Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

UMK 2025 ketju | Virallinen

Vierailija
20.08.2024 |

Tästä se lähtee 🤟

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : UMK25 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (21056)

Vierailija
3841/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What :D Käärijän ulkomaisella suosiolla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa että hänet valittiin. Hänet valittiin, koska kaikki ihastuivat häneen ensikuulemalta.

Itse en ihastunut ensikuulemalta, mutta vakuutuin, ettö juuri hänet pitää lähettää viisuihin, kun huomasin, miten paljon häntä hypetetään ympäri Eurooppaa.

Viime vuonna olisi Suomessa laajemmin pitänyt tajuta lähettää Sara samalla perusteella. Hänellä oli paras biisi ja kaunis lavashow ja paljon tukea ja hypea saman ulkomaalaisen viisufandomin piirissä, jotka hypettivät edellisenä vuonna Käärijää, mutta karsastivat W95mania. He pettyivät, kun Saraa ei lähetetty. Siksi myös Sara-fanit täällä ovat edelleen pettyneitä. Missattiin hyvä mahdollisuus lähettää jotain täysin erilaista kuin viime vuosina, jotain sellaista, jolla oli paremmat menestysmahdillisuudet kuin W95manilla. Voittoa ei olisi sa

Sara ei olis päässyt edes finaaliin välttämättä, epävarma laulaja.

Vierailija
3842/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen karsijoista ainakin minulle on tunnetuin Erika. Viivi ja Nelli Matula ovat niminä tuttuja, mutta heidän aiemmasta tuotannostaan ei ole mitään käsitystä. Ja sitten tämä metallibändi One Morning Left: hämmästyin, että bändi on ollut pystyssä jo vuodesta 2008, että missähän on piileskellyt kaikki nämä vuodet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3843/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että itse odotan eniten Goldielocksia. On ollut myös mielenkiintoista seurata hänen persoonansa aiheuttamaa ilmiötä!

Nousee kokoajan enemmän ja enemmän kolmanneksi vahvaksi ennakkosuosikiksi.

Tässä olisi kyllä mahtava edustaja Suomelle. Uniikki ääni ja niin valovoimainen olemus. Jään innolla seuramaan, mitä hänen kohdallaan tapahtuu!

Ääni oli kamala, enpä nyt ihmeitä odottele kyllä.

Vierailija
3844/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että itse odotan eniten Goldielocksia. On ollut myös mielenkiintoista seurata hänen persoonansa aiheuttamaa ilmiötä!

Tässä olisi kyllä mahtava edustaja Suomelle. Uniikki ääni ja niin valovoimainen olemus. Jään innolla seuramaan, mitä hänen kohdallaan tapahtuu!

Makuja on monia. Varmasti jakaa mielipiteitä niin kuin Käärijäkin teki. Ja Windows man. Kyllä hänenkin soundilleen on paljon kuuntelijoita. Minun lemppari jo vaikka en ole vielä biisiä kuullut.

Vierailija
3845/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi näin ylivoimainen formaatti ei sitten ole käytössä muualla kuin Suomessa 😂"

Jokuhan jo kertoi että esim Ruotsissa Euroviisuja tärkeäpi on pitkäpiimäinen ( mun mielipide, en jaksa seurata) Melodifestival

joka kietää pitkin poikin ruotsinmaata. Jos Suomessa olisi samanlainen systeemi en jaksaisi katsoa. Epäilenpä myös ettei noin pitkissä ja sekavissa karsinnoissa Suomessa riittäisi edes tarpeeksi äänestäjiä. Kun vain yhtenä iltana on äänestys saadaan kohtuulinen määrä ääniä niin voittajallkein kuin muillekin osallisille.

Jokainen maa toki tekee omista karsinnoista omanlaisensa, ihan ymmärrettävää. Miksi edes pitäisi kopioida muita maita.

Vierailija
3846/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neea River on aivan loistava.

