Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot
Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?
Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.
Millä tavalla ei välitä?
Vanhusten valtakunta. On se pvänselvää että lapset ja nuoret eivät ole tämän maan prioriteetti. Suuret ikäluokat ovat kaikki kaikessa.
Mistä kumpuaa tämä loputon viha iäkkäämpiä ihmisiä kohtaan? Ei ihme ettei yli viisikymppinen enää kelpaa mihinkään, kun asenne on tuo. Eutanasiaa varmaan tarjoaisit, paitsi sitten kun itse tulet siihen ikään, voi ääni kellossa sullakin muuttua
Esimerkiksi siitä että työssäkäyvillä on todella korkeat verot ja eläkemaksut, jotka eivät näy työikäisten palveluissa mitenkään. Tai siitä kuinka nykyinen hallitus ilmoitti leikkaavansa, mutta että eläkeläiset ovat erityissuojelussa. Sitä voi miettiä, miltä itsestään tuntuisi jos samaan aikaan kun omaa elintasoasi heikennetään, tietty ryhmä olisi siltä turvassa.
saksa on romahduskunnossa, jos haluaa pakoon pitää unohtaa eu-maat kuten myös yhdysvallat.
Parempi lähteä vaikka aasiaan.
Miten se oli, eikö pitänyt jäädä rakentamaan ja kehittämään omaa maata, eikä tunkea muiden maihin elintason perässä..?
Vierailija kirjoitti:
Nää kommentit joissa luetellaan useampia *kivoja* maita, kiinnostaisi tietää oletteko itse oikeasti tehneet töitä niissä maissa vai vedetäänkö nää *on kiva*:t jollain mututuntumalla tai 20 vuoden takaisiin puolen vuoden opiskelijavaihtoihin perustuen. Tai sitten porukka on käynyt viikon matkalla ja sen perusteella tehnyt päätöksen että täällähän ois kiva asua..
Olen ollut itsekin vaihdossa ja se puolen vuoden repäisyhän ei antanut mitään perspektiiviä siihen millaista on olla arjessa palkkatyössä ko. maassa. Vasta kun myöhemmin palasi ns. oikeisiin töihin sinne, sai nähdä sen mitä siellä asuminen ja arki oikeasti oli.
Jotain kymmenen vuoden takaisia kokemuksia ei enää edes oikein voi vertailla nykyhetkeen, kun kaikkialla tuntuu vaan menevän alaspäin ja maailmanmeno on muuttunut aika radikaalistikin sitten 2000-luvun alun tai edes 2010 alusta.
Sukulaisiani on asunut jo vuosikymmeniä Saksassa, Ruotsissa ja Norjassa. Koen että käsitykseni on siten aika realistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.
No sitten on jo aika helvetilliset tulotkin eikä tarvitse kirota yhtään mitään. Ihme ruikutusta. On aika poikkeuksellista, että joutuu noin korkeita veroja maksamaan, en minäkään maksaa 2400e brutosta kuin jotain 11-12% ja eläkemaksut, että jos he melkein kymppitonnin tekee kuukaudessa niin ruikutukset pois.
Miksei kymppitonnin tuloilla saa valittaa epäoikeudenmukaisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.
Millä tavalla ei välitä?
Suomessa eläkeläisväestö on jalustalla, nuorten tilannetta heikennetään jatkuvasti.
(Just opin äsken aamu-tv:stä että Helsinki lakkautti ilmaisen ehkäisyn nuorilta. Aina jokin uusi heikennys, mutta ei vanhuksille)
Olen nyt 1. vuotta eläkeeellä enkä vielä ole saanut mitään etuukdia?? Voiditko kertoa mitä tarkoitat, olisin kiinnostunut.
Saan vain pienen eläkkeen 40 vuoden työstä ja maksan siitä 20% veroa.
Siitä olen samaa mieltä että nuorten tilanne on kestämätön mutta en ole syyllinen siihen
Teeppä huvikseen sellainen harjoitus, jossa lasket ihan euromääräisesti maksamasi eläkemaksut 40 vuoden ajalta. Sitten jaat sen summan kuukaudessa saamallasi eläkkeen suuruudella. Montako kuukautta jää tulokseksi?
Laskin äitini eläkekertymän. Vaikka hänen eläkkeensä on vain alle 1700eur /kk, on hän työurallaan maksanut eläkemaksuja vain noin 7 vuodeksi. Nyt 74 vuotiaana hän on ollut eläkkeellä 12 vuotta. Väärin mitoitettu eläkemaksu perustui lyhyempään elinajan odotteeseen, sekä ylimitoitettuun odotukseen sijoitettujen eläkevarojen tuotosta. Siksi meidän nuoret maksavat yhdessä työnantajan kanssa nelinkertaista eläkemaksua verrattuna saman ikäiseen henkilöön 40 vuotta sitten. Se on kaikki pois ostovoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hakee hyvää elintasoa Puolasta, Unkarista tai Tsekistä? Ei juuri huonompia vaihtoehtoja vois olla 😅 Kannattaisi tsekata näiden Bkt.
Kumma kyllä ostovoima on parempi ja se ratkaisee.
Tavisperheilläkin on varaa kahviloihin ja ravintolasyömisiin ja käyttävät palveluita.
Lääkäriinkin päösee nopeammin, halvemmalla ja helpommin.
Totta. Käynyt noissa maissa ja taviksilla on asuntoa kaupungissa, taloa maalla ja tosiaan tuo kahvila / ravintola hintataso mahdollistaa sen lähes kaikille.
Mitä nyt tsekeissä kaksi maisteri tasolla asiantuntijatehtävissä pystyy hädin tuskin asumaan Prahassa keskustan liepeillä. Itse tuolla siis asunut. Se että perheellä on mökki maaseudulla tarkoittaa usein sellaista
Se on totta. Mutta käteen jäi noin 2000€ vastaava summa kuukaudessa, asunnon (52m2) vuokra oli noin 750€/kk, kuukausi lippu julkisiin kympin luokkaa ja sitten muita peruskuluja. Suomessa palkka nettona samasta työstä 3400€. Eli paremmin itse Suomessa nettoan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ei välitä?
Suomessa eläkeläisväestö on jalustalla, nuorten tilannetta heikennetään jatkuvasti.
(Just opin äsken aamu-tv:stä että Helsinki lakkautti ilmaisen ehkäisyn nuorilta. Aina jokin uusi heikennys, mutta ei vanhuksille)
Olen nyt 1. vuotta eläkeeellä enkä vielä ole saanut mitään etuukdia?? Voiditko kertoa mitä tarkoitat, olisin kiinnostunut.
Saan vain pienen eläkkeen 40 vuoden työstä ja maksan siitä 20% veroa.
Siitä olen samaa mieltä että nuorten tilanne on kestämätön mutta en ole syyllinen siihen
Te
Jeps, ei mitään, kyllä me nuoret mielellään maksetaan. Jäädään sitten eläkkeelle 10 vuotta myöhemmin ja saadaan vähemmän eläkettä ja ehkä kuollaan nuorempana. Mutta tärkeintä ettei vaan mitään nyt leikata kultaiselta ikäpolvelta.
Oikeastaan melkein mikä vain maa Euroopassa on parempi kuin Suomi. Kaikki entisen itäblokin maat ohittavat Suomen pian elintasossa, elleivät ole niin jo tehneet. Sama koskee ennen köyhää Espanjaa. Ehkä Portugalia ja Balkanin maita lukuunottamatta minne tahansa muualle kannattaa muuttaa.
Saahan sitä miettiä. Ihan vapaasti.
Nuo 2 maata hyvät, jos saksa ja ruotsi/norja sujuvat. Lähtisin itse vielä Sveitsiin. Olemme asuneet 5 eri maassa.
Meillä lapset suunnittelevat lähtöä ja kohteena Ranska ja toisella Hollanti. Toinen lähtee ensi alkuvuonna, toinen kun yliopisto ohi.
