Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot
Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?
Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan melkein mikä vain maa Euroopassa on parempi kuin Suomi. Kaikki entisen itäblokin maat ohittavat Suomen pian elintasossa, elleivät ole niin jo tehneet. Sama koskee ennen köyhää Espanjaa. Ehkä Portugalia ja Balkanin maita lukuunottamatta minne tahansa muualle kannattaa muuttaa.
Espanjassa taitaa olla tälläkin hetkellä Euroopan pahin nuorisotyöttömyys!
Mutta työssäkäyvät saavat Espanjassa palkan päälle 1000€ kuussa pimeänä käteen 3000€ palkalla. Sillä elää jo mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan melkein mikä vain maa Euroopassa on parempi kuin Suomi. Kaikki entisen itäblokin maat ohittavat Suomen pian elintasossa, elleivät ole niin jo tehneet. Sama koskee ennen köyhää Espanjaa. Ehkä Portugalia ja Balkanin maita lukuunottamatta minne tahansa muualle kannattaa muuttaa.
Mutta työssäkäyvät saavat Espanjassa palkan päälle 1000€ kuussa pimeänä käteen 3000€ palkalla. Sillä elää jo mukavasti.
Mistä näin päättelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Min.palkka 1.134€ x14
Keskipalkka n. 2.200€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia.
Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.
Kauniita? Et ole paljon lähiöis
Suomen hintatasoa ja elintasosta nauttii suuret ikäluokat massiivisine eläkkeineen ja muine etuineen. Julkista rahaa käytetään myös miljardeittain julkiseen rakentamiseen ja näyttää että rahaa on. Sen takia näyttää julkisivu siltä että olisi hyvinvointimaa. Todellisuus selviää hakemalla töitä, joita ei ole. Työttömiä satoja tuhansia ja palkat puolan tasoa. Työttömyyskorvayksen ostovoima sama kuin bulgariassa joka on ihan oikeasti kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
Unkari? Sinne en kyllä nykyään menisi edes turistina.
Rakas sukulaiskansamme. Suomalaisena viihtyisi taatusti hyvin.
Itseasiassa ovat slaaveja ei ole suomalaisten sukulaiskansa vaikka kieli himan kalskahtaa samalle. Suomalaisten sukulaiskansa se ainoa on transylvaniassa.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa: Ei ulkomailla hankittu työkokemus ole arvostettua,jos palaa Suomeen. Täkäläiset työnantajat ovat jumalasta seuraava ylöspäin ja vain heidän orjinaan työskentely lasketaan.
Näin olen kuullut myös. Lähdin ulkomaille koska Suomesta ei tipu edes hanttihommia, ajattelin että saanpahan edes jossain kerrytettyä työkokemusta. Mutta se voi olla niin että kun (jos?) palaan Suomeen, työnantajille ulkomailla hankittu työkokemus onkin yhtä kuin iso aukko cv:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.
Millainen työtön saa keskituloisen elintason?? Kelpaisi mullekin. Itse sain työttömänä kuutisen sataa, käsittääkseni sillä ei ihan keskituloiseksi pääse.
Nostin kytkintä vuosi sitten sieltä, katsellaan viihdynkö täällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on saksa hallussa, niin Sveitsi on paras paikka.
Eräs saksalainen henkilö sanoi, että se Sveitsissä puhuttava saksan kieli on niin erilaista, että kun hän asui siellä vuoden, ei hän siinä ajassa oppinut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.
Millainen työtön saa keskituloisen elintason?? Kelpaisi mullekin. Itse sain työttömänä kuutisen sataa, käsittääkseni sillä ei ihan keskituloiseksi pääse.
Laske siihen päälle asumistuet, laskut maksettuna jne mitä tuilla elävät saavat. Helposti menee lähelle 2000€ mikä on jo keskituloisen netto
Suosittelen, Suomessa ei osaamista arvosteta millään tavoilla ja hyvinvointiyhteiskuntakin murenee, mutta silti turha odottaa että maksettu valtava verojen määrä tulisi ikinä laskemaan.
Olen miettinyt muuttaisinko Ruotsiin. Siellä olisi alallani ihan ok työllisyysnäkymät
Vierailija kirjoitti:
Tekemään mitä? Ei mihinkään niin vaan muuteta (paitsi näköjään Suomeen 😅), ellei ole työpaikka valmiina.
Et ymmärrä mten EU ja schengen toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemään mitä? Ei mihinkään niin vaan muuteta (paitsi näköjään Suomeen 😅), ellei ole työpaikka valmiina.
Kumpikin opiskelee yliopistossa, eikä kummankaan ala ole millään lailla Suomeen sidottu.
Ap
Ovatko jo käyneet opiskelijavaihdossa ulkomailla? Tai töissä? Puoliso oli aikoinaan Ruotsissa kesätöissä opiskeluiden aikana ja työllistyi ihan mieluusti Suomeen.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on saksa hallussa, niin Sveitsi on paras paikka.
Eräs saksalainen henkilö sanoi, että se Sveitsissä puhuttava saksan kieli on niin erilaista, että kun hän asui siellä vuoden, ei hän siinä ajassa oppinut sitä.
SINÄ voisit muuttaa aktiiviselle sota-alueelle Ukrainassa. Nimipelle. No, onko hyvä mieli kun taas sai vähän extra huomiota? :3c Koo, Yy, Äs.
Itse jos olisin nuori, lähtisin Ruotsiin. Sen verran samanlainen yhteiskunta kuin Suomi, että tiedän, että viihtyisin. Okei, Norjakin joo, mutta liian viilee/sateinen meikäläisen makuun usein.
Niin, "while flight" nimityksellä tätä ilmiötä kutsuvat kun Tukholman lähiöt tyhjentyy ruotsalaisista. Kun Abdi uhkaa ovellasi muutatko vai kestätkö? Aika moni suomalainen on nähnyt saman kehityksen suunnan.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos olisin nuori, lähtisin Ruotsiin. Sen verran samanlainen yhteiskunta kuin Suomi, että tiedän, että viihtyisin. Okei, Norjakin joo, mutta liian viilee/sateinen meikäläisen makuun usein.
Joo yhteiskunnan ongelmatkin ovat sitä samaa. Nautitko sinä siitä? Koetko bazaarin humun omaksesi? Minulta vahva "ei kiitos".
Eivät mieti, tämä on trollien länkytystä.
Jo Suomen sisällä työn perässä muutto on ollut liikaa joillekin työnantajille.
Ymmärrän toki, että se on ikävää, kun työntekijä tekee elämällään mitä haluaa sopimuksen loppumisen jälkeen eikä istu kotona odottamassa töitä vaan menee sinne, mistä saa millonkin töitä. Jos haluaa minut töihin, on tehtävä työsopimus niin pitkälle ajalle kuin minut haluaa töihin.