Tässä mm. Norjalaisten ylistävää kommentointia Neean esityksestä :)

FIRST REACTION: NEEA RIVER - NIGHTMARE | UMK 2025 | EUROVISION | NORWEGIANS REACT | MUSIC VIDEO

"https://www.youtube.com/watch?v=8S8IQzo65yU

Vierailija
3847/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi näin ylivoimainen formaatti ei sitten ole käytössä muualla kuin Suomessa 😂"

Tähän suuntaan liikehdintää on jo käynnissä. Esim. Norjan karsinnoissa on vähennytty radikaalisti biisejä tänä vuonna. Aiemmin oli semit, nyt mennään pelkällä kymmenen biisin finaalilla. Myös pisteytyksen painoarvoa siellä muutettiin pari vuotta sitten enemmän Suomen mallin suuntaan. Enpä ihmettelisi, jos seuraava muutos onkin julkaista biisit omina päivinään. Jotain huhuja taisi ollakin jo, että Irlannissa biisit mahdollisesti julkaistaisiinkin jo omina päivinään. Siellähän on kuusi finalistia.

Nykymallinen UMK on suhteellisen uusi formaatti, vain muutaman vuoden vanha, mutta, jos se jatkaa menestyksen tiellä, niin kopioijia todennäköisesti tulee jatkossa.

Osa karsinnoista, esim. Italian San Remo ja Ruotsin Mellot ovat niin perinteisiä tapahtumia, että niitä on iso kynnys mennä sorkkimaan. San Remon festivaalihan on ollut jo ennen Euroviisuja ja sitä on käytetty esikuvana, kun Euroviisut aloitettiin lähes 70 vuotta sitten.

Vierailija
3848/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FIRST REACTION: NEEA RIVER - NIGHTMARE | UMK 2025 | EUROVISION | NORWEGIANS REACT | MUSIC VIDEO

Miepäs sanon taas oman mielipiteeni vaikka joku jo tulkitsi että olen ylimielinen ja epäkunnioittava muiden mielipiteitä kohtaan.🤣🤣

Ihan sama mitä muut ajattelevat, muodostan mielipiteeni oman maun mukaan. Muut olkoot sitä mieltä mitä, ovatpa mielipiteineen sitten Suomesta  tai maailmalta.

On kohtuu hyvä biisi mutta omissa korvissa sitä samaa mitä on sadat muutkin levyttäneet. Ei erotu massasta. Sama koskee Matulaa.

Vierailija
3849/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goldielock eli Ella Bine eli Ella Mäntynen tekee itse biisit ja myös muutamalle muulle artistille. Hän on 23-vuotias minulla tuntematon laulaja. Upea erikoinen ääni jota jaksaa kuunnella. Odotan eniten häneltä ja luulen, että tekee monipuolisen biisin engl. kielellä.

Vierailija
3850/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goldielock eli ella bine esiintyi saksassa muutama kuukausi sitten samu haberin keikalla berliinissä. pelkkää hyvää kertoivat, jotka olivat mukana. odotan todella häneltä uutta musiikkia.

Vierailija
3851/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on meidän oma varmuus ja arvostelikyky. Ulkomailla sanovat vain mielistelläkseen mitä tahansa.

Vierailija
3852/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon videon kommentit on aika naurettavia. Riverille povataan jo Euroviisuvoittoa vaikka biisi on vasta ehdolla oman maan edustajaksi. Innolla viisuja odottavat fanit ovat yhtä lennossa kuin lehmät, jotka päästetään keväällä ensimmäistä kertaa ulos navetasta pitkän talven jälkeen.

Vierailija
3853/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääni on uusi ja erikoisen upea ja on mahtava edustala Suomelle. Hyvä karsittu sooloesiintyminen sitä tarvitaan kaiken valojen ja valtavien lavasteiden sijaan. Ääni ja biisi ovat merkitykselliset.

Vierailija
3854/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä vitut voitosta vaa lähetetään Crazy Party biisi sinne taas ja mennään pitämään hauskaa

No ei ole yhtään "crazy party" biisiä vielä tullut.

Riippuu ihan biiseistä. En mä pa*kaa party biisiä halua lähettää. 

Voittoa nyt tuskin saadaan muutenkaan. 

Kyl sielt toveri viel tulee sellane

Vierailija
3855/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän suuntaan liikehdintää on jo käynnissä. Esim. Norjan karsinnoissa on vähennytty radikaalisti biisejä tänä vuonna. Aiemmin oli semit, nyt mennään pelkällä kymmenen biisin finaalilla. Myös pisteytyksen painoarvoa siellä muutettiin pari vuotta sitten enemmän Suomen mallin suuntaan. Enpä ihmettelisi, jos seuraava muutos onkin julkaista biisit omina päivinään. Jotain huhuja taisi ollakin jo, että Irlannissa biisit mahdollisesti julkaistaisiinkin jo omina päivinään. Siellähän on kuusi finalistia.

Nykymallinen UMK on suhteellisen uusi formaatti, vain muutaman vuoden vanha, mutta, jos se jatkaa menestyksen tiellä, niin kopioijia todennäköisesti tulee jatkossa.

Osa karsinnoista, esim. Italian San Remo ja Ruotsin Mellot ovat niin perinteisiä tapahtumia, että niitä on iso kynnys mennä sorkkimaan. San Remon festivaalihan on ollut jo ennen

Juuri näin. Monet muut karsinnat ovat olleet olemassa tietyllä sabluunalla jo todella pitkään. Suomessa taas ollaan vielä etsitty itseään viime vuosiin saakka. Ei kai ne isot maat lähde perinteisiä kisojaan heti muokkaamaan, jos joku yksi pieni Suomi keksii hyvän oloisen muotin. Voi olla, että jos sama jatkuu pidempään, saattaa joku vielä innostua muokkaamaan omia kisojaan. Vaikka toki jos se mitä heillä on, toimii heidän maassaan ja yleisöilleen, niin eihän heillä ole syytä muuttaa sitä.

Eihän muut maat kuin Suomi ja Viro edes tekstitä Euroviisujen kappaleiden sanoja. Vaikka sekin on hienoa. Miksi muut sitä eivät vaivaudu tekemään, sitä en käsitä.

Vierailija
3856/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sara ei olis päässyt edes finaaliin välttämättä, epävarma laulaja."

Tuolla mielipiteellähän täällä ratsastetaan... Eihän sitä koskaan tiedä, mitä tapahtuu live-esityksissä. Olisihan W95man voinut jäädä yhtä hyvin munan kuoren väliin niin kuin harjoituksissa Malmössa tapahtui.

Saran kohdalla oli myös yhtä hyvin mahdollista, että laulu olisi mennyt täysin puhtaastikin ja silloin olisi ollut varma finaaliin menijä. Suomen semistä mentiin finaaliin kolmella huonommalla balladilla. Joku niistä olisi jäänyt ulos Saran ollessa mukana. Pieni epävirekään ei olisi tuhonnut finaalimahdollisuuksia, koska biisi ja lavastus olivat niin hyvät. Finaalissa Saralla olisi ollut myös raatien tuki puolella, mikä puuttui W95manilta täysin.

Vierailija
3857/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bongasin Instagramista, että tämä Neea River muuten osaa laulaa. Siellä pätkiä, kun laulaa ilman säestystä tai taustoja. Live voi yllättää. 

Samaa katsoin. Nelli matulasta taas löytyy live vetoja, joissa ääni on olematon/ei pysy vireessä. En oikein usko, että pärjää livenä. Siksi varmaan ura ei ole ottanut tuulta alleen, vaikka onhan se vissiin tehnyt musiikkiakin jo joku 5 vuotta? 

Vierailija
3858/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ihastunut ensikuulemalta, mutta vakuutuin, ettö juuri hänet pitää lähettää viisuihin, kun huomasin, miten paljon häntä hypetetään ympäri Eurooppaa.

Viime vuonna olisi Suomessa laajemmin pitänyt tajuta lähettää Sara samalla perusteella. Hänellä oli paras biisi ja kaunis lavashow ja paljon tukea ja hypea saman ulkomaalaisen viisufandomin piirissä, jotka hypettivät edellisenä vuonna Käärijää, mutta karsastivat W95mania. He pettyivät, kun Saraa ei lähetetty. Siksi myös Sara-fanit täällä ovat edelleen pettyneitä. Missattiin hyvä mahdollisuus lähettää jotain täysin erilaista kuin viime vuosina, jotain sellaista, jolla oli paremmat menestysmahdillisuudet kuin W95manilla. Voittoa ei olisi sa

Ärsyttää jälleen tuo "olisi Suomessa pitänyt laajemmin tajuta". Ei siinä nyt mitään tajuamista ollut, en minä ainakaan äänestänyt sillä perusteella että olisin uskonut W95manin pärjäävän kisassa paremmin kuin Sara. Ei se ollut sitä, etten tajunnut kuka menestyisi parhaiten. Sen tajusin, että yksikään ei ole tarpeeksi hyvä että voittoa tulisi. Ei, ei sillä Sarallakaan voitettu olisi. Joten siksi äänestin biisiä josta tykkäsin eniten, esitystä joka oli mielestäni paras, ja hahmoa jota oli mielenkiintoisin seurata. 

Onko sillä sitten mitään merkitystä, tuleeko vaikkapa sijoitus 23 vai 17. Mua ei ainakaan kiinnosta. Pitää olla potentiaalia vähintään kärkiviisikkoon, että alkaa sijoitus kiinnostaa.

Vierailija
3859/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen UMK oli täynnä indie artisteja ja siitä valitettiin, kun tunnetut ei halua kisaan. Nyt kun tunnetut haluavat kisaan, niin valitetaan siitäkin. Koskaan ei ole hyvä.

Nykyään kaikki tunnetut artistit on tuotteita, joiden taustalla on tuotantotiimit, jotka _esittää_ tasapaksua paskaa, jota niille tuupataan. Ne ovat kuuluisia vain siksi, että tuotantoyhtiö on tuotteistanut, myynyt ja markkinoinut heitä, ja niitä on luukutettu kaupallisessa mediassa.

Siksi sinne pitäisi ottaa vain bändejä ja artisteja, jotka tekee itse musiikkinsa. Tulisi jotain erottuvaa eikä mitään kuolettavan tylsää muutaman puhkikuunnellun tuottajan lantaa.

Pitäisi kieltää esiintyjät, jotka eivät itse ole musiikkinsa tekijöitä. Tuottajat voidaan ottaa mukaan jalostamaan tuote huippuunsa.

Moni tuottaja on myös taitava säveltäjä. Ei ehkä ihan perinteisessä mielessä nuottisäveltäjä vaikka sitäkin vaan myös äänimaailmojen ja tunnelmien säveltäjä.

Se on minusta sääli, että eivät pidä itseään ensisijaisesti säveltäjinä. Arvostan itse juuri säveltäjyyttä musiikin tekemisessä kaikkein eniten. Seuraavana tulee teoksen esittäjä jos siihen on perusteita. Viimeisenä tulee taito luoda tekninen hienous ja viimeistely.

Tuottajuus on nykypäivänä oletettavasti statuksessaan kaupallisuuden ja ehkä myös kulttuurimaailman sisäisen hierarkian vuoksi.

Vierailija
3860/21056 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen musiikin tasoon ja sisältöön voi tutustua esimerkiksi Spotifyn Top 50-listalla. Voi jessus sentään.

Ketju on lukittu.