Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot
Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?
Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Täällä aina haukutaan Suomessa asuvat ulkolaiset jotka eivät osaa kieltä. Mutta suomalaisille on ihan ok lähteä pelkällä enkulla minne tahansa töihin ja sillä muka pärjää :D
Muutenkin monella aivan liian ruusuiset luulot toisista maista. Monessa Euroopan maissa ihan samat ongelmat kuin täällä eikä se elo ole yhtään sen kummempaa.
Suomi on Euroopan köyhtyvin maa jo 15v putkeen. Eikä suunnanmuutosta näy. Korkea verotus tekee työnteosta kannattamatonta. Muualla on asiat paremmin, ainakin taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.
Millä tavalla ei välitä?
en ole sama, mutta nuoret kyllä tiedostavat kaikki heidän harrastus- koulutus -ym mahdollisuuksiin kohdistuneet leikkaukset ja sääntöpohjaiset rajoitukset. He fanittavat vuosituhannen vaihteen elinympäristöä, jossa nuorilla oli vielä [mielipiteen]vapaus ja jonkinlainen yhtenäiskulttuuri. He kokevat että yhteiskunta, koululaitos ensimmäisenä, kohidstaa heihin pelkkiä vaatimuksia, eikä lainkaan samanlaisia vapauksia kuin heidän vanhemmillaan vielä oli. Alamme niittää nyt sitä satoa mikä on kylvetty kaikissa niissä pienissä ja suurissa päätöksissä, kommenteissa ja linjauksissa jotka ovat kaventaneet lasten ja nuorten elintilaa:
On. Esimerkiksi Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia.
Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.
Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyhallinnon käsissä. Puolassa nyt sentään valta vaih
Ei ne Helsinginkään lähiöt kauniita ole. Mutta noiden maiden pääkaupunkien keskustat voittavat Suomen kaupunkien keskustat menen tullen. Varsova on kaunis. Moderneja pilvenpiirtäjiä ja upea vanhakaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.
Millä tavalla ei välitä?
Suomessa eläkeläisväestö on jalustalla, nuorten tilannetta heikennetään jatkuvasti.
(Just opin äsken aamu-tv:stä että Helsinki lakkautti ilmaisen ehkäisyn nuorilta. Aina jokin uusi heikennys, mutta ei vanhuksille)
Olen nyt 1. vuotta eläkeeellä enkä vielä ole saanut mitään etuukdia?? Voiditko kertoa mitä tarkoitat, olisin kiinnostunut.
Saan vain pienen eläkkeen 40 vuoden työstä ja maksan siitä 20% veroa.
Siitä olen samaa mieltä että nuorten tilanne on kestämätön mutta
"
Minä olen työaikana maksanut vanhempieni eläkkeitä, sinä maksat minun ja tulevat sukupolvet sinun.
Näin on aina ollut etkä ole mitenkään huonommassa asemassa kuin minäkään. Et sinäkään maksa omaa eläkettäsi!"
Hei sovitaanko, että järjestetään kaksi illallistilaisuutta. Ensimmäisen maksan minä ja toisen sinä.
Mainitsen vielä, että ekassa tilaisuudessa olemme kaksin, mutta toiseen kutsun koko lähipiirini. Varaathan siis budjettia noin 16 henkilön illalliseen.
Et ole mitenkään huonossa asemassa kuin minäkään. Ethän maksa kuin toisen omista illallisistasi, minä piffaan sinulle puolestaan toisen. Näin se on aina ollut, tarjotaan vuorotellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok nuo Norja ja Saksa. Ja vaikka tulisivat takaisinkin, niin jokunen vuosi missä tahansa ulkomailla antaa perspektiiviä ajatuksille.
Ei anna mitään perspektiiviä mihinkään.
Sinä olet tyypillinen valittaja, joka arvostelee asioita, joista ei mitään ymmärrä. Et itse uskalla tai kykysi eivät riitä ulkomaille, joten arvostelet ja olet tietävinäsi. Näitä riittää.
Jos muuttaisin Suomesta niin lähtisin itse johonkin missä ilmasto on parempi. Inhoon talvea. Eli Norja ym. Ei tulisi kysymykseen omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä aina haukutaan Suomessa asuvat ulkolaiset jotka eivät osaa kieltä. Mutta suomalaisille on ihan ok lähteä pelkällä enkulla minne tahansa töihin ja sillä muka pärjää :D
Muutenkin monella aivan liian ruusuiset luulot toisista maista. Monessa Euroopan maissa ihan samat ongelmat kuin täällä eikä se elo ole yhtään sen kummempaa.
Kielitaito... lähtökohtahan on se, että sillä kielellä on tultava toimeen mitä kohdemaassa puhutaan. En kuvittelisi lähteväni esim. Hollantiin töihin ilman, että joko osaisin, tai olisin valmis opettelemaan hollannin kieltä. Toki monessa (työ)paikassa varmaan pärjää englannillakin, mutta on se toisessa maassa asuminen paljon muutakin kuin työntekoa. Arki on arkea kaikkialla, jokaisessa maassa on omat erityispiirteensä ja ongelmansa, ei se elo tosiaan siitä sen kummemmaksi muutu. Sitä en kyllä allekirjoita, että joka maassa ongelmat on samoja. Osa on, mutta erojakin löytyy. Pointti on siinä, että löytää sellaisen paikan mikä sopii itselle parhaiten. Jollekin se voi olla Suomi (jos nyt ylipäätään halutaan yleistää Suomi tai mikään maa yhdeksi kokonaisuudeksi joka on kaikkialla samanlainen), joku toinen viihtyy paremmin jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia.
Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.
Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Un
Parempi elintasohan Puolassa, Tsekissä ja Unkarissa on kuin Suomessa. Kaikki edullisempaa ja nettopalkka Suomen tasoa. Päivitä tietosi. Siitä on jo yli kymmenen vuotta, kun Suomi oli Euroopan korkeimman elintason maiden joukossa.
Ihan mielelläni Suomessa asun (olen nuori), mutta verotuksesta samaa mieltä. Nykyistä systeemiä pitäisi muuttaa ja työnteon tulee olla aina kannattavaa.
Älä iigor yritä.
Ei me edelleenkään olla mihinkään menossa.
Se mitä täällä on korjattavaa se kyllä korjataan.
Tehkää sama perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista keskustelua ja maiden vertailua käydään niiden toimesta jotka tänne rajojen yli pyrkii. Haluavat erityisesti Saksaan tai britteihin, koska haluavat töihin eivätkä opetella ensin 10 vuotta kieltä jne. Näitä ihmisiä haukutaan elintasosurffareiksi ja oman maan pulaan jättäjiksi. Suomalaiset kun miettii muualle lähtemistä niin se on vaan hienoa!
Erona on se, ettei tässäkään langassa kukaan ole mielestäni aikonut tunkea toiseen maahan ilman mitään suunnitelmaa ja katsoa sitten miten ne hommat lähtee suttautumaan. Kukaan ei ole edes maininnut mahdollisen kohdemaan tulonsiirtoja, koska ei ole aikeissakaan sellaisien varaan muuttaa.
Suomalaisilla on myös aina vähintään peruskoulutus ja yleensä myös jokin ammatti.
Ihmisillä on suunnitelmia jotka tänne tulee. Heillä on ammatti ja/tai koulutus jota toivovat voivansa hyödyntää. Syntymämaansa perusteella heidän on vain vaikeampi saada viisumeita ja työlupia ja siksi joutuvat eri tavalla ottamaan riskiä, mutta se ei ole heidän syynsä, missä ovat syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on; arki on arkea kaikkialla; vieraissa oloissa se vain usein kärjistyy jopa enemmän/ tuntuu raskaammalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on; arki on arkea kaikkialla; vieraissa oloissa se vain usein kärjistyy jopa enemmän/ tuntuu raskaammalle.
Siksipä se onkin tärkeää, että tutustuu siihen kohdemaahan ennakkoon ja ottaa selvää esim. tarvittavista viranomaisasoista. Kun valmistautuu huolella niin se helpottaa valtavasti sitä uuteen kotimaahan asettumista. Kielitaitoakaan unohtamatta. Jos vain lähtee ns. soitellen sotaan niin aika tyly kokemus voi olla odotettavissa.
Yllättävän vähän suomalaisia muuttaa ulkomaille.Viime vuonna vain 20% syntyneiden määrästä.No,se päivä tulee kun 90% muuttaa Suomesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, ja ilmaisen koulutuksen kuitenkin pummivat täältä ja lähtevät nyt arkuun maksamatta mitään takaisin kuin rotat konsanaan
Jos ei ole töitä tarjolla niin on pakko lähteä. Vähän toki kummastuttaa miten Suomen talouden alamäki jatkuu vaan vuodesta toiseen. Työvoimapulasta puhuttiin jo vuosikymmeniä sitten mutta se ei ilmeisesti ole totta ainakaan akateemisesti koulutetuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanska on kylläkin tällä hetkellä se kaikkein vetävin paikka.
