Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelisit, jos sinut "unohdettaisiin" kutsua joulupäivälliselle?

Vierailija
17.08.2024 |

Vanhempani järjestävät edelleen joulut ja heidän luonaan vierailee esim. kauempana asuvia sukulaisia. Näihin tapahtumiin kutsutaan mun muut sisarukset perheineen, mutta hämmästyttävän usein minut "unohdetaan" kutsua.

Ja ei. En riitele, rettelöi tai juo alkoholia.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on vastattu kun olet kysynyt miksi sinua ei sinne haluta? 

En usko että kukaan kehtaa kysyä miksi häntä ei kutsuta perheen yhteisiin juhliin. Kehtaatko itse?

miksi ei kehtaisi? Kyllä mä ainakin kehtaisin ottaa asian puheeksi, jos vanhemmat käyttäytyisivät näin ja itse harmittais/ihmetyttäisi asia.

Vierailija
22/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että kukaan kehtaa kysyä miksi häntä ei kutsuta perheen yhteisiin juhliin. Kehtaatko itse?

Kummallinen kysymys. Ei nyt tule mieleen ensimmäistäkään syytä, miksi en kehtaisi. Oma äitini kirjoitti pitkän selityskirjeen kerran, kun ei sopinut mennä käymään hänen luonaan, kysymättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin tyytyväinen. En ole kovinkaan seurallinen ihminen muutenkaan.

Samoin, olisin tyytyväinen. En perusta joulupäivällisistä. Jos haluan porkkanalaatikko syödä, saan sen kyllä itsekin paistettua.

Ja osaat ostaa ihan itse suklaakonvehdit itsellesi.

Vierailija
24/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen kysymys. Ei nyt tule mieleen ensimmäistäkään syytä, miksi en kehtaisi. Oma äitini kirjoitti pitkän selityskirjeen kerran, kun ei sopinut mennä käymään hänen luonaan, kysymättä.

En minä ainakaan haluaisi kuulla mitään typeriä tekosyitä, miksi joulupöytään kutsutaan kummin kaimat mutta ei omaa lasta. En myöskään haluaisi kuulla totuutta, vaikkapa sitä että vanhempani häpeävät minua.

Vierailija
25/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin, olisin tyytyväinen. En perusta joulupäivällisistä. Jos haluan porkkanalaatikko syödä, saan sen kyllä itsekin paistettua.

Saa sellaisia kuin haluaa, kun ostaa itse.

Vierailija
26/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä vanhempasi kertovat syyksi, kun kysyt?

Meidän perheessä ei lapsia kutsuta vaan pidetään itsestään selvänä, että osaavat kyllä tulla jos haluavat.

Miten lapset osaavat tulla paikalle esim. silloin kun Sirpa-täti Rovaniemeltä tulee käymään? Kyse ei ole pelkästä joulusta.

Ap

Vierailija
27/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät milloin päivälliskutsut ovat, voisitko olettaa että sinut on kutsuttu? Ei minua ainakaan vanhemmat erikseen kutsu, kerrotaan vaan milloin ruoka on ja oletetaan että ne tulee jotka pääsee ja haluaa. 

Minä puolestani teen niin, että erikseen korostan jokaiselle lapselle, että ei ole velvollisuutta tulla joulupäivälliselle, saa olla pois ja en loukkaannu. Ovat jo aikuisia, joten en halua heidän kokevan joulun olevan pakkopullaa. 

Vierailija
28/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä ei lapsia kutsuta vaan pidetään itsestään selvänä, että osaavat kyllä tulla jos haluavat.

Miten lapset osaavat tulla paikalle esim. silloin kun Sirpa-täti Rovaniemeltä tulee käymään? Kyse ei ole pelkästä joulusta.

Ap

Ja syyksi kertovat tuon "ai katoppa, me ihan unohdettiin!".

Ap

Vierailija
29/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole joulupäivällisiä  -luojan kiitos, olisi kamalaa!-  mutta ystäväpariskunnan  kanssa vietetään perinteisesti jouluaatto ja syödään ja vietetään aikaa.  Jaamme ruokahankinnat sopimuksen mukaan. Minä siis sinkku, vapaaehtoinen sellainen. Ystävillä ei lapsia.  

En asu Suomessa, minulla ei enää ole vanhempia ja vaikka olisikin mitään päivällisiä ei järjestettäisi eikä olisi  mikään menetys.  

Tämä nyt ei liity asiaan ollenkaan. Kukaan ei ole kiinnostunut sinun joulunvietostasi.

Ihan yhtä kiinnostava kuin AP:n joulunviettokin.

t. satunnainen kommentoija

Vierailija
30/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole joulupäivällisiä  -luojan kiitos, olisi kamalaa!-  mutta ystäväpariskunnan  kanssa vietetään perinteisesti jouluaatto ja syödään ja vietetään aikaa.  Jaamme ruokahankinnat sopimuksen mukaan. Minä siis sinkku, vapaaehtoinen sellainen. Ystävillä ei lapsia.  

En asu Suomessa, minulla ei enää ole vanhempia ja vaikka olisikin mitään päivällisiä ei järjestettäisi eikä olisi  mikään menetys.  

Tämä nyt ei liity asiaan ollenkaan. Kukaan ei ole kiinnostunut sinun joulunvietostasi.

Ihan yhtä kiinnostava kuin AP:n joulunviettokin.

t. satunnainen kommentoija

Kuitenkin niin paljon kiinnosti, että tulit lukemaan koko keskustelun ja näit vielä kommentoinnin vaivan :D Nämä "ei kiinnosta yhtään tämä aihe" -kommentit on aina yhtä koomisia.

