Koulusta tehtiin lasu koska en tarjoa lämmintä ruokaa lapselle kotona!?
Minulla ei ole varaa tehdä lämmintä ruokaa kotona lapselle, lapsi syö koulussa kunnolla ja kotona saa sitten leipää, puuroa ja hedelmiä. Onko tässä muka jotain ongelmaa?!
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tee edullista ruokaa. Osta punalaputettuja tuotteita ja pistä pakkaseen ja ei ne juurekset ja kaalit nyt niin paljon maksa.
Punalaputetut einekset ovat huomattavasti kalliimpia kuin kotona valmistettu ruoka
En kyllä mitään eineksiä ajattelut vaan jotain tarjouslihaa. Eineksissä on paljon suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot eivät kehity, jos ei saa riittävästi proteiinia.
Kasvava lapsi tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa päivässä, ja kolme välipalaa.
Ruoan lämpötila ei vaikuta aivojen kehittymiseen. Ravinteikkuus kylläkin. Ja aivot tarvii hiilareita, lihakset proteiinia
Aivot tarvitsee myös riittävästi rasvaa... tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mistä keksit tuon mielivaltaisuuden tai sen, ettei lapselle kunnolla kerrottaisi minkä takia rangaistus tuli.
Jostain syystä tämä ei anna lainata viestejä. Yritän nyt vain saada kiinni siitä, että mitä ne sanktiot on, joita ei saa käyttää. Itse kun en keksi muita kiellettyjä asioita kuin väkivallan ja kohtuuttomat ja ikätasoon sopimattomat rangaistukset.
Oikeastaan mitään rangaistuksia ei saisi käyttää, koska lastensuojelun mukaan lapsi ei opi rankaisusta mitään ja vain katkeroituu saamistaan rangaistuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tee edullista ruokaa. Osta punalaputettuja tuotteita ja pistä pakkaseen ja ei ne juurekset ja kaalit nyt niin paljon maksa.
Punalaputetut einekset ovat huomattavasti kalliimpia kuin kotona valmistettu ruoka
Ihmettelen aina tätä vinkkiä. En käytännössä koskaan osta punalaputettuja ruokia, koska ne ovat joko käytännössä jo pilaantuneita tai ovat alennuksessakin kalliimpia kuin muut vastaavat tuotteet. Alessa olevat valmisruuat tulevat kalliimmiksi kuin itse tehden. Toinen vinkki mitä usein ehdotetaan ja jota en myöskään ymmärrä on ruuan tilaaminen esim Fiksuruualta. Osa tuotteista on sitä paitsi kalliimpia kuin Prismassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kotona ollut koskaan toista lämmintä ruokaa illalla ja hengissä selvittiin. Edelleenkään en tee kahta lämmintä ruokaa. Yksi riittää hyvin, aina ei sitäkään.
Onneksi meillä oli eikä tarvinnut paljon leipää mussuttaa. Lämmin ruoka oli aina valmis iltapäivällä.
Meillä oli vanhemmat töissä eikä kotona passaamassa persehedelmiään.
Mun perheessä ei kasarilla ja ysärillä tehty arkisin lämmintä ruokaa koulun/töiden jälkeen. Koulun jälkeen söin yleensä äidin tekemää kiisseliä/vispipuuroa/sämpylöitä jne. Viikonloppuisin laitettiin kyllä ruokaa. Ei meillä käytetty alkoholia tai ollut mitään ongelmia. Mun vanhemmat oli vähävaraisia ja vähävaraisista perheistä. Ehkä tämä oli lapsuudenkodeista jatkunut tapa. Kaikilla kavereilla tehtiin ruokaa arkisin tai sitten kaverit söi eineksiä (mitä meillä oli tosi harvoin).
Itse aloin vasta lapset saatuani tekemään arkisin lämmintä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tää aloitus on.
No kuule ihan sama onko provo tai ei, mutta tosielämän ongelmista täällä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kotona ollut koskaan toista lämmintä ruokaa illalla ja hengissä selvittiin. Edelleenkään en tee kahta lämmintä ruokaa. Yksi riittää hyvin, aina ei sitäkään.
Onneksi meillä oli eikä tarvinnut paljon leipää mussuttaa. Lämmin ruoka oli aina valmis iltapäivällä.
Meillä oli vanhemmat töissä eikä kotona passaamassa persehedelmiään.
Onko pakko olla karkea?
Sinullako on molemmat vanhemmat olleet vuorotyössä pääsääntöisesti ilta-aikaan? Enpä usko. Olen pahoillani siitä, etteivät vanhempasi huolehtineet ruokahuollosta, kuten olisi pitänyt. Heillä on varmasti ollut siihen syynsä. Se ei kuitenkaan muuta sitä totuutta, että vanhemmuus velvoittaa huolehtimaan kasvavien lasten kunnollisesta ravitsemuksesta. Nykypäivän sosiaalihuolto pitää huolen siitä, että se on mahdollista, mikäli vanhemmilla on edes rahtunen järkeä päässään ja jokin tolkku arjen pyörittämisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot eivät kehity, jos ei saa riittävästi proteiinia.