Et ole selvästikään asunut Tanskassa. Verotus alkaa KAIKILLA 40%:sta, olit sitten osa-aikatöissä kaupan kassalla tai täysipäiväisesti mäkissä. Paremmissa hommissa prosentti nouseekin sitten helposti jonnekin 45% tai jopa sen yli.
Kaikki on Suomeen verrattuna kalliimpaa, ruokakauppojen hinnat usein tällä hetkellä 1,5x kalliimpaa ja esim. isommissa kaupungeissa vuokrataso ja asuntojen hinnat karanneet aivan käsistä, ei ole tavallisella ihmisellä varaa asua kuin jossain soluasunnossa useamman ihmisen kanssa. Täällä joutuu soluhuoneesta maksamaan sen, mitä Helsingissä saisi kantakaupungista oman yksiön.
Inflaation myötä hinnat ovat nousseet sellaisiksi ettei palkkatyöstä meinaa jäädä mitään käteen massiivisen verotuksen ja hintojen nousun jälkeen.
Terveydenhuolto ky
Minulla sama kokemus tanskalaisten suhtautumisesta suomalaisiin. Sääli ja myös järkytys, koska ruotsalaiset ja norjalaiset suhtautuvat meihin lämpimästi. Espanja on toinen maa, jossa suomalaiset ovat paikallisten mielestä köyhiä itäeurooppalaisia, joita voi katsella nenänvarttaan pitkin. Joten sinne muuttoa en suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia kehitystä että sukupolvet pyrkivät eteenpäin. 3-4 sukupolvea sitten muutettiin taajamiin, sitä seuraavat läänin keskuskaupunkeihin, me muutimme Suomen suurimpiin keskittymiin ja lapsemme muuttavat Suomesta isompiin ympyröihin.
Kaupungistuminen etenee ja tietyt alueet elinkeinoineen taantuvat jos niillä ei ole vetovoimatekijöitä Suomessa ollaan varmaan viisikymmentä vuotta jäljessä Iso-Britanniaa jossa 1970-luvulla merkittävät teollisuuden alat kuten hiilikaivokset, laivanrakennusteollisuus ja vastaavat ajettiin alas. Siellä on edelleen alueita joilla on ei mene kovin hyvin. Suomessa voi odottaa samalaista kehityskulkua eli muutamat kasvukeskukset pärjäävät ja todennäköisesti Lappi matkailun ansiosta. Millään köyhtyvien alueiden tukemisella muutosta ei voida kääntää vaan se on väistämätöntä.
Mitä kieliä lapsesi puhuvat? Sillä perusteella kannattaa valikoida maa. Jos saksan ja norjan kieli taittuu, niin sitten sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaista keskustelua ja maiden vertailua käydään niiden toimesta jotka tänne rajojen yli pyrkii. Haluavat erityisesti Saksaan tai britteihin, koska haluavat töihin eivätkä opetella ensin 10 vuotta kieltä jne. Näitä ihmisiä haukutaan elintasosurffareiksi ja oman maan pulaan jättäjiksi. Suomalaiset kun miettii muualle lähtemistä niin se on vaan hienoa!
Erona on se, ettei tässäkään langassa kukaan ole mielestäni aikonut tunkea toiseen maahan ilman mitään suunnitelmaa ja katsoa sitten miten ne hommat lähtee suttautumaan. Kukaan ei ole edes maininnut mahdollisen kohdemaan tulonsiirtoja, koska ei ole aikeissakaan sellaisien varaan muuttaa.
Suomalaisilla on myös aina vähintään peruskoulutus ja yleensä myös jokin ammatti.
Ihmisillä on suunnitelmia jotka tänne tulee. Heillä on am
Minä olen siinä käsityksessä, että yleensä hakeudutaan töihin jos kohdemaassa on ko ammattilaiselle kysyntää. Meillä ei vain Suomessa oikein ole kysyntää esim rakennusmiehelle tai sähkömiehelle, joka ei ole suorittanut rakennustyömailla vaadittavia pätevyyksiä, eikä pysty seuraamaan työnohjausta millään yhdessä ymmärretyllä kielellä. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei silloin lähdetä työnhakureissuun hyväksikäyttämällä jotain täysin toisin perustein avautuvaa väylää. Ei suomalainen jäämurtajankuljettajakaan voi muuttaa laittomasti Monacoon ja "toivoa voivansa hyödyntää ammattiaan" siellä. Hänen pitää hakea Monacosta vaikkapa purserin tehtävää yksityisellä huvijahdilla ja hyväksyä se, ettei tule valituksi, eikä siis ainakaan siinä hetkessä muuta Monacoon, jos sieltä löytyy joku paikallinenkin ehdokas tehtävään, joka täyttää paremmin tehtävän vaatimukset.