Naisia rannalla luvatta kuvannut mies kuvaa nyt naisia Helsingin yössä
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010637010.html
HS tavoitti Youtube-kanavaa ylläpitävän miehen puhelimitse. Hän ei näe kuvaamisessaan mitään väärää, mutta sanoo ymmärtävänsä, miksi joku saattaa kokea sen ahdistavana.
Hän kertoo kuvaavansa enimmäkseen naisia, koska kokee heihin vetoa.
Miehenä minua kiinnostavat naiset. Tietysti minä lähestyn naisia, siinä ei ole mitään erikoista. Ja sitten vähän haastattelen, kyselen ja deittailen naisten kanssa, mies kertoo.
Kuvaaja väittää kysyvänsä naisilta aina luvan ennen kuin kuvaa heitä.
Eli seliseli ja taas mennään, ketä se nyt vaivaa jos pikkuisen tallennan, kommentoin ja annan muillekin avoimen pääsyn materiaaliin.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Maailman ensimmäinen valokuva oli katuvalokuva.
Toisekseen, tästä on ihan turha tehdä sukupuolikysymystä. Kyllä naiset sen kameran kanssa enemmän hääräävät julkisilla paikoilla. Ei sellaista keikkaa, baaria, ravintolaa missä ei joudu naisten kuvaamisen tulilinjalle. Tänäkin kesänä olen varmaan useammassa tuntemattoman naisen ottamassa "selfiessä", kuin mitä olen itse kuvannut. Ei kukaan näistäkään ole mitään koskaan kysynyt. Ei muuta kuin nekin kieltolistalle.
Naiset myös ottavat selfietä paikoissa, joissa ei saa kuvata, kuten pukkareissa. Miten tyhmä kana pitää olla, kun ei tätä tajua. No toisaalta täällä typerät kanat kaakattavat, että kadulla kuvaaminen on salakuvausta, joten kaipa näiden samojen kotkottajien mielestä pukkarissa selfien ottaminen on sitten sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka kameroilla kuvattiin perhejuhlia, maisemia, lemmikkejä. Oikein mentiin kuvattavaksi ja se oli hienoa. Lainsäädäntö on jäljessä eikä sille enää voi tehdä mitään kun kännykkävalmistajilla oli kiire saada kamerat niihin.
Sanos muuta. Lainsäädäntö on pahasti jäljessä tässä pelleilyssä.
Haluat siis rajoittaa ilmaisunvapautta?
Kyllä, jos ilmaisunvapauden lopputulos on se, että pilkataan ja salakuvataan viattomia ihmisiä.
Huoh. Ensinnäkin tuo ei ole salakuvaamista, sillä julkisella paikalla EI voi salakuvata. Ain
Täällä on puhuttu myös muista kuvaamisista, esim ylikselle kuvatusta pariskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos minua tuollainen kuvottava ukko kuvaisi niin haastaisin sen kunnianloukkauksesta. Minua ei saa seksualisoida!
Ei voi seksualisoida, jos ei ole seksikäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se teille kuuluu mitä kukin laillisesti kuvaa yleisellä paikalla?
Aivan, siinä vaiheessa kuuluu jos ja kun kuva julkaistaan netissä ja siintä tunnistaa henkilön, jota pilkataan, niin siinä vaiheessa on kyseessä rikos.
Sähän jaoit itse Tomin henkilötiedot ja alaikäisten lasten kuvat tänne. Onkohan sekään ihan laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka kameroilla kuvattiin perhejuhlia, maisemia, lemmikkejä. Oikein mentiin kuvattavaksi ja se oli hienoa. Lainsäädäntö on jäljessä eikä sille enää voi tehdä mitään kun kännykkävalmistajilla oli kiire saada kamerat niihin.
Ilmaiset itseäsi toisten henkilökuvien avulla? Loukkaat alkuperäisen tekijän oikeuksia.
Täällä pari tyyppiä saa kiksejä selvästi salakuvaamis aiheesta -huomaa teksteistä ja niiden laadusta, jotka on aivopieru kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on selvästi salakuvaajien kokoontumisajot päällä, menkää jonnekin toisianne kuvaamaan (jättäkää randomit ihmiset rauhaan) erilaisiin paikkoihin ja sitten vertaatte lopputuloksia yhdessä räkättäen, ilkkuen. Kuin pikkulapset konsanaan.
Sun kannattaisi tarkistaa salakuvaamisen määritelmä. Julkisella paikalla, kuten rannalla, kuvaaminen ei ole salakuvaamista eikä laitonta. Kannattaa siis miettiä, miten paljon kehostaan esittelee ja miten käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katuvalokuvausta on harrastettu vuosikymmeniä aina kameran keksimisestä asti. Ja näistä kuvista pidetään taidenäyttelyitäkin. Lainsäädäntö on Suomessa kohdillaa mutta teillä ei ole tietoa lain sisällöstä eikä valokuvaamisesta ylipäätään.
Tehtaankadun juttuja vai Sanoma WSOY:n?
Sanooko esim. Cartie Bresson, Maier, Gilden, Leskelä mitään?
Ja tämä jamppa on nyt sitten osa tätä jatkumoa? 😂
Vierailija kirjoitti:
Täällä pari tyyppiä saa kiksejä selvästi salakuvaamis aiheesta -huomaa teksteistä ja niiden laadusta, jotka on aivopieru kamaa.
Jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa. Pöyristyjiltä kun puuttuvat alkeellisimmatkin tiedot Suomen laista sekä valokuvauksesta ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiset itseäsi toisten henkilökuvien avulla? Loukkaat alkuperäisen tekijän oikeuksia.
Korkki kiinni. Juttusi ovat jo niin sekavia, että niitä ei tajua kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaduilla on valokuvattu ihan yhtä kauan kuin kameroita on ollut olemassa, kulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi ne uliksen perseiden salakuvaajat tulla ketjuun mölisemään "laillisesta toiminnasta". Pistäkäähän rikosilmoa menemään näistä kaikista herjaavista kuvista ja ketjuista, niin saadaan stoppi tällekin toiminnalle.
Teistähän se rikosilmoitus tehdään kun levittelette henkilötietoja ja herjaavia väitteitä. Kuvaaminen ja kuvien julkaisu on täysin Suomen lain mukaista toimintaa.
Pakko sivusta todeta, että itsehän jannu lehteen meni. Mutta nyt se sitten onkin kamalaa kun osuu kuvaajan omaan nilkkaan. Eikö se huomio ja julkisuus olekaan niin kivaa?
Kadulla ei voi salakuvata, usko nyt.
Uskopa itse, että jos kuvaat jotain ihmistä niin, ettei hän tiedä sitä, kuvaat salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katuvalokuvausta on harrastettu vuosikymmeniä aina kameran keksimisestä asti. Ja näistä kuvista pidetään taidenäyttelyitäkin. Lainsäädäntö on Suomessa kohdillaa mutta teillä ei ole tietoa lain sisällöstä eikä valokuvaamisesta ylipäätään.
Tehtaankadun juttuja vai Sanoma W
Ja tämä jamppa on nyt sitten osa tätä jatkumoa? 😂
Jokainen katuvalokuvausta harrastava on. Sinun ei tarvitse hänen kuvistaan pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se ajaa ilmeisesti myös uberia
Varmaan salakuvailee sielläkin, jos matkustajaksi tulee naisia.
Tämä täyttää jo kunnianloukkauksen kriteerit. Kannattaa muistaa Metsäkedon tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä väitetään kivenkovaa et on hyvin yleinen tapa salaa kuvata tuttava/perhe piireissä, niin tapa on yleinen itse sellaisten väittäjien omissa piireissä.
Ja myös tuntemattomien henkilöiden kuvaaminen.
Tunnettu tai tuntematon niin julkisella paikalla saa kuvan napata. Ei katuvalokuvaaja mitään lupia kysele. Luvan kysyminen pilaa kuvan ja maagisen hetken.
saa, kunhan se ei kohdistu kuvattavaan henkilöön vaan on ns. yleiskuva ja kuvaaminen ja kuvien julkaisu netissä on sitten kaksi eri asiaa.
Älä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se teille kuuluu mitä kukin laillisesti kuvaa yleisellä paikalla?
Aivan, siinä vaiheessa kuuluu jos ja kun kuva julkaistaan netissä ja siintä tunnistaa henkilön, jota pilkataan, niin siinä vaiheessa on kyseessä rikos.
Sähän jaoit itse Tomin henkilötiedot ja alaikäisten lasten kuvat tänne. Onkohan sekään ihan laillista.
Siellä joku salakuvaaja puolustelee? Huvittavaa, kun nyt ollaan niin huolissaan, kun jonkun ukon insta jaetaan tänne, vaikka joka päivä jaetaan joidenkin uutisissa olevien naisten instoja ja haukutaan leuat irvessä. Ei ole kauaa kun eräskin Hilla halusi pukeutua persetrikoisiin ja täällä leviteltiin koko hänen somensa ja ukot haukkuivat kuorossa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Jos minua tuollainen kuvottava ukko kuvaisi niin haastaisin sen kunnianloukkauksesta. Minua ei saa seksualisoida!
Taitaa olla julkisuudenkipeä mies. Ei kai kukaan tuollaista muuten tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se ajaa ilmeisesti myös uberia
Varmaan salakuvailee sielläkin, jos matkustajaksi tulee naisia.
Miksi jatkat herjaamista? Lain noudattaminen ei kiinnosta?
kummasti täällä vaan jankataan laista, mutta ei oteta yhtään huomioon miten moraalitonta on salakuvata ihmisiä
Hölö hölö. Julkisella paikalla kuvaaminen ei ole salakuvaamista. Moraalitonta :D Pelkäätkö menettäväsi sielusi valokuvaan?
Kyllä on lapselliset harrastukset miehellä jos pitää tuntemattomia naisia kuvailla julkisella paikalla. Kas kun ei harrasta frisbeegolfia.