Onko kyläilykulttuuri muuttunut tässä asiassa ja olenko outo, kun odotan muuta?
Kun olin lapsi ysärillä, niin perheessämme oli seuraavat säännöt (jotka olivat aika monissa muissakin kaverieni perheissä tuolloin):
Perheen lapset/nuoret olivat kotona, jos vieraaksi tuli esimerkiksi harvoin käyviä sukulaisia, lapsen kummi yms. Lapset/nuoret eivät lähteneet vieraan/vieraiden tullessa kaverin luokse eivätkä lapsen/nuoren kaverit olleet paikalla, jos perheeseen tuli vieraita. Noita kavereita lapset/nuoret näkivät muutenkin, joten katsottiin, että nyt on aika nähdä rauhassa sukulaisten/kummien/muiden vieraiden kanssa. Eli kyläily kaverien kanssa oli pannassa, jos harvinaisempia vieraita tuli kylään. Vieraan/vieraiden tullessa kylään oltiin eteisessä vastassa ja tervehdittiin, myös lapset/nuoret kättelivät vieraat. Hetken seurustelun jälkeen lapset saivat jatkaa leikkejään ja nuoret vetäytyä omaan rauhaansa.
Kun olen nykyisin vieraillut sukulais/kaveriperheissä, joissa on lapsia/nuoria, ei tuollaista käytöstä enää näe. Lähes poikkeuksetta perheen lapsilla ja nuorilla on kavereita käymässä, jos lapset/nuoret ovat kotona. Ja nämä kaverit ovat siis niitä parhaita kavereita, joita lapset/nuoret muutenkin näkevät jatkuvasti. On hämmentävää, kun perheeseen menee suht harvakseltaan kylään (esimerkiksi kerran tai pari vuodessa) ja silloinkaan perheen lapset/nuoret eivät ole paikalla tai viettävät koko ajan kaveriensa kanssa. Osa lapsista/nuorista hädin tuskin juttelee kanssani, kun keskittyvät omien kavereidensa seuraan. Tämä tuntuu ikävältä sukulaistädin/kummitädin ominaisuudessa. Lähes poikkeuksetta tulee olo, että mitäpä minä täällä kutsuttuna kylässä teen, kun seurassani ei edes olla. Onko kyläilykulttuuri muuttunut tässä asiassa? Ja olenko outo, kun odotan perheen olevan ns. oman perheen kesken, kun menen harvoin kylään?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen olemaan varmasti kauhuvanhempi omalle lapselleni, mutta aion jatkaa oman lapsuuteni linjaa. Lapset oppivat käytöstapoja siinä, kun tervehtivät vieraita ja seurustelevat heidän kanssaan. Enkä minä halua siihen lapsen monta kertaa viikossa nähtäviä kavereita kylään juuri silloin, kun tulee joku ihminen, jota nähdään harvakseltaan. Niitä kavereita ehtii näkemään muulloinkin.
Tämä onkin normaali, sivistynyt eurooppalainen tapa. Katoavaa kansanperinnettä Suomessa valitettavasti. Myös nuoret aikuiset melko tutkalla normaaleista käytöstavoista nykyään.
Tämä! Meillä ranskalaisia sukulaisia (mies Ranskasta) ja ihmettelevät suomalaisia kasvatustapoja tai siis niiden puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tulen olemaan varmasti kauhuvanhempi omalle lapselleni, mutta aion jatkaa oman lapsuuteni linjaa. Lapset oppivat käytöstapoja siinä, kun tervehtivät vieraita ja seurustelevat heidän kanssaan. Enkä minä halua siihen lapsen monta kertaa viikossa nähtäviä kavereita kylään juuri silloin, kun tulee joku ihminen, jota nähdään harvakseltaan. Niitä kavereita ehtii näkemään muulloinkin.
Tämä onkin normaali, sivistynyt eurooppalainen tapa. Katoavaa kansanperinnettä Suomessa valitettavasti. Myös nuoret aikuiset melko tutkalla normaaleista käytöstavoista nykyään.
Tämä! Meillä ranskalaisia sukulaisia (mies Ranskasta) ja ihmettelevät suomalaisia kasvatustapoja tai siis niiden puutetta.
Niin? Mäkin ihmettelen monia ranskalaisia kasvatustapoja, joihin kuuluu keskeisesti mm. pienten lasten pahoinpitely. Irvokasta että kehtaavat käyttää sanaa sivistys..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sä suomalaisena olet jättänyt lapsesi kasvattamatta? Olisit kasvattanut ne kunnolla niin ei tarvitsi hienojen ranskalaissukulaistesi ihmetellä sinn suomalaisia kasvatustapojasi tai siis niiden puutetta
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kaikki katkaista vierailun ajaksi. Aloituksessakin oli hetken juteltuaan lapset saivat mennä leikkeihinsä ja nuoret vetäytyä omaan rauhaansa. Eikö ole ihan sama vaikka tapaavat siinä vaiheessa kavereitaan, ei kai mitään kunniavartiota ole tarpeen järjestää.
Koska. Minä minä minä minä. Ennen kaikli oli paremmin. Minä minä minä.
Eipä ole kovin tärkeä vieras kyseessä, jos lapset eivät oma-aloitteisesti halua jäädä kotiin vieraan kanssa hengailemaan.
Menin 8 vee kummilapseni synttäreille, jonne oli kutsuttu samaan aikaan mummit, kummit, tädit sun muut ja lapsen kaverit. No voitte arvata vietinkö ollenkaan aikaa sen kummilapsen seurassa kun tietysti tuon ikäinen viihtyy niiden kaverien seurassa. Todella p a s kasti järjestetty. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla mitään ranskalaisia sukulaisia ole, jos miehesi on ranskalainen. Ne on miehesi sukulaisia. Ja mitä noihin suomalaisiin tapoihin tulee: peilistä löytyy syy jos lapsillasi ei ole käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Menin 8 vee kummilapseni synttäreille, jonne oli kutsuttu samaan aikaan mummit, kummit, tädit sun muut ja lapsen kaverit. No voitte arvata vietinkö ollenkaan aikaa sen kummilapsen seurassa kun tietysti tuon ikäinen viihtyy niiden kaverien seurassa. Todella p a s kasti järjestetty. :D
Ja miksi et vieraile siellä muuten koskaan? Tai pyydä kummilasta esim. puistoon mukaan, jolloin voisitte olla kahdestaan ihan rauhassa? Miksi sun pitäisi saada olla kummilapsen huomion keskipisteenä just silloin kun on HÄNEN syntymäpäivä, eikä sun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi et vieraile siellä muuten koskaan? Tai pyydä kummilasta esim. puistoon mukaan, jolloin voisitte olla kahdestaan ihan rauhassa? Miksi sun pitäisi saada olla kummilapsen huomion keskipisteenä just silloin kun on HÄNEN syntymäpäivä, eikä sun?
Sivusta: Jos asuu eri paikkakunnalla kuin kummilapsi, tuollainen puistoilu on aika hankala järjestää. Varsinkin jos välimatkaa on esim. 500km. Muuten olen samaa mieltä siitä, että lapsen ei tarvitse olla mikään kummitädin viihdyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Menin 8 vee kummilapseni synttäreille, jonne oli kutsuttu samaan aikaan mummit, kummit, tädit sun muut ja lapsen kaverit. No voitte arvata vietinkö ollenkaan aikaa sen kummilapsen seurassa kun tietysti tuon ikäinen viihtyy niiden kaverien seurassa. Todella p a s
Mites toi olisi pitänyt tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalit synttärijuhlat. Ei lapsen syntymäpäivät ole mikään kummitädin privaattitilaisuus, joka on järjestetty vain häntä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta: Jos asuu eri paikkakunnalla kuin kummilapsi, tuollainen puistoilu on aika hankala järjestää. Varsinkin jos välimatkaa on esim. 500km. Muuten olen samaa mieltä siitä, että lapsen ei tarvitse olla mikään kummitädin viihdyttäjä.
No mut ei sekään ole syy siihen, että lapsen syntymäpäiväjuhlat pitäisi sitten muokata kummitädin maun mukaiseksi, kummitädin ja kummilapsen kahdenkeskiseksi laatuajaksi
Kyllä se itsekeskeisyys näkyy näissä vastauksissa nimenomaan aikuisissa. Minä minä minä. Vaikka ois toisen synttärijuhlat. Ja arvatenkin nää samat ihmiset on niitä jotka itse mm. pitää lapsivapaita häitä, koska mun päivä ja mä päätän <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla mitään ranskalaisia sukul
Voi elämä. Eivät ihmettele meidän perheen kasvatustapoja tai lapsia vaan suomalaisten kasvatustapoja yleensä. Meillä lapset osaavat käyttäytyä erilaisten ihmisten kanssa ja eri tilanteissa. Koska olemme kasvattaneet heidät tähän. Ei lapsi opi, jos ei opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin 8 vee kummilapseni synttäreille, jonne oli kutsuttu samaan aikaan mummit, kummit, tädit sun muut ja lapsen kaverit. No voitte arvata vietinkö ollenkaan aikaa sen kummilapsen seurassa kun tietysti tuon ikäinen viihtyy niiden kaverien seurassa. Todella p a s
Mites toi olisi pitänyt tehdä?
