Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Olkaa vaan iloisia, että lapsille järkätään jotain ekstraa. Eväät on monille lapsille retken kohokohta. Mikäli eväät unohtaa, niin kyllä kavereilta yleensä saa jotain ja opettajallakin saattaa olla mukana omenoita tms. Koulu ei ainakaan omana aikana ja lapsieni kouluaikana tarjonnut eväitä, kuin niillä retkillä joissa ruokailu jäi väliin. Istuinalusta suojaa likaantumiselta ja kastumiselta. Kivempi olla loppupäivä kuivissa vaatteista. Istuinalustaksi käy pahvi tai lehti, jos ei muuta löydy.
Pakkohan se on pyytää istuinalustaa kun "Nico-petterin" merkkifarkkuihin menee mustikkaa jos metsässä istuu, tai hui hiekkaa. Saattaa myös pylly kastua.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä laittaa sille kurikset jalkaan. Luulen, että lapsi ottaa ennemmin sen istuinalustan.
Kurikset on mukana joka tapauksessa koska huomenna on 22 astetta lämmintä ja saattaa myös vähän sataa ripsauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä aion mm huomenna pitää opetusta ulkona.
Syystä että koulurakennuksesaa ei ole ilmastointi päällä viikonloppuisin, minkä takia luokassani on maanantaisin jopa 27 astetta ja trooppiset olosuhteet.
Oppilaat ei jaksa keskittyä ja minä saan siellä rytmihäiriöitä jos olen siellä koko päivän.
terveisin opettaja
Onko totta?
Oletko muualle vienyt asiaa eteenpäin?
Kånkenin selustassa on solumuovi tms jonka voi väliaikaisesti ottaa käyttöön istuinalustaksi !
Vierailija kirjoitti:
"Se retki on heti aamulla ennen lounasta eli kello 9-11. Oikeasti mitään evästä ei edes tarvittaisi mielestäni, koska just on aamupala syöty. Käy vain niin, että lounas ei maistu kun on syöty evästä justiinsa.
Mun lapsi on vielä hyvin vähäruokainen joten tiedän että käy noin, ja sitten on iltapäivällä nälkäkiukku.
Mutta minkäs teet kun kerran käsky kävi pakata eväitä mukaan siksi että ovat pari tuntia metsässä.
Onhan se toki kivaa, sellaista hupisyömistä. "
Kuulostat sellaiselta, että oli niin tai näin, aina se on väärin. Retkeäkään ei voi odottaa hyvillä mielin ja innokkaana, kun kaikki on väärin suunniteltu ja varmasti menee pieleen.
Toivottavasti et tartuta lapseesi tuota negatiivista elämänasennetta.
Juu ei hätää, en mä mun naureskeluani lapselle ilmaise.
Ei tää mun mielestä ole sen enempää väärin kuin oikeinkaan, en elä niin mustavalkoisessa maailmassa.
Tää vain on ja on mulle uutta ja hassua.
Mutta tietenkään koulun tuikitärkeälle retkelle ei saa naureskella internetissä. Mammat pahoittavat mielensä ja loukkaantuvat lapsen ja koulun puolesta.
Muistan vielä elävästi kun esikoiseni lähti ensimmäiselle metsäretkelle ekaluokkalsiena. Pyyntö oli laittaa mukaan istuinalusta ja jotain pientä evästä, koulun puolesta tuli mehu ja leipäpala. Ja tuosta on jo yli 25 vuotta sillä esikoiseni on jo yli 30 vuotias, että se siitä nykyhömpästä.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.
Kokoontaittuvat siistit, eikä paina mitään ja menee pieneen tilaan.
Kysyinkö mitä teillä on ja mitä harrastatte?
En.
Kysyin, onko yleistäkin että alakoulun pikku retkille pyydetään istuinalustaa ja muistatteko omasta lapsuudestanne vastaavaa.
Mutta kiitos pätemisestä. Minun lapsipa harrastaa riippuliitämistä ja puhuu mandariinikiinaa ( vitsi ).
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan se on pyytää istuinalustaa kun "Nico-petterin" merkkifarkkuihin menee mustikkaa jos metsässä istuu, tai hui hiekkaa. Saattaa myös pylly kastua.
Ei se varmaan sinua haittaa jos lapsen pylly kastuu, mutta lapsesta se ei varmaan ole niin mukavaa.
On se nyt kumma, että istuinalusta herättää tämmöisiä reaktioita. Ja ollaan olevinaan parempia äitejä, kun annetaan lapsen vaatteiden likaantua tai kastua. Olette aika naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota noin. Minulla aikuisella Lapin retkillä (viikko telttamajoituksessa) istuinalusta on yksi tärkeimpä varusteita! On niin paljon kivempi istahtaa tauolle.
Näillä on lähimetsikössä kahden tunnin retki. Ekaluokkalaisilla.
Päiväkodissa oli kanssa vastaavia, eikä koskaan pyydetty istuinalustaa.
Ymmärtäisin, jos olisi edes joku koko päivän kestävä retki jonnekin kauemmas.
Ei voi verrata mihinkään viikon vaellukseen kyllä mitenkään.
Päiväkodin metsäretkillä lapsilla on kurahousut, jolloin ei kosteuden takia tarvita istuinalustaa, toki kylmällä se on hyvä silti olla.
Joo, kylmällä ja sateella.
Huomenna on 22 astetta lämmintä.
Laitetaan samantien toppahousut ja retkituoli mukaan.
Metsäretkellä voi olla märkää, siihen tarvitaan alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa naureskelin. Patikoiva lapseni meni retkelle ilman istuinalustaa kun ei sellaista omisteta. Ei tullu sanomista.
Joo mä just mietin, että huomenna on istuinalusta ja suurella todennäköisyydellä seuraavalla retkellä sitä ei enää ole, kun se unohtuu jonnekin...
Ekaluokkalainen joka tahtoo unohtaa tavaroitaan pitkin.
En kyllä ala mitään istuinalustoja erikseen ostamaan. Jos on sadekeli niin kurahousut jalkaan.
Kannattaa vielä miettä toisenkin kerran. Se ei montaa euroa maksa. Mikset nyt vain tekisi kerrankin niin kuin kaikki muutkin. Ihan lapsesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se varmaan sinua haittaa jos lapsen pylly kastuu, mutta lapsesta se ei varmaan ole niin mukavaa.
On se nyt kumma, että istuinalusta herättää tämmöisiä reaktioita. Ja ollaan olevinaan parempia äitejä, kun annetaan lapsen vaatteiden likaantua tai kastua. Olette aika naurettavia.
Olen opettaja ja siis olen valitusta saanut pilalle menneistä vaatteista kun ei ole ollut alustaa, siksi kirjoitin noin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä istua märkään pusikkoon. Ei sen tarvitse varsinainen istuinalusta olla, roskapussikin riittää pitämään kosteuden poissa.
Mutta ei kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Juu.Meillä oli töissä virkistyspäivä ja pomo hankki kaikille istuinalustat,kun ohjelmassa oli kahvit metsässä.Voiko turhemmin firman rahoja käyttää...
Kysyin muistatteko lapsuudesta että koulu pyysi istuinalustoja retkille.
Kun minä en muista. Mulla on retkikuvia Seurasaaresta ennen koulua 80-luvulta ja niissä ei ainakaan kellään näy. Se oli sentään koko päivän kestävä retki.
Tää on tällainen parin tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastin partiota 90-luvulla. Kyllä mulle istuinalusta tuli jo silloin tutuksi. Sen tarkoitus on kylmyyden lisäksi eristää kosteudelta. Vaikka kadulla olisi kuivaa, metsässä ei välttämättä ole.
Täällä monella luetunymmärtämisessä vikaa?
Kyllä mä tiedän mikä on istuinalusta. Mähän pakkasin sen mukaan.
Mutta en ole sitä tiennyt että pikkulasten 2h metsäretkillä lähimaastoon sellaista tarvitaan. Siitä on nyt kyse eikä istuinalustan funktiosta ylipäänsä.
Partio, vaellukset, festarit, koko päivän tai vaikka viikon kestävät retket ymmärrän että niissä istuinalusta on perusvaruste.
Luepa oma aloituksesi uudestaan. Siinä ei puhuttu mitään onko kyseessä yksittäinen oppitunti vai koko päivän kestävä ulkoilupäivä. Sitä paitsi, jos on märkää, peppu kastuu jo 10 min. istumisesta märällä sammaleella. Eikä siellä vaelluksellakaan jouda koko päivää istuskelemaan.
Jos tiedät lapsesi olevan pieniruokainen, älä pakkaa kuin juomista ja pieni eväsleipä tai patukka tai hedelmä. Yleensä ruoka maistuu ulkoilun jälkeen kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eturauhanen alkaa viheltää jos istuu liian pitkään viileällä alustalla.
Ai se se ääni on. Olenkin ihmetellyt aina.
Voi hyvä luoja millainen äiti! Opettajaparat!
Ajoissa esitetty järkevä pyyntö.
Eikö voi vaan totella???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää."
Minua yllättää, että jostain istuinalustasta tulee 40+ viestin ketju.
Jep no sekin kyllä yllättää. Toisaalta ei.
Kukaan ei ole vastannut oliko omassa lapsuudessa koulun retkillä istuinalustaa vai ei.
Meillä oli.
N34
"Se retki on heti aamulla ennen lounasta eli kello 9-11. Oikeasti mitään evästä ei edes tarvittaisi mielestäni, koska just on aamupala syöty. Käy vain niin, että lounas ei maistu kun on syöty evästä justiinsa.
Mun lapsi on vielä hyvin vähäruokainen joten tiedän että käy noin, ja sitten on iltapäivällä nälkäkiukku.
Mutta minkäs teet kun kerran käsky kävi pakata eväitä mukaan siksi että ovat pari tuntia metsässä.
Onhan se toki kivaa, sellaista hupisyömistä. "
Kuulostat sellaiselta, että oli niin tai näin, aina se on väärin. Retkeäkään ei voi odottaa hyvillä mielin ja innokkaana, kun kaikki on väärin suunniteltu ja varmasti menee pieleen.
Toivottavasti et tartuta lapseesi tuota negatiivista elämänasennetta.