Koulusta tehtiin lasu koska en tarjoa lämmintä ruokaa lapselle kotona!?
Minulla ei ole varaa tehdä lämmintä ruokaa kotona lapselle, lapsi syö koulussa kunnolla ja kotona saa sitten leipää, puuroa ja hedelmiä. Onko tässä muka jotain ongelmaa?!
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kotona ollut koskaan toista lämmintä ruokaa illalla ja hengissä selvittiin. Edelleenkään en tee kahta lämmintä ruokaa. Yksi riittää hyvin, aina ei sitäkään.
Onneksi meillä oli eikä tarvinnut paljon leipää mussuttaa. Lämmin ruoka oli aina valmis iltapäivällä.
Naurettavaa luulla että tulee halvemmaksi syödä leipää. Kun ottaa ison kattilan ja keittää siinä vajaa puolillaan vettä, sinne puuroriisiä muutama desi ja kun sakoaa niin ruokakermaa tai maitoa vielä litra, niin siinä on iso kattilallinen riisipuuroa, eikä juuri mitään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sun lapsi syö viikonloppuisin ja lomalla?
Leipää, puuroa, hedelmiä.
Eihän tuo rahasta ole kiinni. Sinä et osaa tehdä ruokaa. Opettele.
Kyllä lämmintä ruokaa saa tehtyä niillä hinnoilla, millä ostat leipää hedelmiä.
Kysy Martoista, miten teet ruokaa edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa luulla että tulee halvemmaksi syödä leipää. Kun ottaa ison kattilan ja keittää siinä vajaa puolillaan vettä, sinne puuroriisiä muutama desi ja kun sakoaa niin ruokakermaa tai maitoa vielä litra, niin siinä on iso kattilallinen riisipuuroa, eikä juuri mitään maksa.
Joo. Hyvä idea. Energiaa saa. Ravintoaineita lapsen pitää saada monipuolisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näkee, miten surullisen kamala asenne lastensuojelua kohtaan on, joka taas viestii siitä, että perheissä asiat on huonosti.
Jos asiat on hyvin, ei sitä lasua koskaan tehdä (ainakaan koulun!!! toimesta), ja jos tehdään, se on yhdellä keskustelulla taputeltu asia. Lukuun ottamatta jotain ihan marginaalisia yksittäistapauksia.
Miksi minun tulisi äitinä hyväksyä jonkun yksittäisen lasutantan mielipide siitä mikä on hyvää ja mikä huonoa?
Niin, koska ajat muuttuvat ja tieto lisääntyy. Jos viittaan alkuperäiseen aiheeseen niin joskus on riittänyt, että lapsi saa jotain ravintoa ja pysyy hengissä. Nykyään kun elintaso on noussut ja tieto terveellisestä ravitsemuksesta lisääntynyt, ei riitä, että ruokkii lasta pelkällä perunavellillä joka päivä.
Surullista lapsesi kannalta.
Kuulostat uusavuttomalta..
Kysy sieltä sosiaalivirastosta mihin voit mennä opettelemaan ruuantekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näkee, miten surullisen kamala asenne lastensuojelua kohtaan on, joka taas viestii siitä, että perheissä asiat on huonosti.
Jos asiat on hyvin, ei sitä lasua koskaan tehdä (ainakaan koulun!!! toimesta), ja jos tehdään, se on yhdellä keskustelulla taputeltu asia. Lukuun ottamatta jotain ihan marginaalisia yksittäistapauksia.
Miksi minun tulisi äitinä hyväksyä jonkun yksittäisen lasutantan mielipide siitä mikä on hyvää ja mikä huonoa?
Ei kyse ole pää punaisena huutamisesta. Vaan ihan siitä, että lasta tiukasti kieltää ja jos kielto ei tehoa niin vie esim. jäähylle tai arestinurkkaan. Näin ei saa enää toimia koska se ei ole positiivista ja koska sitä on alettu pitää ns. julmana.
Kyse ei ole siitä, ettei toiminta ole positiivista vaan siitä, että aiheutat lapselle toiminnallasi psyykkisiä ongelmia, joiden hoitamiseen menee yhteiskunnalta paljon rahaa + lapsen kärsimys.
Kasvattaja voi olla tiukka ja turvallinen yhtä aikaa. Kieltää asioita ja tuottaa pettymyksiä olematta henkisesti hylkäävä tai väkivaltainen.
Lapsi ei opi siellä jäähyllä tai nurkassa yhtään mitään,mutta pahimmillaan hänen hermostonsa kehittyy väärään suuntaan.
Ymmärtän, ettei sinua ole kasvatettu sen paremmin, mutta aina voi katkaista ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää
Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.
No kyllä se ruoka syödään lämpimänä ellei ole jotain salaattia. Vai syötkö itse kylmää keittoa tai perunoita jauhelihakastikkeella? Lapsille kunnon lämmintä ruokaa ja syö sinä sitten itse niitä kylmiä aterioita.
Menee vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä syön tofun kylmänä, samoin en lähde lämmittämään paistettua broileria, joka on ollut paistamisen jälkeen jääkaapissa (ekan kerran syön tietysti sitä
Kaikki mainitsemasi on kuitenkin kypsennetty toisin kuin aloittajan kylmät ruuat.
Kyllä se leipä ja puurokin on kypsennettyjä. Vai syödäänkö teillä leipä taikinana ja puuro hiutaleina
Vierailija kirjoitti:
Kun se leipä ei ole mitään halpaa, niin miksi siihen käytät rahaa? Samalla hinnalla saat makaroonia ja siihen lisuketta ja siitä riittää pidempään.
Kasa hedelmiä on kalliimpi ostos, kun lämpimään ruokaan kuuluvat, tarvikkeet. Esim hernekeitto, makkrakeitto, makaranilaatikko, kalapuikot+perunat. Ihan hyvä jos apn taloustaitoja vähän köydään läpi. Ilmesesti uus-avuton lumihiutale kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää
Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.
No kyllä se ruoka syödään lämpimänä ellei ole jotain salaattia. Vai syötkö itse kylmää keittoa tai perunoita jauhelihakastikkeella? Lapsille kunnon lämmintä ruokaa ja syö sinä sitten itse niitä kylmiä aterioita.
Menee vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä syön tofun kylmänä, samoin en lähde lämmittämään paistettua broileria, joka on ollut paistamisen jälk
Ymmärsin aloituksen niin, että aloittaja ei erikseen valmista ruokaa. On olemassa myös tuorepuuroa, jota ei kypsennetä.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kotona ollut koskaan toista lämmintä ruokaa illalla ja hengissä selvittiin. Edelleenkään en tee kahta lämmintä ruokaa. Yksi riittää hyvin, aina ei sitäkään.
Lounas syötiin koulussa ja päivällinen kotona. Ei siinä jää kuin iltapala. Ei meilläkään viikonloppuaamuisin syödä kuin leipää ja siinä kahden maissa ruoka, sitten jääkaapilla ravaamista loppuillan, jos ei haeta pizzaa.
Trollihan tämä on, MUTTA sen verran tärkeä aihe, että vaivaudun kommentoimaan.
Kaappaus keittiössä -ohjelma esitteli niin täydellisen avuttomia aikuisia, että pakko uskoa onnettoman ruokahuollon olevan todellisuutta ainakin joissakin perheissä. Myös lasten ja nuorten huomattava ylipaino kertoo karua kieltään ravitsemuksen tilasta.
Normaali kotiruoka on paljon edullisempaa kuin voileivät leikkeleineen, hedelmistä puhumattakaan. Jokainen löytää helposti kiinnostavia ja kukkarolleen sopivia ruokaohjeita netistä. Jos perheen ateriat ovat mallia einekset, puurot ja voileivät, kyse on täydellisestä välinpitämättömyydestä ja laiskuudesta. Kaikki muu on selittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei trolli, halvemmalla saat lapsen ruokittua lämpimällä ruoalla kuin leivällä ja hedelmillä.
Lämpö ei tee ruoasta yhtään sen ravintorikkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tulisi äitinä hyväksyä jonkun yksittäisen lasutantan mielipide siitä mi
Kyse ei ole siitä, ettei toiminta ole positiivista vaan siitä, että aiheutat lapselle toiminnallasi psyykkisiä ongelmia, joiden hoitamiseen menee yhteiskunnalta paljon rahaa + lapsen kärsimys.
Kasvattaja voi olla tiukka ja turvallinen yhtä aikaa. Kieltää asioita ja tuottaa pettymyksiä olematta henkisesti hylkäävä tai väkivaltainen.
Lapsi ei opi siellä jäähyllä tai nurkassa yhtään mitään,mutta pahimmillaan hänen hermostonsa kehittyy väärään suuntaan.
Ymmärtän, ettei sinua ole kasvatettu sen paremmin, mutta aina voi katkaista ketjun.
Kyse on ideologiasta missä normaali kasvatus on julistettu ns. julmaksi. Jos positiivista kasvatusta sovellettaisiin koko yhteiskunnassa, niin esimerkiksi sakot ja vankilat pitäisi poistaa käytöstä koska ne "aiheuttavat psyykkisiä ongelmia ja kehittävät hermostoa väärään suuntaan".
Lastensuojelujärjestelmän kieroudesta kertoo todella paljon se, että positiivisen kasvatuksen kaltaiset ääriaatteet julistetaan ainoaksi sallituksi totuudeksi ja yritetään pakottaa perheet noudattamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei trolli, halvemmalla saat lapsen ruokittua lämpimällä ruoalla kuin leivällä ja hedelmillä.
Lämpö ei tee ruoasta yhtään sen ravintorikkaampaa.
Ruoka maistuu lämpimänä aina paremmalta. Meillä syötiin aina kotona kunnon ruokaa ja ehkä yksi pieni leipäpala syötiin ruoan yhteydessä. Nyt aikuisena en syö leipää laisinkaan vaan aina laitan lämpimän ruoan.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei maininnut mitään päällisistä, silti moni vastaaja olettaa leipien olevan runsain päällisin. Sehän voi olla halvinta höttöleipää ilman mitään kinkkuja ja juustoja ja muita päällisiä.
Ap mainitsi lämpimän ruuan puutteen syyksi sen, että ei ole varaa. Leivänpäällliset maksavat reilusti enemmän kuin perunat, kaali, juurekset, jauheliha, kananmunat...
Oma lapsuuteni oli todella köyhä samasta syystä kuin eräällä muulla, eli perheen ainoalla ansaitsevalle piti riittää rahaa juomiin ja tupakkaan. Lieneekö ap:n ruokaköyhyyteen sama syy? Meillä ei kuitenkaan koskaan ruuasta tingitty niin, että olisi ollut nälkä. Sen sijaan säästettiin vaatteissa. Äiti ompeli, parsi ja paikkasi, ja käytettyjä vaatteita onneksi saatiin siihen aikaan, kun ei vielä ollut kirpputoreja.
Kyse on ideologiasta missä normaali kasvatus on julistettu ns. julmaksi. Jos positiivista kasvatusta sovellettaisiin koko yhteiskunnassa, niin esimerkiksi sakot ja vankilat pitäisi poistaa käytöstä koska ne "aiheuttavat psyykkisiä ongelmia ja kehittävät hermostoa väärään suuntaan".
Lastensuojelujärjestelmän kieroudesta kertoo todella paljon se, että positiivisen kasvatuksen kaltaiset ääriaatteet julistetaan ainoaksi sallituksi totuudeksi ja yritetään pakottaa perheet noudattamaan sitä.
Lainaus yllä
Eivät sakot ja vankilat aiheuta psyykkisiä ongelmia eivätkä etenkään kehitä hermostoa väärään suuntaan, hermoston oleellinen kehittyminen tapahtuu pienenä lapsena.
Vankilassa on älytön määrä tukitoimia, joilla yritetään korjata huonon vanhemmuuden haittoja.
Ei ole pakko olla positiivinen, mutta on "pakko" olla olematta haitallinen ja vaurioittava. Vanhemman velvollisuus on tajota laoselle turva ja hyvä vanhempi haluaa tarjota hyvät eväät aikuisuutta varten eikä niin,että "my childhood was just another Tuesday to you". Siihen hommaan pitää panostaa.
Vierailija kirjoitti:
9v saakka ilmeisesti pitäisi olla toinen ruoka kotona iltapäivällä. Jos kasvava lapsi. 80-luvulla mulle aina paistettiin valmis saarioisten makaronilaatikko tai maksalaatikko, muuta ei oikein ollut, paitsi välipaloja. Joskus ehkä perunaa tms. Esiteini tarvitsee myös ruokaisia välipaloja ja pojat kai ruokaa ihan. Sun pitää ehkä ottaa se lapsilisästä, toiselta lapsen vanhemmalta tai isovanhempi. Ellei muu sukulainen. Vaikea sanoa mitä tehdä.
Ai että POJAT tarvitsevat ruoka ihan ?
Ei kyse ole pää punaisena huutamisesta. Vaan ihan siitä, että lasta tiukasti kieltää ja jos kielto ei tehoa niin vie esim. jäähylle tai arestinurkkaan. Näin ei saa enää toimia koska se ei ole positiivista ja koska sitä on alettu pitää ns. julmana.