Kasvava lapsi tarvitsee kaksi lämmintä ateriaa päivässä, ja kolme välipalaa.
Ruoan lämpötila ei vaikuta aivojen kehittymiseen. Ravinteikkuus kylläkin. Ja aivot tarvii hiilareita, lihakset proteiinia
Aivot tarvitsee myös riittävästi rasvaa... tiedoksi vaan.
Just olin tulossa sanomaan samaa. Aivoille oleellista on riittävä ja riittävän hyvälaatuinen rasva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä keksit tuon mielivaltaisuuden tai sen, ettei lapselle kunnolla kerrottaisi minkä takia rangaistus tuli.
Jostain syystä tämä ei anna lainata viestejä. Yritän nyt vain saada kiinni siitä, että mitä ne sanktiot on, joita ei saa käyttää. Itse kun en keksi muita kiellettyjä asioita kuin väkivallan ja kohtuuttomat ja ikätasoon sopimattomat rangaistukset.
Oikeastaan mitään rangaistuksia ei saisi käyttää, koska lastensuojelun mukaan lapsi ei opi rankaisusta mitään ja vain katkeroituu saamistaan rangaistuksista.
Jotain on pielessä, jos ajatuksesi kiertyvät vain rangaistuksien ympärille. Sehän on vain pieni osa kasvatusta. Onko sinut kasvatettu vain rangaistuksilla ja niiden uhkalla?
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa taas.......mun äiti oli syntynyt vuonna 49 ja silloin otettiin kouluun evääksi pala ruisleipää jossa oli pelkkää voita, illalla kotona oli jotain vaatimatonta ruokaa, itse olen syntynyt 71, juu oli kouluruokailu ja illalla kotona arkisin melko vaatimatonta ruokaa. Nyt jumal...... pitäisi olla syömässä koko ajan jotain. Ei tarvitse ihmetellä miksi jengi on sairaan lihavia.
Et ilmeisesti ole kuullut tuoreista tutkimuksista, joiden mukaan äitien raskaudenaikainen aliravitsemus johtaa ylipainoon seuraavissa sukupolvissa.
On kyllä köyhät antimet. Hyvä että tehtiin lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina tätä vinkkiä. En käytännössä koskaan osta punalaputettuja ruokia, koska ne ovat joko käytännössä jo pilaantuneita tai ovat alennuksessakin kalliimpia kuin muut vastaavat tuotteet. Alessa olevat valmisruuat tulevat kalliimmiksi kuin itse tehden. Toinen vinkki mitä usein ehdotetaan ja jota en myöskään ymmärrä on ruuan tilaaminen esim Fiksuruualta. Osa tuotteista on sitä paitsi kalliimpia kuin Prismassa.
Näinhän se on, mutta yleinen olettamus tuntuu olevan, että kannattaa ostaa punalaputettuja kun ne ovat halvempi, vaikka todellisuudessa punalaputettuina on juuri niitä kalliita tuotteita, jotka eivät mene kaupaksi hintansa vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa luulla että tulee halvemmaksi syödä leipää. Kun ottaa ison kattilan ja keittää siinä vajaa puolillaan vettä, sinne puuroriisiä muutama desi ja kun sakoaa niin ruokakermaa tai maitoa vielä litra, niin siinä on iso kattilallinen riisipuuroa, eikä juuri mitään maksa.
Riisi on liian YKSIPUOLISTA ruokaa !
Hiilareita, ei suojaravinteita juuri ollenkaan, kasvava tarvitsee myös proteiinia
Kermaan tai maitoon tehdyssä riusipuurossa on enemmän proteiinia kuin leipäpalassa.
Luulimme lapsia hankkiessamme, että tämä maa pystyy antamaan vanhemmille töitä, jotta pystyvät elättämään jälkeläisensä. Luulo oli väärä. Työt menee suhteilla. Tänne tulijat kin pärjää paremmin, koska heillä tulkit ja neuvojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on rima lattiatasossa, jos tavoite on selvitä hengissä. Tämä ei ole 1800-luku. Tavoitteen tulee olla se, että lapsesta tulee toimiva ja hyvinvoiva aikuinen, joka pystyy olemaan samalla viivalla muiden kanssa ja elämään normaalia, tervettä elämää.
Suuri osa maailman ihmisistä, ja myös eurooppalaisista syödään vain yksi lämmin ateria päivässä. Esimerkiksi Norjassa syödään tyypillisesti vain yksi "lämmin ateria" päivässä. Norja on huomattavasti Suomea rikkaampi maa, jossa myös eliniänodote on Suomea korkeampi. Suomi pärjää Norjaa vastaan ainoastaan ylipainoisten määrässä.
Mitä hyötyjä on lämpimästä ateriasta? Parempaa se voi olla mutta onko se elintärkeää. Tuskin. Vai tarkoitetaanko lämpimällä ruoalla että se on valmistettu bakteereja tappavasti, kuumentamalla, eikä että syödään raakana?
Ongelma on "minulla ei ole varaa". Tähän saat apua sossusta. Toivottavasti saa apua myös siihen, että saat järjestettyä lapsellesi parempaa ruokaa. Jo alakouluikäiset osaavat valmistaa jotain ruokaa, vaikka munakasta.