Sukulaiset erikseen ja kaverit erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Se oli silloin ennen vanhaan. Asiat muuttuvat. En ymmärrä tuota menneisyyden tapojen orjallista noudattamista.
Meinaat, että nykyään ei tarvitse tervehtiä eikä arvostaa ketään, kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta ei tartte välittää mitään. Kunhaan ollaan möllötetään ja ei noudateta mitään hyviä tapoja enää koska on nykyaika. Taidat olla aikamoinen tollo ja kasvattaa lapsesikin tolloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli silloin ennen vanhaan. Asiat muuttuvat. En ymmärrä tuota menneisyyden tapojen orjallista noudattamista.
Meinaat, että nykyään ei tarvitse tervehtiä eikä arvostaa ketään, kunnioituksesta ja kohteliaisuudesta ei tartte välittää mitään. Kunhaan ollaan möllötetään ja ei noudateta mitään hyviä tapoja enää koska on nykyaika. Taidat olla aikamoinen tollo ja kasvattaa lapsesikin tolloiksi.
Älä nyt noin kirjaimellisesti ota! Mun lapset ovat aikuisia ja osaavat käyttäytyä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka merkki sivistymättömyydestä on haukkua toisen käytöstapoja, saatikka nimitellä toista. Hyvät käytöstavat omaava ei nolaa toista taikka arvostele. :)
Voi elämä. Eivät ihmettele meidän perheen kasvatustapoja tai lapsia vaan suomalaisten kasvatustapoja yleensä. Meillä lapset osaavat käyttäytyä erilaisten ihmisten kanssa ja eri tilanteissa. Koska olemme kasvattaneet heidät tähän. Ei lapsi opi, jos ei opeteta.
Minkä maalainen sinä olet, kun et kerran ole suomalainen? Jos taas olet suomalainen, silloinhan ne suomalaisten tavat ovat myös sinun tapojasi, koska sinun maailmassasi kaikki suomalaiset ovat identtisiä ja tekevät asiat millilleen samoin.
Vierailija kirjoitti:
Nojaa. Meillä ainakin on muutama sukulainen, jotka on lapsista kiinnostuneita tasan sen kerran vuodessa kun heille sattuu sopimaan. Kun lapset oli pieniä niin pyöritin tota hyvä äiti- kohteliaat lapset näytelmää aika pitkäänkin. Nyt kun ovat +10 v, niin en enää vaadi lapsia mukaan kylään paikkaan, johon kutsutaan aniharvoin. Tai että pitäis olla kotona kun joku etäinen täti tulee kerran vuodessa. Miksi pitäisi? Ei mun lapset ole mitään näyttelynukkeja, joiden pitää stepata ja tanssia kun ihmiset, jotka on heille käytännössä lähes vieraita, tulee kylään.
Jos taas kylään on tulossa joku oikeasti läheinen, joka on lastenkin kanssa paljon tekemisissä ja heistä kiinnostuneita, niin aina lapset on tietysti kotona ja alkuun myös siinä seurustelemassa. Eipä heitä silloin edes tarvi pakottaa.
Muistan myös omasta lapsuudesta kuinka ahdistavaa se oli, kun pakotettiin kylään jonkun etäisen su
En ole ap, mutta oli ihan pakko takertua tähän:
"Muistan myös omasta lapsuudesta kuinka ahdistavaa se oli, kun pakotettiin kylään jonkun etäisen sukulaisen luo ja sit piti tönöttää kiusallisesti sen olohuoneessa kaksi tuntia, vastailemassa kysymyksiin. "
Kuinka usein tällaista kamalaa pönötys-kidutusta oikein tapahtui? Onko tosiaan ihan liikaa vaadittu, että lapset kestäisivät epämieluisia ja tylsiä sosiaalisia tilanteita joskus ja jouluna?
Miten ihmeessä lapset ja nuoret oppivat sopeutumaan aikuisina erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin - monet niistä tylsiä, kiusallisia ja usein täynnä ihmisiä joiden kanssa ei ole mitään yhteistä - ellei niihin lapsina totu yhtään?
Meillä nuorten kaverit tervehtivät vieraat myös, jos sattuvat paikalla olemaan. Nuoret seurustelevat vieraiden kanssa esim. kahvipöydässä, ja muuten ovat halutessaan keskenään, tai jäävät seuraan, riippuu tosiaan aika paljon vieraista, miten tekevät.
Emme ole "sivistynyt perhe", joten en tiedä, onko tämä etiketin mukaista vai ei.