Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä ei ole varaa maksaa veroja, mutta on varaa maksaa yksityiset sairasvakuutukset yms?

Vierailija
15.08.2024 |

Aika jännä ilmiö. Että se tuntuu kamalalta maksaa veroja mutta kaikkeen muuhun sitä rahaa tungetaan mukisematta. Vuodessa ei haluta maksaa muutamaa tonnia julkisesta sairaanhoidosta, mutta sellainen summa maksetaan helposti jostain yhdestä hampaasta yksityisellä puolella. Miten tämä on loogista?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen maksanut sekä verot, että yksityisen sairausvakuutuksen - myös työttömänä ollessa. Mulla on ollut yksityinen sairausvakuutus 80-luvulta, eli pikkulapsesta lähtien, kuten keskiluokkaisissa perheissä tapana on.

Jos sairausvakuutuksia ei olisi, olisi julkinen terveydenhuolto kaatunut omaan mahdottomuuteensa jo kymmeniä vuosia sitten.

Tuo on jotenkin hassu ajatus. Tokihan yksityisiä lääkäreitä voi käyttää ilman vakuutustakin. Ainakin itsellä ne yksi/kaksi kertaa vuodessa, kun olen itse maksavana käynyt yksityisellä ovat tulleet halvemmaksi kuin maksaa vakuutusta vuosikymmeniä.

Kun ei se vakuutuskaan olisi korvannut niitä kalleimpia, eli silmäluomileikkausta ja hammasimplantteja. 

En siis mitenkään vastusta vakuutuksia, jokainen saa tietysti maksaa mistä haluaaa, mutta niiden hyöty ei välttämättä ole kovin suuri. Toki aina on poikkeuksia, mutta perusterveellä ne eivät välttämättä kannata. Ainakaan toistaiseksi. Jatkosta en tiedä näiden säästöjen myötä, mutta toivon, että edelleenkin julkisella puolella saa myös tarvittavat leikkaukset ja syöpähoidot yms.

Vierailija
82/86 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ne aloittajan mielestä samanhntaisia?

Sairasvakuutus ei korvaa kaikkea, esim. hampuleita sun muita. Et voi tietää milloin sinä tai rakkaasi sairastuu vakavasti eikä vakuutus korvaakaan. Ja voit olla varma, että kun julkinen ajetaan alas, sairasvakuutusmaksut nousee, kun vaihtoehto katoaa. Eli se muuttuu pakolliseksi kuten Jenkeissä, missä vakuutusmaksu on jotain tonnin luokkaa kuussa.

Minä ja vaimoni saadaan tuo yksityiseltä työnantajan maksamana. Missä on ongelma?

Sitten kun jäätte pois työelämästä, tippuu julkiselle ellei ole vakuutusta. Vakuutusta taas ei saa helposti vanhempana kun tulee sairauksia ja esiehtoja.

Itsellä oli työssäoloaikana liiton kautta edullinen vapaa-ajan tapaturmavakuutus, eläkkeelle jäätyä se loppui mutta sitä ennen rukattiin minulle vielä hieman parempi vakuutus. Ympärivuotinen matkavakuutus on hyvä koska se korvaa tietyn kilometrimäärän päässä kotimaassakin sattuvat tapaturmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin mielelläni maksaisin vakuutusmaksujen sijaan nekin veroina, JOS ne käytettäisiin julkiseen terveydenhuoltoon. Mutta kun julkinen terveydenhuolto on romutettu ja huonommaksi vain menee, sen sijaa verorahat menee mm Turun junarataan ja yksityisten terveysfirmojen tukemiseen nostamalla kelakorvauksia (firmat nostaa vaan hintoja samalla ja ei köyhillä olisi siitä huolimatta varaa yksityiseen). Jostain kumman syystä verojen maksaminen on alkanut viime aikoina turhauttaa, kun hyvinvointiyhteiskuntaa niillä ei tueta. 

Ei ole kauaa, kun hankin terveysvakuutukset, vaikka periaatteessa vastustan yksityistä terveydenhuoltoa. En kuitenkaan enää uskalla luottaa julkiseen. Tietenkin vakuutukset ovat bisnestä. Aika moni vakuuttaa esim talonsa tulipalon varalta, vaikka todennäköisyys sille, että talo palaa ei ole kovin suuri. Kuitenkin jos niin käy, niin se vakuutus kummasti lämmittää mieltä. Niinpä maksan siitä, että jos vaikka murran jalkani ja tarvitsen leikkausta niin pääsen nopeasti leikkaukseen ja takaisin hyvään kuntoon. Julkisella saattaisi joutua odottamaan kohtuuttoman kauan hirveissä kivuissa liikuntakyvyttömänä. En silti kiellä, että on todella surullista, että tähän pisteeseen on Suomessa tultu. 

Vierailija
84/86 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

veroja maksamalla pääsee vain jonoon. ottamalla vakuutuksen saa rahalle vastinetta. pääsee heti jonottamatta hoitoon.

Vierailija
85/86 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
86/86 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei ole varaa maksaa veroja? Mitä ihmettä horiset?

Suomessa jokaisen palkasta pidätetään jokaisen palkanmaksun yhteydessä vähintään noin viidennes, parhaimmillaan reilusti yli puolet tuloveroja. Paljonko pitäisi mielestäsi lisätä veroja, että olisi riittävästi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi