Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulussa pidetä enää mitään kurahousuja. Ne on päiväkoti-ikäisten juttuja. Meillä päiväkodinkin metsäretkillä piti olla istuinalusta. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Onhan se nyt paljon mukavampaa istua istuinalustalla kuin kylmässä märässä maassa.
Ai ei pidetä? Jaa no tämäkin on sitten uutta. Mä pidän edelleen kurahousuja sateella vaikka olen aikuinen niin ei tullut mieleen että lapsi ei pitäisi.
Oliko sinulla koulussa kurahousut? En tiedä yhtäkään koulua, jossa kuriksia käytetään.
Kuka ne kurahousut huolehtisi kuivumaan välitunnin jälkeen? Ekaluokkalainen tuskin muistaa laittaa edes takin ja kengät niille kuuluville paikoille, siinä hässäkässä vielä kurahousuja laittaisi. Just joo.
Pienissä kouluissa saattaa olla, että käytetään, mutta tuskin missään isoissa. Liikaa vaivaa eikä ole kuivauskaappeja ja muita juttuja. Siksi ne istuinalustat.
Toisin kuin ap, en säntää tutkimaan vanhoja valokuviani kun koulusta tulee viesti eikä minulla ole myöskään tallella yhtäkään lappua tai retkiohjetta kouluajoilta. Uskoisin, että näin on enemmistön laita.
Tuskin kukaan muu jankkaa keskustelupalstalla sivutolkulla, oliko muilla istuinalustat tai ei. Katsos normaalisti ihmiset ei yksinkertaisesti muista yhdentekeviä asioita, jotka ei mitenkään vaikuta siihen, mitä lapselleen pakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä noloa, jos pientä ylimääräistä mukavuutta kaipaa! Samaan aikaan tällaisesta nillittävät oman elämänsä selviytyjät kuitenkin käyttää kaikkia mahdollisia kodinkoneita yms, jotka ei ole ollenkaan pakollisia, vaan puhtaasti lisäävät mukavuutta.
Kevyt ja pieni reppu on oleellinen mukavuustekijä retkellä.
Ei ole mikään pakko istua maassa, kun terve ihminen kykenee lepäämään myös syväkyykyssä. Vaikea keksiä turhempaa kannettavaa roinaa, kuin istunalusta, ja erityisesti jos retkeillään kesällä.
Tässä on jo ap:lle ehdotettu, että lapsi istukoon syväkyykyssä, kun syödään eväitä.
Tässä on jo selvinnyt, että he eivät vain istu syömässä eväitä vaan he istuvat pitkät ajat opiskelemassa siellä metsässä. Silloin toki istuinalusta on ihan ymmärrettävä. T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä noloa, jos pientä ylimääräistä mukavuutta kaipaa! Samaan aikaan tällaisesta nillittävät oman elämänsä selviytyjät kuitenkin käyttää kaikkia mahdollisia kodinkoneita yms, jotka ei ole ollenkaan pakollisia, vaan puhtaasti lisäävät mukavuutta.
Kevyt ja pieni reppu on oleellinen mukavuustekijä retkellä.
Ei ole mikään pakko istua maassa, kun terve ihminen kykenee lepäämään myös syväkyykyssä. Vaikea keksiä turhempaa kannettavaa roinaa, kuin istunalusta, ja erityisesti jos retkeillään kesällä.
Tässä on jo ap:lle ehdotettu, että lapsi istukoon syväkyykyssä, kun syödään eväitä.
Tässä on jo selvinnyt, että he eivät vain istu syömässä eväitä vaan he istuvat pitkät ajat opiskelemassa
Jos lapsesi sottaa tai kastelee pöksynsä syödessään eväitä, iniset sitten siitä.
Muistan kanssa kun ekaa kertaa tuli se istuinalusta pyyntö. Mietin että minkälainen sen pitää olla ja mistä siihen hätään jonkun alustan keksin. En yhtään muista miten tilanne jatkui kun tästä on jo aikaa yli kymmenen vuotta.
Mutta nyt meillä on se istuinalusta! En myista mistä tuli. Eikä kertaakaan olla sitä tarvittu eli ei oo sen jälkeen kukaan sitä kysellyt eikä lapset oo halunneet sitä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä istua märkään pusikkoon. Ei sen tarvitse varsinainen istuinalusta olla, roskapussikin riittää pitämään kosteuden poissa.
Mutta ei kylmää.
Nyt tuskin saa kylmää, täydet kesäkelit vielä.
Aamulla 11 astetta ja vahva aamukaste pitkälle päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.
Kokoontaittuvat siistit, eikä paina mitään ja menee pieneen tilaan.
Kysyinkö mitä teillä on ja mitä harrastatte?
En.
Kysyin, onko yleistäkin että alakoulun pikku retkille pyydetään istuinalustaa ja muistatteko omasta lapsuudestanne vastaavaa.
Mutta kiitos pätemisestä. Minun lapsipa harrastaa riippuliitämistä ja puhuu mandariinikiinaa ( vitsi ).
Menikö herne nenään? Ota ihmeessä pois se sieltä. eri
Ei mennyt. Se vain ärsyttää että kun kysyn tiettyä asiaa niin siihen ei vastata vaan kaikkea mahdollista muuta aikuisten L
Kyllä tässä on jo moni vastannut. Itse olet myös jaaritellut mm lapsesi syömätavoista, siitä miten hän juoksee, siitä miten olet hieno äiti kun annat lapsen vaatteiden likaantua, 80-luvun retkestäsi jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä istua märkään pusikkoon. Ei sen tarvitse varsinainen istuinalusta olla, roskapussikin riittää pitämään kosteuden poissa.
Mutta ei kylmää.
Nyt tuskin saa kylmää, täydet kesäkelit vielä.
Aamulla 11 astetta ja vahva aamukaste pitkälle päivään.
Tuollaisessa lämpötilassa voisi kuriksiakin harkita sinne metsään. Istuinalusta ei suojaa lahkeita märältä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Meinaatko että bakteeri olisi tullut alapäähäsi siitä kivestä eikä suinkaan huonosta hygieniasta? :D
Nyt on niin lämmin, kivet eivät ole jäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhempien pitää hoitaa kaikki. Ennen meillä oli hiihtoretkillä koulun tarjoama makkara joka paistettiin. Mitään ei olisi opet vanhemmilta kehdanneet pyytää siihen aikaan.
No ne makkarat tai koulun sämpylät kun ei maistu lapsille.
En nyt ihan ymmärrä tuota ap:n hämmästelyn määrää 🥴 Se on istuinalusta, mitä ihmeellistä?!?
Päiväkotia varten ostetussa ihan tavallisessa lapsen pikkurepussa oli istuinalusta valmiiksi mukana. Se oli luonnollisesti näppärä varuste kaikilla retkillä.
Mahtaa olla vaikeaa, jos joka asiaa, jotka on eri tavalla kuin ap:lla itsellään ysärillä, pitää hämmästellä ja ihmetellä tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin ap, en säntää tutkimaan vanhoja valokuviani kun koulusta tulee viesti eikä minulla ole myöskään tallella yhtäkään lappua tai retkiohjetta kouluajoilta. Uskoisin, että näin on enemmistön laita.
Tuskin kukaan muu jankkaa keskustelupalstalla sivutolkulla, oliko muilla istuinalustat tai ei. Katsos normaalisti ihmiset ei yksinkertaisesti muista yhdentekeviä asioita, jotka ei mitenkään vaikuta siihen, mitä lapselleen pakkaa.
Mä en kuulukaan enemmistöön vaan useampaan eri vähemmistöön.
En jankkaa mitään.
Lienee selvää ettei tästä tule ainakaan mitään mukavaa nostalgiaketjua, jossa muistellaan omien kouluaikojen retkiä eri vuosikymmeniltä.
En tiennyt että asia on näin vakava.
Vierailija kirjoitti:
Näin syksyllä metsä voi olla märkä, mutta ulkona niin lämmin ettei kuorihousuja tai kurahousuja pysty pitämään. Helpoin ratkaisu on istuinalusta, maksaa marketissa muutaman euron.
Tai jos ei sellaista halua jostain syystä ostaa, on lapsi loppuopäivän koulussa pylly märkänä.
Yhden lapsenlapsen luokka teki muovikasseista, pahveista ja lehdistä istuinalustat. Jeesusteipillä saumat. Heillä oli joku luontokokeilu, jolloin osa tunneista pidettiin ulkona. Aikaa tosin on jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla vaikeaa, jos joka asiaa, jotka on eri tavalla kuin ap:lla itsellään ysärillä, pitää hämmästellä ja ihmetellä tällä tavalla.
Miten niin? Täällä on esim. Aika pitkä ketju siitä miten asiat oli 80-luvulla. Tottakai kun oma lapsi aloittaa koulun, muistoja tulee ja sitä vertailee.
Olen lisäksi utelias nykypäivän koulusta.
Jos sua häiritsee mun hämmästelyt niin älä lue niistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun lapsella liukuria? Sekin sopisi istuinalustaksi, mutta eihän sun lapsella tietenkään sellaistakaan ole. Sehän maksaa ehkä jopa 2 euroa, jollei satu saamaan peräti ilmaiseksi jostain mainoskampanjasta.
Laita vaikka muovikassi mukaan sitten. Vaikka sekin maksaa toki jotain jopa 30 senttiä. Mutta roskapussi on halvempi!
Ehkä vuokra-asuntoyhtiönne roskiksesta löytyy joku ihan ilmainen alustaksi kelpaava muovi!
Hysteeristä.
" Jos lapsesi sottaa tai kastelee pöksynsä syödessään eväitä, iniset sitten siitä. "
Ei se soita mulle noin jonninjoutavista asioista. Kesä kuivaa minkä kastelee ja varahousut on repussa.
En inise mistään. Täällä on paisuteltu mun parin minuutin huvittuneisuuttani ihan älyttömästi.
Jotain trolleja palsta täynnä kun mistään ei voi normaalisti keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Meinaatko että bakteeri olisi tullut alapäähäsi siitä kivestä eikä suinkaan huonosta hygieniasta? :D
Kylmettyminen edesauttaa bakteeria sairastuttamaan uhrinsa. Virtsatulehduksessa on kyse kakkabakujen kulkemisesta "etupyllyyn".
IIstuinalusta on oikein mahtava varuste. Tuskin ap on muutenkaan omaksunut entisaikojen tavan olla. Ei kaikki kehitys ole naurettavaa.Vai oletko amish?
Onko sun lapsella liukuria? Sekin sopisi istuinalustaksi, mutta eihän sun lapsella tietenkään sellaistakaan ole. Sehän maksaa ehkä jopa 2 euroa, jollei satu saamaan peräti ilmaiseksi jostain mainoskampanjasta.
Laita vaikka muovikassi mukaan sitten. Vaikka sekin maksaa toki jotain jopa 30 senttiä. Mutta roskapussi on halvempi!
Ehkä vuokra-asuntoyhtiönne roskiksesta löytyy joku ihan ilmainen alustaksi kelpaava muovi!