Vierailija
31/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suklaa on epäterveellistä, en syö suklaakonvehteja.

Osaa tosiaan viettää sen joulun ihan ilman sukulaisia. Mikä siinä nyt on niin ihmeellistä, yksi päivä sinne tai tänne. Olen hyvin huojentunut, kun omassa suvussa ei ole koskaan tarvinnut osallistua mihinkään joulunäytelmään ja hössötykseen. Ja pahoittaa mieltää ja arvuutella jostain noin typerästä.

Loukkaantuuko aloittaja myös siitä, jos vanhemmat eivät kutsu lounaalle kesäkuun 12. päivä, kun siellä on taas joku ollut vierailulla ja sinä olet kuullut siitä jälkeen päin joltain?

Vierailija
32/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ei haittaisi ollenkaan vaikken saisikaan kutsua. Viettäisin mielelläni joulun ihan yksin kaikessa rauhassa. Nyt kutsu tulee joka vuosi, enkä pysty kieltäytymään ja olemaan "itsekäs" ja pilaamaan joulutunnelman muulta perheeltä kun yksi ei tulekaan paikalle. 

Vierailija
33/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, hiukan. Miten aikuiset ihmiset ajattelevat, että heidän iäkkäiden vanhempiensa pitäisi kokata isolle joukolle jouluateria ja menevät vain sinne valmiiseen pöytään istumaan? Siis joilla näin on. Ja monilla on, mitä olen huomannut. Niiden ei nyt tähän tarvitse alkaa selostaa, mitä kaikkea he vievät mukanaan joulupöytään jne, koska en nyt puhu heistä, vaan heistä, jotka menevät valmiiseen pöytään vuodesta toiseen. 

Vierailija
34/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Kai sä sitten olet kysynyt et miksi unohtivat? Mä hiiltyisin tollasesta ja vaatisin kyllä selitystä unohdukselle. Laittaisin varmaan välit poikki. 

Vierailija
35/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan haluaisi kuulla mitään typeriä tekosyitä, miksi joulupöytään kutsutaan kummin kaimat mutta ei omaa lasta. En myöskään haluaisi kuulla totuutta, vaikkapa sitä että vanhempani häpeävät minua.

Jos unohtaisimme kutsua jonkun lapsista jpulupäivälliselle, tiedän, että kyseinen lapsi kiikuttaisi meidät dementiatutkimuksiin.

Vierailija
36/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT, hiukan. Miten aikuiset ihmiset ajattelevat, että heidän iäkkäiden vanhempiensa pitäisi kokata isolle joukolle jouluateria ja menevät vain sinne valmiiseen pöytään istumaan? Siis joilla näin on. Ja monilla on, mitä olen huomannut. Niiden ei nyt tähän tarvitse alkaa selostaa, mitä kaikkea he vievät mukanaan joulupöytään jne, koska en nyt puhu heistä, vaan heistä, jotka menevät valmiiseen pöytään vuodesta toiseen. 

Minä luulen, että kyseessä on tottumus. Joulun kuuluu olla sellainen, kuin se on aina lapsuudesta asti ollut, muuten se ei tunnu joululta. Itse olen päättänyt, että laitan niin kauan kuin jaksan ja en ota siitä marttyyrinkruunua päähäni, koska kyseessä on oma valintani.

Vierailija
37/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Miksi sä nöyryytät itseäsi, kun et ole vanhemmillesi tärkeä ? Itse antaisin jo olla, en näkisi heitä muutenkaan. Ihan vaan unohda itsekin, niin kuin hekin sinut unohtavat aina. P*skat vanhemmat sulla.

Vierailija
38/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että kyseessä on tottumus. Joulun kuuluu olla sellainen, kuin se on aina lapsuudesta asti ollut, muuten se ei tunnu joululta. Itse olen päättänyt, että laitan niin kauan kuin jaksan ja en ota siitä marttyyrinkruunua päähäni, koska kyseessä on oma valintani.

Minulla on tämä tilanne myös, mutta se "oma valinta" on vähän kaksipiippuinen juttu. Tietenkin tilanne oli se, kun lapset olivat pieniä, teini-ikäisiä ja opiskelijoita. Sitten valmistuivat, tuli puolisot kuvaan, tietenkin hekin tulivat mukana. Sitten tuli lapsenlapsia ja tietenkin hekin tulivat mukana. Mitään kutsua ei ikinä edes esitetty, jouluateria meillä oli itsestäänselvyys. 

Vierailija
39/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä he haluavat ja tykkäävät järjestää? Ja aikuisina ihmisinä osaisivat kertoa, jos eivät jaksaisi?

Vierailija
40/111 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun muutin lapsuudenkodista pois niin olen aina tehnyt omat joulut ja vähän myöhemmin löytyneen puolisoni kanssa. Ei ole mitään riitoja eikä katkeruuksia. Me vaan tykätään laittaa omat joulut. 🥰 Minä haluan itse järkätä ja olla omassa kodissani joulut.

Kuinka laiska ihminen voi olla jos aikuisenkin niin pitkään kuin mahdollista tunkee toisten järkkäämiin jouluihin ja ruokapöytiin syömään. 😲 Voiskohan joskus aloittaa ihan omiakin perinteitä.

Jos muut kutsutaan ja lapsetonta ei niin sillä osoitetaan kuinka arvoton lapseton sinkku on. Sanoisin että pitäkää tunkkinne ja katkaisisin välit kokonaan. Aikas törkeetä ettei omat lapset ole samanarvoisia riippumatta siitä mikä on kenenkin elämäntilanne.