Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot

Vierailija
19.08.2024 |

Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?

Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa. 

Kommentit (271)

Vierailija
41/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekemään mitä? Ei mihinkään niin vaan muuteta (paitsi näköjään Suomeen 😅), ellei ole työpaikka valmiina. 

Eipä sitä EU-alueella juuri muuta tarvitse kuin muuttaa jos siltä tuntuu. 

Kolme kuukautta saa etsiä työtä suomalaisen sosiaaliturvan varassa. Sen jälkeen täytyy palata, muta voihan sitä aina kolmen kuukauden pätkissä kokeilla vaikka eri maita 

Vierailija
42/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa? Jos on vähänkin kartalla asioista, niin tietää että Saksa on kyllä ihan pa ska maa nykypäivänä ja huonommaksi vain menossa. Ma mu ongelmia joka paikassa, teollisuus kyykkää ja ajetaan alas, terveyshuolto menossa pahasti alamäkee, koulujärjestelmä kyllä ihan päin v, 

Norja ihan eri luokkaa ja varmasti hyvä valinta jos löytyy järkervä työpaikka. 

Me mietimme ihan perheenä muuttamista. Meillä kiikarissa Aasia.

Saksassa on tällä hetkellä hyvin töitä tarjolla. 

Aha. Millä alalla, mikä palkkataso, sijainti, ynm?

En lähtisi missään nimessä tällä hetkellä sinne. Toki jos olisi 150.000 € palkka tarjolla, niin voisin harkita. Muuten ei kiinnosta pätkääkään lähtee sinne elämään isossa kaupungissä, pienessä kämpässä, ma mujen keskuudessa. Täällä Suomessa on kiva olla - ainakin mulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ihme. Suomelle maana on käymässä kuten jollekin rautavaaran kylälle. Turha sinne syrjäiselle muuttotappio alueelle työttömyyden keskelle on odottaa jotain huippuosaajia tai ylipäätään töitä. Suunta tulee olemaan lähemmäksi euroopan keskusta työpaikkoineen. Vielä kun tätä muuttotappiota paikataan osaamattomilla osaajilla niin ei tarvitse olla raketti- insinööri että arvaa lopputuloksen.

Vierailija
44/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin vielä nuori, niin Norja tai Australia, mutta nyt täytyy vaan tyytyä kohtaloonsa ei auta mikään. Nuoret opiskelkaa ahkerasti, koska se maksaa itsensä takaisin. 

Vierailija
45/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Russian propaganda.

Vierailija
46/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähneet ja kokeneet S2-oppilaiden vaikutukset käytännössä

Vierailija
47/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.

No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia. 

Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.

Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyhallinnon käsissä. Puolassa nyt sentään valta vaihtui jo parempaan. 

Vierailija
48/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.

Noita maita ei ole intersektionaali vielä tärvellyt. Euroopan viimeinen normaali-ihmisten linnake 

Vierailija
49/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä hätää, heidät korvataan maahan tulevilla Woltkuskeilla.

Vierailija
50/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huonot, kun osaa kouluttautua oikealle alalle.

Vierailija
51/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani hakee tällä hetkellä töitä Norjasta. Nuoret hylkäävät maan, joka ei heistä välitä.

Mikä ammatti, kielitaito, onko säästöjä? Norja ei tarjoa Kela Goldia. Kilpailu on kova, muiden ulkkisten ja norjalaisten kanssa.

Koko elämän siirtäminen Norjaan: yksinäistä tulee, kun perhe, ystävät, harrastukset jää. Resilienssi hyvä?

Nämä lähtee ulkomaille -jutut on lähinnä huvittavia. Harva lähtee, se vaatii erittäin paljon. Vaikka lähtisi, se on raskasta, väsyttävää ja alkuun ärsyttävää olla vieraassa maassa ja operoida kaikki vieraalla kielellä. Raskasta englanniksikin. Norjaa ei osaa kukaan edes auttavasti.

Perheellinen ei ole yksin, siitä edes saa heimon ympärilleen. Yksinäisen kotiutumisvaihe kestää vuosia. Määräajaksi lähteminen on parempi idea. Ja riittää yleensä.

Vierailija
52/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: Ei ulkomailla hankittu työkokemus ole arvostettua,jos palaa Suomeen. Täkäläiset työnantajat ovat jumalasta seuraava ylöspäin ja vain heidän orjinaan työskentely lasketaan.

Valitettavasti tämä on totta. Olin itse reilut 12 vuotta ulkomailla töissä, opin uuden kielen, tein töitä suomalaiselle yritykselle ulkomailla. Kotimaahan palattuani tuolla kokemuksella ei ole ollut mitään arvoa. 

Juuri näin. On oltava täällä nuolemassa työnantajia. Eikä sekään takaa työpaikkaa. 

Vierailija
53/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksa? Jos on vähänkin kartalla asioista, niin tietää että Saksa on kyllä ihan pa ska maa nykypäivänä ja huonommaksi vain menossa. Ma mu ongelmia joka paikassa, teollisuus kyykkää ja ajetaan alas, terveyshuolto menossa pahasti alamäkee, koulujärjestelmä kyllä ihan päin v, 

En lähtisi missään nimessä tällä hetkellä sinne. Toki jos olisi 150.000 € palkka tarjolla, niin voisin harkita. Muuten ei kiinnosta pätkääkään lähtee sinne elämään isossa kaupungissä, pienessä kämpässä, ma mujen keskuudessa. T

DI:ksi opiskeleva on jo käynyt siellä opiskelijavaihdossa, hänen alallaan on mielenkiintoisia työmahdollisuuksia. 

