Miksi jotkut on vuodesta toiseen työttömänä kun taas osa menee töihin heti edellisen työsuhteen loputtua?
Jälkimmäinen elättää itse itsensä ja jälkikasvunsa
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Heh. Min olen ylpeä tukiloinen. Olen iloinen kun saan täyttä TT tukea eikä ole edes työnhaku velvoitetta. On kiva kaksio keskustassa, oma sauna. Sähkölaskut maksetaan. Aamuisin nukun pitkään kun kokoomuksen kurittamat työ muurahaiset nousee raatamaan. Mitäs NIELETTE KAIKKI KURITUKSET NÖYRÄSTI. ME TUKIROTAT tulemme aina pärjäämään: te kapitalistin orjat ette.
Ei siltä vaikuta. Teet kuitenkin joka kuukausi sen aloituksen, missä itket tukien olevan liian pienet. Joskus elvistelet laittomuuksilla, mutta nöyrdyt aina nopeasti, kun ollaan poliisiin oltu yhteydessä.
Olen niitä jotka pääsevät aina töihin. Mutta olenkin nuori, kaunis ja minulla on isot rinnat. Aivotkin toki on mutta eihän niillä ole merkitystä omalla kohdallani.
Ongelma on valtion näkökulmasta se, että työttömät ovat koulutettuja ja osaavia.
Tulee vaikeaksi perustella työvoimatarvetta.
Työnantajat eivät palkkaa työttömiä. Tämä on karu fakta ja se joka muuta uskoo niin elää jossain omassa rinnakkaistodellisuudessa.
Suomen rekrytointisysteemeissä on nyt joku valtakunnallinen vika.
Samaan aikaan työttömät valittavat, etteivät pääse edes haastatteluun, ja firmat valittavat, ettei ole hakijoita.
Ja kun ottaa huomioon, että normaalityökykyisellä on velvollisuus hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa, ihmetyttää, mihin ne hakemukset katoavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomioinut hävinneeni aina työsuhteessa olevalle hakijalle työpaikat.
Sitten voit hyvin mennä vaikka hesburgeriin töihin tai vessoja jynssäämään. Jopa työkokeilu kierrätyskeskuksessa näyttäisi paremmalta papereissa.
Noihin siis pääse KAIKKI. Siis aivan jokainen. Noita hommia vaan tekemään ja voi samalla miettiä, haluaako hakea toisiin töihin.
Ei pääse kaikki. Tai ainakaan minä en ole päässyt. Mutta opettajan sijaiseksi pääsin. Minulla vaan ei pää kestänyt sitä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomioinut hävinneeni aina työsuhteessa olevalle hakijalle työpaikat.
Sitten voit hyvin mennä vaikka hesburgeriin töihin tai vessoja jynssäämään. Jopa työkokeilu kierrätyskeskuksessa näyttäisi paremmalta papereissa.
Noihin siis pääse KAIKKI. Siis aivan jokainen. Noita hommia vaan tekemään ja voi samalla miettiä, haluaako hakea toisiin töihin.
Sinne vessoja jynssäämään on voinut hakea ihminen, jolla on alan ammattitutkinto. Kyllä, moneen matalan kynnyksen ammattiinkin on tutkinto olemassa.
Työpaikan saannin helppus loppuu kuin seinään kun ikää tulee 45+. Viiskymppisenä melkeinpä mission impossible tulla enää palkatuksi. Olin alkuvuoden työvoimakoulutuksessa jonka kautta pitäisi olla paremmat mahdollisuudet päästä alan töihin. Yksikään ei työllistynyt, jokaisella syynä vain ja ainoastaan ikä. Pitkän linjan ammattilaisia kaikki.
Jotain tässä maassa on tosiaan pielessä mutta syy ei ole työttömät.
Ehkä joillekin se työelämä on niin tärkeää. Tai rahantarvetta on enemmän. Vaikea mitään yksittäistä syytä löytää.
Kai se Suomessa on niin, että on helppo työllistyä valmiiksi työllisenä. Jos taas joudut syystä tai toisesta työttömäksi ilman, että on uutta työpaikkaa, uuden työpaikan löytäminen on todella haastavaa. Mitä pidempää työttömyys sitten jatkuu, sitä isompi stigma ja punainen lippu työnantajille.
Parasta on vaan keinolla millä hyvänsä pysyä mukana työelämässä, eikä jäädä päiväksikään työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koulutuksesta, asuinpaikasta, iästä, omista kyvyistä ja monesta muusta asiasta. Helpompi on lääkärin Helsingissä työllistyä kuin merikapteenin Lapissa.
Miksi merikapteeni asuu lapissa?
Hyvät naismarkkinat. Se mitä tapahtuu Lapissa, jää Lappiin.
Jos yli 40-vuotiaana jää työttömäksi, niin se on game over töiden ja uran osalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen niitä jotka pääsevät aina töihin. Mutta olenkin nuori, kaunis ja minulla on isot rinnat. Aivotkin toki on mutta eihän niillä ole merkitystä omalla kohdallani.
Muutaman vuoden päästä sinulla on vain alaspäin riippuvat rinnat. Sitten töiden saanti on hitusen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu koulutuksesta, asuinpaikasta, iästä, omista kyvyistä ja monesta muusta asiasta. Helpompi on lääkärin Helsingissä työllistyä kuin merikapteenin Lapissa.
Miksi merikapteeni asuu lapissa?
Villi veikkaus, jos vaikka ei halua töihin. Tai jos Lapissa on sukutalo, jossa saa ilmaiseksi asustella.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan työttömät valittavat, etteivät pääse edes haastatteluun, ja firmat valittavat, ettei ole hakijoita.
Ja kun ottaa huomioon, että normaalityökykyisellä on velvollisuus hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa, ihmetyttää, mihin ne hakemukset katoavat.
Yhtälö on yksinkertainen. Firmat tarvitsevat osaajia, ei puuhastelioita. Pula on ammattilaisista, joille voudaan maksaa 8000e kuussa. Pula EI ole sihteereistä ja muista hommista joita kuka vain osaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma kiteytyy kahteen seikkaan:
- työttömillä ei ole verkostoja joissa kuulisivat näistå tiskin alta täytettävistä työpaikoista
- työtön ei ole työnantajan mielestä potentiaalinen palkattava eli työttömien hakemuksia ei lasketa
Koulutettu ihminen voi työllistyä vain koulutustaan vastaavaan töihin.
Hän ei ikinä työllisty kevyemmän vaatimustason töihin, koska niihin hommiin on omat hakijat.
Vierailija kirjoitti:
Kai se Suomessa on niin, että on helppo työllistyä valmiiksi työllisenä. Jos taas joudut syystä tai toisesta työttömäksi ilman, että on uutta työpaikkaa, uuden työpaikan löytäminen on todella haastavaa. Mitä pidempää työttömyys sitten jatkuu, sitä isompi stigma ja punainen lippu työnantajille.
Parasta on vaan keinolla millä hyvänsä pysyä mukana työelämässä, eikä jäädä päiväksikään työttömäksi.
Entäpä kun sinne työelämään ei koskaan edes pääse?