Meillä ajatus muutosta ollut aina mielessä, mutta nyt se on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla ei välitä?
en ole sama, mutta nuoret kyllä tiedostavat kaikki heidän harrastus- koulutus -ym mahdollisuuksiin kohdistuneet leikkaukset ja sääntöpohjaiset rajoitukset. He fanittavat vuosituhannen vaihteen elinympäristöä, jossa nuorilla oli vielä [mielipiteen]vapaus ja jonkinlainen yhtenäiskulttuuri. He kokevat että yhteiskunta, koululaitos ensimmäisenä, kohidstaa heihin pelkkiä vaatimuksia, eikä lainkaan samanlaisia vapauksia kuin heidän vanhemmillaan vielä oli. Alamme niittää nyt sitä satoa mikä on kylvetty kaikissa niissä pienissä ja suurissa päätöksissä, kommenteissa ja linjauksissa jotka ovat kaventaneet lasten ja nuorten elintilaa:
-ei saa pelata palloa taloyhtiön pihalla kos
Ja silti Marinia fanitetaan?
Nuorilla on nykyään paljon parempi elintaso kuin minulla 90-luvulla. Silti valitetaan.
Olen itse asunut aasiassa (Taiwan) ja europassa useassa eri maassa ja sen lisäksi matkustellut paljon. Itse suosittelisin:
- Norja, kaunis maa, ystävälliset ihmiset, hyvä elintaso. En tiedä vaikuttaako EU:n ulkopuolella oleminen miten helposti sinne pääsee töihin. Olettaisin että suomen passilla ei ole ongelma. Jos tykkää kuntoilusta ja ulkoilusta yms vuorilla niin eipä ole juuri parempaa paikkaa. Huonona puolena on kylmä talvi ja kolea kesä.
- Tanska, hyvä elintaso, Kööpenhamina hyvin viihtyisä paikka. Miinuksena helvetin isot verot ja uskomaton mokellus kielenä, toisaalta englannilla tulee hyvin toimeen mutta jos haluaa pitempään asua niin aina sitä haluaa sitä kieltä oppia. Miinuksena myös se että maaseutu on tasasta peltoa joka paikassa ja haisee sian paskalle, eli ei mitään nähtävää.
- Sveitsi, todella kaunis maa myös, todella korkea elintaso mutta myös äärimmäisen kallis. Toimii jos on korkeasti koulutettu eli saa hyvän työpaikan hyvällä palkalla. Kieliasiat ja integroituminen on vähän vaikeaa koska kieliä on 4 ja isoin eli Sveitsin saksa on ihan kauheaa mokellusta jota ei ns. "koulu saksalla" hanskaa.
- Portugali, todella hyvä ilmasto jos tykkää lämpimästä, kesäisin ehkä liian kuuma mutta talvella leuto +15. Pääsee myös oikean meren äärelle esimerkiksi surffaamaan. Paikallinen hinta- ja palkkataso on surkea, mutta toimii jos pystyy tekemään etätöitä esimerkiksi suomeen/saksaan ja tienaamaan parempaa palkkaa. Heillä on myös joku "digital nomad" viiisumi jolla pääsee helposti vuodeksi sinne ja veroja ei tarvitse maksaa.
Euroopan ulkopuolelta:
- Singapore, helvetin kallis länkkäreille ja vaikea saada viisumi. Toimii jos on *todella* hyvä (eli siis ns. johtaja tason) expat paketti jossa työnantaja auttaa muutossa, viisumissa ja kaikissa muissa käytännön asioissa. Esim asunnon vuokraaminen ns. vapailta markkinoilta (paikalliset voivat vuokrata valtion tukemia halvempia asuntoja mutta expatit ei saa niitä) maksaa helposti 5000-6000€ /kuussa. Aasiassa kuitenkiin yksi niistä harvoista paikoista joissa on korkea elintaso ja hyvät elin-olosuhteet ja englannilla tulee hyvin toimeen. Miinuksena kuuma ja kostea ilmasto ja trooppiset sateet.
- Australia, todella rento paikka, ihmiset ystävällisiä ja hienoa "viikonloppu/surffaus/bbq/beach" kulttuuria. Aussit on varsinkin pienemmissä kylissä aika easy going. Australia on niin iso että ilmasto vaihtelee paljon riippuen missä on. Valitettavasti äärimmäisen vaikea maa saada viisumia jos ei ole työpaikkaa tiedossa ja työantajan sponsorointia. Palkat ei varsinkaan tekniikan aloilla ole kaksiset ja Sydney/Melbourne on helvetin kalliita kaupunkeja.
Samanlaista keskustelua ja maiden vertailua käydään niiden toimesta jotka tänne rajojen yli pyrkii. Haluavat erityisesti Saksaan tai britteihin, koska haluavat töihin eivätkä opetella ensin 10 vuotta kieltä jne. Näitä ihmisiä haukutaan elintasosurffareiksi ja oman maan pulaan jättäjiksi. Suomalaiset kun miettii muualle lähtemistä niin se on vaan hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa asuvalle kysymys, että eikö siellä kuitenkin ole esim. enemmän vapaa-aikaa ts. kaikkialla ei eletä 24/7-kulttuuria vai paikat pistetään illaksi säppiin ja ihmiset lähtee perheineen/ystävineen illaksi puistoon. Tämä on oma kokemukseni Jyllannista.
Uutisissa taas on ollut positiivista juttua yli 50-vuotiaiden työllistymisestä Tanskassa. Ei ole omaa kokemusta kun en ole sitä ikäluokkaa, mutta käsittääkseni Suomessa yli 50v. on vaikea löytää töitä.
Tanskassahan on vähän sama kuin Saksassa, että sunnuntaisin lähes tulkoon kaikki on kiinni. Arkisin myös kaupat menee kiinni jo usein 17-18 välillä ja lauantaisin tyyliin yhdeltä. Ruokakaupat auki yleensä jonnekin 21-22.
Isommissa kaupungeissa jotkut ostoskeskukset ja Köpiksen turistialueella olevat paikat ovat sitten vähän laajemmin auki.
Hankaloittaa kyllä toimistotyöläisen elämää, kun klo 9-17 työpäivän jälkeen pitäisi ehtiä vaikkapa rautakauppaan ja se onkin jo mennyt tai on juuri menossa kiinni. Kaikki pitää sitten ehtiä hoitaa lauantaiaamupäivän aikana ja silloin on miljoona muutakin liikkeellä.
Olen pistänyt merkille, että Tanskassa ruokakaupoissa on töissä hyvin nuorta porukkaa. Usein ilmoituksissa jopa etsitään jotain juuri koulut päättänyttä tai usein myös ihan ala-ikäistä työntekijää (joka saa toki tehdä vain jonkun X määrän tunteja.) Harvemmin tulee ketään vanhempia työntekijöitä vastaan, ja sinällään kiva että työllistetään nuoria, mutta sen valitettavasti huomaa siinä miten heikolla tasolla kaupan toiminnot pyörii, kun nuoret ovat siellä puoli vuotta tai kerran viikossa opintojen ohella, ja ketään ei kiinnosta pidemmän päälle, miten kauppa pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Viro. Samanlainen kulttuuri ja kieli. Ei ma muongelmaa. Lyhyt matka Suomeen. Tulee menemään Suomen ohi lähivuosina joka suhteessa.
Liikaa venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla on nykyään paljon parempi elintaso kuin minulla 90-luvulla. Silti valitetaan.
Oletko vakavissasi? Se että vanhemmat ovat ostaneet puhelimet ja merkkivaatteet (osalle) ei paljon lämmitä kun pitäisi rakentaa sitä omaa elämää. Ihan siis saada työpaikka, apua jos pälli leviää, mahdollisuus tehdä lapsia, hankkia koti jne. Ihan perusjuttuja vielä mullekin, joka ollut työelämässä alk 2003.
Vierailija kirjoitti:
Miten se oli, eikö pitänyt jäädä rakentamaan ja kehittämään omaa maata, eikä tunkea muiden maihin elintason perässä..?
Ei, ei ollut. Eikä ole koskaan ollutkaan tai tule olemaan.
Yhdysvallat on hyvä kun jättää verot maksamatta.