Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot
Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?
Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa: Ei ulkomailla hankittu työkokemus ole arvostettua,jos palaa Suomeen. Täkäläiset työnantajat ovat jumalasta seuraava ylöspäin ja vain heidän orjinaan työskentely lasketaan.
Valitettavasti tämä on totta. Olin itse reilut 12 vuotta ulkomailla töissä, opin uuden kielen, tein töitä suomalaiselle yritykselle ulkomailla. Kotimaahan palattuani tuolla kokemuksella ei ole ollut mitään arvoa.
Nurkkiako luuttusit? Muuten puhut pötyä.
Ei, en luutunnut nurkkia. Tein myyntityötä (ulkomaankauppa) eli tuontia Suomesta, myynti mannereurooppaan. Kielinä englanti, saksa, hollanti.
Saksaa mietin itsekin nuorena. Vähän harmittaa ettei silloin tullut lähdettyä.Tosin silloinen saksalaionen seurustelukumppani oli suurempi syy lähteä sinne kuin ura.Moni kaveri opiskeli ja jäi Englantiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia.
Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.
Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Un
MItä sä edes teet tässä ketjussa, kun sun ainoa tavoite on haukkua ja rettelöidä? Mene jonnekin muualle möykkäämään, että muut voivat keskustella asallisesti. Eiköhän sua jo yliksellä kaverit kovasti kaipaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
Noita maita ei ole intersektionaali vielä tärvellyt. Euroopan viimeinen normaali-ihmisten linnake
No just joo. Mm. alkoholiongelmat huipussaan muihin EU-maihin verrattuna ja siihen liittyvä väkivalta samoin. Terveydenhuolto heikkoa. Bkt:t pohjamudissa.
Puolassa on sentään nykyään liberaalit johdossa ja maa siirtyy vauhdilla heidän mi
"Suomessa ammutaan joka viikko joku kadulle" Anteeksi mitä 😂
Ja luottelemasi maat ei ole millään mittarilla turvallisia. Joku Unkari on esim. jo liikenneturvallisuudenkin suhteen EU:n peränpitäjä. Pääkaupungeissa et voi liikkua pitämättä laukusta kiinni koska varkaita niin paljon. Ja katsopa väkivaltatilastot. Turvallisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani muutti jo. Ollut ulkomailla töissä siitä lähtien kun täytti 20 (suoraan armeijan jälkeen lähti). Samana keväänä/kesänä Suomeen ilmestyi 30.000 "riuskaa ulkomaalaista työntekijää" pääasiassa Ruotsin kautta...
Lähtikö poikasi siis karkuun muutamaa parikymppistä persialaispoikaa?
Ei lähetenyt karkuun, vaan halusi tehdä palkkatyötä sen sijaan, että jää notkumaan kortistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.
No sitten on jo aika helvetilliset tulotkin eikä tarvitse kirota yhtään mitään. Ihme ruikutusta. On aika poikkeuksellista, että joutuu noin korkeita veroja maksamaan, en minäkään maksaa 2400e brutosta kuin jotain 11-12% ja eläkemaksut, että jos he melkein kymppitonnin tekee kuukaudessa niin ruikutukset pois.
Kun yhdistät tuon tuloveroprosenttisi ja veronluonteiset muut maksut, kuten tyel -maksun, niin samaa noin 40% veroastetta sinä maksat.
Mutta moni ei tätä ymmärrä, joten et ole yksin ajatustesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.
Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyha
Kuka hakee hyvää elintasoa Puolasta, Unkarista tai Tsekistä? Ei juuri huonompia vaihtoehtoja vois olla 😅 Kannattaisi tsekata näiden Bkt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Un
Onko suomen kieli sulle vierasta? Elämänlaatu ja elintaso on kaksi aivan eri sanaa, joilla on eri merkitykset.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok nuo Norja ja Saksa. Ja vaikka tulisivat takaisinkin, niin jokunen vuosi missä tahansa ulkomailla antaa perspektiiviä ajatuksille.
Serkku on asunut ikänsä Saksassa. Siellä työelämän muutokset pahempia kuin meillä. Työttömät koulutuksesta riippumatta koulutetaan hoitoapulaisiksi tms. Talous tosi tiukoilla. Taloja ei varaa lämmittää kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu ihminen, joka ei koskaan ole kiertänyt itä-eurooppaa. Miksi ylipäätään halveksit itä-eurooppalaisia ihmisiä ja maita? Sulla on joku asenne-ongelma? Mitä hienoa saksassa on? Maa, joka on ihan itse paskonut itsensä.
Täällä on jotenkin suppea koko näkemys maista joihin kannattaa muuttaa, kun esimerkiksi Tanskaa ei mainita lainkaan, vaikka sillä menee taloudellisesti paljon kovempaa kuin jollain saksalla. Ai niin. Sinne tarvitaan koulutettuja ihmisiä, ei mitään siivoojia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.
Ei tuilla saa mitään keskituloisen elintasoa, älä valehtele. Ei tosin saa entistä keskituloisen elintasoa enää keskituloisenakaan, siinä on se ongelma.
Kannattaa tiedostaa, että huumekauppa ja muu rikollisuus kytkeytyy näihin toimeentuloasiakkaisiin. Ollaankin oikeasti aika hyvätuloisia, mutta asuntoa ei välttämättä pysty huumerahoilla ostamaan, kun pankki tarkastaa rahojen alkuperän. Jotkut toki onnistuvat rahanpesussa.
Tuo on muuten hyvin yleistä. Asutaan täydellä asumistuella vuokra-asunnossa, nostetaan sossusta ja työkkäristä tukea ja samalla myydään huumeita
Kertokaa tyhmälle, mikä tekee Suomesta huonon (ja kenelle) ja mikä maa olisi näiltä olosuhteilta parempi?
Olen töissä noin 6000 euron palkalla, verojen jälkeen käteen jää kolmosella alkava luku. Sitä rahaa vastaan lapseni on ilmaisessa peruskoulussa, opiskeluaikana minä en maksanut lukukausimaksuja ja tuolloin sain pari sataa asumistukea ja lapsi ilmaisen päivähoidon. Sairas äitini puolestaan saa tällä hetkellä Kela-korvausta lääkkeestä, joka normaalisti maksaisi yli tuhat euroa kuussa, samoin työkaverini, ja lääke mahdollistaa hänelle työssäkäynnin. Olen kiitollinen Suomen järjestelmälle ja siitä maksan mielelläni. Jos olisin yrittäjä, maksaisin verot edelleen Suomeen. Olen harmissani heikommassa asemassa oleviin kohdistuvista leikkauksista, mutta jos niitä täältä lähtee pakoon, kertokaa, mistä maasta se onni löytyy.
Eräässä rikkaassa Aasian maassa asuva ystäväni tienaa kymmenkertaisesti, ja maksaa veroja euroissa minua vähemmän. Sitten tuleekin parinkymmenen tuhannen euron sairausvakuutus ym., ja jos hän ei kykenisi tekemään töitä, ei yhteiskunta kannattele. Samassa valtiossa eräät ihmiset elävät äärimmäisessä köyhyydessä, miltä ummistetaan silmät, eikä se ole se, millaisessa yhteiskunnassa itse haluan elää.
Vierailija kirjoitti:
Norjaan menisin. Eräs ystäväni oli siellä jo vuosia sitten, ja repi liki kaksinkertaista palkkaa verrattuna Suomeen. Kulut olivat isommat, mutta eivät tietenkään kaksinkertaiset.
Voisin koettaa myös Australiaa.
Yllättävän paljon vaativat nykyisin norjankielen osaamista ihan kv toimihenkilöhommissakin, olen huomannut. Itse katselen firman sisällä Hollannin paikkoja ja kun sopiva osuu kohdalle lähden kyllä. Jos Norjassa olisi ihan täysosuma työpaikka tarjolla niin voisin opiskella norjaa, ruotsihan on jo hanskassa jotenkin pohjaksi. Mutta ei ole tähän mennessä ollut sopivaa. Se on vähän semmoinen juttu, että jos arvelee muuttavansa loppuelämäksi niin tietysti opiskelee kielen, jos taas muutamaksi vuodeksi, niin ehkei ole motivaatiota.
Minä kannustan lastani miettimään ulkomaita yhtenä vaihtoehtona. Ainakin jos työttömyys uhkaa tai muuten kaikki takkuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyha
Kaunista luontoa? Oletkohan oikeasti edes matkustanut näissä? Jotain Unkarin pustaa ei esim. ole enää muualla kuin luonnonsuojelualueilla, eikä sellasiakaan juuri ole. Rumia teollisuusalueita kyllä näkee kun noissa maissa ajelee. Ja Unkarissakin oli tänä kesänä monta viikkoa 35-40 asteen helteitä, ei todellakaan mikään miellyttää ilmasto, ei edes vesistöjä joissa virkistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joku maan politiikka ja valta on sivuseikka sellaiselle, joka hakee asiallista työpaikkaa, elintasoa ja ostovoimaa; ne ovat päällimmäisiä asioita eikä joku viherkommarien ulina politiikasta."
Täällä muutama viherkommari, jotka ei ole koskaan mitään töitä oikeasti tehneetkään, saatikka ulkomailla, mollaavat näitä Itä-Euroopan maita, koska niissä ei woketuspaska oikein ota tulta alleen. Jos se ottaa niin maat vajoavat samaan aikaa myöten samaan Länsi-Eurooppalaiseen kuraan. Kaikilla pitää olla yhtä kurjaa on komukan tasa-arvo ja aate.
lehdistön aivopesua valkoihoisten poistamiseksi Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniita? Et ole paljon lähiöis
Tässä suora lainaus kommentista johon vastasin, kirjoittaja puhui nimenomaan elintasosta, ei elämänlaadusta, ja se elintaso on noissa maissa varsin kehno EU-maihin verrattuna.
"Joku maan politiikka ja valta on sivuseikka sellaiselle, joka hakee asiallista työpaikkaa, elintasoa ja ostovoimaa; ne ovat päällimmäisiä asioita eikä joku viherkommarien ulina politiikasta."
miettikkääs miten vauras maa olisimme jos Aatun olisi annettu voittaa
Kannattaa tiedostaa, että huumekauppa ja muu rikollisuus kytkeytyy näihin toimeentuloasiakkaisiin. Ollaankin oikeasti aika hyvätuloisia, mutta asuntoa ei välttämättä pysty huumerahoilla ostamaan, kun pankki tarkastaa rahojen alkuperän. Jotkut toki onnistuvat rahanpesussa.