Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroaisitko, jos mies ei suostuisi hoitamaan päiväkotikuskauksia?

Vierailija
15.08.2024 |

Minulla ja miehelläni on molemmilla liukuva työaika, eli ei ole pakko olla töissä juuri tiettyyn aikaa, mutta viimeistään ysiltä kummankin. Minä lopetan työt iltapäivällä aiemmin, jo klo 15, teen lyhennettyä, joten hoidan aina lapsen hakemisen päiväkodista. Taloudessa on vain yksi auto, se on miehen työmatkoja varten hänellä, minä menen bussilla. Työpaikkamme on ihan eri suunnissa eli ei voida mennä samaa matkaa. Minun työmatkani bussilla on ajallisesti pidempi. Päiväkotiin on vain 400 metriä (mutta eri suunta kuin bussipysäkki). No nyt on kova riita kun mies ei suostu koskaan viemään lasta päiväkotiin aamulla. Vaan minä joudun hakujen lisäksi hoitamaan kaikki viennit myös. Syyksi olen saanut monta tekosyytä. Hän siis kieltäytyy ehdottomasti ja täysin kaikista päiväkotikuskauksista. Mikään keskustelu ei hänen päätä käännä näköjään. Minusta tämä vaan ei ole kovin reilua, että joudun hoitamaan nuo kaikki, ja hän ei mitään niistä. Eroaisitko tällaisen asian vuoksi? Vai eläisitkö tyytyväisenä näin?

Kommentit (342)

Vierailija
181/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin erotakin. En nimittäin ymmärrä ollenkaan tuollaista ajatusmaailmaa, miksi hän kuvittelee ettei ole velvollisuutta osallistua oman lapsen kuskaamiseen? Mun mieheni ainakin toivoo että ehtisi useammin hakemaan lapsen, koska päiväkoti on kuitenkin iso osa elämää ja on ihan kiva nähdä ja tutustua päiväkodin väkeen joiden kanssa lapsi päiviään viettää. 

Meillä mies hakee toisen (eskari) ja minä toisen (päiväkoti). Ovat eri suunnissa. Välillä vaihdetaan. 

Vierailija
182/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"AP:n miehen työpaikka voi myös olla uhattuna. Jos ei marssi työnantajan pillin mukaan ja joku työkohde viivästyy vähänkin jne jne. "

Suomessa kymmenettuhannet vanhemmat vievät ja hakevat lapsiaan päiväkodeista joka ikinen päivä eikä siitä seuraa kellekään potkuja.

Toki, voihan sitä pelätä putoavia meteoriittejakin mutta ei epärealististen pelkojen mukaan kannata koko elämää järjestää.

Et selkeästi ole ollut vastaavassa tilanteessa koskaan. Niskaan hengittäminen on edelleen varsin yleistä ja niin on ns. Laittomat irtisanomisetkin.

Olen omalta osaltani hoitanut lasten päiväkotiin vientejä seitsemän vuoden ajan. Jos on oltava työpaikalla tiettyyn aikaan niin sitten siihen päiväkotiin vientiin vain varataan vähän enemmän aikaa ja se siitä.

Enemmän olisin huolissani sellaisen työntekijän töissä aikataulujen mukaan selviämisestä joka ei osaa hoitaa edes normaalia arkielämäänsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua olisi että autollinen hoitaa tai että ainakin molemmat hoitaisi toiseen suuntaan... 

Jos matkaa on 400m niin ei ole mitään järkeä kuskata autolla. Kurakeleillä vielä vähemmän.

No en kyllä ensin kävelisi 400m lapsen kanssa ja 400m kotiin ja sieltä töihin vaan töihin lähtiessä veisin lapsen autolla ja jatkaisin suoraan työpaikalle. Ja sama kotiin tullessa. Huonolla kelillä se auto paras onkin.

Sinulla vissiin ei ole lasta päiväkodissa? Nenänpäätä myöten kurassa on enemmän sääntö kuin poikkeus syyskeleillä enkä missään nimessä haluaisi autoa ruveta siivoamaan välttääkseni pienen kävelyn. Tekee lapsellekin hyvää.

Eikös nykyäänkin päiväkodeissa käytetä ulkoiluissa aika johdonmukaisesti lapsilla kurahousuja? Kuinka helppoa olikaan aikanaan auton vieressä kiskaista lapselta kurahousut pois ja nostaa puhtaassa haalarissa lapsi turvaistuimeen. Kurahousut sitten pystyi tunkemaan mytyssä vaikka muovikassiin ja huuhdella kotona sitten kurasta.

Vierailija
184/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös 400 metriä lapsi voisi kävellä itsenäisesti päiväkotiin? Ihme hyysäämistä nykykulttuuri kun ei anneta lasten itsenäistyä

Lapset tosiaankin ovat luonnostaan omatoimisia ja itsenäisiä.

Kun ennen muinoin ulkoilutin lapsenlasta, kivana mummona annoin mahdollisuuden "kävellä" eli rattaisiin tukeutuen kulkea siihen menosuuntaan.

Pojalla oli vielä parempi idea. Konttaustaito oli hallussa, joten heittäytyi nelijalkaiseksi ja konttasi koko ajan tietä reunustavaan vattu- ja nokkospöheikköön.

En sitten antanut itsenäistyä vielä sillä reissulla.

Vierailija
185/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain kerran väärän lapsen päiväkodista. Vaimo tuli 2 tuntia myöhemmin töistä kotia ja voi sitä huutoa kun huomasi tuntemattoman lapsen ruokapöydässä. Ei ole tuon jälkeen enää antanut minun hakea...

Huono vitsi.

Eikä edes mahdollinen. Päiväkodissa kyllä katsotaan aika tarkkaan kuka lapsi lähtee kenenkin matkaan. Varsinkin jos sen hakee henkilö jota ei siellä ole ennen näkynyt.

Tämä tapahtui 70-luvulla. Menin takapihan portin kautta ja talutin samannäköisen lapsen mukaan. Päiväkodin piha oli hyvin laaja ja hoitaja oli talon etupihalla. Kotona vaimo soitti päiväkotiin ja sieltä ei vastattu. Seuraavana aamuna veimme vieraan lapsen takaisin. Oma lapsemme oli ollut hoitajalla yötä ja hoitaja oli hyvin stressaantunut. Sen jälkeen ei vaimo antanut minun hakea lasta päiväkodista.

Vierailija
186/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"AP:n miehen työpaikka voi myös olla uhattuna. Jos ei marssi työnantajan pillin mukaan ja joku työkohde viivästyy vähänkin jne jne. "

Suomessa kymmenettuhannet vanhemmat vievät ja hakevat lapsiaan päiväkodeista joka ikinen päivä eikä siitä seuraa kellekään potkuja.

Toki, voihan sitä pelätä putoavia meteoriittejakin mutta ei epärealististen pelkojen mukaan kannata koko elämää järjestää.

Et selkeästi ole ollut vastaavassa tilanteessa koskaan. Niskaan hengittäminen on edelleen varsin yleistä ja niin on ns. Laittomat irtisanomisetkin.

En oikein ymmärrä miten tämä voisi olla apn miehen tilanne. Hänellä on apn kertoman mukaan työssään liukuma yhdeksään asti työajassa eikä esiin ole tullut, että mies menisi töihin niin aikaisin, ettei päiväkoti ole vielä auki. 

Kyllä tässä on nyt vaan kyse siitä, että apn miehen mielestä on mukavampaa, kun ap vie lapsen ja mies saa aamuisin huolehtia vain itsestään. Olisi epämukavampaa herätä aikaisemmin, priorisoida lapsen ja apn etua ja alkaa elää uudella rytmillä aamuisin. 

Vierailija
187/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se ero tule vaikuttamaan tuohon itse asiaan mitenkään. Kuskata saat jatkossakin. 

Mutta jos asia vaikuttaa siihen, että et enää rakasta miestäsi, etkä halua viettää enää hänen kanssaan arkea, niin eroa.

Ai että ei ero vaikuta tuohon asiaan mitenkään? Töihinsäkö se mies ottaa muksun niillä viikoilla kun lapsi on hänellä?

Luuletko, että ko. isä olisi kiinnostunut yhteishuoltajuudesta viikko-viikkoperiaatteella? Ei se ole mikään standardiratkaisu, mitä kaikki eron jälkeen noudattavat. Mieslapset hyvin harvoin.

Vierailija
188/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on itsekäs. Ajattelee vaan omaa mukavuuttaan. Ei ajattele asiaa sinun kannaltasi. Se on huono juttu. Ja pelkäänpä, että ei jää ainoaksi asiaksi. Itse olen elämäni aikana ollut joustava, enkä ole vaatinut miestäni tekemään kotitöitä, koska ei ole halunnut. Nyt olen masentunut ja uupunut, enkä jaksa itse tehdä mitään. Usein ajattelen eroa, mutta ei ole helppoa kuitenkaan toteuttaa.Tuntuu, että onko tämä nyt niin iso asia, kun koko elämän olen joustanut ja katsonut sormien välistä.

Taidan suositella sinulle eroamista tai muuten saat joustaa lopun ikääsi. Tai toisaalta: joustamistahan tämä yhteiselo on. Mutta joustaako molemmat?

Vierailija
189/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen omalta osaltani hoitanut lasten päiväkotiin vientejä seitsemän vuoden ajan. Jos on oltava työpaikalla tiettyyn aikaan niin sitten siihen päiväkotiin vientiin vain varataan vähän enemmän aikaa ja se siitä.

Enemmän olisin huolissani

Saattaa sinullekin tulla yllätyksenä mutta työpaikoissa on eroja. Pelkkä sovittuun aikaan läsnäolo harvemmin riittää sellaiselle työnantajalle, joka ongelmia työntekijälle aiheuttaa. Siinä tarinassa vain työntekijä joustaa.

Lähtökohta saattaa hyvinkin olla semmoinen, että sinun odotetaan tekevän 10h edestä töitä 7,5h aikana. Eikä ylitöitä makseta tai hyvitetä. Työt myös alkaa tasan sovittuun aikaan ja kohteet voi vaihtua lennosta ja esim. Varusteiden pukeminen tapahtuu omalla ajalla.

Vaatimuslista myös kasvaa työsuoritteen mukana ja semmoisessa harvemmin auttaa mikään muu kuin työpaikan vaihto.

T. Tämmöisiä asioita työkseen setvivä 

190/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi vastata rehellistä selvää syytä miksi mies ei suostu, kun en sitä syytä tiedä. Hän ei ole suostunut sitä sanomaan. Ap

Eiköhän se syy ole ihan vain se, ettei viitsi vaan kuluttaa aikaa siihen, että aamulla pukisi lapsen ja pyörähtäisi autolla päiväkodin kautta.

Mä en ymmärrä, miksi se mies on edes halunnut lapsen, jos ei sitten kuitenkaan halua olla sen kanssa.

Vierailija
191/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on liukuva työaika. Jos lapsen viemiseen menee 10 minuuttia enemmän, niin joko on töissä 10 minuuttia myöhemmin ja lähtee sieltä 10 minuuttia myöhemmin tai sitten lähtee kotoa aamulla 10 minuuttia aikaisemmin. Ei siinä mitkään pomon niskaan hengittämiset vaikuta.

Vierailija
192/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain kerran väärän lapsen päiväkodista. Vaimo tuli 2 tuntia myöhemmin töistä kotia ja voi sitä huutoa kun huomasi tuntemattoman lapsen ruokapöydässä. Ei ole tuon jälkeen enää antanut minun hakea...

Huono vitsi.

Eikä edes mahdollinen. Päiväkodissa kyllä katsotaan aika tarkkaan kuka lapsi lähtee kenenkin matkaan. Varsinkin jos sen hakee henkilö jota ei siellä ole ennen näkynyt.

Tämä tapahtui 70-luvulla. Menin takapihan portin kautta ja talutin samannäköisen lapsen mukaan. Päiväkodin piha oli hyvin laaja ja hoitaja oli talon etupihalla. Kotona vaimo soitti päiväkotiin ja sieltä ei vastattu. Seuraavana aamuna veimme vieraan lapsen takaisin. Oma lapsemme oli ollut hoitajalla yötä ja hoitaja oli hyvin stressaant

Edelleen kiva tarina mutta kyllä lasten vaihtuminen oli myös 70-luvulla poliisiasia. Teidän mukula olisi kiikutettu kotiin poliisikyydillä ja otettu se vieras lapsi kyytiin ja kotiin.

Vierailija
193/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä miten tämä voisi olla apn miehen tilanne. Hänellä on apn kertoman mukaan työssään liukuma yhdeksään asti työajassa eikä esiin ole tullut, että mies menisi töihin niin aikaisin, ettei päiväkoti ole vielä a

Voihan se olla, että AP:n mies on vain laiska. Sitä ei vain tiedä kukaan, koska AP ei ole kertonut muuta kuin sen että mies suuttuu koska se aiheuttaa ongelmia pomon kanssa tms.

194/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyttiin miten muuten osallistuu. Jonkun verran osallistuu, mutta ei lähellekään puolia. Sekin on ollut suuri pettymys minulle. Ap

Miksi hän alunperin halusi lapsen, jos ei kuitenkaan halua olla sen kanssa?

Vierailija
195/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähtökohta saattaa hyvinkin olla semmoinen, että sinun odotetaan tekevän 10h edestä töitä 7,5h aikana. Eikä ylitöitä makseta tai hyvitetä. Työt myös alkaa tasan sovittuun aikaan ja kohteet voi vaihtua lennosta ja esim. Varusteiden pukeminen tapahtuu omalla ajalla."

Edelleenkään en nyt näe miten tämä estää lapsen viemisen päiväkotiin.

Vierailija
196/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Hommaisin toisen auton.

Miten tyhmä voikaan nainen olla kun tuollaista edes kyselee?

"Mies ei suostu" ?? 

Laita reidet kiinni kunnes suostuu.

Pöhelö!

Vierailija
197/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas pitkä se ap miehen työmatka on? Jos pitää ajaa tunti niin ymmärrettävää ettei halua tehdä 20 minuutin lisämatkaa.

Vierailija
198/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten viitsinyt naiselliseen tyyliin kertoa, että miksi mies ei tahdo. Varmasti on jotain syitä kertonut.

Meillä mies kieltäytyy viemästä, jotta työpäivä ei veny ja mieluummin hakee töiden jälkeen lapsen kotio.

Kerroinhan, että sanoo syyksi tekosyitä. Että ei ehdi ja sellaista, ei mitään kunnollista syytä. Ja hän ei siis suostu viemään eikä hakemaan. Ap

Mi-tä te-ko-syi-tä? Ne voi olla sinulle tekosyitä, mutta joillekin ei.

Mikä voisi olla oikea ja kunnollinen syy siihen, että ei koskaan eikä ikinä voi viedä eikä hakea omaa lastaan päiväkodista? Kun asiaa mietin, niin lopulta kaikki on minusta aika tekosyitä. Kyse on kuitenkin omasta lapsesta. No joo, ehkä sellainen syy olisi oikea, että on joku neliraaj

Ei koe lasta omakseen tai omaksi vastuualueekseen, vaan lapsi on nyt sinun projekti. Ei mitään sen syvällisempää. Jos kokisi lapsen omakseen tai omaksi projektiseen, olisi mukana täysillä.

Kenties on pettynyt siihen, että lapset eivät olekaan 24/7 päivänsäteitä, jotka juoksevat joka päivä iskän syliin, että "Jee jee, isi on paras!" Vähän kuin koirat, joilla on aina hyvä päivä.

Yleensä tuntuu menevän niin, että mitä enemmän mies vakuuttelee ja maalailee hoitavansa lasta, ottavansa vastuuta, olevansa läsnä, niin sen vähemmän sitä sitten todellisuudessa on. Yleensä tällaisista ei kai tarvitse erikseen vakuutella puolisoa, vähän kuin "sitten kun mennään naimisiin, niin hoivaan ja rakastan ja huolehdin sinusta aina, myös huonoina päivinä", koska tuon pitäisi tulla ihan automaationa aikuiselta ihmiseltä. Olipa se sitoomuksen kohde perhe-elämä/lapsi tai oma puoliso.

Vai monenko naisen olette kuulleet vakuutelleen ympärilleen, että sitten kun olen äiti, huolehdin lapsesta ja teen kotitöitä ja otan vastuun.

Se tulee ja sen pitää tulla automaationa.

P.S. Tämän viestin numerokoodi, jolla vahvistan lähetyksen, on 112. Ehkä siinä viesti ap:lle, että hätätilanne on ihan aito perzeily, eikä sinun liika vaativuus tai kohtuuttomuus.

Vierailija
199/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähtökohta saattaa hyvinkin olla semmoinen, että sinun odotetaan tekevän 10h edestä töitä 7,5h aikana. Eikä ylitöitä makseta tai hyvitetä. Työt myös alkaa tasan sovittuun aikaan ja kohteet voi vaihtua lennosta ja esim. Varusteiden pukeminen tapahtuu omalla ajalla."

Edelleenkään en nyt näe miten tämä estää lapsen viemisen päiväkotiin.

En ole yllättänyt. Koska olet jo selvästi päättänyt että se on vain järjestelykysymys. Ilman tietoa resurssien tosiasiallisesta riittävyydestä. 

Vierailija
200/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäisi kiertoon, jos asenne on tuo. Ei kiinnosta näköjään vähääkään lapsen paras. Ainoastaan oma pylly on tärkeä ja pääasia, että miehellä on mukavaa. Lisäksi tuossa on petetty aika raskaasti kaikki ennen lasta annetut lupaukset ja se olisi mulle liian iso pala nieltäväksi. En pystyisi kunnioittamaan miestä enää yhtään tuon jälkeen ja näyttää, että ei mieskään kunnioita sinua tai niitä antamiaan lupauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi