Miksi jotkut on vuodesta toiseen työttömänä kun taas osa menee töihin heti edellisen työsuhteen loputtua?
Jälkimmäinen elättää itse itsensä ja jälkikasvunsa
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Jos yli 40-vuotiaana jää työttömäksi, niin se on game over töiden ja uran osalta.
Eikö nelikymppisyys tulisi olla siis eläkeperuste?
Älytöntä roikottaa ihmistä 25-30 vuotta löysässä hirressä hakaten ja uhkailten muttei koskaan vapautusta (työpaikkaa) tarjoten.
Olen koulutettu pitkäaikaistyötön.
Olen työtön vain siksi, että on palkattu työpaikanvaihtaja.
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutettu pitkäaikaistyötön.
Olen työtön vain siksi, että on palkattu työpaikanvaihtaja.
Tunsitko työnantajan puolelta ketään? Tunsiko palkattu henkilö jonkun heistä?
Vierailija kirjoitti:
Jos yli 40-vuotiaana jää työttömäksi, niin se on game over töiden ja uran osalta.
40-vuotiaalla on enemmän työvuosia edessä kuin takanapäin...
Ja eläkeikä vaan nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomioinut hävinneeni aina työsuhteessa olevalle hakijalle työpaikat.
Sitten voit hyvin mennä vaikka hesburgeriin töihin tai vessoja jynssäämään. Jopa työkokeilu kierrätyskeskuksessa näyttäisi paremmalta papereissa.
Noihin siis pääse KAIKKI. Siis aivan jokainen. Noita hommia vaan tekemään ja voi samalla miettiä, haluaako hakea toisiin töihin.
Ei pääse kaikki. Tai ainakaan minä en ole päässyt. Mutta opettajan sijaiseksi pääsin. Minulla vaan ei pää kestänyt sitä hommaa.
Onko olemassa mitään työtä, mitä sinun pää kestäisi? Olet heikko työnvieroksuja
Ongelma on lähinnä työttömän palkkaamisessa. Oikeasti Suomi on täynnä osaavia työttömiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko mieluummin hyvän omantunnon vai hyvän maineen? Suurimmalla osalla se on jälkimmäinen, mutta se ,että hyväksyy valheet tekevät onnettomaksi. Joo, varmaan verkosto (juurikin maine) ovat paremmat heti työllistyvillä?
Tässä onkin kiteytettynä se, miksi työttömyysetuuden maksaminen pitää lopettaa. Miten on mahdollista, että me palkitsemme ihmisiä siitä, että he kieltäytyvät töistä?
Tätä typeryyden määrää
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut hyvä työntekijä. Maine pysyy kun olen hakenut uutta työtä.
Yleensä on ollut jo joku tuttu uudessa työpaikassa, joka on suositellut minua pomoille.
Siis...hoida hommasi hyvin.
ja hanki tuttuja useista eri työpaikoista. Äläkä vaan missään nimessä ole autisti tai kroonisesti sairas.
Siitä on aina apua jos vanhemmillasi on oma yritys ja laajat verkostot, joista löytyy sinulle suosittelijoita.
Ymmärrän headhuntereiden ansaintalogiikkan. Oikeasti juuri tuo on Suomen työmarkkinoiden syöpä.
Kysyjä ei ole vielä ikäänsä mennessä sisäistänyt että ihmiset ovat erilaisia?
Jalat amputoitu. TöihinMENOA ei ole auttanut edes persumainen ajattelutapa ja värivirheellisten ja köyhien haukkuminen laiskoiksi loisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomioinut hävinneeni aina työsuhteessa olevalle hakijalle työpaikat.
Sitten voit hyvin mennä vaikka hesburgeriin töihin tai vessoja jynssäämään. Jopa työkokeilu kierrätyskeskuksessa näyttäisi paremmalta papereissa.
Noihin siis pääse KAIKKI. Siis aivan jokainen. Noita hommia vaan tekemään ja voi samalla miettiä, haluaako hakea toisiin töihin.
"Jopa työkokeilu kierrätyskeskuksessa näyttäisi paremmalta papereissa." Näin minäkin joskus naiivisti luulin, mutta todella moni työantaja näkee työkokeilut/kuntouttavat työtoiminnat vain isona punaisena merkkinä, että tässä hakijassa on jotain vikaa kun on sellaiseen joutunut.
Valitettavasti kaikki eivät kykene hankkimaan verkostoa ympärilleen. Hyvin monet työpaikat löytyy juuri sen kautta, esim. oma tyttäreni sai hyvinpalkatun työn poikaystävänsä kaverin äidin kautta. Sai tietää että paikka on auki ja haki, myös sai sen. Oli paikka pankissa mutta sai paremman.
Aktiivisuutta vaatii, ei saa jäädä odottelemaan vaan on oltava tuntosarvet ulkona. Rohkeutta kysellä ja ilmaista halunsa löytää työ. Kaikkia paikkoja ei ilmoitella, ne pitää osata hakea ja löytää ja siinä voi auttaa tuttavat ja sukulaiset ja ystävät jne.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki eivät kykene hankkimaan verkostoa ympärilleen. Hyvin monet työpaikat löytyy juuri sen kautta, esim. oma tyttäreni sai hyvinpalkatun työn poikaystävänsä kaverin äidin kautta. Sai tietää että paikka on auki ja haki, myös sai sen. Oli paikka pankissa mutta sai paremman.
Aktiivisuutta vaatii, ei saa jäädä odottelemaan vaan on oltava tuntosarvet ulkona. Rohkeutta kysellä ja ilmaista halunsa löytää työ. Kaikkia paikkoja ei ilmoitella, ne pitää osata hakea ja löytää ja siinä voi auttaa tuttavat ja sukulaiset ja ystävät jne.
Ja nämä ovat niitä jotka työllistyvät huonoiten. On luonnollista, että töihin otetaan ennalta tunnettu kuin tuntematon. Jopa tuntemattoman parempi koulutus tai työhistoria eivät merkitse jos ennalta tunnettu on tarpeeksi hyvä työhön.
Yksi asia mikä pilasi työmarkkinat oli neljän työpaikan hakeminen kuussa. Sen jäljiltä monikaan työnantaja ei ilmoittanut työpaikasta julkisesti vaan etsi työntekijät puskaradioiden kautta.
Työpaikan vaihtaja ei ole työtön. Siksi. Kun itse sain lopulta töitä niin sen jälkeen alettiin kysellä muuallekin vaikka olin jo 45. Nyt kun ikää 60 on kysely loppunut. Töitä vielä onneksi on.
Menestyjä pitää katseensa pallossa eli toiminnan lopputuloksessa. Hän muistaa koko ajan, mikä on iso kuva - mitä olemme tekemässä ja kenelle. Hänen tunnollisuutensa on selektiivistä. Tämä auttaa häntä asettamaan työt kiireellisyys ja tärkeysjärjestykseen.
Hän ei juutu lillukanvarsiin mutta voi olla merkityksellisissä asioissa pedantti ja tarkka. Hän pohtii ketä varten työni on olemassa? Kuka on se henkilö, jonka takia työtä tehdään? Miten hän hyötyy juuri tästä työtehtävästä?
Ei Hesburgeriin iäkkäitä oteta. Vuoropäälliköt suosii sukulaisia ja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Menestyjä pitää katseensa pallossa eli toiminnan lopputuloksessa. Hän muistaa koko ajan, mikä on iso kuva - mitä olemme tekemässä ja kenelle. Hänen tunnollisuutensa on selektiivistä. Tämä auttaa häntä asettamaan työt kiireellisyys ja tärkeysjärjestykseen.
Hän ei juutu lillukanvarsiin mutta voi olla merkityksellisissä asioissa pedantti ja tarkka. Hän pohtii ketä varten työni on olemassa? Kuka on se henkilö, jonka takia työtä tehdään? Miten hän hyötyy juuri tästä työtehtävästä?
Tämä pitää paikkannsa silloin kun on töissä ja on tunnettu. Jos on hiljainen puurtaja joka ei tunne oikeastaan ketään, niin näillä kuvatuilla asioilla ei ole juurikaan merkitystä. Sillä on isompi merkitys, että tuntee henkilöitä joiden kautta voi saada työpaikan.
Juu ehdottomasti kannattaa lopettaa perusturva tästä maasta. Ihmiset lähtevät silloin pois täältä. Vähän fiksummat tietävät miten silloin käy. Täältä on osattu lähteä ennenkin ja niin osataan jatkossakin jos tarve tulee. Leikkikää sitten keskenänne houkuttelevaa sijoituskohdetta 🤣🤣🤣
Ne kenellä on laaja ystäväpiiri pääsevät helpommin töihin kuin vähän ystäviä omaava. Laaja sosiaalinen verkosto auttaa tässäkin asiassa kuten monessa muussakin.