Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot

Vierailija
19.08.2024 |

Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?

Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa. 

Kommentit (271)

Vierailija
101/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tyhmälle, mikä tekee Suomesta huonon (ja kenelle) ja mikä maa olisi näiltä olosuhteilta parempi?

Olen töissä noin 6000 euron palkalla, verojen jälkeen käteen jää kolmosella alkava luku. Sitä rahaa vastaan lapseni on ilmaisessa peruskoulussa, opiskeluaikana minä en maksanut lukukausimaksuja ja tuolloin sain pari sataa asumistukea ja lapsi ilmaisen päivähoidon. Sairas äitini puolestaan saa tällä hetkellä Kela-korvausta lääkkeestä, joka normaalisti maksaisi yli tuhat euroa kuussa, samoin työkaverini, ja lääke mahdollistaa hänelle työssäkäynnin. Olen kiitollinen Suomen järjestelmälle ja siitä maksan mielelläni. Jos olisin yrittäjä, maksaisin verot edelleen Suomeen. Olen harmissani heikommassa asemassa oleviin kohdistuvista leikkauksista, mutta jos niitä täältä lähtee pakoon, kertokaa, mistä maasta se onni löytyy. 

Eräässä rikkaassa Aasian maassa asuva ystäväni tienaa kymmenkertaisesti, ja maksaa veroja euro

No, useassa Euroopan maassa on ihan nuo samat edut terv. hoidossa, koulutuksessa ym. ja mm. lapsilisät reilusti isommat esim. Saksassa 250€/kk. Niissä maissa maksetaan parempaa palkkaa; sain Saksassa jo 10 vuotta sitten 6500 €/kk palkkaa ja sain käteen 4000€ päälle + erinomainen hintataso + halvat autot ja oluttuopistakaan ei tarvinnut maksaa kuin silloin alle 3 €.

Vierailija
102/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.

Teillä ei ole aavistustakaan joko keskituloisen elintasosta tai tukien suuruudesta, jos tuollaista väität.

Taitava tuilla eläjä kykenee saavuttamaan kyllä keskituloisen elintason. Siihen toki tarvitaan muutama erikoistukia saava kirjainyhdistelmä lapsi, mutta täysin mahdollista se kyllä on. Kun kaikkonen lähtökohtaisesti ilmaista, niin tukirahat riittävät vaikka mihin.

Eihän tuossa sitten ole kyse työttömyyskorvauksista, jos kerran puhutaankin vammaistuista. Aiemmassa viestissä puhuttiin siitä, mitä työtä viroksuvat saavat yhteiskunnalta, mutta ei työtön mitään vammaistukia työttömyytensä perusteella saa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin parikymppisenä Hollantiin ja sillä tiellä olen edelleen 15 vuotta myöhemmin. Päivääkään en ole katunut. Suomen rapistumista on ollut surullista seurata.

Vierailija
104/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tyhmälle, mikä tekee Suomesta huonon (ja kenelle) ja mikä maa olisi näiltä olosuhteilta parempi?

Olen töissä noin 6000 euron palkalla, verojen jälkeen käteen jää kolmosella alkava luku. Sitä rahaa vastaan lapseni on ilmaisessa peruskoulussa, opiskeluaikana minä en maksanut lukukausimaksuja ja tuolloin sain pari sataa asumistukea ja lapsi ilmaisen päivähoidon. Sairas äitini puolestaan saa tällä hetkellä Kela-korvausta lääkkeestä, joka normaalisti maksaisi yli tuhat euroa kuussa, samoin työkaverini, ja lääke mahdollistaa hänelle työssäkäynnin. Olen kiitollinen Suomen järjestelmälle ja siitä maksan mielelläni. Jos olisin yrittäjä, maksaisin verot edelleen Suomeen. Olen harmissani heikommassa asemassa oleviin kohdistuvista leikkauksista, mutta jos niitä täältä lähtee pakoon, kertokaa, mistä maasta se onni löytyy. 

Eräässä rikkaassa Aasian maassa asuva ystäväni tienaa kymmenkertaisesti, ja maksaa veroja euro

Saksan terv. hoidossa saat aikoja lääkärille erittäin nopeasti, iso osa lääkkeistä ilmaisia ja lapsille alle 12v. kaikki reseptilääkkeet ilmaisia.

Vierailija
105/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille vaan. Omasta tuttavapiiristä on lähdetty vaikka minne. Ruotsiin hoitoalalle, Irlantiin ja Sveitsiin IT-hommiin, USA:an arkkitehdiksi, Portugaliin ja Englantiin matkailualalle. 

Saksahan on ihan hyvä maa, mitä tuo yksi höpöttää. Töitä on, elämä on edullisempaa ja saksalaiset vielä luottaa käteiseen. Eivät tykkää siitä, kun maksukortista jää jälki, että mitä ostit ja missä.

Vierailija
106/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla nuori lähteäkseen ulkomaille? Olen asunut neljässä maassa, nytkin Suomen ulkopuolella, enkä ole parhaalla tahdollakaan enää nuori (40+). Vai onko kyse siitä, että on sitonut itsensä Suomeen asuntolainalla? Toiseen maahan muuttaminen ei ole sen kummempaa kuin kaupungin vaihtaminen. Täälläkin maalaillaan ties mitä kauhukuvia, miksi se ei kuitenkaan onnistuisi. Ajatelkaa jos joku haluaisi muuttaa vaikka Turkuun ja heti alettaisiin keksiä syitä, miten sielläkin kuntatalous sakkaa ja puhutaan liikaa ruotsia. Ainahan voi palata takaisin, jos ei tykkää.

Vierailija
107/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja-Sveitsi-Monaco ovat vielä sellaisia, joissa saa työskennellä järkevien valkoisten kanssa, siksi kaikki järkevät lähtevät sinne.

Vierailija
108/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.

No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia. 

Noita maita ei ole intersektionaali vielä tärvellyt. Euroopan viimeinen normaali-ihmisten linnake 

No just joo. Mm. alkoholiongelmat huipussaan muihin EU-maihin verrattuna ja siihen liittyvä väkivalta samoin. Terveydenhuolto heikkoa. Bkt:t pohjamudissa. 

Puolassa on sentään nykyään liberaalit johdossa ja maa siirtyy vauhdilla heidän mieleisekseen, abortti vapaammaksi, naisten asema ja v

Ihme argumentteja. E minä ainakaan olisi muuttamassa ulkomaille tekemään aborttia, tuskin poikanikaan. Ylipäänsä tavoite olisi olla tekemättä aborttia koko elämänsä aikana, sitä varten on ehkäisy.

Mitä tulee naisten asemaan Puolassa, puolalaisen ystäväni, sekä puolalaisten kollegoideni kertomusten pohjalta en nyt oikein hahmota ongelmaa. Ei se, että arvostaa perinteisiä arvoja; perhettä, läheisistä huolehtimista ja hui! jopa sitä uskontoa, tarkoita heikkoa naisen asemaa. Melkein sanoisin päinvastoin.

Jo kymmenen vuotta sitten oli nähtävissä, että puolalaiset (etenkin nuoret naiset) tulevat kansainvälisessä liiketoiminnassa suomalaisista ohi korkealta ja kovaa. siksi siellä on nyt dynaaminen työmarkkina, siltä osin huomattavasti houkuttelevampi maa työperäiselle muutolle kuin suomi. Eikä yhtään haittaa sekään, että moraalinen rappio ei ole siellä ottanut sellaista tukevaa jalansijaa kuin suomessa.

Vierailija
109/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, ja ilmaisen koulutuksen kuitenkin pummivat täältä ja lähtevät nyt arkuun maksamatta mitään takaisin kuin rotat konsanaan

Vierailija
110/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja maita harkitsen, lisäksi Sveitsiä. Ei tunnu olevan järkeä jäädä tänne. Kauheasti joutuu maksamaan veroja ja muita maksuja, samaan aikaan palvelut huononevat. 

Vierailija
111/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä rikkaassa Aasian maassa asuva ystäv

Katsos kun enemmän väestöä osallistuu verojen maksuun niin se voi olla suhteellisesti pienempi. Tosin Saksassa yritys kustantaa työttömäksi jäävän elatuksen vuodeksi. Suomessa valtio.

Vierailija
112/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua nämä kun kerrankin on hallitus joka laittaa asiat kuntoon

Vierailija
113/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittoako tällaisessa suurten ikäluokkien hyvinvointiutopiassa elämään. Koko valtiohimmeli valjastettu vain eläkeläisiä tukemaan. Muu on vain näpertelyä. Lapsiin ja nuoriin ei panosteta. Työikäiset verotetaan kuiviksi.

Vierailija
114/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.

En kyllä käsitä sitä, että niin kovasti murehtii toisten tekemisistä. Miksei voi keskittyä siihen omaan tekemiseen? Kärsivätkö he jotenkin kauheasti näistä töistään, joita tekevät?

Vierailija
115/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: Ei ulkomailla hankittu työkokemus ole arvostettua,jos palaa Suomeen. Täkäläiset työnantajat ovat jumalasta seuraava ylöspäin ja vain heidän orjinaan työskentely lasketaan.

Tämä on totta. Siksi ei kannata laskea tulevansa takaisin.

Vierailija
116/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tanska on kylläkin tällä hetkellä se kaikkein vetävin paikka. 

Et ole selvästikään asunut Tanskassa. Verotus alkaa KAIKILLA 40%:sta, olit sitten osa-aikatöissä kaupan kassalla tai täysipäiväisesti mäkissä. Paremmissa hommissa prosentti nouseekin sitten helposti jonnekin 45% tai jopa sen yli. 

