Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
On kyllä noloa, jos pientä ylimääräistä mukavuutta kaipaa! Samaan aikaan tällaisesta nillittävät oman elämänsä selviytyjät kuitenkin käyttää kaikkia mahdollisia kodinkoneita yms, jotka ei ole ollenkaan pakollisia, vaan puhtaasti lisäävät mukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.
Kokoontaittuvat siistit, eikä paina mitään ja menee pieneen tilaan.
Kysyinkö mitä teillä on ja mitä harrastatte?
En.
Kysyin, onko yleistäkin että alakoulun pikku retkille pyydetään istuinalustaa ja muistatteko omasta lapsuudestanne vastaavaa.
Mutta kiitos pätemisestä. Minun lapsipa harrastaa riippuliitämistä ja puhuu mandariinikiinaa ( vitsi ).
Menikö herne nenään? Ota ihmeessä pois se sieltä. eri
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhempien pitää hoitaa kaikki. Ennen meillä oli hiihtoretkillä koulun tarjoama makkara joka paistettiin. Mitään ei olisi opet vanhemmilta kehdanneet pyytää siihen aikaan.
Koulusta saa taatusti myös nykyäön eväät mukaan (leipä, mehu ja hedelmä. Saa ottaa MYÖS omaa evästä. Ennen kouku kyllä pyysi oikeasti enemmän esim. Teatterilippurahoja, bussirahoja ym.
Mutta tietenkään koulun tuikitärkeälle retkelle ei saa naureskella internetissä. Mammat pahoittavat mielensä ja loukkaantuvat lapsen ja koulun puolesta.
Tämä alkaa jo kuulostaa siltä, että kuulut niihin, joiden mielestä opiskella voi ainoastaan lukemalla ja kuuntelemalla pulpetin ääressä.
Ei, kouluaikanani ei pakattu istuinalustoja mukaan. Tosin emme istuneet retkillä missään. Ja harvoin edes retkeiltiin. Mutta mitäpä se alusta haittaa? Kehitys kehittyy ja kyllä itse mieluummin alustalla istun kun vaikka mättäällä.
Jos tuo on joku oikeudellinen asia. Koulu voi saada seurauksia kun lapsi joutuu kärsimään.
Ei koulussa pidetä enää mitään kurahousuja. Ne on päiväkoti-ikäisten juttuja. Meillä päiväkodinkin metsäretkillä piti olla istuinalusta. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Onhan se nyt paljon mukavampaa istua istuinalustalla kuin kylmässä märässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se retki on heti aamulla ennen lounasta eli kello 9-11. Oikeasti mitään evästä ei edes tarvittaisi mielestäni, koska just on aamupala syöty. Käy vain niin, että lounas ei maistu kun on syöty evästä justiinsa.
Mun lapsi on vielä hyvin vähäruokainen joten tiedän että käy noin, ja sitten on iltapäivällä nälkäkiukku.
Mutta minkäs teet kun kerran käsky kävi pakata eväitä mukaan siksi että ovat pari tuntia metsässä.
Onhan se toki kivaa, sellaista hupisyömistä. "
Kuulostat sellaiselta, että oli niin tai näin, aina se on väärin. Retkeäkään ei voi odottaa hyvillä mielin ja innokkaana, kun kaikki on väärin suunniteltu ja varmasti menee pieleen.
Toivottavasti et tartuta lapseesi tuota negatiivista elämänasennetta.
Juu ei hätää, en mä mun naureskeluani lapselle ilmaise.
E
Sinä tässä kuulostat mielensä pahoittaneelta. Ja tuolla sun "naureskelulla" asialle on todella negatiivinen sävy. Etkö itse huomaa? Suhtaudut ivallisesti joka asiaan. Se, että se on naureskelua, ei tee siitä kevyttä ja positiivista. Tuota asennettasi et voi peittää, kun se susta noin pursuaa ulos. Voit kyllä yrittää tietoisesti muuttaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on pyytää istuinalustaa kun "Nico-petterin" merkkifarkkuihin menee mustikkaa jos metsässä istuu, tai hui hiekkaa. Saattaa myös pylly kastua.
Ei se varmaan sinua haittaa jos lapsen pylly kastuu, mutta lapsesta se ei varmaan ole niin mukavaa.
On se nyt kumma, että istuinalusta herättää tämmöisiä reaktioita. Ja ollaan olevinaan parempia äitejä, kun annetaan lapsen vaatteiden likaantua tai kastua. Olette aika naurettavia.
Olen opettaja ja siis olen valitusta saanut pilalle menneistä vaatteista kun ei ole ollut alustaa, siksi kirjoitin noin.
Muotoilisin opena asian niin, että jos ette halua lapsen vaatteiden likaantuvan, pihkaantuvan tai muuten vahingoittuvan, niin mukaan kannattaa laittaa istuinalusta.
Ei niin, että istuinalusta olisi "pakollinen", kun se tuntuu olevan nykyvanhemmilta liikaa vaadittu.
Valitkoot itse, miten haluavat tehdä. Alusta tai vaatteiden mahdollinen piloille meno, vapaa valinta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.Meillä oli töissä virkistyspäivä ja pomo hankki kaikille istuinalustat,kun ohjelmassa oli kahvit metsässä.Voiko turhemmin firman rahoja käyttää...
Kysyin muistatteko lapsuudesta että koulu pyysi istuinalustoja retkille.
Kun minä en muista. Mulla on retkikuvia Seurasaaresta ennen koulua 80-luvulta ja niissä ei ainakaan kellään näy. Se oli sentään koko päivän kestävä retki.
Tää on tällainen parin tunnin.
Seurasaaren retki ei ole metsäretki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on 22 ja 20 ja jo kun he oli alle kouluikäisiä, nuo oli ihan rutiinijuttu.
Ahaa. Siis nimenomaan päiväkodin tunnin parin metsäretkille?
Mielenkiintoista.
Meillä ei päiväkodissa istuinalustoja mainittu kertaakaan.
Nyt on kyse koululaisen retkestä.
Ihan kuule leikki-ikäisten tunnin luontokerhossa jo.
Koululaiset todennäköisesti myös opiskelee siellä retkellä eli istuu pidempään.
Niin katsos, kun mulle ei tullut edes mieleen että nykyajan koulussa istutaan metsässä paikallaan opiskelemassa. Luulin, että he kävelevät ja tutkivat luontoa, opiskelevat esim. Tunnistaen eri kasveja.
Mistä ihmeestä olisin voinut tietää että nykyajan lapset viedään metsään istumaan?
Luulin että se alusta on sitä paria minuuttia varten, jona lapsi syö eväänsä. Siksi se nauratti.
Enää ei naurata, kun mulle on kerrottu että siellä metsässä istutaan pitkät tovit paikoillaan.
Nyt itkettää. Lapsiparat siellä huomenna kykkivät metsässä.
Nykylapset ei uskalla edes retkeillä. Kauhea paniikki, jos pitöisi kävellä alueella, jossa on muutama heinä. IIK punkki!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on 22 ja 20 ja jo kun he oli alle kouluikäisiä, nuo oli ihan rutiinijuttu.
Mielenkiintoista.
Niin katsos, kun mulle ei tullut edes mieleen että nykyajan koulussa istutaan metsässä paikallaan opiskelemassa. Luulin, että he kävelevät ja tutkivat luontoa, opiskelevat esim. Tunnistaen eri kasveja.
Mistä ihmeestä olisin voinut tietää että nykyajan lapset viedää
Samat mammat sitten itkevät, jos oma kersa tulee perse märkänä sieltä metsästä istuttuaan mättäälle. Ei käy kateeksi opettajat.
Vinkki: Jos et halua pakata istuinalustaa, lapsi lähteköön sinne ilman. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista.
Mistä ihmeestä olisin voinut tietää että nykyajan lapset viedää
MIKSI sun tarttisi tietää? Riittää kun teet osuutesi eli huolehdit lapsellesi mukaan opettajan pyytämät varusteet.
Vierailija kirjoitti:
Ei koulussa pidetä enää mitään kurahousuja. Ne on päiväkoti-ikäisten juttuja. Meillä päiväkodinkin metsäretkillä piti olla istuinalusta. Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Onhan se nyt paljon mukavampaa istua istuinalustalla kuin kylmässä märässä maassa.
Ai ei pidetä? Jaa no tämäkin on sitten uutta. Mä pidän edelleen kurahousuja sateella vaikka olen aikuinen niin ei tullut mieleen että lapsi ei pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.Meillä oli töissä virkistyspäivä ja pomo hankki kaikille istuinalustat,kun ohjelmassa oli kahvit metsässä.Voiko turhemmin firman rahoja käyttää...
Kysyin muistatteko lapsuudesta että koulu pyysi istuinalustoja retkille.
Kun minä en muista. Mulla on retkikuvia Seurasaaresta ennen koulua 80-luvulta ja niissä ei ainakaan kellään näy. Se oli sentään koko päivän kestävä retki.
Tää on tällainen parin tunnin.
Kaivoit jo 80-luvun retkikuvatkin esiin tämän istuinalustapyynnön takia? Ei hitto, mieti nyt vähän onko tässä sun ihmettelyssä mitään järkeä :D
Kyykyssäkin voi helposti evästaukonsa viettää, jos ei halua kannonnokkaan tms istahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.
En.
Kysyin, onko yleistäkin että alakoulun pikku retkille pyydetään istuinalustaa ja muistatteko omasta lapsuudestanne vastaavaa.
Mutta kiitos pätemisestä. Minun lapsipa harrastaa riippuliitämistä ja puhuu mandariinikiinaa ( vitsi ).
Ei mennyt. Se vain ärsyttää että kun kysyn tiettyä asiaa niin siihen ei vastata vaan kaikkea mahdollista muuta aikuisten Lapin vaelluksesta työpaikan virkistyspäiviin jne.
Kuinka vaikeaa on kertoa että oliko omassa lapsuudessa alustat koulun retkillä vai ei?
Kun se mua kiinnostais tietää. Ei muu höpötys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Ei mennyt. Se vain ärsyttää että kun kysyn tiettyä asiaa niin siihen ei vastata vaan kaikkea mahdollista muuta aikuisten L
MIKSI sinä kyselet? Miksi et voi vain tehdä mitä pyydetään?
Nyt on kesä ja kirjoitin jo pakanneeni reppuun sen alustan....