Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi haluaa rippijuhliin sushia ja poppareita miten sanon ystävällisesti ei onnistu?

Vierailija
15.08.2024 |

Teini ei ehkä ihan ymmärrä että kyseessä ei ole kaveribileet vaan sukujuhla johon tulee iäkkäitäkin vieraita.

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitän ap:lle kysymyksen. Kun menit miehesi kanssa naimisiin, niin maksoitteko itse häät vai oliko maksajana appivanhemmat? Jos maksajana oli appi, niin toivottavasti annoit anopin päättää että mitä ruokaa häissänne laitetaan tarjolle. On tärkeää kuunnella että mitä mieltä maksaja on tarjottavista.

Vierailija
162/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos siellä olis vaikka sushia ja poppareita ja hommaisit/ pyöräyttäisit vanhusten varalle vaikka perinteisin voileipäkakun ja kaikki voittaa. Sushejakin oi tehä itse, tosin ehkä mahdollisen lohen grillaisin jos epävarma

Ei tarvi grillata kun tekee porkkalaa sinne sushiin väliin. Riisinsä käy ihan tavallinen puuroriisi. Teemme kotona vegesusheja ja välissä on porkkalaa, kurkkua, avokadoa, misotahnalla maustettua paputahnaa, tofua jne.

Puuroriisia ja keitettyä porkkanaa. Miksi ei tehdä suosiolla porkkanalaatikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi olla? Eivät kai ne ainoat tarjottavat ole. 

Vierailija
164/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sinne tehdä muutakin. Eikä sushin syöminen katso ikää. Itse en syö, mutta moni minua vanhempi syö. Täällähän nämä vanhukset ovat jatkuvasti muutenkin mainostamassa, etteivät syö vierailla ja juhliinkaan ei mennä syömään. 

Vierailija
165/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sushia ylppäreissä ja hyvin toimii! Ne mummut ja papat on syöneet kermakakkua ja hannatädin pikkuleipiä jo monta kymmentä vuotta ja maistanevat mielellään uusia asioita. Meidän 87-v mummu ainakin totesi että sushi nousi lempiherkkujen joukkoon!

Vierailija
166/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa meilä oli rippijuhlissa sushia, hyvin näyttivät maistuvan ihan kaikille. Oli toki sellaisia teryaki-kanavarataitakin, mutta ne ei kyläl juurikana menneet. Ja sitn ihan perinteisiä makeita tarjoiluja, kolmesta kakusta jäi kaksi syömättä.

Vierailija
167/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu juhlijoiden määrästä mutta jos vieraita on isokin suku ja muita läheisiä niin on se aika homma vääntää viidellekymmenelle sushit. Kun ei niitä kauhean paljon aiemmin voi tehdä/onko millaiset kylmäsäilytystilat ja valmiina jos ostaa niin kalliiksi tulee. Ainakin 5 per henkilö pitää olla ja joillekin paljon enemmänkin.

Ei kotinoutopöydässä tarvitse olla kuin laivan buffetissa, että kaikille on kaikkea samaa laatua riittävästi valmiin listan mukaan niin paljon kuin jaksaa syödä. Ruokia voi kotijuhlissa tehdä sen verran kuin tekee, ja jos jokin loppuu, jotain muuta tulee tilalle. 

Niin että montaa sorttia pitäisi tarjottavia olla? Ihan yhteensopimattomia?

Vierailija
168/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli aikanaan pojan kanssa riita rippijuhlista ja lopputulos oli se, että poika niin sanotusti haistatti veet koko bileille ja kieltäytyi olemasta paikalla. Ei sitten ollut mitään juhlia. Muutama sukulainen laittoi lahjakuoren postissa. Ei ole senkään jälkeen juhlinut mitään merkkipäiviä.

Eli teini määrää ja muut vikisee. Onkohan tää nyt kuiteskaan hyvä juttu?

Kyllä teinikin saa määrätä omista juhlistaan.

Maksaako teini omat juhlansa ja tekee ne? Osaako ottaa huomioon kaikki kutsutut? Pitääkö vanhempien olla teinien oikkujen toteuttajia vai voiko olla järkevä yhteinen keskustelu ja päätös.

Voi varmaan olla, mutta me emme tiedä kuinka jääräpäisesti kyseinen vanhempi käyttäytyi. Hän kertoi vain, että poika kieltäytyi juhlista, mutta ei mitään omasta osuudestaan riitelyyn. 

Vierailija
169/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rippijuhlissa mielestäni voi lapsi hyvinkin päättää juhlien teeman ja tarjoilun.Ei vanhempien tehtävä ole koko ikää vaan aina määrätä kaikesta :D Että "minä maksan ja näitä syödään".Kyseessä kuitenkin juhlat ja kiva kun lapsi saa valita.Meillä ainakin näin.Omat lapseni saivat päättää tarjoilun sisällön juhlissaan.Tuli juhlat myös juhlakalun mukaiset eikä äidin tai vanhempien vieraiden :D Ei ollut dramatiikkaa kellään.

Vierailija
170/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilaisin ison satsin sushia ja tekisin itse sitten myös jotain muuta. Popparit nyt ei maata kaada, jos on juhlakalun mieleen.

Vierailija
171/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina juhlissa vuohenliharagu ja lanttuhyytelö. Jälkiruuaksi graham-puuroa. Mikään muu ei käy. Ei koskaan. Ei milloinkaan.

Perheen kesken on sitten eri asia. Useimmiten syömme papuja ja juustokeittoa.

Vierailija
172/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin olis ehkä ihan hyvä oppia budjetointia ja ajankäyttöä. Tekeekö teini itse sushit (halvempaa) vai osta (kalliimpaa).  Tietenkin pitää miettiä kuinka kauan ne ovat pöydässä (säilyvyys).

Pitkään jääkaapissa seisonut sushi ei ole hyvää, joka olis itselleni syy olla tarjoamatta sushia tällaisissa juhlissa. Tai sitten tarjoilujen pitäis tulla kotiinkuljetuksella...

Olisko hyvä kompromissi käydä teinin kanssa syömässä tuoretta sushia juhlien jälkeen?

Vierailija
173/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän menee niin, että se jota juhlitaan, voi päättää mitä on tarjolla vieraille. Rippijuhla on sen lapsen juhla, ei hänen sukulaistensa, isovanhempiensa tai vanhempiensa ystävien.

Sitäkin voisi miettiä, että pitääkö rippijuhlia viettää ollenkaan?

Vierailija
174/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä pitää lopettaa sushin ja poppareiden syöminen?

Ei ole iästä kiinni. Mutta jos omat rahat ei riitä niihin, niin silloin pitää.

Lapsilla harvoin on omaa rahaa myöskään asuntoon, vaatteisiin tai ruokaan.

Vierailija
175/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten sanon lapselleni, YSTÄVÄLLISESTI, että ei käy?" Ihan oikeastiko kysyt täällä tuollaista? Ei mikään ihme, että nuoret kärsivät mielenterveysongelmista, kun vanhemmat pelkäävät kieltää heiltä mitään. Kai hänellä sentään pihassa on odottamassa koppimönkijä ja sähkölauta? Ja taskussa viimeisin iPhone -malli?

Vierailija
176/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sinne tehdä muutakin. Eikä sushin syöminen katso ikää. Itse en syö, mutta moni minua vanhempi syö. Täällähän nämä vanhukset ovat jatkuvasti muutenkin mainostamassa, etteivät syö vierailla ja juhliinkaan ei mennä syömään. 

Kyse tuskin on siitä, ettei joku syö sushia vaan siitä, että onhan sushi aivan kohtuuttoman kallista.

Vierailija
177/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän menee niin, että se jota juhlitaan, voi päättää mitä on tarjolla vieraille. Rippijuhla on sen lapsen juhla, ei hänen sukulaistensa, isovanhempiensa tai vanhempiensa ystävien.

Sitäkin voisi miettiä, että pitääkö rippijuhlia viettää ollenkaan?

Sehän ei mene niin, että nuori päättää, mitä vieraille tarjotaan. Kyllä niistä sovitaan yhdessä maksajan kanssa. Paitsi siinä tapauksessa, että juhlakalu kaivaa omaa kuvettaan.

Vierailija
178/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli häissä vino pino voileipäkakkuja vanhemmalle väelle ja sushia nuoremmille.

Kävi niin, että sushi loppui heti alkuunsa ja voileipäkakut jäivät lähes syömättä.

Vanhempikin väki syö nykyään sushia.

Vierailija
179/179 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näkisin asian niin, että tämä on nuoren päivä, tärkeä sellainen, ei siellä tätejä ja setiä juhlita. Ja muutenkin tuossa iässä ei välttämättä enää tavan synttäritkään enää kiinnostele niin tuo voi olla nuorelle tosi tärkeä juhla myös ilmaista omaa persoonaansa, kasvumatkaansa, "hei tällainen olen, näistä asioista pidän", jos ei siis perhe itse halua korostaa juhlan uskonnollista puolta enemmän, toki kustannuksista hyvä käydä keskustelua. Kiinnostaisiko nuorta tehdä susheja itse? Sekin voisi olla kivaa puuhaa, eikä lopulta ihan mahdottoman vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän