Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?

Vierailija
18.08.2024 |

Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...? 

En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.

Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms. 

Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen. 

Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä? 

Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää. 

Kommentit (261)

Vierailija
121/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyykyssäkin voi helposti evästaukonsa viettää, jos ei halua kannonnokkaan tms istahtaa.

Ap voi sanoa lapselle, että syököön kyykyssä. Kaikki voittavat ja loppuu ehkä loputon v*ttuilu opettajalle.

Vierailija
122/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sielä tarvi olla kuin 1 lapsi jolla on housut pihkassa, mustikassa tai talvella pissatulehdus nin sen jälkeen kaikilla pitää olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta. 

Istuinalusta on oleellinen. 

Meinaatko että bakteeri olisi tullut alapäähäsi siitä kivestä eikä suinkaan huonosta hygieniasta? :D

Virtsiksen saa ihan kylmällä alustalla istumisesta, ei siihen bakteeria tarvita. 

Vierailija
124/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä noloa, jos pientä ylimääräistä mukavuutta kaipaa! Samaan aikaan tällaisesta nillittävät oman elämänsä selviytyjät kuitenkin käyttää kaikkia mahdollisia kodinkoneita yms, jotka ei ole ollenkaan pakollisia, vaan puhtaasti lisäävät mukavuutta. 

Kevyt ja pieni reppu on oleellinen mukavuustekijä retkellä.

Ei ole mikään pakko istua maassa, kun terve ihminen kykenee lepäämään myös syväkyykyssä. Vaikea keksiä turhempaa kannettavaa roinaa, kuin istunalusta, ja erityisesti jos retkeillään kesällä.

Vierailija
125/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietenkään koulun tuikitärkeälle retkelle ei saa naureskella internetissä. Mammat pahoittavat mielensä ja loukkaantuvat lapsen ja koulun puolesta. 

Tämä alkaa jo kuulostaa siltä,  että kuulut niihin, joiden mielestä opiskella voi ainoastaan lukemalla ja kuuntelemalla pulpetin ääressä.

No en kuulu. Tämä on vain uutta mulle koska mun lähipiirissä ei ole lapsia ja mulla on vain yksi lapsi. 

Mistä mä voin nykyajan menosta mitään tietää? Kysyminenkin otetaan huonosti. 

Toki, mammat käyttävät aina tilaisuuden päteä ja arvostella muita, se nyt on selvä. 

Vierailija
126/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuota noin. Minulla aikuisella Lapin retkillä (viikko telttamajoituksessa) istuinalusta on yksi tärkeimpä varusteita! On niin paljon kivempi istahtaa tauolle.

Näillä on lähimetsikössä kahden tunnin retki. Ekaluokkalaisilla. 

Päiväkodissa oli kanssa vastaavia, eikä koskaan pyydetty istuinalustaa. 

Ymmärtäisin, jos olisi edes joku koko päivän kestävä retki jonnekin kauemmas. 

Ei voi verrata mihinkään viikon vaellukseen kyllä mitenkään. 

Aamuisin on luonnossa kastetta, joka voi kastella sun tenavas housut perseen kohdalta. Päiväkodissa saattaa olla talon alustat mukana, jos ei ole kurahousuja.

Vierailija
127/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavampi siinä istua kuin märällä kalliolla tai puunrungolla sekä vähemmän menee vaatteet likaiseksi. Itse aina käytän lyhyillä retkillä, mutta ei se nyt välttämätön ole. Omilta vanhemmilta (65v+) opin käyttämään ja käytin 90-luvulla, ettei se nyt uusi keksintö ole.

Vierailija
128/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietenkään koulun tuikitärkeälle retkelle ei saa naureskella internetissä. Mammat pahoittavat mielensä ja loukkaantuvat lapsen ja koulun puolesta. 

Tämä alkaa jo kuulostaa siltä,  että kuulut niihin, joiden mielestä opiskella voi ainoastaan lukemalla ja kuuntelemalla pulpetin ääressä.

No en kuulu. Tämä on vain uutta mulle koska mun lähipiirissä ei ole lapsia ja mulla on vain yksi lapsi. 

Mistä mä voin nykyajan menosta mitään tietää? Kysyminenkin otetaan huonosti. 

Toki, mammat käyttävät aina tilaisuuden päteä ja arvostella muita, se nyt on selvä. 

Tot-te-le.

Ihan yhtä yksinkertaista kuin sinä itsekin.

Vierailija
129/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyykyssäkin voi helposti evästaukonsa viettää, jos ei halua kannonnokkaan tms istahtaa.

Ap voi sanoa lapselle, että syököön kyykyssä. Kaikki voittavat ja loppuu ehkä loputon v*ttuilu opettajalle.

En ole sanonut, enkä aio sanoa mitään tästä mun mietinnöstä opettajalle. 

Vierailija
130/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä noloa, jos pientä ylimääräistä mukavuutta kaipaa! Samaan aikaan tällaisesta nillittävät oman elämänsä selviytyjät kuitenkin käyttää kaikkia mahdollisia kodinkoneita yms, jotka ei ole ollenkaan pakollisia, vaan puhtaasti lisäävät mukavuutta. 

Kevyt ja pieni reppu on oleellinen mukavuustekijä retkellä.

Ei ole mikään pakko istua maassa, kun terve ihminen kykenee lepäämään myös syväkyykyssä. Vaikea keksiä turhempaa kannettavaa roinaa, kuin istunalusta, ja erityisesti jos retkeillään kesällä.

Tässä on jo ap:lle ehdotettu, että lapsi istukoon syväkyykyssä, kun syödään eväitä. 

Vierailija
131/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä istua märkään pusikkoon. Ei sen tarvitse varsinainen istuinalusta olla, roskapussikin riittää pitämään kosteuden poissa.

Mutta ei kylmää. 

Nyt tuskin saa kylmää, täydet kesäkelit vielä.

Vierailija
132/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ei tarvitse viedä kouluun mitään.

Suomessa on ilmainen koulutus ja kaikki tulee saada koululta mitä päivän aikana tarvitsee.

Niinkö? Sopivat vaatteet ja varusteetkin?

Voit tietenkin jättää noudattamatta pyyntöjä varustaa lapsesi retkelle asianmukaisin kamppein, mutta ainoa joka siitä kärsii, on lapsesi. 

Vierailija
133/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta istuinalustaksi käy vaikka muovipussi, jonka sisällä on sanomalehti. 

Vierailija
134/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on pyytää istuinalustaa kun "Nico-petterin" merkkifarkkuihin menee mustikkaa jos metsässä istuu, tai hui hiekkaa. Saattaa myös pylly kastua.

Ei se varmaan sinua haittaa jos lapsen pylly kastuu, mutta lapsesta se ei varmaan ole niin mukavaa.

On se nyt kumma, että istuinalusta herättää tämmöisiä reaktioita. Ja ollaan olevinaan parempia äitejä, kun annetaan lapsen vaatteiden likaantua tai kastua. Olette aika naurettavia.

Olen opettaja ja siis olen valitusta saanut pilalle menneistä vaatteista kun ei ole ollut alustaa, siksi kirjoitin noin.

Muotoilisin opena asian niin, että jos ette halua lapsen vaatteiden likaantuvan, pihkaantuvan tai muuten vahingoittuvan, niin mukaan kannattaa laittaa istuinalusta.&nbs

Ja vaatteiden pilalle menosta sitten myös valitetaan helposti. Tee niin tai näin, aina menee väärinpäin - nykyvanhemmat on vaikeita!

Vierailija
135/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.

Kokoontaittuvat siistit, eikä paina mitään ja menee pieneen tilaan.

Kysyinkö mitä teillä on ja mitä harrastatte? 

En. 

Kysyin, onko yleistäkin että alakoulun pikku retkille pyydetään istuinalustaa ja muistatteko omasta lapsuudestanne vastaavaa. 

Mutta kiitos pätemisestä. Minun lapsipa harrastaa riippuliitämistä ja puhuu mandariinikiinaa ( vitsi ). 

Menikö herne nenään? Ota ihmeessä pois se sieltä. eri

Ei mennyt. Se vain ärsyttää että kun kysyn tiettyä asiaa niin siihen ei vastata vaan kaikkea mahdollista muuta aikuisten

Lapin vaelluksesta työpaikan virkistyspäiviin jne. 

Kuinka vaikeaa on kertoa että oliko omassa lapsuudessa alustat koulun retkillä vai ei? 

Kun se mua kiinnostais tietää. Ei muu höpötys. 

Tajuatko, että olet keskustelupalstalla? Täällä keskustellaan. Jos se on sinusta vaikeaa ei ehkä kannata tehdä aloituksia.

Vierailija
136/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, mutta enemmän minä tuosta järkytyin että kodin pitää laittaa lapselle eväät mukaan. Ei voi olla totta!

Joo ei ole enää sitä koulun perus näkkäri + omena + mehu - settiä, minkä muistan itse lapsuudesta.

Oli meillä makkaraa ja ihanaa Milkkis-kaakaota myös. Vaihdellen tummaa tai vaaleaa leipää-kananmuna, jogurttia tms.

Ok. Meillä oli näkkäri jossa 1 viipale edamia, omena ja pillimehu. 90-luvun Helsingissä. Oliko nuo sinun setit ennen lamaa? 

T: Ap

Vierailija
137/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sielä tarvi olla kuin 1 lapsi jolla on housut pihkassa, mustikassa tai talvella pissatulehdus nin sen jälkeen kaikilla pitää olla.

Joo tää on ihan järkeenkäypää. T: Ap

Vierailija
138/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koulussa pidetä enää mitään kurahousuja. Ne on päiväkoti-ikäisten juttuja. Meillä päiväkodinkin metsäretkillä piti olla istuinalusta. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Onhan se nyt paljon mukavampaa istua istuinalustalla kuin kylmässä märässä maassa.

Ai ei pidetä? Jaa no tämäkin on sitten uutta. Mä pidän edelleen kurahousuja sateella vaikka olen aikuinen niin ei tullut mieleen että lapsi ei pitäisi. 

Oliko sinulla koulussa kurahousut? En tiedä yhtäkään koulua, jossa kuriksia käytetään.

Kuka ne kurahousut huolehtisi kuivumaan välitunnin jälkeen? Ekaluokkalainen tuskin muistaa laittaa edes takin ja kengät niille kuuluville paikoille, siinä hässäkässä vielä kurahousuja laittaisi. Just joo.

Vierailija
139/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen syntynyt vuonna 1960 ja kyllä, meillä oli istuinalustat koulun retkillä.

Kävin pienessä puukoulussa kansakoulun ja sieltä retkeiltiin paljon ympäriinsä kylää. Myös esimerkiksi luistelulkentän penkille otettiin istuinalustat, kun vaihdettiin luistimia.

Omat lapseni kävivät koulua kasarilla ja ysärillä ja kyllä, oli istuinalustat.

Ja on myös lastenlapsilla.

Vierailija
140/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ei tarvitse viedä kouluun mitään.

Suomessa on ilmainen koulutus ja kaikki tulee saada koululta mitä päivän aikana tarvitsee.

Niinkö? Sopivat vaatteet ja varusteetkin?

Voit tietenkin jättää noudattamatta pyyntöjä varustaa lapsesi retkelle asianmukaisin kamppein, mutta ainoa joka siitä kärsii, on lapsesi. 

Ei ole mun kommentti t. AP. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme