Lapsi haluaa rippijuhliin sushia ja poppareita miten sanon ystävällisesti ei onnistu?
Teini ei ehkä ihan ymmärrä että kyseessä ei ole kaveribileet vaan sukujuhla johon tulee iäkkäitäkin vieraita.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Sushia saa cittarista kivasti valmiina ja voi pitää lisäykset jääkaapissa ja vain muutamia esillä. On tosi hyvää monien aikuistenkin mielestä! Popparit taas on melkein ilmaisia, mitä väliä? Täytekakkua ei syö nykyisin kukaan, se on lihottavaakin.
nainen 50v
Mitäh? Täytekakku on paras makea tarjottava. Jotain keksejäkö pitäisi syödä?
Sano että saatana viŧŧu helevetinperkele ei onnistu. Noin, saa suorittaa. Oliko muita typeriä kysymyksiä? Vastaan samalla niihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Sano että saatana viŧŧu helevetinperkele ei onnistu. Noin, saa suorittaa. Oliko muita typeriä kysymyksiä? Vastaan samalla niihinkin.
Tämä on hyvä, tätä kannatan minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun miettii juhlien luonnetta, niin raaka kala ei ole paras vaihtoehto, ellei joku ole jatkuvasti täyttämässä sushilautasta.
En oikein ymmärrä sushi-hypetystä. Aika tympeetä evästä, mun mielestä.
Sushi on ruokana mautonta, pahaa, raakaa kalaa. Oikeasti aika junttia edes miettiä sushipaloja juhlaruoaksi. Rippijuhlissa on lähes aina myös pitkämatkalaisia sukulaisia, ja harva pitää sushista saati saa siitä vatsaansa täyteen. Moni jopa inhoaa raakaa kalaa. Rippijuhla ei ole nuorisojuhla, vaan ripillepäässeen antama juhla suvulle ja ystäville ja tarjottavat vietaiden mukaisia. Fiksu ihminen ei koskaan valitse juhliensa tarjottavia vain itselleen, oman makunsa mukaan.
Suhissa ei ole välttämättä kalaa ollenkaan tai jos onkin, se ei ole aina raakaa. Kannattaa ottaa selvää asioista eikä mölistä omiaan. Pitkänmatkalaiset syövät matkalla, jos eivät pärjää normaalillla tarjoilulla siihen asti, että on kotiinmenon aika. Rippujuhla nimenomaan on nuorisojuhla, koska ripille päästään keskimäärin 15-vuotiaana. Ja sushia nyt syövät kaiken ikäiset 3-vuotiaasta 80-vuotiaaseen. Kaikki ei ole tuollaisia nirsopyllyjä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun miettii juhlien luonnetta, niin raaka kala ei ole paras vaihtoehto, ellei joku ole jatkuvasti täyttämässä sushilautasta.
En oikein ymmärrä sushi-hypetystä. Aika tympeetä evästä, mun mielestä.
Sushi on ruokana mautonta, pahaa, raakaa kalaa. Oikeasti aika junttia edes miettiä sushipaloja juhlaruoaksi. Rippijuhlissa on lähes aina myös pitkämatkalaisia sukulaisia, ja harva pitää sushista saati saa siitä vatsaansa täyteen. Moni jopa inhoaa raakaa kalaa. Rippijuhla ei ole nuorisojuhla, vaan ripillepäässeen antama juhla suvulle ja ystäville ja tarjottavat vietaiden mukaisia. Fiksu ihminen ei koskaan valitse juhliensa tarjottavia vain itselleen, oman makunsa mukaan.
Mistä raa'asta kalasta höpiset? Sushissa on hyvinkin usein KYPSÄÄ kalaa. On myös täysin kalatonta sushia. Maku tulee kastikkeesta, johon sushi dippaillaan. Tämä on ainut syy, miksi sushi ei ole järkevää tarjottavaa juhlissa, joissa kaikilla ei ole pöytäpaikkaa. Mitään nirsoilijoita ei tarvitse tarjoiluissa huomioida, vaan vieraat syövät sitä mitä on tarjolla tai ovat nälässä. Nimenomaan oman maun mukaan tehdään tarjoilut, kun omat juhlat on kyseessä. Ikävä se olisi istua omissa juhlissa kakomassa, kun tarjolla on vaikkapa maksalaatikkoa, jota itse vihaa, mutta mummo rakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Repesin, varsin groteski mutta virkistävä muutos vastauksiin.
Jos et suostu niin sinusta kerrotaan terapeutille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se rippipöydän tarjoilu sitten pitäisi olla? Eltaantuneita karjalanpiirakoita ja munavoita? Lusikkaleipiä? Kermakakku ja pumpernikkeleitä? Miksei sushit voi olla muun tarjoilun joukossa suolapalana? Ei niitä ole edes vaikea tehdä, helposti syntyy kotisushi vaikka graavilohesta, kurkusta ja avocadosta, viettäkää teinin kanssa yhteinen hetki ja tehkää yhdessä sushit tarjottaviksi.
Voihan ne karjalanpiirakat olla tuoreitakin. Hakkaa japsimössöt mennen tullen.
Mutta ei sitten millään voi olla pöydässä molempia - sekä karjalanpiirakoita että susheja? Jokaiselle jotakin. Ei kaikkien tarvitse ottaa joka sorttia.
Voileipäkakun voi tehdä sushikakkuna. Tuntuu ehkä juhlavammalta ja on ainakin helpompi. Esim. https://www.meillakotona.fi/reseptit/sushikakku-tee-japanilainen-herkku…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt sitten olisi rippijuhliin sopivaa, eihän siihen kai mitään varsinaista sääntöä ole. Onko kyseessä joku seisova pöytä vai mikä? Semmoiseen nyt voi lykätä mitä vaan, vaikka sitten sitä sushia yhtenä osana.
Itse inhoan sushia ja sen hypetystä koska olen kala-allergikko.
Inhoat sushia ja sitä kun SINÄ et voi syödä? onko se syy inhota sushia ja sen hypetystä? Allergiat ovat kyllä huono juttu. Minä en inhoa tuoreen korianterin hypetystä ja käyttöä vaikka mulla on se geeni mikä saa sen maistumaan parfyymiltä suussani. Eli en mielelläni siis syö. saa sitä silti hypettää.
Sushissa ei ole pakko olla kalaa. Voi tehdä kasvissushia. Kurkkua, keitettyä porkkanaa, avocadoa, kypsää paprikaa, sieniä, savutofua ... näitä ainakin on usein.
Se joka maksaa ja järjestää juhlat myös määrää.
Teinihän toki saa hakea kaupasta vaikka hanhenmaksaa kun itse maksaa ja kokkaa ne.
Ei lapsien saa antaa aikuisten nenille hyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt sitten olisi rippijuhliin sopivaa, eihän siihen kai mitään varsinaista sääntöä ole. Onko kyseessä joku seisova pöytä vai mikä? Semmoiseen nyt voi lykätä mitä vaan, vaikka sitten sitä sushia yhtenä osana.
Itse inhoan sushia ja sen hypetystä koska olen kala-allergikko.
Inhoat sushia ja sitä kun SINÄ et voi syödä? onko se syy inhota sushia ja sen hypetystä? Allergiat ovat kyllä huono juttu. Minä en inhoa tuoreen korianterin hypetystä ja käyttöä vaikka mulla on se geeni mikä saa sen maistumaan parfyymiltä suussani. Eli en mielelläni siis syö. saa sitä silti hypettää.
Sushissa ei ole pakko olla kalaa. Voi tehdä kasvissushia. Kurkkua, keitettyä porkkanaa, avocadoa, kypsää paprikaa, sieniä, savutofua ... näitä ainakin on usein.
Hyi Hitto. Sushiin voi toki laittaa vaikka Paahtopaistia tai Grillimakkaran paloja.
Onneksi sulla ei ole eikä tule lapsia.
Hienoa tekokristillisyyttä, läskimamma.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sulla ei ole eikä tule lapsia.
Mitä hiivattua se tähän liittyy?
Ymmärrän aloittajaa. Ison sushi määrän tekeminen on työlästä ja valmiina ostaminen kallista. Lisäksi kylmäketjun säilyminen erityisen tärkeä. Selitä nuo teinille. Teini voi saada oman sushi annoksen vaikka ennen tai jälkeen juhlien.
Olen myös sitä mieltä, että juhlien järjestäjällä ja maksajilla (yleensä vanhemmat) on sanan valtansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä rippijuhliin mennessä odotan perinteisiä kakkukahveja. Täytekakku, pari kuivakakkua, pullaa ja keksejä. Minä luulen ja tiedän, että suurin osa ihmisistä on samaa mieltä kanssani.
Nykyään ei ole suurin osa samaa mieltä kanssasi.
Tää nyt meni taas taisteluksi onko sushi sopivaa ja hyvää juhlaruokaa, kun oli kuitenkin kasvatusasioista kyse.
Miten sanoa ei teinille hänen omissa juhlissa loukkaamatta? (ei mitenkään kävelemättä yli)
Ja toinen vaihtoehto, voisiko teinin toiveita ottaa huomioon OMISSA JUHLISSAAN? (kyllä voi ja siitä on annettu monta esimerkkiä)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa. Ison sushi määrän tekeminen on työlästä ja valmiina ostaminen kallista. Lisäksi kylmäketjun säilyminen erityisen tärkeä. Selitä nuo teinille. Teini voi saada oman sushi annoksen vaikka ennen tai jälkeen juhlien.
Olen myös sitä mieltä, että juhlien järjestäjällä ja maksajilla (yleensä vanhemmat) on sanan valtansa.
Ei sen työläämpi tai vaikeammin säilytettävä kuin voileipäkakku.