Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot

Vierailija
19.08.2024 |

Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?

Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa. 

Kommentit (271)

Vierailija
61/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekemään mitä? Ei mihinkään niin vaan muuteta (paitsi näköjään Suomeen 😅), ellei ole työpaikka valmiina. 

Eu:n sisällä voi muuttaa ihan miten lystää. 

Vierailija
62/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.

No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia. 

Noita maita ei ole intersektionaali vielä tärvellyt. Euroopan viimeinen normaali-ihmisten linnake 

No just joo. Mm. alkoholiongelmat huipussaan muihin EU-maihin verrattuna ja siihen liittyvä väkivalta samoin. Terveydenhuolto heikkoa. Bkt:t pohjamudissa. 

Puolassa on sentään nykyään liberaalit johdossa ja maa siirtyy vauhdilla heidän mieleisekseen, abortti vapaammaksi, naisten asema ja vähemmistöjen asema paranee jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.

No sitten on jo aika helvetilliset tulotkin eikä tarvitse kirota yhtään mitään. Ihme ruikutusta. On aika poikkeuksellista, että joutuu noin korkeita veroja maksamaan, en minäkään maksaa 2400e brutosta kuin jotain 11-12% ja eläkemaksut, että jos he melkein kymppitonnin tekee kuukaudessa niin ruikutukset pois.

Vierailija
64/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.

Teillä ei ole aavistustakaan joko keskituloisen elintasosta tai tukien suuruudesta, jos tuollaista väität.

Taitava tuilla eläjä kykenee saavuttamaan kyllä keskituloisen elintason. Siihen toki tarvitaan muutama erikoistukia saava kirjainyhdistelmä lapsi, mutta täysin mahdollista se kyllä on. Kun kaikkonen lähtökohtaisesti ilmaista, niin tukirahat riittävät vaikka mihin.

Vierailija
65/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä hätää, heidät korvataan maahan tulevilla Woltkuskeilla.

Äitee tilaa sitten vaan tummalta kuskilta pitsaa ja odottaa lapseltansa kirjettä saksasta. (ihan kuin mitään muuta maata koko maailmassa ei olisi edes olemassa)

Vierailija
66/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani muutti jo. Ollut ulkomailla töissä siitä lähtien kun täytti 20 (suoraan armeijan jälkeen lähti). Samana keväänä/kesänä Suomeen ilmestyi 30.000 "riuskaa ulkomaalaista työntekijää" pääasiassa Ruotsin kautta...

Lähtikö poikasi siis karkuun muutamaa parikymppistä persialaispoikaa?

Vierailija
67/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ihme. Suomelle maana on käymässä kuten jollekin rautavaaran kylälle. Turha sinne syrjäiselle muuttotappio alueelle työttömyyden keskelle on odottaa jotain huippuosaajia tai ylipäätään töitä. Suunta tulee olemaan lähemmäksi euroopan keskusta työpaikkoineen. Vielä kun tätä muuttotappiota paikataan osaamattomilla osaajilla niin ei tarvitse olla raketti- insinööri että arvaa lopputuloksen.

Koko elämisen rakenne muuttuu. Palkkatyökeskeinen kulttuuri on päätöksessään. Ylhäältä päin on ennen vanhaan syötetty rooli, säännöt ja raha, nyt ihmisten täytyy itse luoda merkityksensä yhteisöissä ja käydä toistensa kanssa kauppaa. Vähän niinkuin vanhan maailman vaihdantatalous

Kaikilla joilla on maata, kannattaa alkaa pitämään kotipuutarhaa. Ei siksi, että ruuanjakelu loppuisi vaan siksi, että laadukas ruoka on melkeinpä arvokkainta valuuttaa, mitä maa päällään kantaa. Suurin osa ruokakaupan moskasta on pilalle jalostettua, ravinneköyhää, jopa myrkyllistä höttöä

Vierailija
68/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.

Noita maita ei ole intersektionaali vielä tärvellyt. Euroopan viimeinen normaali-ihmisten linnake 

No just joo. Mm. alkoholiongelmat huipussaan muihin EU-maihin verrattuna ja siihen liittyvä väkivalta samoin. Terveydenhuolto heikkoa. Bkt:t pohjamudissa. 

Puolassa on sentään nykyään liberaalit johdossa ja maa siirtyy vauhdilla heidän mieleisekseen, abortti vapaammaksi, naisten asema ja v

Suomessa onkin niin hienosti asiat, kun täällä on wokea ja intersektionaalia ja sukupuolenkin voi vaihtaa omalla ilmoituksella, joka viikko ammutaan joku ihminen nykyään kadulle. Ihanaa on. Onneksi meillä ei olla noin jäyhiä mmuuton ja huumeitten suhteen.  Suomalaiset miettii maasta pois muuttamista ja sitten arvostelee euroopan turvallisimpia maita :D

Vierailija
69/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.

Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyhallinnon käsissä. Puolassa nyt sentään valta vaih

Isoja maita, löytyy monia kaupunkeja ja kaunista luontoa. Kaikissa maissa on isojen kaupunkien laitamilla vanhoja ränsistyneitä lähiöitä, on niitä Suomessakin. Mikä pakko se juuri sinne olisi muuttaa?

Vierailija
70/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut 4 krt ulkomailla; toisessa maassa yli 10 vuotta ja toisessa n. 1v.

Suosittelen jo tulotasonkin / ostovoiman takia Norjaa ja Keski-Euroopan maita lisäksi sään ja etäisyyksien takia esim. kivat lomakohteet lähellä.

Aikoinaan ansioillani teetätin Suomessa monenlaisia rakennus- ja korjaustöitä talooni ja tontille sekä mukana tuoduilla verovapailla autoilla sain myynnistä hyvät tulot. Nykyään voi ostaa vähän paremmän sähköauton sitten tuliaisiksi.

Suomessa on hyviä puolia, mutta sää, työpaikka- ja koulukiusaaminen on kärkeä maailmassa ja heikohko palkkataso kyllä ei houkuta ketään tänne saatikka pysymään täällä.

Vierailija
71/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani lähti lukio aikoina vaihtoon Australiaan, kävin lukion loppuun ja lähti takaisin ja on nyt työllistynyt sinne, mennyt naimisiin ja saanut lapsen. 

No wau. Lähempää ei löytänyt puolisoa. Muutti australiaan ja sai lapsen siinä sitä uraa sitten. 

Kyllä ihmisillä on uratavoitteita, vaikka on lapsiakin. Taidat elää kivikautta asenteinesi.

Vierailija
72/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa? Jos on vähänkin kartalla asioista, niin tietää että Saksa on kyllä ihan pa ska maa nykypäivänä ja huonommaksi vain menossa. Ma mu ongelmia joka paikassa, teollisuus kyykkää ja ajetaan alas, terveyshuolto menossa pahasti alamäkee, koulujärjestelmä kyllä ihan päin v, 

Norja ihan eri luokkaa ja varmasti hyvä valinta jos löytyy järkervä työpaikka. 

Me mietimme ihan perheenä muuttamista. Meillä kiikarissa Aasia.

Saksassa on tällä hetkellä hyvin töitä tarjolla. 

Aha. Millä alalla, mikä palkkataso, sijainti, ynm?

En lähtisi missään nimessä tällä hetkellä sinne. Toki jos olisi 150.000 € palkka tarjolla, niin voisin harkita. Muuten ei kiinnosta pätkääkään lähtee sinne elämään isossa kaupungi

Miksi muualla pitäisi olla 150ke tulot kun täällä edelliselle riittää sossutuet??

Vierailija
73/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaisin 100% veroja jos Suomi olisi mamuton

Vierailija
74/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani muutti jo. Ollut ulkomailla töissä siitä lähtien kun täytti 20 (suoraan armeijan jälkeen lähti). Samana keväänä/kesänä Suomeen ilmestyi 30.000 "riuskaa ulkomaalaista työntekijää" pääasiassa Ruotsin kautta...

Lähtikö poikasi siis karkuun muutamaa parikymppistä persialaispoikaa?

Silloiset tulijat eivät olleet persialaisia. 

Vierailija
75/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä hätää, heidät korvataan maahan tulevilla Woltkuskeilla.

Äitee tilaa sitten vaan tummalta kuskilta pitsaa ja odottaa lapseltansa kirjettä saksasta. (ihan kuin mitään muuta maata koko maailmassa ei olisi edes olemassa)

Joo, ei hätää. Palaa se sitten kotiin, kun perintöjä jaetaan 

Vierailija
76/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemään mitä? Ei mihinkään niin vaan muuteta (paitsi näköjään Suomeen 😅), ellei ole työpaikka valmiina. 

Eu:n sisällä voi muuttaa ihan miten lystää. 

"EU-kansalaisten ei tarvitse toisessa EU-maassa asuessaan hakea oleskeluasiakirjaa ensimmäisten 3 kuukauden aikana. Joissakin maissa voidaan kuitenkin edellyttää, että ilmoitat saapumisestasi maahan.

Kun 3 kuukautta on kulunut, sinua voidaan vaatia rekisteröimään oleskelusi virallisesti (yleensä kunnanvirastossa tai poliisiasemalla), mistä todisteena sinulle annetaan rekisteröintitodistus.

Tätä varten tarvitset voimassa olevan henkilökortin tai passin ja seuraavat asiakirjat:

Työssäkäyvät / ulkomaankomennukselle lähetetyt

työtodistus tai työhönottotodistus työnantajalta

Yrittäjät / itsenäiset ammatinharjoittajat

todistus, joka osoittaa, että työskentelet ammatinharjoittajana

Eläkeläiset

todistus kattavasta sairausvakuutuksesta

todistus siitä, että sinulla on jokin riittävä tulonlähde etkä tarvitse toimeentulotukea

Opiskelijat

todistus siitä, että olet kirjoilla hyväksytyssä oppilaitoksessa

todistus kattavasta sairausvakuutuksesta

ilmoitus siitä, että sinulla on jokin riittävä tulonlähde etkä tarvitse toimeentulotukea"

https://europa.eu/youreurope/citizens/residence/documents-formalities/r…

Vierailija
77/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.

Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyhallinnon käsissä. Puolassa nyt sentään valta vaih

Joku maan politiikka ja valta on sivuseikka sellaiselle, joka hakee asiallista työpaikkaa, elintasoa ja ostovoimaa; ne ovat päällimmäisiä asioita eikä joku viherkommarien ulina politiikasta.

Vierailija
78/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyha

Entisissä itä-blokin maissa on ihania vanhoja kaupunkeja ja linnoja, sekä hyvä ilmasto, rauhaa ja turvallisuutta, mitä muualla euroopassa ei enää ole.

Rauhaa ja turvallisuutta? Katsopa esim. väkivaltatilastoja. Harva lisäksi asuu jossain Krakovan vanhassa kaupungissa tai landella linnan vieressä, neukkulähiöissä ne asuu ja ne on karmeita. (Ja upeita linnoja on kyllä eniten jossain Saksassa ja Ranskassa, ei  noissa ole montaa, Unkarin linnat, hah..) 

Vierailija
79/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret tulot tehdään voittoa tekemällä. Tiedätkö mitä voitto vaatii? Häviäjän. Olisiko sinusta reilua, että noilta häviäjiltä vietäisiin myös oikeus elää ja voida hyvin?

Joskus mietin, että jos "häviää" elämässä, niin voisiko vaihtoehtona olla suoraan eutanasia. Sitten kun kaikki häviäjät vaan listisivät itsensä sen sijaan, että jäisivät tänne noiden "menestyjien" kiusattavaksi, niin mitä tapahtuisi? He eivät voisi voittaa, kun ei ole häviäjiä. Ei olisi ketään, kenen kustannuksella tehdä voittoa

Sano mitä sanot, mutta menestyjä tarvitsee häviäjää yhtä paljon kuin se häviäjä "lohdutuspalkintoja"

Vierailija
80/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.

Mikä ammatti, kielitaito, onko säästöjä? Norja ei tarjoa Kela Goldia. Kilpailu on kova, muiden ulkkisten ja norjalaisten kanssa.

Koko elämän siirtäminen Norjaan: yksinäistä tulee, kun perhe, ystävät, harrastukset jää. Resilienssi hyvä?

Nämä lähtee ulkomaille -jutut on lähinnä huvittavia. Harva lähtee, se vaatii erittäin paljon. Vaikka lähtisi, se on raskasta, väsyttävää ja alkuun ärsyttävää olla vieraassa maassa ja operoida kaikki vieraalla kielellä. Raskasta englanniksikin. Norjaa ei osaa kukaan edes auttavasti.

Perheellinen ei ole yksin, siitä edes saa heimon ympärilleen. Yksinäisen kotiutumisvaihe kestää vuosia. Määräajaksi lähteminen on parempi idea. Ja riittää yleensä.

Se on aika lailla henkilöstä itsestään kiinni onko yksinäistä vai ei. Ystäviä saa ulkomaillakinja monesti harrastusmahdollisuudet voi olla jopa paremat (toki riippuu harrastuksista). Mutta en näe mitää syytä sille, miksi harrastuksista pitäisi luopua (mitä sellaista Suomessa voi harrastaa mitä muualla ei?). Mutta joo, sopeutumiskykyä se toki vaatii. Itse olin yliopistovuosina vuoden ajan vaihto-opiskelijana. Se antoi hyvän pohjan ja kokemusta myöhemmälle ulkomaille muutolle. Vaikka kohdemaa olikin eri, niin tietty kokemuspohja ja resilienssi oli jo tullut. Toki jos on sellainen tyyppi, että ei ole valmis tai kykenevä omaksumaan uusia ja erilaisia tapoja tehdä arkisia asioita, niin sitten voi ongelmia tulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan