Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot

Vierailija
19.08.2024 |

Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?

Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa. 

Kommentit (271)

Vierailija
181/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin 36-vuotiaana ja jäin sille tielle. Täytän pian 51 v., eikä ole mitään ajatuksia palata Suomeen. En varmasti saisi sieltä mitään työtäkään ja jos saisin, niin palkka olisi huono verrattuna nykyiseen. Täällä tienaan erittäin hyvin ja nautin elintasosta, johon minulla ei olisi Suomessa koskaan varaa. 

Vierailija
182/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista keskustelua ja maiden vertailua käydään niiden toimesta jotka tänne rajojen yli pyrkii. Haluavat erityisesti Saksaan tai britteihin, koska haluavat töihin eivätkä opetella ensin 10 vuotta kieltä jne. Näitä ihmisiä haukutaan elintasosurffareiksi ja oman maan pulaan jättäjiksi. Suomalaiset kun miettii muualle lähtemistä niin se on vaan hienoa!

Suomesta muuttavat ovat tyypillisesti yliopistokoulutettuja, kyllä tännekin sellaisia mielellään otetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla on nykyään paljon parempi elintaso kuin minulla 90-luvulla. Silti valitetaan.

90-luvulla opintoraha oli suhteessa paljon suurempi kuin nyt. 

Vierailija
184/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: Ei ulkomailla hankittu työkokemus ole arvostettua,jos palaa Suomeen. Täkäläiset työnantajat ovat jumalasta seuraava ylöspäin ja vain heidän orjinaan työskentely lasketaan.

Totta. Olin töissä ulkoasiainministeriössä, jossa yleisesti tiedossa oleva ongelma oli se, että ulkomaille puolison työn mukana lähteneet vaimot ja miehet (pääasiassa vaimot) eivät Suomeen palattuaan työllistyneet Suomessa. Vaikka olisi asuttu 20v ulkomailla eri maissa eri komennuksilla, Suomeen tullessa tuo 20v. työkokemus sekä ulkomailla hankittu koulutus nollaantuivat. Siinä ei auttanut hyvä kielitaitokaan. Näin oli jo 15 vuotta sitten.

On hyvä suunnitella maasta muuttoa ns. pysyvästi, jos on nuori.

Vierailija
185/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse asunut aasiassa (Taiwan) ja europassa useassa eri maassa ja sen lisäksi matkustellut paljon. Itse suosittelisin:

- Norja, kaunis maa, ystävälliset ihmiset, hyvä elintaso. En tiedä vaikuttaako EU:n ulkopuolella oleminen miten helposti sinne pääsee töihin. Olettaisin että suomen passilla ei ole ongelma. Jos tykkää kuntoilusta ja ulkoilusta yms vuorilla niin eipä ole juuri parempaa paikkaa. Huonona puolena on kylmä talvi ja kolea kesä.

- Tanska, hyvä elintaso, Kööpenhamina hyvin viihtyisä paikka. Miinuksena helvetin isot verot ja uskomaton mokellus kielenä, toisaalta englannilla tulee hyvin toimeen mutta jos haluaa pitempään asua niin aina sitä haluaa sitä kieltä oppia. Miinuksena myös se että maaseutu on tasasta peltoa joka paikassa ja haisee sian paskalle, eli ei mitään nähtävää.

- Sveitsi, todella kaunis maa myös, todella korkea elintaso mutta myös äärimmäisen kallis. Toimii jos on korkeasti koulutettu eli

Ausseihin taitaa saada Working Holiday -viisumin vuodeksi (sen saanti ei vaadi ihmeitä, mutta ikää pitää olla 30 tai alle), jolla voi lähteä kokeilemaan miltä paikallinen meno tuntuu. On jotkut onnistuneet sitä kautta saamaan pysyvänkin työpaikan.

Vierailija
186/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"OPISKELIJOIDEN tuet ilman lainaa olivat huipussaan vuonna 1992. Silloin opintorahaa maksettiin 462 euroa kuukaudessa, miltei kaksinkertaisesti nykypäivään verrattuna. Asumisen tuki puolestaan oli 260 euroa, kun se on nyt 273 euroa.

Siitä lähtien tuki on hiljalleen heikentynyt, kun otetaan huomioon rahan arvon lasku. Jyrkin yksittäinen pudotus on tänä vuonna, kun yleisen asumistuen leikkaus osuu myös opiskelijoihin."

Lähde:HS 

Vierailija
187/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista keskustelua ja maiden vertailua käydään niiden toimesta jotka tänne rajojen yli pyrkii. Haluavat erityisesti Saksaan tai britteihin, koska haluavat töihin eivätkä opetella ensin 10 vuotta kieltä jne. Näitä ihmisiä haukutaan elintasosurffareiksi ja oman maan pulaan jättäjiksi. Suomalaiset kun miettii muualle lähtemistä niin se on vaan hienoa!

Suomesta muuttavat ovat tyypillisesti yliopistokoulutettuja, kyllä tännekin sellaisia mielellään otetaan. 

No ei ilmeisesti oteta jos lehtijuttuja lukee. Duuni alta ja maasta ulos 3- 6kk sisään. Sitäpaitsi paljon on tullut korkeakoulutettuja noista sotamaistakin. Maisterit siivoaa, kuskaavat pizzaa tai jatkokouluttautuu hoitajiksi, muuten ei saa töitä. Maailma on niin erilainen, riippuen siitä millainen ihonväri.

Vierailija
188/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymään töissä ja nostaa opintotukea?

Eiks toi nyt oo ihan normaalia?

Paitsi että tuet on tarkoitettu heikoille ja sairaille.

Minä kävin töissä, pyöritin firmaa ja saneerasin asuntoja. Eikä tukia.

KTM

Vierailija
189/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä on hyvä lähteä kokeilemaan  Tulee takaisin jos ei viihdy. 

Vierailija
190/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan melkein mikä vain maa Euroopassa on parempi kuin Suomi. Kaikki entisen itäblokin maat ohittavat Suomen pian elintasossa, elleivät ole niin jo tehneet. Sama koskee ennen köyhää Espanjaa. Ehkä Portugalia ja Balkanin maita lukuunottamatta minne tahansa muualle kannattaa muuttaa. 

Espanjassa taitaa olla tälläkin hetkellä Euroopan pahin nuorisotyöttömyys!

Vierailija
191/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ovat hyviä maita työllisyyden, palkan ja ostovoiman osalta. Suomessa alkaa olla tarjolla vain jotain 1500€ - 2000€ / kk shittihommaa.

Miten niin? Itse en ole tarvinnut alle 4000 euron palkalla työskennellä koskaan. Suosittelen opiskelua mahdollisimman pitkälle.

Sulla on ollut onnea, suhteita tai erikoisosaamista.

Likimainkaan kaikki eivät pääse tuommoisille liksoille.

Meitä on paljon korkeakoulutettuja, ketkä työskentelevät paljon alle 3000 €/KK

KTM

Vierailija
192/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.

Millä tavalla ei välitä?

Suomessa eläkeläisväestö on jalustalla, nuorten tilannetta heikennetään jatkuvasti.

(Just opin äsken aamu-tv:stä että Helsinki lakkautti ilmaisen ehkäisyn nuorilta. Aina jokin uusi heikennys, mutta ei vanhuksille) 

Olen nyt 1. vuotta eläkeeellä enkä vielä ole saanut mitään etuukdia?? Voiditko kertoa mitä tarkoitat, olisin kiinnostunut.

Saan vain pienen eläkkeen 40 vuoden työstä ja maksan siitä 20% veroa.

Siitä olen samaa mieltä että nuorten tilanne on kestämätön mutta en ole syyllinen siihen

Te

Minä olen työaikana maksanut vanhempieni eläkkeitä, sinä maksat minun ja tulevat sukupolvet sinun.

Näin on aina ollut etkä ole mitenkään huonommassa asemassa kuin minäkään. Et sinäkään maksa omaa eläkettäsi!

Vierailija
193/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.

Millä tavalla ei välitä?

Suomessa eläkeläisväestö on jalustalla, nuorten tilannetta heikennetään jatkuvasti.

(Just opin äsken aamu-tv:stä että Helsinki lakkautti ilmaisen ehkäisyn nuorilta. Aina jokin uusi heikennys, mutta ei vanhuksille) 

Olen nyt 1. vuotta eläkeeellä enkä vielä ole saanut mitään etuukdia?? Voiditko kertoa mitä tarkoitat, olisin kiinnostunut.

Saan vain pienen eläkkeen 40 vuoden työstä ja maksan siitä 20% veroa.

Siitä olen samaa mieltä että nuorten tilanne on kestämätön mutta

Jos eläkemaksut ja se mitä veroillakin saa vastineeksi olisivat jotenkin samansuuruisia, tuo olisi kohtuullinen argumentti. 

Vierailija
194/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla päätös ulkomaille lähdöstä oli helppo. Suomessa oli lama ja yliopistostakin vastavalmistuneena töiden löytäminen oli vaikeaa, kun ei ollut suhteita (eli. tuttuja tai sukulaisia sopivissa paikoissa). Helsingistä tarjottiin palkatonta harjoittelua ja kuulemma jos tuuri käy niin olisivat sen  vuoden jälkeen sitten ehkä voineet jopa ottaa palkalliseen työhön. Päätin kuitenkin ottaa sitten vastaan ulkomailta (Euroopasta) tulleen työtarjouksen, jossa maksettiin heti alusta alkaen ihan oikeata palkkaa.

Vierailija
195/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.

Unkari? Sinne en kyllä nykyään menisi edes turistina.

Rakas sukulaiskansamme. Suomalaisena viihtyisi taatusti hyvin. 

Vierailija
196/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia kehitystä että sukupolvet pyrkivät eteenpäin. 3-4 sukupolvea sitten muutettiin taajamiin, sitä seuraavat läänin keskuskaupunkeihin, me muutimme Suomen suurimpiin keskittymiin ja lapsemme muuttavat Suomesta isompiin ympyröihin.

Vierailija
197/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.

Unkari? Sinne en kyllä nykyään menisi edes turistina.

Rakas sukulaiskansamme. Suomalaisena viihtyisi taatusti hyvin. 

Ei unkarilaisissa mitään vikaa sinänsä olekaan, mutta maan nykyisen johdon toimia on täysin mahdoton hyväksyä. En halua sitä tuke edes sillä, että jättäisin Unkariin rahaa edes matkustelun muodossa. Kukin tietysti taplaa tyylillään, tämä on vain minun oma valintani.

Vierailija
198/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin 36-vuotiaana ja jäin sille tielle. Täytän pian 51 v., eikä ole mitään ajatuksia palata Suomeen. En varmasti saisi sieltä mitään työtäkään ja jos saisin, niin palkka olisi huono verrattuna nykyiseen. Täällä tienaan erittäin hyvin ja nautin elintasosta, johon minulla ei olisi Suomessa koskaan varaa. 

Minkä maan valitsit?

Vierailija
199/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aina haukutaan Suomessa asuvat ulkolaiset jotka eivät osaa kieltä. Mutta suomalaisille on ihan ok lähteä pelkällä enkulla minne tahansa töihin ja sillä muka pärjää :D

Muutenkin monella aivan liian ruusuiset luulot toisista maista. Monessa Euroopan maissa ihan samat ongelmat kuin täällä eikä se elo ole yhtään sen kummempaa. 

Vierailija
200/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla ei välitä?

en ole sama, mutta nuoret kyllä tiedostavat kaikki heidän harrastus- koulutus -ym mahdollisuuksiin kohdistuneet leikkaukset ja sääntöpohjaiset rajoitukset. He fanittavat vuosituhannen vaihteen elinympäristöä, jossa nuorilla oli vielä [mielipiteen]vapaus ja jonkinlainen yhtenäiskulttuuri. He kokevat että yhteiskunta, koululaitos ensimmäisenä, kohidstaa heihin pelkkiä vaatimuksia, eikä lainkaan samanlaisia vapauksia kuin heidän vanhemmillaan vielä oli. Alamme niittää nyt sitä satoa mikä on kylvetty kaikissa niissä pienissä ja suurissa päätöksissä, kommenteissa ja linjauksissa jotka ovat kaventaneet lasten ja nuorten elintilaa:

-ei saa pelata palloa taloyhtiön pihalla kos

Ja onko nuo asiat siis paremin muissa maissa?