Vierailija
54/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi missään nimessä tällä hetkellä sinne. Toki jos olisi 150.000 € palkka tarjolla, niin voisin harkita. Muuten ei kiinnosta pätkääkään lähtee sinne elämään isossa kaupungissä, pienessä kämpässä, ma mujen keskuudessa. T

Et sinä muutenkaan ole minnekään lähdössä. No, lähiräkälään kaljalle kuitenkin. 

Vierailija
55/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norja samanlainen kommunistimaa kuin Suomi, Saksa siinä ja siinä. Suosittelen Euroopan ulkopuolta.

Itsekin aion kolme lastani kannustaa ulkomaille. Hullua jäädä tänne valtion lypsylehmäksi laiskoille ja köyhille. Itsekin muutan täältä pois, kun lapset ovat poistuneet omilleen.

Aivan kuin minun näppikseltä tämä kommentti. Suomi on auringonlaskun maa, johon voi tulla kyllä kesäisin lomailemaan, mikäli haluaa.

Vierailija
56/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa muuttaa. Olen itse ollut parikymppisenä töissä EU:n ulkopuolella. Ja sekin hämmästytti, miten tuolloisessa asuinmaassani oli helppo saada töitä. Monien firmojen/putiikkien ovenpielissä oli jatkuvasti "we are hiring!" Lappuja. Suomessa jo tuolloin samanlaisiin työpaikkoihin piti leikkiä ties mitä piirileikkiä ja tehdä palikkatestejä ja silti aina sai "kiitos mutta ei kiitos" vastaukseksi.

Mun kesätyöntekijä täällä Suomessa opiskelee yliopistossa, ja on sanonut tähtäävänsä Sveitsiin töihin. Kannustan häntä siihen.

Kun omat lapseni muuttavat omilleen, aion minäkin lähteä ulkomaille. Mies on pitänyt ajatusta myös houkuttelevana. Mikäli olemme tuolloin vielä yhdessä, muutammekin todennäköisesti yhdessä. Uskoisin, että keski-ikäisten työkokemusta arvostetaan Suomen ulkopuolella paremmin. Olen itse asiantuntijahommissa ja mies (globaalisti) työvoimapulaisella alalla.

Vierailija
57/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa: Ei ulkomailla hankittu työkokemus ole arvostettua,jos palaa Suomeen. Täkäläiset työnantajat ovat jumalasta seuraava ylöspäin ja vain heidän orjinaan työskentely lasketaan.

Valitettavasti tämä on totta. Olin itse reilut 12 vuotta ulkomailla töissä, opin uuden kielen, tein töitä suomalaiselle yritykselle ulkomailla. Kotimaahan palattuani tuolla kokemuksella ei ole ollut mitään arvoa. 

Nurkkiako luuttusit? Muuten puhut pötyä.

Vierailija
58/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei karkuun saa juosta.

Se, että suomalaiset pitävät ulkomaille muuttoa karkuun lähtemisenä kertookin kaiken oleellisen ja tarvittavan Suomalaisesta yhteiskunnasta. Kasvakaa jo aikuisiksi siellä.

Vierailija
59/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuolla tulevaisuudennäkymällä tarkoitat? Euroopassa ihan sama tilanne joka paikassa

Saksassa, Norjassa ja Sveitsissä on kovia, aggressiivisia ihmisiä. Heillä on enemmän rahaa ja vähemmän pakolaisia, mutta elämässä on ehkä muitakin arvoja

Suomi on siitä hyvä sijainti, että ilmasto pakottaa rationaalisuuteen. Talvi tappaa, on pakko olla järkevä. Tulijoilla menee muutama sukupolvi viilentyä, mutta kyllä se siitä

Talous ei ole missään hyvä, ja se ei johdu maan politiikasta vaan ihmisten vellihousuudesta. Niin kauan kun esim. koronan kaltaiselle lääketeolliselle huuhaadominanssille ei sanota tiukasti ei, vaan muu teollisuus ajetaan pelonsekaisessa kauhussa alas, mikään muu kuin lääketeollisuus ei menesty. Se ei joka tapauksessa ole kestävä tie, vaan sen nimissä tehdään mielettömiä, antiikinaikaisia hirviötekoja joka päivä

Lisää tiukkuutta ja skeptisyyttä tietehömppää kohtaan. Ruotsalaiset tekivät koronan kanssa oikein: eivät lotkauttaneet korvaansakaan. Muiden talous romahti

Vierailija
60/271 |
19.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.

Kauniita? Et ole paljon lähiöissä käynyt. Varsovaakaan ei voi kauniiksi sanoa. Unkari lisäksi menossa täysin persläpimaaksi nykyhallinnon käsissä. Puolassa nyt sentään valta vaih

Muuttuiko Suomessakin maisemat kun hallitus vaihtui? Savonlinnakin muuttui paljon rumemmaksi, kuin mikä se oli edellisen hallituksen aikana 

Entisissä itä-blokin maissa on ihania vanhoja kaupunkeja ja linnoja, sekä hyvä ilmasto, rauhaa ja turvallisuutta, mitä muualla euroopassa ei enää ole. Pois lukien joku italialainen vasemmistopoliitikko, joka kävi hakkaamassa unkarilaisia vasaralla päähän, istuu muuten nykyään Liin kaverina saman pöydän ääressä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi