Älkää tuoko tippikulttuuria suomeen!
Tarjoilijat ansaitsevat rehellisen palkan! Ja palkat ei ikinä nouse, jos tippaaminen yleistyy.
Kommentit (111)
Miten on ylipäätänsä laillista kerjätä aktiivisesti sitä tippiä maksupäätteellä? Ajatelkaas nyt jos kaupan kassalla kysyttäisiin maksun yhteydessä että paljonko haluat maksaa ylimääräistä siihen laskun päälle. Tai vaikka lääkäriasemalla. Tai vaatekaupassa.
On aivan eri asia jättää tippiä pyytämättä omasta halustaan siihen pöydälle lähtiessä, kuin joutua tuollaisen kerjäämisen kohteeksi.
Onko tätä koskaan tutkittu oikeasti lain näkökulmasta?
Mun mielestä tämä nykyinen menettely, missä maksupääte heti kärkeen kysyy, paljonko annat tippiä, on hävytön.
Eihän missään tarjoilijatkaan kiertele pöydissä käsi ojossa tippiä vaatimassa?
Tippi annetaan jälkikäteen ja sen määrä on ikäänkuin yllätys, eikä niin että tipin saaja seisoo vieressä käyttämässä paljonko saavat.
Missä tällainen systeemi on? Itse en ole syönyt ravintoloissa joissa tällaista esiintyy.
Jenkeistä lähtöisin tämä tippauskulttuuri, koska siellä tarjoilijoilla on ollut niin huonot palkat.
Onko tippi veronalaista tuloa? Ellei niin eikö toi ole laitonta?
Idiootit kaivavat itselleen palkkakuoppaa laittamalla näitä tippiastioita yms. tännekin.
Tippikulttuuri ollut Suomessa aika kauan, mutta poistui pikkuhiljaa, kun kortit tulivat käyttöön. Ei sitä aikoinaan pidetty minään kerjäämisenä, ei asiakaspalvelija koskaan sitä erikseen pyytänyt, koska tippiä annettiin aina hyvästä palvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tippi veronalaista tuloa? Ellei niin eikö toi ole laitonta?
No eihän se tippi näy missään laskulla, eli mitään laskutusperustetta sille ei kyllä ole. Periaatteessa kai on, mutta miten käytännössä se sitten osoitetaan että paljonko tippiä on tullut. Tietty tuo maksupäätekerjäys kai tekee sen tältä osin läpinäkyvämmäksi.
Tippikulttuuri ei ole tulossa suomeen, vaan poistunut viime aikoina. 70-90-luvuilla oli itsestäänselvyys antaa hyvästä palvelusta tippiä, mutta korttimaksaminen vei sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Tippikulttuuri ei ole tulossa suomeen, vaan poistunut viime aikoina. 70-90-luvuilla oli itsestäänselvyys antaa hyvästä palvelusta tippiä, mutta korttimaksaminen vei sen pois.
Päinvastoin. Sitä ajetaan nyt rytinällä, kun jopa ihan laatupaikoissa maksupääte kerjää ekana tippiä. Samaa on taksisovelluksissakin, joissa tyrkytetään tippimahdollisuutta.
Myös Woltit ja Foodorat kerjäävät tippiä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se oli. Ravintolassa jono ulkona, järjestysmiehelle 50mk vaivihkaa käteen niin pääsi suoraan sisälle "kaverin hakemaan". Tiskillä riitti jo vähempikin niin tarjoilu pelasi.
Vierailija kirjoitti:
Wanhat hywät ajat 👴🏼👍🏼 📻🎶”Saa Oivan portsari lantin, jonka velkaa jäin
ja maksan kelloni pantin, kymppikäärölläin
kun löydän Limperin Antin”
Mä tippaan katuja. Jos sattuu löytyy taskusta jotain 10 sentin viiden sentin tms kolikoita saatan heittää johki kadulle. Löytäjä saa pitää
Olen aina antanut tiooejä ja tulen aina antamaan. Monelle ne tipit on todella tarpeen. Huonosta palvelusta ei tarvitse tipata.
Mikä siinä tipissä.on niin kamalaa? Senhän voi itse määritellä.
Vierailija kirjoitti:
Tippikulttuuri ollut Suomessa aika kauan, mutta poistui pikkuhiljaa, kun kortit tulivat käyttöön. Ei sitä aikoinaan pidetty minään kerjäämisenä, ei asiakaspalvelija koskaan sitä erikseen pyytänyt, koska tippiä annettiin aina hyvästä palvelusta.
Olen nähnyt tuon maksupäätetipin ensimmäistä kertaa Suomessa jo noin 15...20 vuotta sitten. Siitä ei "varoitettu" niinpä puoliso syötti vahingossa siihen kortin PIN koodin 😳 Saatiin korjattua ja samalla opittiin miten sen kohdan voi ohittaa syöttämättä mitään lukua.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina antanut tiooejä ja tulen aina antamaan. Monelle ne tipit on todella tarpeen. Huonosta palvelusta ei tarvitse tipata.
En ymmärrä millaista edes on hyvä palvelu. Tilaat ruoan ja saat sen, lopuksi maksat laskun.
Ei tule mieleenkään tipata vaikka kuinka sitä käytäntöä tänne tuotaisiin