyin. Oma talo ja iso piha sopii minulle parhaiten.
Jotkut lusii 20 vuotta muutaman neliön kopissa, joten pitäisi 19 neliön lukaali riittää.
Minulla on sijoitusasuntona 25 neliön yksiö isolla parvekkeella, ja odotan muuttavani siihen eläkepäivilläni. Todella kaunis ja valoisa asunto ja neliöt asettuvat niin, että on kokoaan tilavamman tuntuinen. Paljon myös säilytystilaa yksiöksi. Voisin täysin kuvitella eläväni siinä, kun vähän karsin tavaraa. Myös vuokralaiset ovat viihtyneet.
Toistaiseksi asun puolet suuremmassa kaksiossa oikein mukavasti. Sanoisin, että asumisviihtyvyyteen vaikuttaa moni muukin asia kuin neliöt. Minulle vaikuttaa eniten se, kuinka asunnon saa sisustettua mieleisekseen.
Vierailija kirjoitti:
4 vuotta 15m2 yksiössä. Pysyy siistinä ei mikään turha tavara tule asuntoon. Vuokranmaksu päivänä hymyilen.
Riippuu ihan ihmisestä. En ole ikinä kuullut, että eloton asunto pystyisi kuljettamaan tavaroita, vaan kyllä sen tekee ihminen itse. Jos sinä et osaa pitää isoa asuntoa siistinä, syy ei ole iso asunto, vaan sinä itse.
Olen asunut muutaman vuoden tuon kokoisessa asunnossa. Ei ollut ongelmia. Sänky oli ja lisäksi levitettävä vuodesohva. Työpöytä oli mutta ruokapöytää ei ollut.
No en. Asun nyt 55 m2:n kaksiossa ja tämä on kyllä minimi mulle. Kaikki tila tulee käytettyä.
Kyllä tuon kokoisessa asunnossa sopii yksi henkilö asumaan.Tuleehan se paljon edullisemmaksikin ,kun on pienempi vastike tai vuokra maksettavana.Eläminen alkaa jo muutenkin olla kallista tässä maassa ,kun ruoka,terveydenhoito ym.kustannukset nousee korotetun alvin myötä.Levitettävä laverisohva voisi olla ratkaisuna ,toimii yöllä sänkynä,päiväksi kasaan sohvana käytettäväsi.
Ihan loistavasti! Olennaisinta asunnon sijainti ja pohjaratkaisu. Itse vaihdoin 60m2 kaksion 29m2 yksiöön. Olen viihtynyt täällä nyt 5v erinomaisesti. Hgin ytimessä. Voisin helposti kuvitella asuvani 25m2 asunnossa. 21-22m2 varmaan olisi alaraja neliöille.
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi asumaan noin pienessä. Haluan kodissani olevan erillisen keittiön, makuuhuoneen, olohuoneen, vaatehuoneen sekä sellaisen kylpyhuoneen mihin mahtuu kunnolla pesukone ja kuivausrumpu.
Pesukone voi olla keittiössäkin.
Riippuu varmaan säilytystiloistakin aika paljon. Onko vaatteille, liinavaatteille etc. riittävästi kaappitilaa, että saa pois silmistä? Makuualkovi ehkä auttaisi sohvakysymykseen, verho tms. eteen ja sänky eriytyy oleskelutilasta ja sinne sitten se sohva.
Itse olen aikoinaan käyttänyt vuodesohvaa, enää en haluaisi mm. hygienian takia. Ei ole kiva, että vieraat istuksii sun sängyllä.
Parveke, varsinkin lasitettu, tuo lisähengitystilaa. Muista katsoa asunnon suunta, että aurinko ei kesällä paista koko päivää parveke- ja ikkunaseinälle. Pienessä asunnossa on vielä kuumempi kuin isommassa, tai ainakin tuntuu siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä. En ole ikinä kuullut, että eloton asunto pystyisi kuljettamaan tavaroita, vaan kyllä sen tekee ihminen itse. Jos sinä et osaa pitää isoa asuntoa siistinä, syy ei ole iso asunto, vaan sinä itse.
En osaisi. Nyt on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi asumaan noin pienessä. Haluan kodissani olevan erillisen keittiön, makuuhuoneen, olohuoneen, vaatehuoneen sekä sellaisen kylpyhuoneen mihin mahtuu kunnolla pesukone ja kuivausrumpu.
Pesukone voi olla keittiössäkin.
Tai eteisessä. Missä vaan mihin tulo ja poistoveden saa järjestettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä harmitti 30 neliön yksiössä sohvan puute. Aina piti istua sängyllä. Eli pieni sohva tai hyvä nojatuoli pitäisi mahtua, niin sitten joo. Parvellisessa ei mitään ongelmaa.
Ai 30 neliön yksiöönkö ei mahdu sohva?!
Minulla ei mahtunut, oli niin typerä pohjaratkaisu. Alkovikin oli mitoitettu alle 180cm pitkälle sängylle.
Olen asunut. Ja oli vielä kämppiskin! Eikä edes sitä parveketta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lusii 20 vuotta muutaman neliön kopissa, joten pitäisi 19 neliön lukaali riittää.
Vertaat normaalikansalaisia rikollisiin? Sairaita kopperohulluja taas täällä. Näin pienessä maassa ei pitäisi olla onnellinen että saa "edes" 20 neliön kopperon.
Voisin toki jos olisi pakko, mutten asuisi niin pienessä vapaaehtoisesti. Pidän siitä, että ympärillä on vähän tilaa hengittää. Suomessa on mielestäni ylipäätään ihan liian pieniä asuntoja, ja normaalikokoiset on todella kalliita.
Olen asunut vuosia sitten n. 30 neliön kämpässä, jossa oli erillinen keittiö. Oli se ihan kiva, mutta 25 neliötä on jo tosi pieni, hotellihuoneen kokoinen. Korkealla huonekorkeudella ja makuuparvella se ehkä voisi toimia. Haluaisin kuitenkin erillisen keittön tai ainakin keittokomeron ja makuualkovin sekä kunnon parvekkeen.
Vierailija kirjoitti:
Hotellisisustus🥰
Melkein aina ihan kauheaa, minun mielestäni.
Ai 30 neliön yksiöönkö ei mahdu sohva?!