Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelisit, jos sinut "unohdettaisiin" kutsua joulupäivälliselle?

Vierailija
17.08.2024 |

Vanhempani järjestävät edelleen joulut ja heidän luonaan vierailee esim. kauempana asuvia sukulaisia. Näihin tapahtumiin kutsutaan mun muut sisarukset perheineen, mutta hämmästyttävän usein minut "unohdetaan" kutsua.

Ja ei. En riitele, rettelöi tai juo alkoholia.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä vanhempasi kertovat syyksi, kun kysyt?

Meidän perheessä ei lapsia kutsuta vaan pidetään itsestään selvänä, että osaavat kyllä tulla jos haluavat.

Sama meilläkin. Tavallista on että kaikki tietävät hyvissä ajoin, missä ja miten kukin aikoo joulunsa viettää. Ne, jotka viettävät yhdessä, suunnittelevat myös yhdessä, mitä kukin tekee ja hankkii joulupöytään. 

Vierailija
42/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ap:n vanhemmat huomaa ettei ap taaskaan tullut joulupäivälliselle? Loukkaantuvatko he? Vai eivätkö he välitä? Ja miksi sama kuvio toistuu vuodesta toiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tosi tyytyväinen. 

Vierailija
44/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 aikuista lasta. Jos olisin niin dementoitunut, että unohtaisin toisen heistä jouluna niin toinen lapsi kysyisi missä sisaruksensa on. Ilmeisesti ketään ap:n perheessä tai suvussa ei kiinnosta ap. Oletko ns näkymätön lapsi? Se, jonka tdhtävä oli vain olla kiltti ja miellyttää, kun " äidillä oli muutenkin niin raskasta jo villimmän Matti ja Maija sisaruksen kanssa"?

Vierailija
45/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä vanhempasi kertovat syyksi, kun kysyt?

Meidän perheessä ei lapsia kutsuta vaan pidetään itsestään selvänä, että osaavat kyllä tulla jos haluavat.

Sama meilläkin. Tavallista on että kaikki tietävät hyvissä ajoin, missä ja miten kukin aikoo joulunsa viettää. Ne, jotka viettävät yhdessä, suunnittelevat myös yhdessä, mitä kukin tekee ja hankkii joulupöytään.

Eiväthän kaikki voi tietää, jos siitä ei puhuta etukäteen. Ap:n perheessä ilmeisesti ei puhuta, vaan oletetaan automaattisesti kaikkien tietävän.

Vierailija
46/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT, hiukan. Miten aikuiset ihmiset ajattelevat, että heidän iäkkäiden vanhempiensa pitäisi kokata isolle joukolle jouluateria ja menevät vain sinne valmiiseen pöytään istumaan? Siis joilla näin on. Ja monilla on, mitä olen huomannut. Niiden ei nyt tähän tarvitse alkaa selostaa, mitä kaikkea he vievät mukanaan joulupöytään jne, koska en nyt puhu heistä, vaan heistä, jotka menevät valmiiseen pöytään vuodesta toiseen. 

Ehkäpä he haluavat ja tykkäävät järjestää? Ja aikuisina ihmisinä osaisivat kertoa, jos eivät jaksaisi?

Oletan, että jokainen sukupäivällisen järjestäjä ilahtuisi tuomisista. Olen aivan varma, että jos yksi lapsista sanoisi tuovansa sen ja sen lisukkeen ja toinen lapsi taas jonkun muun, se järjestäjä ottaisi tiedon ilolla vastaan. Sitä tekemistä jäisi edelleen enemmän kuin tarpeeksi. 

Vierailija
47/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2 aikuista lasta. Jos olisin niin dementoitunut, että unohtaisin toisen heistä jouluna niin toinen lapsi kysyisi missä sisaruksensa on. Ilmeisesti ketään ap:n perheessä tai suvussa ei kiinnosta ap. Oletko ns näkymätön lapsi? Se, jonka tdhtävä oli vain olla kiltti ja miellyttää, kun " äidillä oli muutenkin niin raskasta jo villimmän Matti ja Maija sisaruksen kanssa"?

Tai sitten siellä vain todetaan ettei ap taaskaan tullut.

Me ulkopuolisethan emme tiedä miten huonoa hänen perheensä sisäinen kommunikaatio on, mutta jos ovat useinkin tekemisissä keskenään, salaisesta joulunvietosta vaietaan.

Vierailija
48/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö ap:n vanhemmat huomaa ettei ap taaskaan tullut joulupäivälliselle? Loukkaantuvatko he? Vai eivätkö he välitä? Ja miksi sama kuvio toistuu vuodesta toiseen?

Joo hei, tosi välittävät ja rakastavat vanhemmat ap:lla ja tasapuoliset myös. Not. Nämä on hylänneet yhden lapsistaan, perinnötkin takuulla jo jaettu muille. Ei kaikki vanhemmat rakasta jokaista lastaan. 

Vierailija
49/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT, hiukan. Miten aikuiset ihmiset ajattelevat, että heidän iäkkäiden vanhempiensa pitäisi kokata isolle joukolle jouluateria ja menevät vain sinne valmiiseen pöytään istumaan? Siis joilla näin on. Ja monilla on, mitä olen huomannut. Niiden ei nyt tähän tarvitse alkaa selostaa, mitä kaikkea he vievät mukanaan joulupöytään jne, koska en nyt puhu heistä, vaan heistä, jotka menevät valmiiseen pöytään vuodesta toiseen. 

Ehkäpä he haluavat ja tykkäävät järjestää? Ja aikuisina ihmisinä osaisivat kertoa, jos eivät jaksaisi?

Oletan, että jokainen sukupäivällisen järjestäjä ilahtuisi tuomisista. Olen aivan varma, että jos yksi lapsista sanoisi tuovansa sen ja sen lisukkeen ja toinen lapsi taas jonkun muun, se järjestäjä ottaisi tiedon ilolla vastaan. Sitä tekemistä jäisi edelleen enemmän

Eihän tässä nyt siitä ole kysymys, vaan siitä että yksi perheenjäsen unohdetaan kutsua. Ei häneltä kysytä toisitko sinä sinappisillit.

Vierailija
50/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensi jouluna AP lähettää vanhemmille tunnelmallisen joulutervehdyksen Karibian risteilyltä ja toivottaa hyvää joulua koko perheelle.

Välejä ei pidä katkaista, mutta niiden voi antaa olla omassa rauhassaan.

Vierailija
51/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin itse ajoissa vanhempien joulusuunnitelmat ja voinko tulla. Siis, jos haluaisin mennä. Keksisin muuta tekemistä jollen tuntisi itseäni tervetulleeksi.

Vierailija
52/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, soita jo marraskuussa ja kysy saako tulla jouluna ja sovi samalla miten voit auttaa tarjoiluissa ja hankinnoissa. Juhlavan jouluaterian valmistelu on aika työläs ja kalliskin operaatio. On kohteliasta kysyä, vaikka sitten haluaisivatkin tehdä kaikki valmistelut itse. 

Muista myös, että ollakseen hauskaa seuraa, tarvitaan muutakin kuin olla riitelemättä ja pysymällä irti pullosta.

Vierailija
53/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole joulupäivällisiä  -luojan kiitos, olisi kamalaa!-  mutta ystäväpariskunnan  kanssa vietetään perinteisesti jouluaatto ja syödään ja vietetään aikaa.  Jaamme ruokahankinnat sopimuksen mukaan. Minä siis sinkku, vapaaehtoinen sellainen. Ystävillä ei lapsia.  

En asu Suomessa, minulla ei enää ole vanhempia ja vaikka olisikin mitään päivällisiä ei järjestettäisi eikä olisi  mikään menetys.  

Entä jos ystäväpariskuntasi unohtaisi kutsua sinut?

Vierailija
54/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että kyseessä on tottumus. Joulun kuuluu olla sellainen, kuin se on aina lapsuudesta asti ollut, muuten se ei tunnu joululta. Itse olen päättänyt, että laitan niin kauan kuin jaksan ja en ota siitä marttyyrinkruunua päähäni, koska kyseessä on oma valintani.

Minulla on tämä tilanne myös, mutta se "oma valinta" on vähän kaksipiippuinen juttu. Tiet

Totta tuokin. On helppo ajatella, että kyllä vanhemmat järjestävät, ainahan näin on ollut. Rakkaudella joulu laitetaan tietenkin, mutta kaipa se liittyy lapsena olemisen kokemukseen, että omilta vanhemmilta tottuu odottamaan enemmän valmiiksi laitettua kuin keneltäkään muulta omassa elämässä. Itse en raaski viedä lapsilta, vaikka ovat jo aikuisia, sitä äidin ja isän järjestämää lapsuudesta tuttua joulua. He joutuvat siitä luopumaan aikanaan, mutta vielä mennään näin vanhaan tapaan. 

Vierailija
55/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on aika erikoiset välit jos ei voi edes omilta vanhemmiltaan kysyä suoraan? Ei varmaan paljon keskustella muutenkaan. 

Vierailija
56/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kutsuta jouluksi vaan oletus on, että kaikki sisarukset perheineen tulee. Vuorovuosin omat vanhemmat, vuorovuosin puolisoiden vanhemmat kukin luonaan, jolloin omilla vanhemmilla on jouluateria sitten joulupäivinä.

Vierailija
57/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ensi jouluna AP lähettää vanhemmille tunnelmallisen joulutervehdyksen Karibian risteilyltä ja toivottaa hyvää joulua koko perheelle.

Välejä ei pidä katkaista, mutta niiden voi antaa olla omassa rauhassaan.

Miten niin ei pidä katkaista välejä? Välit saa katkaista aina jos siihen on hyvä syy, ja yksi hyvä syy on se että vanhemmat systemaattisesti unohtavat kutsua oman lapsensa joulupäivälliselle. Myöhemmin sitten somesta näkyy keitä muita siellä oli ollut.

Ap voi tosiaan lähteä reissuun ja unohtaa lähettää tunnelmallisen joulutervehdyksen.

Vierailija
58/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, soita jo marraskuussa ja kysy saako tulla jouluna ja sovi samalla miten voit auttaa tarjoiluissa ja hankinnoissa. Juhlavan jouluaterian valmistelu on aika työläs ja kalliskin operaatio. On kohteliasta kysyä, vaikka sitten haluaisivatkin tehdä kaikki valmistelut itse. 

Muista myös, että ollakseen hauskaa seuraa, tarvitaan muutakin kuin olla riitelemättä ja pysymällä irti pullosta.

Niinpä. Ehdottomasti pitää olla hauskaa seuraa, jotta on vanhemmilleen tärkeä.

Vierailija
59/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä kutsuta jouluksi vaan oletus on, että kaikki sisarukset perheineen tulee. Vuorovuosin omat vanhemmat, vuorovuosin puolisoiden vanhemmat kukin luonaan, jolloin omilla vanhemmilla on jouluateria sitten joulupäivinä.

Johonkin se teidänkin olettamuksenne perustuu. Pakkohan siitä on ollut sopia.

Vierailija
60/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin itse ajoissa vanhempien joulusuunnitelmat ja voinko tulla. Siis, jos haluaisin mennä. Keksisin muuta tekemistä jollen tuntisi itseäni tervetulleeksi.

Miksi matelet?