Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelisit, jos sinut "unohdettaisiin" kutsua joulupäivälliselle?

Vierailija
17.08.2024 |

Vanhempani järjestävät edelleen joulut ja heidän luonaan vierailee esim. kauempana asuvia sukulaisia. Näihin tapahtumiin kutsutaan mun muut sisarukset perheineen, mutta hämmästyttävän usein minut "unohdetaan" kutsua.

Ja ei. En riitele, rettelöi tai juo alkoholia.

Kommentit (111)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 79: "Juu, ei mulla ole ollut vain sitä ydinperhettä aikoihin. Silti menot ovat pysyneet paikoillaan pienen ikuisuuden. Mitä se uusiksi säheltäminen siinä auttaisi? Todennäköisesti joutuu kuitenkin tekemään valintoja tai tekemään pikavisiittejä kun perhe laajenee. Ei sillä kannata muita vaivata

Eli jos sulla on vuosikymmeniä ollut tapana syödä joulupäivällinen vanhempiesi luona klo 18, niin sä menet vanhemmillesi klo 18, vaikka vanhempasi laittavatkin joulupäivällisen jo klo 15, koska siskontyttösi on sopinut menevänsä klo 19 appivanhemmilleen ja siskonpoikasi 4- ja 3-vuotiaat lapset eivät jaksaisi valvoa joulupukin käyntiä ja lahjojen avaamista, jos joulupäivällinen olisi vasta klo 18? Vai jätät kokonaan menemättä, jos joulupäivällinen ei ole klo 18? Tosin myös tuossa tapauksessahan sun pitäisi jostain saada tieto, että tällä kertaa joulupäivällinen ei olekaan klo 18 vaan klo 15. 

Vierailija
82/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun tapahtuisikin niin. EN ole yhtään jouluihminen. Ei kiinnosta koko homma. Ennen jouluaattoa äiti vaan soittaa, että monen aikaan olet tulossa? Hänelle on itsestään selvä asia, että joulu vietetään yhdessä sisarusten ja heidän perheiden kanssa. Sukujoulu. Itse en tule sisarusteni kanssa toimeen yhtään. Hampaiden kiristelyä koko joulu.

Jos yritän jäädä pois, mutsi kinuaa puhelimessa niin kauan, että saa tahtonsa läpi. Itsellän ikää jo 40 vuotta ja kohtelee vieläkin kuin pikkupoikaa. En arvosta kyseistä ihmistä enää ollenkaan.

Odota sitä aikaa kun äitistäni aika jättää. Samalla haudataan myös joulu. 

Oltko ihan viisas?

Mulla on kaltaisesi sukulainen - siis iältään ja sukupuoleltaan, muttei tavoiltaan eikä asenteiltaan. Lennähtää juhlapyhiksi milloin mihinkin maailmankolkkaan viettämään aikaa kavereiden/ystävän kanssa.

Tuo joskus mukavia tuliaisia jos muistaa. Mutta olennaista on, ettei aktiivisesti odota äitinsä kuolemaa voidakseen elää näköistään elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö ap:n vanhemmat huomaa ettei ap taaskaan tullut joulupäivälliselle? Loukkaantuvatko he? Vai eivätkö he välitä? Ja miksi sama kuvio toistuu vuodesta toiseen?

No eihän sitä aina muista lapsilukua. Unohdettu lapsi unohtaa myös vuodesta toiseen kysyä vanhemmiltaan, voiko tulla syömään. Kannattaa kysyä face to face tai puhelimessa, niin ei vanhemmilta unohdu vastata. Onko aloittaja joku ekaluokkalainen, kun ei osaa toimia.

Tällainen kuvio on saattanut syntyä jo lasten ollessa pieniä.

Yksi lapsista on peikkojen jo kehdossa vaihtama, joten vanhemmat eivät kiinny häneen kuten muihin. Lapsesta tulee se "oho, Matti/Maija unohtui". Lopulta unohdus on traditio.

Nyt mua itkettää. Taidan olla juuri se "peikkojen jo kehdossa vaihtama".

Ap

Vierailija
84/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi surulliselta. Ensimmäisenä mieleen tulevat narsistivanhemmat, jotka harjoittavat hajota ja hallitse -taktiikkaa. 

Tilanne on varmasti tosi ahdistava.  

Vierailija
85/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö ap:n vanhemmat huomaa ettei ap taaskaan tullut joulupäivälliselle? Loukkaantuvatko he? Vai eivätkö he välitä? Ja miksi sama kuvio toistuu vuodesta toiseen?

No eihän sitä aina muista lapsilukua. Unohdettu lapsi unohtaa myös vuodesta toiseen kysyä vanhemmiltaan, voiko tulla syömään. Kannattaa kysyä face to face tai puhelimessa, niin ei vanhemmilta unohdu vastata. Onko aloittaja joku ekaluokkalainen, kun ei osaa toimia.

Tällainen kuvio on saattanut syntyä jo lasten ollessa pieniä.

Yksi lapsista on peikkojen jo kehdossa vaihtama, joten vanhemmat eivät kiinny häneen kuten muihin. Lapsesta tulee se "oho, Matti/Maija unohtui". Lopulta unohdus on traditio.

Nyt mua itkettää. Taidan olla juuri se "peikkojen jo kehdossa vaihta

Voi voi sua pikku ressukkaa

Vierailija
86/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin tyytyväinen, koska en vietä kristillisiä juhlia ja he kunnioittavat tätä. Muutenkin on elämä helpottanut, kun on selvästi kertonut, että uskonto ja siihen liittyvät traditiot eivät kosketa minua millään tavalla.

Et nyt taida ihan tahallasi ymmärtää, tai sitten olet muuten vain vajaa. Tässä ei nyt puhuta pelkästään joulusta. Ne sukujuhlat voisivat yhtä hyvin olla mummon 90-vuotispäivät tai siskon häät joihin yksi perheenjäsen unohdetaan kutsua.

Kiva ettei sinulla ole perhettä.

PS Minut kutsutaan mutta en mene.

Vierailija
87/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikäli ei ole porvoolainen, ei ole kertonut liittyykö siihen joulupäivälliseen muutakin joulunviettoa. Kukaan ei ole ostanut hänelle yhtään lahjaa, ja jos hän jonain jouluna menisi paikalle, hän istuisi yksin sohvannurkassa sillä välin kun muut saavat lahjoja.

Näkymätönkin lapsi on ansainnut hyvän elämän. Hänen vain tarvitsee rakentaa se itse.

Toksinen perhe vttuun.

Vierailija
88/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan ok.Sitten unohtaisin myös ostaa joululahjoja.

Vierailija
89/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ykso näkymätön lapsi, tosin nykyään salalapsi tai salatytär.

Mulla ei koskaan ole ollut samoja ihmisoikeuksia kuin isosisaruksellani.

Ja lapseni kuuluvat myös tähän salasukuhaaraan.

Vuosien varrella siihen jotenkin turtuu. Että ei tule nähdyksi ja kuulluksi.

Ja suku ei huomaa omissa toimissaan mitään outoa. Tai että minä lapsineni eivät näy eikä kuulu missään.

Aika teki tehtävänsä. En enää osaisi olla luontevasti lapsuuden perheenjäsenten kanssa. Omiin lapsiini on läheiset välit ja se riittää.

Vierailija
90/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on tämä tilanne myös, mutta se "oma valinta" on vähän kaksipiippuinen juttu. Tietenkin tilanne oli se, kun lapset olivat pieniä, teini-ikäisiä ja opiskelijoita. Sitten valmistuivat, tuli puolisot kuvaan, tietenkin hekin tulivat mukana. Sitten tuli lapsenlapsia ja tietenkin hekin tulivat mukana. Mitään kutsua ei ikinä edes esitetty, jouluateria meillä oli itsestäänselvyys."

Sinällään tuo kuulostaa minusta ihan luontevalta elämän kiertokululta. Kun lapset asuvat kotona, vanhemmat järjestävät joulun. Vanhemmat haluavat tarjota joulun myös opiskelijoille ja nuorille perheille, joissa pikkulapsiaikana joulun järjestäminen on aikamoista taiteilua verrattuna valmistelujen tekemiseen kahden aikuisen talouden rauhassa. Kun isovanhemmilla alkaa ikä painaa ja lapsenlapset ovat kasvaneet helpompaan ikään, alkavat isovanhemmat tulla lasten järjestämiin joulupöytiin. 

Vierailija
91/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mikäli ei ole porvoolainen, ei ole kertonut liittyykö siihen joulupäivälliseen muutakin joulunviettoa. Kukaan ei ole ostanut hänelle yhtään lahjaa, ja jos hän jonain jouluna menisi paikalle, hän istuisi yksin sohvannurkassa sillä välin kun muut saavat lahjoja.

Näkymätönkin lapsi on ansainnut hyvän elämän. Hänen vain tarvitsee rakentaa se itse.

Toksinen perhe vttuun.

Ei osteta aikuisille joululahjoja. Paitsi tietysti pariskunnat hankkivat toisilleen ja minä olen tosiaan nököttänyt sohvannurkassa kun muut avaavat pakettejaan.

Ap

Vierailija
92/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on tämä tilanne myös, mutta se "oma valinta" on vähän kaksipiippuinen juttu. Tietenkin tilanne oli se, kun lapset olivat pieniä, teini-ikäisiä ja opiskelijoita. Sitten valmistuivat, tuli puolisot kuvaan, tietenkin hekin tulivat mukana. Sitten tuli lapsenlapsia ja tietenkin hekin tulivat mukana. Mitään kutsua ei ikinä edes esitetty, jouluateria meillä oli itsestäänselvyys."

Sinällään tuo kuulostaa minusta ihan luontevalta elämän kiertokululta. Kun lapset asuvat kotona, vanhemmat järjestävät joulun. Vanhemmat haluavat tarjota joulun myös opiskelijoille ja nuorille perheille, joissa pikkulapsiaikana joulun järjestäminen on aikamoista taiteilua verrattuna valmistelujen tekemiseen kahden aikuisen talouden rauhassa. Kun isovanhemmilla alkaa ikä painaa ja lapsenlapset ovat kasvaneet helpompaan ikään, alkavat isovanhemmat tulla lasten järjestämiin joulupöytiin. 

Ehkä siinä kuitenkin venytetään liian pitkälle vanhempien "työvuoroa", jos he pääsevät valmiiseen pöytään vasta ikäihmisinä. Jos on itse järjestänyt omille lapsilleen joulut alusta asti, eikä ole päässyt omien vanhempiensa joulupöytään lastensa pikkulapsiaikana, tulee aika pitkä kausi hellan ääressä. Lapset voisivat tarjoutua edes tuomaan jotain tai siivoamaan jälkiä.

Vierailija
93/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toksinen perhe vttuun.

Ei osteta aikuisille joululahjoja. Paitsi tietysti pariskunnat hankkivat toisilleen ja minä olen tosiaan nököttänyt sohvannurkassa kun muut avaavat pakettejaan.

Ap

Ihan idioottimaista. Miksei ne pariskunnat voi availla keskinäiset lahjansa keskenään ollessaan? Musta tuntuis tosi kurjalta jos yksi vain katselisi sivusta.

Vierailija
94/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toksinen perhe vttuun.

Ap

Eli kutsuttu on. Ainakin aatoksi.

Vierailija
95/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toksinen perhe vttuun.

Ap

Eli kutsuttu on. Ainakin aatoksi.

Välillä on muistettu kutsua jouluna.

Ap

Vierailija
96/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisiä vanhempia on oikeasti ja paljon. Yksi lapsi on syntynyt huonoon tilanteeseen vanhemmille, tai yksi lapsi on tempperamentiltaan ja luonteeltaan hieman erilainen kuin muut, niin tätä lasta aletaan sorsia ja syrjiä vanhempien toimesta, jonka jälkeen sisarukset kopioivat perässä.

Olen itse sorsittu/syrjitty, koska satuin syntyä vanhemmilleni haastavaan elämäntilanteeseen. Tehtäväni on ollut olla kiltti ja näkymätön, sekä pärjätä omillani.

Olen laittanut välit poikki vanhempiini, minkä myötä olo on hieman helpottanut. Suosittelisin ap sinulle samaa, sillä sinua ei arvosteta.

Vierailija
97/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhempani olivat vielä kotona, minua ei koskaan kutsuttu. Kun menin käymään minulle nälväiltiin ja v***tuiltiin koko ajan, varsinkin muut sukulaiset. Sitten kun en mennyt minulle suututtiin "kun en edes jouluna käy katsomassa vanhempiani".

Vierailija
98/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisiä vanhempia on oikeasti ja paljon. Yksi lapsi on syntynyt huonoon tilanteeseen vanhemmille, tai yksi lapsi on tempperamentiltaan ja luonteeltaan hieman erilainen kuin muut, niin tätä lasta aletaan sorsia ja syrjiä vanhempien toimesta, jonka jälkeen sisarukset kopioivat perässä.

Olen itse sorsittu/syrjitty, koska satuin syntyä vanhemmilleni haastavaan elämäntilanteeseen. Tehtäväni on ollut olla kiltti ja näkymätön, sekä pärjätä omillani.

Olen laittanut välit poikki vanhempiini, minkä myötä olo on hieman helpottanut. Suosittelisin ap sinulle samaa, sillä sinua ei arvosteta.

Hei suosittelija,

Suosittelen miettimään vastuutasi. Ap:n tarina on sen verran sekavaa settiä, että henkilö saattaa täällä maniassa tai psykoosin alussa kehitellä tarinaa, joka ei pidä paikkansa. Mutta sitten tuo sinun neuvosi jää päähän pyörimään.

Vierailija
99/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät milloin päivälliskutsut ovat, voisitko olettaa että sinut on kutsuttu? Ei minua ainakaan vanhemmat erikseen kutsu, kerrotaan vaan milloin ruoka on ja oletetaan että ne tulee jotka pääsee ja haluaa. 

Sepä tässä onkin, kun en tiedä. Jälkeenpäin olen vaan kuullut, että muut ovat olleet paikalla. Ja tuohan on kutsu, jos kerrotaan että ruokaa on tarjolla sunnuntaina klo 15...

Ap

Sinua ei sinne haluta, yrittä nyt lopultakin ymmärtää. T. Vanhempasi

Vierailija
100/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teitä lapsia ja sukulaisia paljon? Jos vanhempasi eivät muista kutsua kaikkia?

Olen ainoa lapsi ja tapasin vanhempani aina joulunpyhinä, mutta joulupöydässä oltiin vain ydinperheen kesken. Muita ei kutsuttu.