Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnot ovat järkyttävän halpoja

Vierailija
20.08.2024 |

En ymmärrä, miten asuntosijoittaminen velalla (saatikka ilman) voi millään olla kannattavaa, kun Suomen vuokratalo on aivan pohjamudissa.

Miksi joku haluaisi ostaa uudiskohteen sijoitusasunnoksi vuokralaisen runneltavaksi, ja vielä maksaa itse satoja euroja päälle?

Vuokralaisellehan se on toki helppoa, kun voi viettää kissanpäiviä asuntotukien ja muiden rahahanojen vuolaasti virratessa.

En kyllä saa millään laskutoimituksella asuntosijoitusta (uudiskohde) kannattavaksi, kun vielä arvo laskee koko ajan, remonttivelka kertyy, järkyttävät korot ja asuntojen vuokrat niin järkyttävän matalat! Siis jopa Helsingissä voi asua hotellin tasoisesti (esim. Noli) reilusti alle tonnilla, kalustettu kämppä, siivoukset sisältyy hintaan jne.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä asuntojen hinnat tulee laskemaan mikäli vuokrat eivät nouse. Sijoitetulle pääomalle täytyy saada katetta.

Vierailija
2/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa nyt? :D Mä ainakin maksan oman vuokrani ihan palkkatuloilla. Mikä edes on asuntotuki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen on järkyttävän halpaa, esimerkiksi täällä Helsingissä. Olen nelikymppinen ja maksanut asuntolainan jo. Naurattaa ihmiset, jotka ei halunneet hyödyntää nollakorkojen aikaa.

Vierailija
4/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa nyt? :D Mä ainakin maksan oman vuokrani ihan palkkatuloilla. Mikä edes on asuntotuki?

Okei. Silloin maksat myös aika monen muunkin asumista ja lapsilisällä elävien perheiden rahavirrat tulevat myös sinun pussistasi. Vai mihin luulet sen verokarhun viemän leijonanosan palkastasi häviävän?

Vierailija
5/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä asuntojen hinnat tulee laskemaan mikäli vuokrat eivät nouse. Sijoitetulle pääomalle täytyy saada katetta.

Nyt on myyty pääkaupunkiseudulla uudiskohteita 5000-8000e kauppahintaan. Jos ne vielä tuosta laskee, niin yksi kerrallaan rakennusliikkeet menevät nurin ja koko rakentaminen onneksi loppuu. Eiköhän sitä silloin lähdetä hinnoissa ihan raketin lailla ylöspäin.

Vierailija
6/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen on järkyttävän halpaa, esimerkiksi täällä Helsingissä. Olen nelikymppinen ja maksanut asuntolainan jo. Naurattaa ihmiset, jotka ei halunneet hyödyntää nollakorkojen aikaa.

No minä kyllä hyödynsin. Otin 130k lainaa, ja vieläkin 80k jäljellä. 13 vuotta maksoin, mutta kun on pieni palkka, niin eipä se ole lyhentynyt.

Vierailija
7/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koko asuntosysteemi on viallinen jos saat vuokralaisella maksatettua asunnon 100%. Se ei palvele ketään muita, kuin asuntosijoittajia joilla on pääomaa sen verran että pankki myöntää useamman asuntolainan. 

Kyllä siinä tuli eriarvoistettu olo nuorena kun 20v kaverille oli myönnetty jo 3 asuntoon laina, vain siksi kun isin firman tilit oli samassa pankissa. 

Nyt tällä kaverilla on tämän "elämään startti" sijoituksen myötä 6 velatonta asuntoa, joista ei ole itse maksanut euroakaan, vaan asumistuetut vuokralaiset. 

Että ei täällä nyt ihan samalta viivalta lähdetä tai tarjota kaikille samoja mahdollisuuksia menestyä elämässään.

Vierailija
8/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on myyty pääkaupunkiseudulla uudiskohteita 5000-8000e kauppahintaan. Jos ne vielä tuosta laskee, niin yksi kerrallaan rakennusliikkeet menevät nurin ja koko rakentaminen onneksi loppuu. Eiköhän sitä silloin lähdetä hinnoissa ihan raketin lailla ylöspäin.

Niin, ja uudiskohteen pari-kolme vuotta sitten ostaneet, jotka jostain syystä haluaakin myydä sen, ei saa myytyä sitten millään! Koska miksi ostaa uudenveroista kun samalla hinnalla saa täysin uuden?

Vierailija
9/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä kukaan muukaan kun sellaista tukea ei ole olemassa.

Vierailija
10/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta koko asuntosysteemi on viallinen jos saat vuokralaisella maksatettua asunnon 100%. Se ei palvele ketään muita, kuin asuntosijoittajia joilla on pääomaa sen verran että pankki myöntää useamman asuntolainan. 

Kyllä siinä tuli eriarvoistettu olo nuorena kun 20v kaverille oli myönnetty jo 3 asuntoon laina, vain siksi kun isin firman tilit oli samassa pankissa. 

Nyt tällä kaverilla on tämän "elämään startti" sijoituksen myötä 6 velatonta asuntoa, joista ei ole itse maksanut euroakaan, vaan asumistuetut vuokralaiset. 

Että ei täällä nyt ihan samalta viivalta lähdetä tai tarjota kaikille samoja mahdollisuuksia menestyä elämässään.

No minulla on sijoitusasuntoa ja ihan itse olen sen hankkinut. Kun kävi tutkinnon ja sai vakityön, piti laina neuvotella pankista. Lisäksi on olemassa asuntosäästötilejäkin, jos haluaa hankkia asunnon.

Nyt ostin "sijoitusasunnon", joka on uudiskohde. Vuokraa saan 650e. Hoito- ja rahoitusvastike on 1100e. Lisäksi päälle laina kauppahinnasta. Kyllä systeemissä on jotain vikaa, jos joudun maksamaan 700e päälle siitä, että vuokralainen saa vielä lisäksi tuet vuokraansa.

Tosin, suunnitelmissa onkin kyllä heittää vuokralainen oitis pihalle, kunhan saan oman asuntoni myytyä ja muuttaa itse tuohon.

Vierailija
11/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuule ihan oma häpeåsi jos olet valinnut vanhempasi väärin. Lisäksi huomautan, että missään ei ole luvattu että onnenlahjat käyvät tasan.

Vierailija
12/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki vuokralla asujat ole tukien varassa eleleviä. tienaan nettona n. 4000€ kk ja silti asun vuokralla, en saa tukia. en halua omistaa mitään.

Vierailija
13/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kaikki vuokralla asujat ole tukien varassa eleleviä. tienaan nettona n. 4000€ kk ja silti asun vuokralla, en saa tukia. en halua omistaa mitään.

Eli olet keskituloinen? Puolet suomalaisista on.

Vierailija
14/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä kukaan muukaan kun sellaista tukea ei ole olemassa.

En tiedä, missä asut, mutta kyllä Suomessa on yleinen asumistuki:h

https://www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Vai oliko tuo jonkun autistin kommentti, joka ei ymmärtänyt kyseistä viittausta, kun ei ollut sanatarkasti oikeassa muodossa. Silloin kannattaa etsiä joku selkokielinen keskustelupalsta tai käyttää henkilökohtaista avustajaa (johon muuten myös saa tuen) 🤣

Vierailija
15/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöjä ei kannata rahan takia hankkia. Niistä on vaan kuluja ja työtä.

Vierailija
16/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kokonaan unohtaneet uusien talojen rakentamisen olevan bisnestä? Ei kukaan rakenna taloja siksi, että jokuu muu tekisi niillä voittoa.

Vierailija
17/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuntojen vuokrat ovat kohtuuttoman kalliilla tasolla, ne pitäisi vähintäänkin puolittaa.

Vierailija
18/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja uudiskohteen pari-kolme vuotta sitten ostaneet, jotka jostain syystä haluaakin myydä sen, ei saa myytyä sitten millään! Koska miksi ostaa uudenveroista kun samalla hinnalla saa täysin uuden?

Jep, juurikin näin. Ostin asunnon 1,5v sitten. Pian alkaa taloyhtiön lainanlyhennykset, joten todellakin haluaisin myydä. En vain ole valmis myymään tappiolla, joten joko se on pakko jatkaa asumista tai muuttaa AirBnB-asunnoksi. Luultavasti jälkimmäinen, kun sillä tuolla saa katettua oman vuokra-asumisenkin lisäksi.

Vierailija
19/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla on sijoitusasuntoa ja ihan itse olen sen hankkinut. Kun kävi tutkinnon ja sai vakityön, piti laina neuvotella pankista. Lisäksi on olemassa asuntosäästötilejäkin, jos haluaa hankkia asun

Aika korkea vastike sinulla. Meillä hki 3h+keittiö 650e vastike vuokrattuna eteenpäin 900e, eli maksaa itse itseään. Julkisivuremontti tosin tulossa ja vastike nousemassa jonkin verran. 

Aika edullisesti vuokraat ilmeisesti melko uutta asuntoa jos on vastikkeet noin korkeat?

Vierailija
20/50 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, 22m2 kämppä tonnin vuokralla. Kyllähän siinä se asuntosijoittaminen kannattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi