Ihan pelkästään peiliin katsomallakin sen huomasi että ihminen "äkki-ikääntyy" suunnilleen 44-vuotiaana
Olotilan muutoksista puhumattakaan. Seuraava vastaavanlainen rysäys on sitten odotettavissa kuusikymppisenä. Oujee.
Ja tässä ei ilmeisesti ollut eroa sukupuolten välillä vaan esim ne vaihtarien tuntemukset on sitten asia erikseen ja vielä bonarina päällä.
Kommentit (164)
Monet miehet alkaa kajuuntumaan jo 20+, prosessi käynnistyy jo silloin.
Ei ole vielä tapahtunut, täytän ensi kuussa 46v. Se varmaan vaikuttaa, ettei ole tullut vielä mitään esivaihdevuosioireita. Ja raskaudet viivästyttää noiden oireiden alkamista. Lapsia kolme, raskauksia kuusi.
Hyi musta tuntuu että oon jo vanhan näköinen nyt 35v...
Pakkomuuttamisen jälkeen aloin rupsahtamaan äkkiä voimakkaasti. 6-7 krt/vkossa salilla ja ryhmäliikunnassa loppui totaalisesti kuin seinään. Ruokavalio muuttui todella epäterveellisesti, koska lähikaupoissa vain täyttä pskaa tarjolla. Puhdas ilma muuttui jatkuvaan tupakansavuun. Työtulot pysähtyivät kuin seinään ja siirryin köyhäksi toimeentuloasiakkaaksi. Kaverisuhteet loppuivat kaikki, koko sosiaalinen elämä loppui. Nyt hädin tuskin pystyn kävelemään ja nielussa alkava potentiaalinen syöpä tupakoimattomana. Kaikki lihakset sulaneet. Iho muuttunut harmaaksi ja veltoksi, verisuonet puskevat läpi. Ennen kysyttiin henkkareita, nyt näytän ikäistäni 40 vuotta vanhemmalta. Tuskin pystyn normaaliin työelämään lähityöskelyyn enää koskaan ja opintolainat jää maksamatta.
Itselläni tuo tuli ehkä siinä 48v kieppeillä. Ainakin selkeä ero kuvissa, kun vertaa 45v minää tuohon 48v kuviin.
Pilasin varmaan naamani liian lyhyillä yöunilla. Nukuin siis 4-5h yössä viikolla. Tai no, sama jatkuu edelleen ja ikää nyt 53.
Kävin aikaisemmassa työpaikassa paljon työmatkoilla Yhdysvalloissa, missä osavaltiosta riippuen kysytään paperit alkoholia ostaessa todella helposti.
Olen nähnyt siellä kylttejä joissa lukee, että kysyvät kaikilta jotka näyttävät alle 55-vuotiaalta. Työkaverille ei myyty koska hän oli unohtanut passiin hotelliin, vaikka hän oli 63 v. ja näytti myös siltä.
35-vuotiaana paperien kyselyt loppuivat omalta kohdaltani kuin seinään. Sitä ennen kysyttiin aina. Yhtäkkiä sitä ei vaan enää tapahtunut.
Oli lievästi sanottuna shokki.
Myös ap:n mainitsema noin 44 v. ikä pitää paikkansa. Muistan kuinka nuorekkaalta näytin omasta mielestäni 42 v. ja kuvatkin tukevat sitä. Sitten muutama vuosi myöhemmin kuvissa oli kuin eri henkilö.
Nyt odotan kauhulla milloin tulee seuraava romahdus.
M50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten vaan passia uusimaan ennen 45-vuoden ikää.
Tykkään siun asenteesta 😂
Nättinä passikuvauksiin sit vaan, vika tsäänssi! 🏃
Harmi kun ei ole enää 10 vuoden passia, voisi ratsastaa pitkään hehkeällä passikuvalla.
Hehkeitä passikuvia ei ole olemassakaan. Kaikki näyttää niissä seinähulluilta kirvesmurhaajilta, myös nuoret. 😂
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuukohan myös noin 73-75-vuotiaana harppaus ikääntymisessä?
Lähipiirissä tuon ikäisiä ja ovat kaikki yks kaks vanhentuneet ja tulleet vanhuksiksi.
Samaa mietin. Äitini oli 70vuotiaana vielä suora ja jäntevä kun seisoi, nyt näyttää painuneen kasaan ja myös kumaraan, tukka entisestään harvennut ja puheetkin toistaa itseään. Ikää 76. Kova vauhti on päällä ja pyöräilee päivittäin joka paikkaan, säällä kuin säällä. Mutta kyllä on surullista miten on mennyt pieneksi ja kumaraiseksi. Rakas höpsö räiskyvä äitini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mullakin tapahtui joku äkkirysäys just tuossa kohtaa. Vielä 42-vuotiaana olin tosi paljon nuoremman näköinen mutta 45-vuotiaana en meinannut itseäni enää peilistä tunnistaa. Kaiholla katson nyt noita aiempia kuvia ja mietin että miksi mä silloinkin näin itsessäni pelkät virheet :/
Mua toisaalta lohdutti se että seuraavaan rykäisyyn on vielä aikaa.
Toisaalta se 15 vuotta on ihan humps vaan. Tuntuu ihan käsittämättömältä että nyt on 15 vuotta siitä kun oli vuosi 2009.. Ennemminkin tuntuu että siitä millenniumista alkaa olla 15 vuotta, mutta siitä onkin pian jo neljännesvuosisata.
Samaten on ihan käsittämätöntä, että se just äsken viisikymppisiään viettänyt työkaveri onkin nyt 65-vuotias ja jäi eläkkeelle. Eikä edes ole mitenkään hyväkuntoinen vaikka tuolloin 50-vuotisjuhliaan viettä
Luitko jo tämän päivän Fok_itin..?
Koskas se harmaantuminen alkaa? Ja hiusten harveneminen? Oon melkein 60 v, eikä yhtään harmaata, eikä hiukset ohentuneet. Ryppyjäkään ei ole kasvoissa kuin naurunrypyt. Niin miksi en vanhene?
Lihasvoima rupeaa heikkenemään 20% vuodessa kun 50 lähestyy mittariin. Itellä on kunto romahti 45 kävuoden jälkeen. Lenkillä ei voi juuri vauhtia kiristää ja salilla painot putoaa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Koskas se harmaantuminen alkaa? Ja hiusten harveneminen? Oon melkein 60 v, eikä yhtään harmaata, eikä hiukset ohentuneet. Ryppyjäkään ei ole kasvoissa kuin naurunrypyt. Niin miksi en vanhene?
Ei kaikki harmaannu ikinä. Itsellä ensimmäiset jo kaksikymppisenä. Rypytkin riippuvat ihosta, auringosta, elämäntavoista ja geeneistä.
Vanheneminen on pääosin jotain muuta kuin yksittäisiä asioita. Teiniltä et näytä sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Lihasvoima rupeaa heikkenemään 20% vuodessa kun 50 lähestyy mittariin. Itellä on kunto romahti 45 kävuoden jälkeen. Lenkillä ei voi juuri vauhtia kiristää ja salilla painot putoaa joka vuosi.
No heh heh. 1% vuodessa ja jo paljon ennemmin. Mutta vain, jos asialle ei tee mitään. Jossain kohtaa tulee tietenkin ikä vastaan, muttei sentään vielä viisikymppisenä.
Järkyittävää että 44-vuotiaat ovat syntynteet 1980.
Ai että. Mä olen huomannut että ihminen äkki-ikääntyy myös 0-5 vuotiaana. Parissa vuodessa ihan eri näköinen ja kokonen. Ja 10-15 sama homma todella nopeasti ulkonäkö muuttuu, äänikin.
Eli ihminen ikääntyy joka vuosi ja välillä vähän nopeammin. Olipa taas uutinen.
Pitää paikkansa. Ja naisilla mielestäni muutos vielä rajumpi kuin miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuukohan myös noin 73-75-vuotiaana harppaus ikääntymisessä?
Lähipiirissä tuon ikäisiä ja ovat kaikki yks kaks vanhentuneet ja tulleet vanhuksiksi.
jotain tapahtuu, koska 70 v on nuori ja 75 v taas vanha. Näin vanhempia ja appivanhempia katsellessa. Koskee myös kognitiivisiatoimintoja.mutta 80 v on sitten vanhus. Sykli nopeutuu.
70v ei ole nuori kyllä mitenkään.
Mä sain vuoden lisäaikaa, vasta 45-vuotiaana ilmestyi ensimmäiset silmäkulmarypyt ja kaulan iho alkoi näyttää jotenkin kärsineeltä, hiusraja nousi. Ikänäkökin iski just silloin ja kauppareissuilla ei jaksanut oikein kantaa enää 10 litraa maitoa kerralla muiden ostosten lisäksi. Laittaa priorisoimaan oman hyvinvoinnin, oli minulle oikein hyvä herätys elämäntaparemonttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ai että. Mä olen huomannut että ihminen äkki-ikääntyy myös 0-5 vuotiaana. Parissa vuodessa ihan eri näköinen ja kokonen. Ja 10-15 sama homma todella nopeasti ulkonäkö muuttuu, äänikin.
Eli ihminen ikääntyy joka vuosi ja välillä vähän nopeammin. Olipa taas uutinen.
Ja 15>20, kyllä se prosessi on käynnissä koko elämän.
Minä näytin 25 vuotiaalta sinne 44 vuotiaaksi asti. Sitten ihan yhtäkkiä, ei nyt yhdessä yössä, mutta muutamassa viikossa/parissa kuukaudessa muutuin 52 vuotiaan näköiseksi. Nyt olen 55v, ja näytän edelleen 52 vuotiaalta.
Minkähän lainen rupsahdus 60 vuotiaana sitten tapahtuu?
Siinä tutkimuksessa, josta minä luin, oli vanhimmat tutkitut 75 vuotiaita, mutta artikkelissa kerrottiin, että jonkun toisen tutkimuksen mukaan 78 vuotiaana tulee kolmas rupsahdus.