Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et paljon taida retkeillä kylmän ja märän aikaan. Meillä kulki alustat ja telttapatja mukana jo 80-luvulla! Isä opetti jo silloin pitämään aina mukana.
Monesti on jo integroituna esim. reppuun, mutta kyllä tuosta kaapista useampi löytyy vaikka heti. Koska käydään usein retkillä joissa laitetaan mm. ruokaa ulkona.
Retkeilen kyllä, mutta en ota tavallisille parin tunnin retkille tai ulkoiluille mukaan mitään leirintäkamoja.
Nyt on Elokuu ja vielä hyvin lämmintä.
Nyt on kyse kirjaimellisesti KAHDEN TUNNIN retkestä, joka on merkattu jopa lukkariin.
Ja se retki saattaa pitää sisällään 90 minuuttia istumista, koska se saattaa sisältää kaksi ihan normaalimittaista oppituntia myös.
T äiti ja ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mutta enemmän minä tuosta järkytyin että kodin pitää laittaa lapselle eväät mukaan. Ei voi olla totta!
Joo ei ole enää sitä koulun perus näkkäri + omena + mehu - settiä, minkä muistan itse lapsuudesta.
koulusta saaedelleen eväät.
Ei saa ainakaan huomisen retkelle, kun kirjeessä ihan pyydettiin pakkaamaan lapselle mukaan terveelliset eväät ( ja istuinalusta ). Kirje tuli Wilmaan. Vantaa.
aivan varmasti saa koulusta eväät! perusopetukseen kuuluu maksuton lounas, joka retkipäivänä on retkieväs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Et ole saanut. Se on myytti.
On todettu, että virtsis voi tulla kylmällä kivellä istumisesta.
Se on tietysti oma bakteeri, joka sen aiheuttaa, mutta kylmällä istuminen saa aikaan sen, että se bakteeri kykenee helpommin aiheuttamaan sen tulehduksen.
Miehelleni tuli virtsis armeija-aikana kivellä istumisesta aikoinaan. Niin voimakas, että pissa oli veristä.
Mulla alkoi virtsiskierre myös kivellä istumisesta. Tuntui aluksi se kivi lämpimältä, mutta kun nousin ylös, se olikin kylmennyt. Sen jälkeen on ollut usein virtsiksiä.
Oisko ihan opettajakohtainen juttu,mitä listaan tuli? Kai sen vaan joku yksittäinen ihminen laatii sen listan, mitä mukaan.Ja kuten tästä ketjustakin huomaa, joidenkin mielestä istuinalusta on ehdoton ja toisesta turhake.
"Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää."
Minua yllättää, että jostain istuinalustasta tulee 40+ viestin ketju.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit lapsen jos tarkoituksesi on vain aiheuttaa hänelle kurjuutta?
Tunnen oman lapseni. Hän tuskin hirveästi jää istuskelemaan ylipäätänsä.
Hän on nytkin ulkona kavereittensa kanssa ja ei käytä istuinalustaa. Jos menisin sellaista tyrkyttämään, tuskin sitä ottaisi edes.
Hän on vilkas poika, joka pyöräilee, kiipeilee ja juoksentelee.
Ei mikään paikoillaan istuva vanha täti.
Mulla on lapsesta asti istuinalusta retkillä. Ei ne nykyisin vie edes tilaa vaan taittuvat lähes kirjekuoren kokoiseksi. Ehkä vanhemmat on valittanut, kun muksujen housut likaantuu ja siksi ihan kirjallisena toive. Syynä tuskin on lapsien herkistyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Et ole saanut. Se on myytti.
On todettu, että virtsis voi tulla kylmällä kivellä istumisesta.
Se on tietysti oma bakteeri, joka sen aiheuttaa, mutta kylmällä istuminen saa aikaan sen, että se bakteeri kykenee helpommin aiheuttamaan sen tulehduksen.
Miehelleni tuli virtsis armeija-aikana kivellä istumisesta aikoinaan. Niin voimakas, että pissa oli veristä.
Mulla alkoi virtsiskierre myös kivellä istumisesta. Tuntui aluksi se kivi lämpimältä, mutta kun nousin ylös, se olikin kylmennyt. Sen jälkeen on ollut usein virtsiksiä.
Ei se edelleenkään johdu kivellä istumisesta. Vaikka toteaisit kuinka monta kertaa.
No tuohan on vaan hyvä, että on mukava sitten istua rauhassa syömään. Ei paina eikä maksa paljon. Jos istuinalusta on keksitty, niin miksi sitä ei käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et paljon taida retkeillä kylmän ja märän aikaan. Meillä kulki alustat ja telttapatja mukana jo 80-luvulla! Isä opetti jo silloin pitämään aina mukana.
Monesti on jo integroituna esim. reppuun, mutta kyllä tuosta kaapista useampi löytyy vaikka heti. Koska käydään usein retkillä joissa laitetaan mm. ruokaa ulkona.
Retkeilen kyllä, mutta en ota tavallisille parin tunnin retkille tai ulkoiluille mukaan mitään leirintäkamoja.
Nyt on kyse kirjaimellisesti KAHDEN TUNNIN retkestä, joka on merkattu jopa lukkariin.
ehkä ne on sitten syönneet jo koulussa ja pyytävät sitten nälkäisimme jonkun evään mukaan ettei ainakaan karkkia napostelisi voihan siellä kävellessä alkaa nälättää ja osa alkaa varmasti huutamaan välipalan ja juoman perään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mutta enemmän minä tuosta järkytyin että kodin pitää laittaa lapselle eväät mukaan. Ei voi olla totta!
Joo ei ole enää sitä koulun perus näkkäri + omena + mehu - settiä, minkä muistan itse lapsuudesta.
Ei saa ainakaan huomisen retkelle, kun kirjeessä ihan pyydettiin pakkaamaan lapselle mukaan terveelliset eväät ( ja istuinalusta ). Kirje tuli Wilmaan. Vantaa.
aivan varmasti saa koulusta eväät! perusopetukseen kuuluu maksuton lounas, joka retkipäivänä on retkieväs.
No miksi sitten kirjeessä luki että pakatkaa mukaan eväät, jos niitä ei tarvita?
On siellä lounas erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen oman lapseni. Hän tuskin hirveästi jää istuskelemaan ylipäätänsä.
Hän on nytkin ulkona kavereittensa kanssa ja ei käytä istuinalustaa. Jos menisin sellaista tyrkyttämään, tuskin sitä ottaisi edes.
Hän on vilkas poika, joka pyöräilee, kiipeilee ja juoksentelee.
Ei mikään paikoillaan istuva vanha täti.
Kai sinä käsität että ei se sun poikasi siellä koulussa määrää, istutaanko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Ajaiskohan joku ilmaisjakelulehti asiaansa.
Kyllä, sanomalehti on mainio istuinalusta: helppo ja kevyt kuljettaa repussa, vie tilaa vähemmän kuin solumuovinen istuinalusta ja eristää kylmyydeltä. Muovikassi vielä mukaan sadesäällä lehden alle, silloin voi istua märemmässäkin ruohikossa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa älytön kommentti. Mitähän kurjuutta tuossa on aiheutettu?
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se retki saattaa pitää sisällään 90 minuuttia istumista, koska se saattaa sisältää kaksi ihan normaalimittaista oppituntia myös.
T äiti ja ope
Ahaa. Tämä muuttaa asiaa.
Kaikkea sekoilua sitä nykypäivänä onkin. Ei voi muuta sanoa.
Kyllä minäkin mieluummin istun styroksialustan päällä kuin kivellä tai kannolla.
Vierailija kirjoitti:
"Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää."
Minua yllättää, että jostain istuinalustasta tulee 40+ viestin ketju.
Jep no sekin kyllä yllättää. Toisaalta ei.
Kukaan ei ole vastannut oliko omassa lapsuudessa koulun retkillä istuinalustaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin tunnin retkellä voivat syödä koulussa ennen tai jälkeen retken. Retkipäivinä se ruokailu voi venyä tosi myöhään ja retken aikana on sitten kova nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T äiti ja ope
Miten niin nykypäivänä?
Jo mun kouluaikoina 70-luvulla oppitunteja pidettiin kauniilla säällä ulkona.
t. mummeli
Et ole saanut sitä kivellä istumisesta.