Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?

Vierailija
18.08.2024 |

Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...? 

En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.

Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms. 

Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen. 

Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä? 

Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää. 

Kommentit (261)

Vierailija
61/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin partiota 90-luvulla. Kyllä mulle istuinalusta tuli jo silloin tutuksi. Sen tarkoitus on kylmyyden lisäksi eristää kosteudelta. Vaikka kadulla olisi kuivaa, metsässä ei välttämättä ole. 

Vierailija
62/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita alustoja toivottiin mukaan retkelle jo 10 vuotta sitten, syynä se ettei vaatteet roskaannu tai kastu jos on märkää esim. aamu kasteen jälkeen sammaleessa. Jos ei sitä alustaa olisi, niin joku vanhempi voisi vetää herneen nenään siitä, että kalliit Gugguut on sitten päivän päätteeksi roskassa. Ihan järkeenkäypää minusta ottaa joku alusta mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että haluavat istuinalustan mukaan ettei mene vaatteet likaisiksi, niillä kun on varmaan tarkoitus myös koulussa loppupäivän olla. Tietty likastuishan ne välitunnillakin jos istuvat nurtsilla.

Vierailija
64/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt ap, valittaisitko yhtä kovasti, jos ohjeissa vaadittaisiin retkelle kurahousut (eikä istuinalustaa)? Eli tarkoitushan on mahdollistaa se, että on kiva istahtaa maassa eikä takapuoli kastu ja palele. Eli kumpiko parempi?

Vierailija
65/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jalkojen kasvukivut lapsilla. Nekin pitäisi vanhempien muistaa. Viileä ja liikunta voi joskus laukaista sitä. Talvella varsinkin.

Vierailija
66/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää."

Minua yllättää, että jostain istuinalustasta tulee 40+ viestin ketju.

Jep no sekin kyllä yllättää. Toisaalta ei. 

Kukaan ei ole vastannut oliko omassa lapsuudessa koulun retkillä istuinalustaa vai ei.

Ei ollut.N42

Vierailija
67/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää."

Minua yllättää, että jostain istuinalustasta tulee 40+ viestin ketju.

Jep no sekin kyllä yllättää. Toisaalta ei. 

Kukaan ei ole vastannut oliko omassa lapsuudessa koulun retkillä istuinalustaa vai ei.

Ei ollut. Ei sellaista osannut kaivata. Muuten olisi varmasti ollutkin. M46

Vierailija
68/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et paljon taida retkeillä kylmän ja märän aikaan. Meillä kulki alustat ja telttapatja mukana jo 80-luvulla! Isä opetti jo silloin pitämään aina mukana.

Monesti on jo integroituna esim. reppuun, mutta kyllä tuosta kaapista useampi löytyy vaikka heti. Koska käydään usein retkillä joissa laitetaan mm. ruokaa ulkona.

Retkeilen kyllä, mutta en ota tavallisille parin tunnin retkille tai ulkoiluille mukaan mitään leirintäkamoja. 

Nyt on Elokuu ja vielä hyvin lämmintä. 

Nyt on kyse kirjaimellisesti KAHDEN TUNNIN retkestä, joka on merkattu jopa lukkariin. 

ehkä ne on sitten syönneet jo koulussa ja pyytävät sitten nälkäisimme jonkun evään mukaan ettei ainakaan karkkia napostelisi voihan siellä kävellessä alkaa nälättää ja osa alkaa varmasti hu

Se retki on heti aamulla ennen lounasta eli kello 9-11. Oikeasti mitään evästä ei edes tarvittaisi mielestäni, koska just on aamupala syöty. Käy vain niin, että lounas ei maistu kun on syöty evästä justiinsa. 

Mun lapsi on vielä hyvin vähäruokainen joten tiedän että käy noin, ja sitten on iltapäivällä nälkäkiukku. 

Mutta minkäs teet kun kerran käsky kävi pakata eväitä mukaan siksi että ovat pari tuntia metsässä. 

Onhan se toki kivaa, sellaista hupisyömistä. 

Vierailija
69/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ei tarvitse viedä kouluun mitään.

Suomessa on ilmainen koulutus ja kaikki tulee saada koululta mitä päivän aikana tarvitsee.

Vierailija
70/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin 90-luvulla koulua ja meillä pyydettiin myös istuinalustat mukaan metsäretkille, syynä se että siellä metsässä voi olla kosteaa niin se alusta eristää sitä.

Vierailija
71/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin ei ollut istuinalustoja kun hiihdettiin kouluun kesät talvet

Vierailija
72/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut istuinalustaa kun koulusta pyydettiin retkelle mukaan. Ihan sattumalta huomasin Kånkenissa jonkun läpyskän mikä  olikin istuinalusta.

Vierailija
73/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion mm huomenna pitää opetusta ulkona.

Syystä että koulurakennuksesaa ei ole ilmastointi päällä viikonloppuisin, minkä takia luokassani on maanantaisin jopa 27 astetta ja trooppiset olosuhteet.

Oppilaat ei jaksa keskittyä ja minä saan siellä rytmihäiriöitä jos olen siellä koko päivän.

terveisin opettaja

Vierailija
74/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noita alustoja toivottiin mukaan retkelle jo 10 vuotta sitten, syynä se ettei vaatteet roskaannu tai kastu jos on märkää esim. aamu kasteen jälkeen sammaleessa. Jos ei sitä alustaa olisi, niin joku vanhempi voisi vetää herneen nenään siitä, että kalliit Gugguut on sitten päivän päätteeksi roskassa. Ihan järkeenkäypää minusta ottaa joku alusta mukaan.

Ok. Tää selittää asiaa. Ehkä mun vaikeaa ymmärtää kun olen sellainen joka ajattelee että lasten kuuluu saada leikkiä ja temmeltää niin että vaatteet välillä likaantuu enkä vedä sellaisesta herneitä nenääni. 

Vierailija
75/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tää selittää asiaa. Ehkä mun vaikeaa ymmärtää kun olen sellainen joka ajattelee että lasten kuuluu saada leikkiä ja temmeltää niin että vaatteet välillä likaantuu enkä vedä sellaisesta herneitä nenääni. 

Jos ne kastuu aamun metsäretkellä niin loppukoulupäivä ei ole kiva kosteissa vaatteissa.

Vierailija
76/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastin partiota 90-luvulla. Kyllä mulle istuinalusta tuli jo silloin tutuksi. Sen tarkoitus on kylmyyden lisäksi eristää kosteudelta. Vaikka kadulla olisi kuivaa, metsässä ei välttämättä ole. 

Täällä monella luetunymmärtämisessä vikaa? 

Kyllä mä tiedän mikä on istuinalusta. Mähän pakkasin sen mukaan. 

Mutta en ole sitä tiennyt että pikkulasten 2h metsäretkillä lähimaastoon sellaista tarvitaan. Siitä on nyt kyse eikä istuinalustan funktiosta ylipäänsä. 

Partio, vaellukset, festarit, koko päivän tai vaikka viikon kestävät retket ymmärrän että niissä istuinalusta on perusvaruste. 

Vierailija
77/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä mikä on koulu???

Ei siellä ole tsrkoitus leikkiä ja temmeltää vaan opiskella.

Vierailija
78/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et paljon taida retkeillä kylmän ja märän aikaan. Meillä kulki alustat ja telttapatja mukana jo 80-luvulla! Isä opetti jo silloin pitämään aina mukana.

Monesti on jo integroituna esim. reppuun, mutta kyllä tuosta kaapista useampi löytyy vaikka heti. Koska käydään usein retkillä joissa laitetaan mm. ruokaa ulkona.

Olen eri,mutta olen kyllä lapsesta saakka kulkenut eri säissä metsässä.Lakkasuolla tarponut jo lapsena.Ei ollut istuinalusia tapana käyttää 

Harvemmin lakkasuolla istuskellaan persiillään.

Vierailija
79/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä istua märkään pusikkoon. Ei sen tarvitse varsinainen istuinalusta olla, roskapussikin riittää pitämään kosteuden poissa.

Vierailija
80/261 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt ap, valittaisitko yhtä kovasti, jos ohjeissa vaadittaisiin retkelle kurahousut (eikä istuinalustaa)? Eli tarkoitushan on mahdollistaa se, että on kiva istahtaa maassa eikä takapuoli kastu ja palele. Eli kumpiko parempi?

En mä valita ollenkaan. Mä olen huvittunut. 

Mulle on ihan sama vaikka pyytäisivät telttaa, mutta kyllä se silti hämmästyttäisi. 

Suomessa on niin, että jos jotain ääneen hämmästelee tai ottaa puheeksi niin se on heti valittamista. 

Se on aika raskasta puheliaalle ja uteliaalle ihmiselle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi