Parikymppiset lapseni miettivät tosissaan muuttoa ulkomaille, täällä tulevaisuudennäkymät on niin huonot
Mihin maahan sinä lähtisit jos olisit vielä nuori?
Omat lapseni harkitsevat mm. Norjaa ja Saksaa.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt trollilla on jo lapsia jotka muuttaa ulkomaille. Viime viikolla tämä sama trolli uhosi lähtevänsä itse ulkomaille hakemaan puolisoa, kuulemma thaimaahan oli silloin lähdössä kun siellä vaimot on niiiiin hyviä.
Mulla on ihan suomalainen avioMIES, enkä ole itse mihinkään lähdössä.
Ap
En itse ole nuori, mutta minulla on kaksi nyt jo aikuista lasta. 1996 me lähdimme Morjaan, ja täällä olemme edelleen. Lähdimme koska Suomessa puuhailtiin kovasti lamaa, ja halusin varmistaa jälkikasvulleni turvallisen ja hyvän tulevaisuuden. Itsellä oli silloin työ kunnan palveluksessa joten melko vakaa työnantaja mutta lasten tulevaisuutta ajattelin.
Sain oman alani työtä täältä (sairaanhpoitaja) lapset kouluun ja sopeutuivat todella nopeasti ja kavereita löytyi. Nyt siis aikuisia ja molemmilla opiskelut takana ja työelämään sijoittautuneet todella hyvin. Olen todella onnellinen että silloin lähdin, vaikka näitä tuomitsijoita ja epäilijöitä ja kaiken pahan ennustajia riitti.
Olin lasteni ainoa huoltaja, ja niin kauna kun lapset olivat vielä kotona en ketään uutta miestä ole siihen sotkenut. No, enpä sen jälkeenkään, totuin elämään yksin siltä osin ja viihdyn loistavasti. Ystäviä on kyllä ja mukavia työkavereita ja naapureita jne.
Itse kannustan kaikkia nuoria jotka kynnelle kykenevät lähtemään. Hankkikaa hyvä kielitaito ja panostakaa opintoihin, se makssa itsensä monin kerroin takaisin myöhemmin.
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok nuo Norja ja Saksa. Ja vaikka tulisivat takaisinkin, niin jokunen vuosi missä tahansa ulkomailla antaa perspektiiviä ajatuksille.
Ei anna mitään perspektiiviä mihinkään.
Kyllä muuten antaa. Et ole varmaan itse ulkomailla ollut kuin turistina. Suomalaistakin yhteiskuntaa ja sen toimintaa katsoo ihan eri tavalla kun on ensin tutustunut muiden maiden tapoihin tehdä asiat.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin nyt nuori ja haluaisin lähteä, niin lähtisin varmaan Puolaan, Tsekkeihin tai Unkariin. Silloin kun olin nuori, lähdin Englantiin ja olin siellä pari vuotta, mutta nykyään se on sellainen shithole, että enää en sinne lähtisi.
Unkari? Sinne en kyllä nykyään menisi edes turistina.
Saksa? Jos on vähänkin kartalla asioista, niin tietää että Saksa on kyllä ihan pa ska maa nykypäivänä ja huonommaksi vain menossa. Ma mu ongelmia joka paikassa, teollisuus kyykkää ja ajetaan alas, terveyshuolto menossa pahasti alamäkee, koulujärjestelmä kyllä ihan päin v,
Norja ihan eri luokkaa ja varmasti hyvä valinta jos löytyy järkervä työpaikka.
Me mietimme ihan perheenä muuttamista. Meillä kiikarissa Aasia.
Omani lähti lukio aikoina vaihtoon Australiaan, kävin lukion loppuun ja lähti takaisin ja on nyt työllistynyt sinne, mennyt naimisiin ja saanut lapsen.
Tanska on kylläkin tällä hetkellä se kaikkein vetävin paikka.
Vierailija kirjoitti:
No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia.
Vierailija kirjoitti:
Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.
Ei tuilla saa mitään keskituloisen elintasoa, älä valehtele. Ei tosin saa entistä keskituloisen elintasoa enää keskituloisenakaan, siinä on se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Saksa? Jos on vähänkin kartalla asioista, niin tietää että Saksa on kyllä ihan pa ska maa nykypäivänä ja huonommaksi vain menossa. Ma mu ongelmia joka paikassa, teollisuus kyykkää ja ajetaan alas, terveyshuolto menossa pahasti alamäkee, koulujärjestelmä kyllä ihan päin v,
Norja ihan eri luokkaa ja varmasti hyvä valinta jos löytyy järkervä työpaikka.
Me mietimme ihan perheenä muuttamista. Meillä kiikarissa Aasia.
Saksassa on tällä hetkellä hyvin töitä tarjolla.
Nuoret saa ikänsä puolesta vielä suomessa töitä, ennemmin kannattaa keski-ikäisten pakata laukkunsa kun teini-ikäiset HR pimbot ei hyväksy. Keksi-ikäisille tämä maa ei tarjoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mun kolmekymppiset nuoret kiroavat suomalaisen verotuskäytännön: heillä vero% 40, samaan aikaan samanikäiset työtävieroksuvat saavat yhteiskunnalta keskituloisen elintason tekemättä mitään.
Teillä ei ole aavistustakaan joko keskituloisen elintasosta tai tukien suuruudesta, jos tuollaista väität.
Vierailija kirjoitti:
Omani lähti lukio aikoina vaihtoon Australiaan, kävin lukion loppuun ja lähti takaisin ja on nyt työllistynyt sinne, mennyt naimisiin ja saanut lapsen.
No wau. Lähempää ei löytänyt puolisoa. Muutti australiaan ja sai lapsen siinä sitä uraa sitten.
Mietinnän asteelle se heillä jääkin, niin muillakin ketkä asiaa vauva palstalla miettivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on maat. Palkkataso todella kehno ja vain nuorimmat osaa englantia.
Ehkä mä ajattelen elämänlaatua enemmän kuin rahaa. Kaikki noi on kauniita, rauhallisia ja turvallisia maita. Mikäs siellä olisi ollessa, vaikka palkka vähän kyykkäisi. Onhan siellä elinkustannuksetkin ihan eri luokkaa, kuin täällä.
Jos on saksa hallussa, niin Sveitsi on paras paikka. Todella korkea elintaso ja muutenkin hyvä meininki. Alankomaat ja Irlanti olisivat muuten hyviä vaihtoehtoja, mutta molemmissa on kauhea asuntopula, joten käytännön ongelmat ovat isot asettumisvaiheessa. Jos opiskelevat yhteiskuntatieteellisessä, niin EU-hommia kannattaa kytätä melkein mistä EU-maasta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tekemään mitä? Ei mihinkään niin vaan muuteta (paitsi näköjään Suomeen 😅), ellei ole työpaikka valmiina.
No töihin. Kaksi tuttua on ollut ulkomailla pankissa töissä, yksi on sairaanhoitajana Ruotsissa ja yksi hotellialalla Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Mietinnän asteelle se heillä jääkin, niin muillakin ketkä asiaa vauva palstalla miettivät.
No ei heistä ole varmaan kumpikaan ikinä tänne kirjoittanut 😅 Minä taas tulin tänne jo esikoista odottaessani, silloin kun tämä oli vielä kirjaimellisesti vauvapalsta.
Ap
No eläkkeellä sitten etelään, oma talo vuokralle täältä joillekkin timpurille huolta pitämään. Ei montaa vuotta jäljellä. Tänne ei kannata jäädä loppuiäksi.