Pääseekö yleisavaimella asuntoon joka on turvalukolla lukittu?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi lukot tullaan vaihtamaan moderneihin älylukkoihin !
Ei ne älylukot mitään auta. Kun kysyt kuka on käynyt aukaisemassa oven niin eivät kerro vaan salaavat, että se oli Supo tms.
On mun työpaikalla myös kaikissa ulko-ovissa 2 lukkoa samalla avaimella, mutta sama lukko se silti on. Hidastaa vaan murtautumista. Yhdellä avaimella kaikki lukot aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihan siitä onko turvalukko yleisavaimelle sarjoitettu.
Erillisen turvalukon avain on n 10 cm pitkä.
Minun ovessani on kaksi lukkoa eli oletan että se ylempi on turvalukko ja molempiin lukkoihin käy sama kotiavain eikä se oli mikään 10 cm pitkä.
Mitä virkaa on turvalukolla jos siihen ei ole eri avainta ?
Vaikeampi murtautua? Miksi pitäisi olla kaksi eri avainta?
Siksi koska turvalukosta ei ole mitään apua, jos epämääräisillä asioilla liikkeellä oleva taho on saanut yleiavaimen käyttöönsä ja jos turvalukkoon käy tuo sama avain.
Yleisavaimella ei välttämättä pääse vaikka kotiavain kävisi molempiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, ellei ole myös turvalukon avainta annettu huoltoyhtiölle (kuten he yleensä toivovat, että annettaisiin). Sehän on ihan erilainen lukko ja erilainen avain. Jos asuntoon on pakko silti päästä esim. tulipalon tai kaasuvuodon yhteydessä, oven tulee rikkomaan palokunta tms. Oven vahingot jäävät silloin asunnon omistajan itse korvattaviksi.
Luuletko oikeasti, että jos asunnossa on tulipalo, tai putkirikko, niin hätätilanteessa KOSKAAN jäädään odottelemaan, että joku huoltajamppa jossain toisella puolella kaupunkia ryhtyy etsimään asunnon avainta ja odotellaan, että hän suvaitsee saapua paikalle? Kyllä se ovi rikotaan ja mennään heti.
En tiennyt, että on olemassa myös asunnon sisäpuolelta lukittuvia turvalukkoja. Kiitos tiedosta, aion hankkia sellaisen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paranoia?
Meille on ainakin murtauduttu kun
- Olin yksin kotona ja joku avasi omilla avaimillaan alalukon ja kävi eteisessä nopeasti ja lähti myös nopeasti pois
- olimme hotellissa ulkomailla ja yöllä oli aukaistu hotellihuoneen ovi ja jätetty auki sepposen selälleen
- olimme hotellissa ja minulta oli viety vaatekaapista farkkutakki
- olin hostellissa ja mies tuli keskellä yötä sisällä vain repäisemällä voimalla oven auki
- asuin yksin ja monet kerrat joku oli räpläämässä oven alalukkoa. Kerran naapuri yritti omilla avaimillaan sisälle, mutta turvalukko esti. Alkoi huutamaan ja rynkyttämäön ovea, että päästä hänet sisälle. Kerran yllätin kotiin tullessani työkaverini narkkiäijän oveni takana hiippailemassa epäilyttävästi. Mies ei asunut lähimaillakaan. Kerran epämääräinen työnantaja tuli oven taakse hakkaamaan ovea ja vaatimaan p
Mutta kun se ei ole asuinalueen syytä eikä asujan itsensä syytä vaan nämä samat murtautujat seuraavat ihan minne tahansa menetkin, vaikka toiselle puolelle maapalloa riippumatta siitä onko asuinalue hyvä vai huono. Eikä ole asujan vika, että mitäs on valinnut seuransa, koska murtautujat eivät kuulu hänen tuttavapiiriinsä laisinkaan. Rikos ei ole uhrin vika!
Kun jollakin on pakkomielle niin hän seuraa vaikka toiselle puolelle maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että on olemassa myös asunnon sisäpuolelta lukittuvia turvalukkoja. Kiitos tiedosta, aion hankkia sellaisen!
Asunnossa on myös kamerat ja hälyttimet sisällä, tervetuloa vaan yrittämään palkkapäivänä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Avainta olisi hyvä pitää siinä turvalukossa sisäpuolella niin tarvittaessa pääsee nopeasti silti ulos asunnosta.
pelastuslaitos pääsee ovesta kuin ovesta sisään. sorkkarauta toimii yleisoviin, vähän järeämmät vehkeet sitten toisenlaisiin
Vierailija kirjoitti:
Laitatin turvalukon ja ovisilmän oveen sen jälkeen kun kuulin, että naapuritalon edustalla kyttääjät odottavat asukkaiden poistumista ja menevät yleisavaimella asuntoihin ja varastavat tavaroita. Yleisavaimia on jaettu rakennusvaiheessa sekä vaihtuville huoltomiehille ja siivoojille.
Siivoojilla on huoltoavain joilla pääsee talon yleisiin tiloihin. Huoltomiehellä, isännöitsijällä ja joskus taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla on yleisavain.
Jos oikeasti tulee tilanne että sisälle pitää päästä sairaskohtauksen tai tulipalon vuoksi niin ovesta mennään työkalulla lävitse.
Mikäli itse epäilee että asunnossa käydään luvatta yleisavaimella niin se on helposti paljastettavissa. Laittaa asuntoon sopivasti kätketyn riistakameran kuvaamaan ovelle päin. Omassa asunnossaan saa pitää kameravalvontaa siitä erikseen ilmoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse, ja tämä on oikeasti ihan hirveä ongelma sekä hätätilanteissa että silloin kun asunoissa pitäisi tehdä säätöjä ja vaihtaa palohälyttimiä tai putsata ilmastointeja, mutta vuokralaista ei kiinnosta tai sillä on joku paranoia että kaikki varastaa sen rikkinäiset sukat.
Höpöhöpö noi ilmoitetaan etukäteen. Mutta vesivahinko voi olla ongelma
Noi ennakolta ilmoitetut säädötkin on ongelma, koska moni asukas ei reagoi ilmoitukseen millään lailla. Vuokralaista ei kiinnosta, toimiiko asunto vai ei, eikä sekään, että jokainen huoltomiehen käynti maksaa - ja jos se käy erikseen sun takia, se ennen pitkää maksaa sulle. Niillä on vaan päällimmäisenä se Minun Oikeus.
No ei tietenkään pääse. Miksi edes pitäisi päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, ellei ole myös turvalukon avainta annettu huoltoyhtiölle (kuten he yleensä toivovat, että annettaisiin). Sehän on ihan erilainen lukko ja erilainen avain. Jos asuntoon on pakko silti päästä esim. tulipalon tai kaasuvuodon yhteydessä, oven tulee rikkomaan palokunta tms. Oven vahingot jäävät silloin asunnon omistajan itse korvattaviksi.
Luuletko oikeasti, että jos asunnossa on tulipalo, tai putkirikko, niin hätätilanteessa KOSKAAN jäädään odottelemaan, että joku huoltajamppa jossain toisella puolella kaupunkia ryhtyy etsimään asunnon avainta ja odotellaan, että hän suvaitsee saapua paikalle? Kyllä se ovi rikotaan ja mennään heti.
Luuletko, että saisit lakia muutettua tekosyyllä että mmmutku mutku tulipalo niin pääsisit murtautumaan helpommin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Avainta olisi hyvä pitää siinä turvalukossa sisäpuolella niin tarvittaessa pääsee nopeasti silti ulos asunnosta.
Hyvä idea. Kiitos avusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse, ja tämä on oikeasti ihan hirveä ongelma sekä hätätilanteissa että silloin kun asunoissa pitäisi tehdä säätöjä ja vaihtaa palohälyttimiä tai putsata ilmastointeja, mutta vuokralaista ei kiinnosta tai sillä on joku paranoia että kaikki varastaa sen rikkinäiset sukat.
Noi ennakolta ilmoitetut säädötkin on ongelma, koska moni asukas ei reagoi ilmoitukseen millään lailla. Vuokralaista ei kiinnosta, toimiiko asunto vai ei, eikä sekään, että jokainen huoltomiehen käynti maksaa - ja jos se käy erikseen sun takia, se ennen pitkää maksaa sulle. Niillä on vaan päällimmäisenä se Minun Oikeus.
Miksi sinulla on oikeus tulla juuri minun asuntooni? Miksi muiden asunnot ei kiinnosta? Miksi juuri minä olen niin kiinnostava?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatin turvalukon ja ovisilmän oveen sen jälkeen kun kuulin, että naapuritalon edustalla kyttääjät odottavat asukkaiden poistumista ja menevät yleisavaimella asuntoihin ja varastavat tavaroita. Yleisavaimia on jaettu rakennusvaiheessa sekä vaihtuville huoltomiehille ja siivoojille.
Siivoojilla on huoltoavain joilla pääsee talon yleisiin tiloihin. Huoltomiehellä, isännöitsijällä ja joskus taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla on yleisavain.
Jos oikeasti tulee tilanne että sisälle pitää päästä sairaskohtauksen tai tulipalon vuoksi niin ovesta mennään työkalulla lävitse.
Mikäli itse epäilee että asunnossa käydään luvatta yleisavaimella niin se on helposti paljastettavissa. Laittaa asuntoon sopivasti kätketyn riistakameran kuvaamaan ovelle päin. Omassa asunnossaan saa pitää kameravalvontaa siitä erikseen ilmoittamatta.
Nyt menee paranoian puolelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä mielenkiintoista luulet persaukisen kämpässä olevan? Ei se ainakaan raha voi olla. Jos raha kiinnostaisi niin suuntaisit mielenkiintosi aidosti varakkaisiin ihmisiin varakkailla asuinalueilla. Ei muutaman kympin tai muutaman satasen takia kannata vaivautua jos vaihtoehtona on aidosti varakkaiden miljoonat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on palokunta tulee heti läpi sorkkaraudalla.
Se tosin voi olla jo myöhäistä. Palokaasut tappavat joskus sekunneissa, etenkin jos huoneistossa palaa jotain vaahtomuovia. Jos se turvalukon avain ei ollut lukossa. Asukas ei ehkä ehdi sitä etsiä ja avata paetakseen siinä ajassa kun olisi käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli itse epäilee että asunnossa käydään luvatta yleisavaimella niin se on helposti paljastettavissa. Laittaa asuntoon sopivasti kätketyn riistakameran kuvaamaan ovelle päin. Omassa asunnossaan saa pitää kameravalvontaa siit
Huoltomiehiltä joku poliisi käynyt pyytämässä yleisavainta.
Jotkut vaan valitsevat seuransa paremmin niin voi huonollakin alueella asua rauhassa