Kaikki on Suomeen verrattuna kalliimpaa, ruokakauppojen hinnat usein tällä hetkellä 1,5x kalliimpaa ja esim. isommissa kaupungeissa vuokrataso ja asuntojen hinnat karanneet aivan käsistä, ei ole tavallisella ihmisellä varaa asua kuin jossain soluasunnossa useamman ihmisen kanssa. Täällä joutuu soluhuoneesta maksamaan sen, mitä Helsingissä saisi kantakaupungista oman yksiön.

Inflaation myötä hinnat ovat nousseet sellaisiksi ettei palkkatyöstä meinaa jäädä mitään käteen massiivisen verotuksen ja hintojen nousun jälkeen. 

Terveydenhuolto kyykkää ja aikoja erikoislääkärille saa odotella jopa yli vuoden verran. Tällaisia ovat esim. ihotautilääkäri ja gynellekin voi joutua odottamaan aikaa puoli vuotta. Omakohtaista kokemusta on.

Että tervetuloa vain tänne. Alamäki se on alkanut täälläkin. Ennen 2020 oli vielä ihan jees näkymät, mutta nyt suunnittelen muuttoa takaisin Suomeen. 

Paikalliset ovat avoimen rasistisia ulkomaalaisia kohtaan ja suomalaisia pidetään muita pohjoismaalaisia alempiarvoisina, ihan sama puhutko tanskaa vai et. 

t. Tanskassa asuva

Vierailija
117/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee perheen ja ystävien jäämiseen niin eipä tuo nykyään välttämättä mikään iso ongelma ole. Sähköpostit, pikaviestit ja Skype yms. auttaa yhteydenpidossa. Siinä suhteessa jossain ulkomailla asuminen ei ole yhtään sen kummempi juttu kuin jos muuttaa Suomen sisällä toiselle paikkakunnalle - samalla tavalla se perhe ja ystävät jää. Ulkomailla ystävien saaminen voi olla jopa helpomaa kuin Suomessa, jossa ventovieraalle ei puhuta eikä pukahdeta (onhan se vähän outoa kun Suomessa ei edes naapureita aina tervehditä).

Vierailija
118/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, ja ilmaisen koulutuksen kuitenkin pummivat täältä ja lähtevät nyt arkuun maksamatta mitään takaisin kuin rotat konsanaan

Palstalaiset eivät valitettavasti lähde minnekään kultaa vuolemaan. Öyhötyskin käy jo työstä. ;D

Vierailija
119/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla nuori lähteäkseen ulkomaille? Olen asunut neljässä maassa, nytkin Suomen ulkopuolella, enkä ole parhaalla tahdollakaan enää nuori (40+). Vai onko kyse siitä, että on sitonut itsensä Suomeen asuntolainalla? Toiseen maahan muuttaminen ei ole sen kummempaa kuin kaupungin vaihtaminen. Täälläkin maalaillaan ties mitä kauhukuvia, miksi se ei kuitenkaan onnistuisi. Ajatelkaa jos joku haluaisi muuttaa vaikka Turkuun ja heti alettaisiin keksiä syitä, miten sielläkin kuntatalous sakkaa ja puhutaan liikaa ruotsia. Ainahan voi palata takaisin, jos ei tykkää.

Noh, voin vastata omasta puolesta, että kun on sitonut itsensä Suomeen lapsella. Lapsi suorittaa lukiota ja on pian armeijaiässä. Sitten voi katsoa onko itsellä mahdollisuutta uudelleensijoittua esim Hollannin toimipisteisiin.

On myös puoliso, joka ei ole halukas muuttamaan pois Suomesta, Olemme alustavasti puhuneet etäsuhteen mahdollisuudesta.

Sitten vielä ikääntyvät vanhemmat, jotenkin pitää ratkaista se, että säilyisi heihin hyvä ja säännöllinen kontakti - ja samaan aikaan hoitaa parisuhdetta toisella paikkakunnalla ja tavata lasta mahdollisesti kolmannella. Ellei hän, kuten toivon, innostuisi muuttamaan perässä opiskelemaan Hollantiin. Sehän tässä kaikessa on se kätketty motiivi: saada lapsi huomaamaan, että elämän voi rakentaa muuallekin kuin suomeen jonka edeltävät sukupolvet ovat kupanneet kuiviin ja heikon syntyvyyden korjaajiksi kaavaillut muuttajat imevät vielä murutkin pohjalta.

Vierailija
120/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: Ei ulkomailla hankittu työkokemus ole arvostettua,jos palaa Suomeen. Täkäläiset työnantajat ovat jumalasta seuraava ylöspäin ja vain heidän orjinaan työskentely lasketaan.

Tämä on totta. Siksi ei kannata laskea tulevansa takaisin.

Täällä alkaa olla sellainen pula työntekijöistä, etten usko että tuollaista umpimielisyyttä voi loputtomiin ylläpitää. Pelottelu on siinäkin mielessä ihan turhaa, että aiemmin varoiteltiin kuinka ei saa vaihtaa työntekijää vaan pitää pysyä samalla, ja nyt sekin on muuttunut.