Koulu pyytää lapsen retkelle istuinalustaa...Whaaat?
Onko nykylasten peput niin arkoja, että metsäretkelle täytyy olla istuinalusta, vai mistä on kyse...?
En kehtaa kysyä, en viitsi tuottaa turhaa työtä vaan pakkasimme retkeilyalustan mukaan ( ja eväät jotka pitää nykyään myös itse mukaan laittaa ) kun onneksi sellainen sattui olemaan.
Me vanhemmat käytiin koulut 90-luvulla, ja en muista ainakaan että ikinä olisi mitään istuinalustaa ollut retkillä. Ihan vain istuttiin esim. Nurmikolla, kivellä tms.
Nytkin lapsi leikkii kavereiden kanssa ulkona ja eivät käytä istuinalustaa kun tuolla remuavat pitkin. Hiekassa on joka päivä päästä varpaisiin ja ei se mitään, sehän kuuluu lapsuuteen.
Muistatteko itse kouluajoiltanne jotain istuinalustoja retkillä?
Tää nykyaika osaa kyllä aina yllättää.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Oho, mutta enemmän minä tuosta järkytyin että kodin pitää laittaa lapselle eväät mukaan. Ei voi olla totta!
Joo ei ole enää sitä koulun perus näkkäri + omena + mehu - settiä, minkä muistan itse lapsuudesta.
koulujen kannattaa jättääretket väliin, niin ei tule kellekään paha mieli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mutta enemmän minä tuosta järkytyin että kodin pitää laittaa lapselle eväät mukaan. Ei voi olla totta!
Joo ei ole enää sitä koulun perus näkkäri + omena + mehu - settiä, minkä muistan itse lapsuudesta.
koulusta saaedelleen eväät.
Ajaiskohan joku ilmaisjakelulehti asiaansa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on 22 ja 20 ja jo kun he oli alle kouluikäisiä, nuo oli ihan rutiinijuttu.
Ahaa. Siis nimenomaan päiväkodin tunnin parin metsäretkille?
Mielenkiintoista.
Meillä ei päiväkodissa istuinalustoja mainittu kertaakaan.
Nyt on kyse koululaisen retkestä.
Et paljon taida retkeillä kylmän ja märän aikaan. Meillä kulki alustat ja telttapatja mukana jo 80-luvulla! Isä opetti jo silloin pitämään aina mukana.
Monesti on jo integroituna esim. reppuun, mutta kyllä tuosta kaapista useampi löytyy vaikka heti. Koska käydään usein retkillä joissa laitetaan mm. ruokaa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
No meillä on tietty ne istuinalustat, kun lapset on pienestä asit osallistuneet mm. luontokerhoon ja majanrakennusleireille että kuvispäiväleirille.
Kokoontaittuvat siistit, eikä paina mitään ja menee pieneen tilaan.
Sama. On mukava myös omilla marjaretkillä yms. Syksyisin maa on kostea, mukavampi istua alustalla. Eikä tosiaan vie paljon tilaa tai paina. Tai maksa. Päiväkodissa pyysivät lasta tuomaan retkipäivänä, ja mun mielestä ihan ok.
Mä oon mankunut joskus lähes samasta asiasta, en siksi että miksi varusteet ja eväät pitää olla, vaan siksi miksi annetaan niin lyhyt varautumisaika. Tänään tulee viesti ja aamulla pitäis olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Meinaatko että bakteeri olisi tullut alapäähäsi siitä kivestä eikä suinkaan huonosta hygieniasta? :D
https://avainapteekit.fi/saako-kylmalla-kivella-istumisesta-pissataudin/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut virtsiksen lapsena kivellä istumisesta.
Istuinalusta on oleellinen.
Meinaatko että bakteeri olisi tullut alapäähäsi siitä kivestä eikä suinkaan huonosta hygieniasta? :D
Ne bakteerit pääsee helpommin liikkumaan , jos on istunut kylmässä. Verisuonet supistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on 22 ja 20 ja jo kun he oli alle kouluikäisiä, nuo oli ihan rutiinijuttu.
Mielenkiintoista.
Ihan kuule leikki-ikäisten tunnin luontokerhossa jo.
Koululaiset todennäköisesti myös opiskelee siellä retkellä eli istuu pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulusta saaedelleen eväät.
Ei saa ainakaan huomisen retkelle, kun kirjeessä ihan pyydettiin pakkaamaan lapselle mukaan terveelliset eväät ( ja istuinalusta ). Kirje tuli Wilmaan. Vantaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku nyt pahoittanut mielensä...?
En minä ainakaan. Naureskelen vain tuolle istuinalustalle ja mietin, että enkö vain muista omasta lapsuudestani moista.
Kaikki keskustelu ei ole valittamista, ihan tiedoksi.
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli meillä makkaraa ja ihanaa Milkkis-kaakaota myös. Vaihdellen tummaa tai vaaleaa leipää-kananmuna, jogurttia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista.
Usko nyt, päiväkodissa lapsilla on lämmin ulkopuku JA kurahousut sen päällä, koska ne on muutenkin pihalla touhuamassa takapuolet maassa. Koululaisilla ei yleensä ole tällaista varustusta mukana, siksi alusta on hyvä olla. Sitten sinä itkisit täällä sitä, jos vaatisivat koulun retkelle kurahousut mukaan. Eli ei mikään taas hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Et paljon taida retkeillä kylmän ja märän aikaan. Meillä kulki alustat ja telttapatja mukana jo 80-luvulla! Isä opetti jo silloin pitämään aina mukana.
Monesti on jo integroituna esim. reppuun, mutta kyllä tuosta kaapista useampi löytyy vaikka heti. Koska käydään usein retkillä joissa laitetaan mm. ruokaa ulkona.
Olen eri,mutta olen kyllä lapsesta saakka kulkenut eri säissä metsässä.Lakkasuolla tarponut jo lapsena.Ei ollut istuinalusia tapana käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku nyt pahoittanut mielensä...?
En minä ainakaan. Naureskelen vain tuolle istuinalustalle ja mietin, että enkö vain muista omasta lapsuudestani moista.
Kaikki keskustelu ei ole valittamista, ihan tiedoksi.
T: Ap
No me ihmetellään miten joku ihmettelee itsestäänselvyyttä
Teipatkaa muovikassi taitetun sanomalehden ympärille ja kas, lapselle on istuinalusta. Näin me teimme aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Retkeilen kyllä, mutta en ota tavallisille parin tunnin retkille tai ulkoiluille mukaan mitään leirintäkamoja.
Nyt on Elokuu ja vielä hyvin lämmintä.
Nyt on kyse kirjaimellisesti KAHDEN TUNNIN retkestä, joka on merkattu jopa lukkariin.