Mitä olette nyt käyttäneet, kun FAIRY muuttu huonoksi?
Mulle tuli nyt (vasta) eteen huono Fairy. Ja onhan se huono.
Mä olen tarjoushamsteri, että sen takia näinkin pitkään kesti, vaikka päivittäin käytän. Hyvä Fairy riittoisa Fairy. Tää huono on jo puolessa välissä viikossa. Todella laimeeta litkuu ja peseeköhän se edes kunnolla.. Haisoo pahalle. Eikä rasva meinaa lähteä.
Mitä suosittelette tilalle?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Käytän hajusteetonta Rainbow Sensitive -astianpesuainetta, jolla on sekä ympäristömerkki että allergialiiton suosittelema.
On myös testivoittaja.
Kuluttaja testasi käsitiskiaineet: Voittajaksi edullinen markettituote
Kuluttaja-lehti testasi käsitiskiaineet. Testivoittajaksi nousi Rainbow-tuote.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000007935646.html
Minäkin käytän tätä ja vahva suositus tälle.
Huomannut Fairyssa saman, ei vaahtoa enää. Tensidejä siis vähennetty eli ei pesekään niin hyvin enää. Pullo kesti ennen kauan, kun tarvitsi laittaa niin vähän, nyt menee nopeasti.
EU:han vaatii nyt biohajoavuutta pesuaineilta ja sen takia Euroopan alueella muutettu koostumusta. Laimennettu. Sama jossain toisessa pesuaineessa, mitä käyttänyt vuosia.
Nyt menee monta muovipulloa vuodessa ja pitää laittaa ainetta enemmän.
Eikä Euroopan alueen pesuaineiden käyttö taida olla mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
5v sitten ostettua Fairya olen käyttänyt, nyt pullo puolillaan.
Silloin ostettu onkin vielä sitä vanhaa. Ovat nyt muuttaneet koostumusta. Mm. Fairy vaahtosi kunnolla, uusi ei juuri ollenkaan. Ei pese enää niin hyvin, kun tensidejä vähennetty.
EU säätänyt 2023, että fosfaatit, mitkä lisänneet pesuaineen rasvan poistotehoa pitää poistaa. Tensidien oltava biohajoavia. Tod.näk. tarkoittaa, ettei vanhoja tensidejä saa käyttää vaan jotain biomallisia. Joiden pesuteho huonompi.
Lopputuloksena huonommin peseviä pesuaineita.
Tämä säädös tulee vaikuttamaan pesuaineisiin, maaleihin, vaatteisiin, kenkiin, patjoihin, huonekaluihin. Jälleen siis vain Euroopan alueella, missä puhdasta ja asiat hoidettu. Vaaditaan ekologista suunnittelua eikä Euroopaan ulkopuolelta saa tuoda muita kuin mitkä EU hyväksynyt.
Muovihan ei Euroopan ongelma vaan niiden 10-11 ison joen maan Aasiassa ja Afrikassa, missä ei ole jätehuoltoa ja kaikki jätteet luonnollisesti heitetään jokiin, mitkä vie jätepussit pois.
Jännä, ettei tästä ole ollut mitään juttua mediassa ja ovat aivan hiljaa.
Nestepesuaineiden ongelma on että saippua pystyy imemään valtavasti vettä niin että se liemi silti näyttää sakeahkolta vaikka siinä ei olisi pesuainetta kuin nimeksi. Sillä on valtavan helppo huijata, vettä vain sekaan.
W5, se on suunnilleen samaa, kuin vahha Fairy.
Fairy-astianpesuainetta testataan eläimillä. Hyviä vaihtoehtoja on esim. LV tai Kiilto jotka molemmat vegaanisia.
Olen aina ostanut kotimaista LVI tiskiainetta. Hyvin pesee, eikä ole yhtä myrkkyä kuin Fairy.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ostanut kotimaista LVI tiskiainetta. Hyvin pesee, eikä ole yhtä myrkkyä kuin Fairy.
Siis LV tietenkin, sori...
Vierailija kirjoitti:
EU säätänyt 2023, että fosfaatit, mitkä lisänneet pesuaineen rasvan poistotehoa pitää poistaa. Tensidien oltava biohajoavia. Tod.näk. tarkoittaa, ettei vanhoja tensidejä saa käyttää vaan jotain biomallisia. Joiden pesuteho huonompi
Lopputuloksena huonommin peseviä pesuaineita.
Tässä menee kyllä pahasti EU:n toimet pieleen kun lisätään lämmintä vettä ja tehdään vaarallisia omia sekoituksia sekä lisätään kulutusta ihan reilusti. Älyvapaata meininkiä.
t. 45 vuotta meni Fairyn aineellasilloin kun se toimi.
5v sitten ostettua Fairya olen käyttänyt, nyt pullo puolillaan.