Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulusta tehtiin lasu koska en tarjoa lämmintä ruokaa lapselle kotona!?

Vierailija
17.08.2024 |

Minulla ei ole varaa tehdä lämmintä ruokaa kotona lapselle, lapsi syö koulussa kunnolla ja kotona saa sitten leipää, puuroa ja hedelmiä. Onko tässä muka jotain ongelmaa?!

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo nyt ihan aiheelliselta kuulostaa, jos itsekin sanoo, ettei ole varaa tehdä kunnon ruokaa. Herää kysymys, mitä se lapsi sitten viikonloput ja lomat (etenkin kesät) syö, jos ei arkenakaan ole varaa yhteen kunnon ateriaan ja ruokamenot vain kasvaa.

Joskin olisi ihan hyvä muistaa, ettei etenkään koulun tekemän lasun tarkoitus ole mitenkään perhettä vahingoittaa, vaan mahdollisesti saattaa heidät sellaisen avun ja tuen piiriin, jota he saattavat tiedostamattaankin tarvita.

juurikin näin, totta,toivottavasti saavat avun,uskomaton juttu,mutta noita on, niin surullista

Vierailija
122/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää 

Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.

et sää tajua- se on käsite. joo kylmät paistetut silakat on jopa hyviä, kylmä karjalanpaisti,kylmä kaalilaatikko, kylmät ruuat ok,moni vaan pitää niitä maukkaina jos ovat kuumia, keitetyt perunat,,joo voi syödä kylmänä,,muttaihan eri maku,kylmät kastikkeet,kylmä jauhelihakeitto,,onko ne lämpöisenä hyvin haudutettuina parempia. onhan ruoka myös mielihyvää tuottava asia. voihan lihan syödä vaikka raakana paketista on ravintoarvot...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tosissasi. Ei koulussa tiedetä, miten teillä syödään ja siellä on taatusti suurempiakin murheita kuin jonkun lapsen lämpimän ruuan syöminen. Toiseksi ruuan lämmittäminen ei paljon maksa = lämmin ruoka ei tule kylmää kalliimmaksi, vaikka olisi puuroa.

Oikeasti sinulla tai taitaa olla sellaisia mielenterveysongelmia, että lasu oli aivan aiheellinen.

Vierailija
124/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosiaankin varaa ruokkia lapseni, mutta silti joskus toisena ruokana on esim. lämpöisiä leipiä ketsupilla, jauhelihalla / kinkulla, tomaatilla, ananaksella ja juustolla. Välillä myös grillaan hamppareita, eli leipää jauhelihapihvillä. Katsotaan kiinnostuuko lasu tästä huonosta äidistä.

Ai niin ja lapset 8v ja 10v osaa itsekkin tehdä nuudeleita. Yleisä pakotan syömään ensin purkin maitorahkaa jotta saavat proteinia. 

Vierailija
125/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen itse syömättä vaikka mutta lapselle aina lämmintä ruokaa pitää olla, onpa ihmeellistä että on ihmisiä joille tämä ei ole itsestään selvää 

Mitä merkitystä ruoan lämpötilalla on? Ei yhtään mitään. Pääasia että se on ravitsevaa.

et sää tajua- se on käsite. joo kylmät paistetut silakat on jopa hyviä, kylmä karjalanpaisti,kylmä kaalilaatikko, kylmät ruuat ok,moni vaan pitää niitä maukkaina jos ovat kuumia, keitetyt perunat,,joo voi syödä kylmänä,,muttaihan eri maku,kylmät kastikkeet,kylmä jauhelihakeitto,,onko ne lämpöisenä hyvin haudutettuina parempia. onhan ruoka myös mielihyvää tuottava asia. voihan lihan syödä vaikka raakana paketista on ravintoarvot...

Olennaista on ruuan kypsentäminen. Kyllä meillä syödään kalaa ja lihaa kylmänä, mutta jollakin tavalla 'kypsennettynä ' eli graavattuna, kuivattuna, suolattuna.

Ongelma on aivan joku muu kuin lämmin ruoka, jos aloittaja kirjoittaa "ei ole varaa" lämpimään ruokaan. Kuten hyvin tiedämme, esimerkiksi perunoitten tai kaurapuuron keittäminen tulee halvemmaksi kuin kaupasta ostetut leivät.

Vierailija
126/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täähän on trolli.

Luultavasti, mutta meikäläisen lapsuus oli ihan oikeasti tätä. Haluttiin säästää ruokakuluissa (että isälle jäi mm. alkoholiin enemmän) niin säännöksi tuli, että minulle riittää ruoka koulussa.

Olin alipainoinen ja kärsin nälästä johtuvasta vatsakivusta usein

todella kurjaa,mua ihan alkoi itkettää. toivottavasti nyt omilla rahoillasi saat ravitsevaa ruokaa,mutta myös mielihyväruokaa sekkan. just tuollaiset kuten me-osaamme arvostaa ruokaa. me emme sao-hyi mitä paskaa,en syö. siis jos ei ole just sitä mun ykkössuosikkia.  täällä kaalikääryleitä tänään ja kuule retro perus kermatäytekakkua. huomenna ohra-risiä ja kanaa. mullakin oli köyhä lapsuus,nyt arvosta ruokaa

Vierailija
127/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on rahaa hedelmiin, jos ei ole varaa kunnon ruokaan?

Sitähän minäkin, että ongelma on joku muu kuin rahan puutteen vuoksi lämpimän ruuan pois jättäminen. Mitähän aloittaja itse syö?

Vierailija
128/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Norjassa ihmiset eivät yleensä syö kuin yhden lämpimän aterian päivässä (päivällisen). Lounaaksi norjalaiset syövät yleensä vain leipää.

Suomalaisilla kriteereillä suurin osa norjalaislapsista tulisi siis ottaa huostaan. Ihanan kallista ottaen huomioon, että huostaanotto maksaa helposti satoja euroja per vuorokausi.

Voisin vielä ymmärtää, että lapsi pärjää yhdellä lämpimällä ruoalla per pv, mutta sitä en, että se ainoa ruoka olisi koulun alke euron bulkkiruoka vaan joku ravitsevampi.

Kyllä meille on otettu yhteyttä koulusta, että tarvitsen aamupalan. En tiedä mitä iltaruuista on puhuttu, ei sekään ihan putkeen mennyt. Ruokasuhde on minulla ongelmallinen vielä viisikymppisenäkin. Sen olen itselleni luvannut, että nälkää ei tarvitse nähdä, mielummin on vaikka vähän lihava.

Vierailija
129/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tosissasi. Ei koulussa tiedetä, miten teillä syödään ja siellä on taatusti suurempiakin murheita kuin jonkun lapsen lämpimän ruuan syöminen. Toiseksi ruuan lämmittäminen ei paljon maksa = lämmin ruoka ei tule kylmää kalliimmaksi, vaikka olisi puuroa.

Oikeasti sinulla tai taitaa olla sellaisia mielenterveysongelmia, että lasu oli aivan aiheellinen.

joskus lapsen terveystarkastuksissa tulee esille syömiset,,sitä kautta ns koulu tekee lasun

Vierailija
130/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se ruoka syödään lämpimänä ellei ole jotain salaattia. Vai syötkö itse kylmää keittoa tai perunoita jauhelihakastikkeella? Lapsille kunnon lämmintä ruokaa ja syö sinä sitten itse niitä kylmiä aterioita.

Menee vähän ohi aiheen, mutta kyllä minä syön tofun kylmänä, samoin en lähde lämmittämään paistettua broileria, joka on ollut paistamisen jälkeen jääkaapissa (ekan kerran syön tietysti sitä heti paistamisen jälkeen lämpimänä, mutta loput

Kaikki mainitsemasi on kuitenkin kypsennetty toisin kuin aloittajan  kylmät ruuat.

Vierailija
131/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onneksi noihin. ja kun olis vielä marjoja. 

Vierailija
132/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän minäkin, että ongelma on joku muu kuin rahan puutteen vuoksi lämpimän ruuan pois jättäminen. Mitähän aloittaja itse syö?

Luulen, että se hedelmiä on tyyliin banaani tai omena joskus, mutta on pakko mainitä, että kuulostaisi ravitsevalta. 

Leivässäkin on paljon eroa, mitä leipää se on ja millaisilla päällisillä. Ja sen leivänkin voi lämmittää, kun se korvaa ruoan.

Vierailija
133/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten haetaan apua ruuan ostoon. Lapset tarvitsevat lämpimän ruuan myös kotona. Kouluruoka yhdeltätoista ei riitä.

Eikö japanilaiset lapset siis mielestäsi syö kunnolla? Sushi on kylmää erittäin terveellistä ruokaa. Ruoan ei tarvitse olla lämmintä ollakseen terveellistä. Aasian maissa yleensäkin kesällä syödään vain kylmiä ruokia.

Älkää nyt jaksako tästä ruoan lämpötilasta. Puhutaan ravitsevasta ateriasta, josta saa tarpeeksi proteiineja - pääateriasta.

Aivan! Tahallaan tekeydytään tyhmäksi. Kyllä jokainen ymmärtää mitä aterialla tarkoitetaan. Meilla sanotaan oikea ruoka, tai kunnon ruoka, kun tarkoitetaan lounas/ päivällistyyppistä ruokaa. Aamu-, ilta- ja välipalat on erikseen.

Aloituksessa on kaksi aivan erillistä asiaa: ei ole 1. varaa ja 2. lämmintä ruokaa.

Itse asiassa lämmin ruoka voi tulla halvemmaksi kuin leipä, puuro, hedelmät. Ei jos ongelma on vähävaraisuus, lasu on täysin aiheellinen. Sinänsä sillä ei ole mitään merkitystä, onko ruoka lämmintä vai ei, kunhan se on ravitsevaa ja sitä on riittävästi.

Vierailija
134/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joskus lapsen terveystarkastuksissa tulee esille syömiset,,sitä kautta ns koulu tekee lasun

Just näin. Ainakin aikanaan omassa lapsuuskotona. Tosin silloin ei tehty lasuja vaan ihan vaan koulu oli yhteydessä. Sitä eivät tienneet koulussa, että yhdessä vaiheessa en saanut ruokaa kuuden jälkeen tai että vkonloppuna oli aina vain yksi lämmin ateria, koska sitä ei kysytty.

Vierailija
135/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka puhui kylmistä keitoista tai jauhelihakastikkeesta. Ruoka voi olla ruokaisa salaatti eikä se todellakaan tarvi olla lämmin ja vastaa ravitsemukseltaan ihan samaa ihan samaa kuin joku keitto. 

No mitä luulet kumpi maistuu lapselle paremmin, se sinun ruokaisa salaattisi vai perunat jauhelihakastikkeella? 

Ei tarvi luulla yhtään mitään, kyllä meillä kaikki tykkäävät eniten salaattiruoista, kala- ja kanasalaatit lemppariruokien listalla ensimmäisinä

Vierailija
136/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten haetaan apua ruuan ostoon. Lapset tarvitsevat lämpimän ruuan myös kotona. Kouluruoka yhdeltätoista ei riitä.

Eikö japanilaiset lapset siis mielestäsi syö kunnolla? Sushi on kylmää erittäin terveellistä ruokaa. Ruoan ei tarvitse olla lämmintä ollakseen terveellistä. Aasian maissa yleensäkin kesällä syödään vain kylmiä ruokia.

No tekaiseppa sinä sitten aloittajan lapsille halvalla sitä sushia kun ei ole nytkään varaa muuhun kuin puuroon. 

Mitä sushiin tarvitaan? Riisiä, etikkaa ja minimissään jotain kasvista.

Et ole kuullut pääaines on erilaiset kalat? Kala om erittäin kallista nykyään.

Vierailija
137/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvennykseksi ihan kaikille täydellinen ohje:

Aamupala

Lounas eli lämmin ruoka tai ruokaisa salaatti

Välipala

Päivällinen lämmin ruoka tai ruokaisa salaatti

Iltapala 

Tämä ohje jokaiseen lapsiperheeseen. 

Lapsille tulee erilaisia kausia ja se on täysin normaalia että se vaikuttaa myös ruokailuun. Lapset kasvavat ja kehittyvät yksilölliseen tahtiin.

Jos olet huolissasi, menethän lapsesi kanssa lääkäriin. Monet asiat menevät itsestään ohi. Kokemuksella!

Curling-mutsi 🖤

Minä vaihtaisin tuon ruokaisan salaatin tilalle eri sanan. Se voi olla mikä tahansa ravitseva ruoka, sisälsi juuri salaattia tai ei. 

Vierailija
138/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa näkee, miten surullisen kamala asenne lastensuojelua kohtaan on, joka taas viestii siitä, että perheissä asiat on huonosti.

Jos asiat on hyvin, ei sitä lasua koskaan tehdä (ainakaan koulun!!! toimesta), ja jos tehdään, se on yhdellä keskustelulla taputeltu asia. Lukuun ottamatta jotain ihan marginaalisia yksittäistapauksia.

Miksi minun tulisi äitinä hyväksyä jonkun yksittäisen lasutantan mielipide siitä mikä on hyvää ja mikä huonoa?

Koska hyvä vanhemmuus mahtuu kaikessa erilaisuudessaan kuitenkin tiettyihin raameihin.

Ne raamit määrittää ahtaalla ja hyvin pikkutarkalla sapluunalla paikallinen sosiaality

Oliko tämä nyt hyvä vai huono asia mielestäsi? En tosiaan ymmärrä, että miten joidenkin mielestä on huono asia, ettei lapsia saa pahoinpidellä tai istuttaa pimeässä kopissa "oppimassa tapoja".

Vierailija
139/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosiaankin varaa ruokkia lapseni, mutta silti joskus toisena ruokana on esim. lämpöisiä leipiä ketsupilla, jauhelihalla / kinkulla, tomaatilla, ananaksella ja juustolla. Välillä myös grillaan hamppareita, eli leipää jauhelihapihvillä. Katsotaan kiinnostuuko lasu tästä huonosta äidistä.

Ai niin ja lapset 8v ja 10v osaa itsekkin tehdä nuudeleita. Yleisä pakotan syömään ensin purkin maitorahkaa jotta saavat proteinia. 

Mikä kohta jäi ymmärtämättä aloituksesta vai onko itselläsi jotenkin huono omatunto lapsiesi hoidosta vai mistä outo uhriutuminen?

Vierailija
140/257 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääruoka on käsite, ei lämmin ruoka. Pääruoka voi olla olla kylmä tai lämmin, riippuen siitä mitä se on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi