Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroaisitko, jos mies ei suostuisi hoitamaan päiväkotikuskauksia?

Vierailija
15.08.2024 |

Minulla ja miehelläni on molemmilla liukuva työaika, eli ei ole pakko olla töissä juuri tiettyyn aikaa, mutta viimeistään ysiltä kummankin. Minä lopetan työt iltapäivällä aiemmin, jo klo 15, teen lyhennettyä, joten hoidan aina lapsen hakemisen päiväkodista. Taloudessa on vain yksi auto, se on miehen työmatkoja varten hänellä, minä menen bussilla. Työpaikkamme on ihan eri suunnissa eli ei voida mennä samaa matkaa. Minun työmatkani bussilla on ajallisesti pidempi. Päiväkotiin on vain 400 metriä (mutta eri suunta kuin bussipysäkki). No nyt on kova riita kun mies ei suostu koskaan viemään lasta päiväkotiin aamulla. Vaan minä joudun hakujen lisäksi hoitamaan kaikki viennit myös. Syyksi olen saanut monta tekosyytä. Hän siis kieltäytyy ehdottomasti ja täysin kaikista päiväkotikuskauksista. Mikään keskustelu ei hänen päätä käännä näköjään. Minusta tämä vaan ei ole kovin reilua, että joudun hoitamaan nuo kaikki, ja hän ei mitään niistä. Eroaisitko tällaisen asian vuoksi? Vai eläisitkö tyytyväisenä näin?

Kommentit (342)

Vierailija
161/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se ero tule vaikuttamaan tuohon itse asiaan mitenkään. Kuskata saat jatkossakin. 

Mutta jos asia vaikuttaa siihen, että et enää rakasta miestäsi, etkä halua viettää enää hänen kanssaan arkea, niin eroa.

No lapsi kai on osan ajasta isällään niin pakko hänenkin on kuskata.

Vierailija
162/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on itsestään selvää, että se hoitaa kuka on halunnut. Mies hoitaa auton, prätkän ja mökin. Vaimo käyttää ja ruokkii koiran ja hoitaa muksun. Ei tarvita eroja, kun on selvät säännöt.

Me molemmat haluttiin lapsi. Mies halusi perustaa perheen jopa vähän innokkaammin kuin minä. Ap

Ja sinä tietenkin suistui siihen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut kaikkia vastauksia, mutta ilmoittaisi miehelle, että normaalitilanteessa se, joka menee autolla, vie lapsen ihan helppouden ja nopeuden takia. Piste. En viitsisi heittäytyä lapatossuksi ja yksinkertaisesti suostua käyttämään ylimääräistä aikaa arjessa tuollaiseen. Vapaapäivät tai poikkeustilanteet sitten voi miettiä tapauskohtaisesti erikseen. 

Ainakin tässä talossa nopeus ja käytännöllisyys ratkaisee asiat, hermo menisi joutua vääntämään joka ikisestä asiasta. 

En nyt sanoisi, että se on helpompaa viedä lapsi autolla kun sinne päiväkotiin on matkaa 400m. 

No tuossahan on vaihtoehtona ajaa se 400 m päikylle ja jättää lapsi, aikaa tässä menee ehkä 5 min lisää normaaliin työmatkaa verrattuna. Vaihtoehtoisesti äiti kävelee (?) lapsen kanssa ensin 400 m sinne päikylle, jättää lapsen, kävelee takaisin 400 m kodin suuntaan ja jatkaa siitä sitten odottamaan bussia. Ajallinen tarve on tuossa tapauksessa huomattavasti suurempi, eli ilmeisesti äidin ajankäyttöä ei juurikaan arvosteta, koska tuon tuoman lisän voi arvioida olevan melkein puoli tuntia joka aamu? 

Ip:n puolella eri asia, kun toinen tekee lyhennettyä työaikaa. 

Vierailija
164/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies alkoi yhtä äkkiä hakemaan innokkaasti nuorimpia tarhasta ja syyhän oli tietysti nuori ja nätti kesätyöntekijä siellä, jolle lirkutteli hakiessaan.

Vierailija
165/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nyt pitäisi olla itsestään selvää, että toinen vie ja toinen hakee, jotta lapselle saadaan mahdollisimman lyhyt hoitopäivä. Aloittajan mies on uskomattoman laiska ja itsekäs, ero on hyvä vaihtoehto.

Mikä ihmeen itseisarvo se mahdollisimman lyhyt hoitopäivä on? Ei se lapsi siellä päiväkodissa rikki mene vaikka olisi pidempäänkin varsinkin jos on vähän isompi.

Kyllä se melu ja jatkuva sosiaalisuus rasittavat monia lapsia. Minusta käsittämätöntä että lapsen päivää pitäisi venyttää isän laiskuuden vuoksi. 

Ne aamun ensimmäiset ja iltapäivän viimeiset ovat nimenomaan niitä rauhallisimpia, koska lapsen parasta stressaavat vanhemmat ovat jo hakeneet

Tai sitten voi mennä töihin myöhemmin ja olla siellä myöhään. Oma puolisoni harrastaa tuota aamu-unisena. Aikaisimmin hän varmaan meni töihin juuri silloin, kun lapset olivat päiväkoti-iässä ja kuskasi heitä usein, kahteen eri päiväkotiin. Minä taas noudin heidät varmaan aina ja vein, jos puolisolla oli työmatkoja.

Ehkäpä ap:n puoliso pelkää, että hän unohtaa viedä kyydissä olevan lapsen päiväkotiin. Oma puolisoni oli automaattisesti ajellut muutaman kerran työmatkareittiään lapset kyydissä. Takapenkiltä oli tullut kommentti, että miksi ei käännytty päiväkodille päin. Ulkomaillahan on kuollutkin takapenkille unohdettuja lapsia, kun ovat olleet siellä helteessä koko päivän.

Vierailija
166/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä vastaan, ettei oikein kehtaa mennä kovin pientä lasta ainakaan hakemaan, kun kaikki ovat iltapäivällä pihalla, kaikki lapset ovat samannäköisiä eikä ole mitään käsitystä siitä millaisissa vaatteissa oma lapsi siellä on! Noloa olisi hoitajilta kysyä, mikä noista on minun lapsi?

Noh välillä on saanut etsiä omaa 6v poikaansa varsinkin kesällä, kun shortsit,t-paita ja lippis kaikilla pojilla. Sitten vielä päiväkodin liivit, kaikki näyttävät ihan samalta. Onneksi lapsi sentään tunnistaa minut.

Vierailija
167/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 400 metriä lapsi voisi kävellä itsenäisesti päiväkotiin? Ihme hyysäämistä nykykulttuuri kun ei anneta lasten itsenäistyä

Vierailija
168/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua olisi että autollinen hoitaa tai että ainakin molemmat hoitaisi toiseen suuntaan... 

Jos matkaa on 400m niin ei ole mitään järkeä kuskata autolla. Kurakeleillä vielä vähemmän.

No en kyllä ensin kävelisi 400m lapsen kanssa ja 400m kotiin ja sieltä töihin vaan töihin lähtiessä veisin lapsen autolla ja jatkaisin suoraan työpaikalle. Ja sama kotiin tullessa. Huonolla kelillä se auto paras onkin.

Sinulla vissiin ei ole lasta päiväkodissa? Nenänpäätä myöten kurassa on enemmän sääntö kuin poikkeus syyskeleillä enkä missään nimessä haluaisi autoa ruveta siivoamaan välttääkseni pienen kävelyn. Tekee lapsellekin hyvää.

Mulla on lapsi päiväkodissa, ja nimenomaan vien sen aamulla autolla ja jatkan siitä töihin. Eihän se kotoa sängystä noustessa ole  kurassa. Aamut on muutenkin varhaisia ja lapsi pitää kammeta ylös sängystä, eikä unisena ole yhtään innokas kävelemään. En viitsi sen takia herättää sitä vielä kahtakymmentä minuuttia aiemmin, että ehdin ajoissa töihin. Jos teen etäpäivän, aloitan lapsen nukkuessa ja mennään kävellen tai pyörällä, iltapäivisin pyöräilee isänsä kanssa.

Vierailija
169/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos päiväkotikuskaukset ovat miehelle kynnyskysymys, voisitteko sopia, että hän ottaa jonkin lastenhoitoon liittyvän osa-alueen, kuten lasten iltatoimet ja nukuttaminen, kokonaan vastuulleen? Ei ole pakko jakaa yhtä tiettyä tehtävää puoliksi, vaan vastuu voidaan jakaa myös tehtävittäin. On tietysti ärsyttävää, jos toisen vanhemman kanssa joutuu neuvottelemaan siitä, mitä tämä mahdollisesti suostuu ja mitä ei suostu tekemään, mutta ehkä ennen eroa kokeilisin kuitenkin. Keskustelun myötä selviää, onko ongelma nimenomaan päiväkotikuskaamisissa vai haluaako isä vältellä kaikkea vastuuta. 

Eihän ap siitä mitään puhu mitä mies tekee...kuten ei naiset yleensäkään.

Ap mainitsee kyllä, että mies ottaa osaa lapsen hoitoon mutta että vastuu ei jakaudu hänen näkökulmastaan tasapuolisella tavalla. Ehkä mies on sen tyyppinen, että tietyn tehtävän jakamisen sijaan hän mieluummin ottaisi jonkin tehtävän kokonaan vastuulleen mutta asia ei ole tullut puheeksi. Totta kai jos näin on, olisi se miehen tehtävä ottaa asia esille, mutta vaikuttaa siltä, että tätä ei kannata jäädä odottelemaan. 

Minä (vaimo) olen omassa suhteessani sellainen, että teen asiat mieluummin yksin. Kun asioita tehdään yhdessä, niistä pitää neuvotella, eikä kärsivällisyyteni riitä tähän. Mieheni taas haluaisi tehdä kaikki kotityöt yhdessä. Olemme yrittäneet tehdä kompromisseja niin, että kummallakin on osa-alueita, joilla saa toimia toiveidensa mukaan. Siivoamme yhdessä, koska mies niin toivoo, vaikka minä siivoaisin mieluummin vuorotellen, mutta kaupassa käymme ja ruokaa laitamme vuorotellen, koska näiden kotitöiden hoitaminen on minulle yhdessä toisen kanssa kaikkein epämieluisinta. 

Vierailija
170/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se ero tule vaikuttamaan tuohon itse asiaan mitenkään. Kuskata saat jatkossakin. 

Mutta jos asia vaikuttaa siihen, että et enää rakasta miestäsi, etkä halua viettää enää hänen kanssaan arkea, niin eroa.

No lapsi kai on osan ajasta isällään niin pakko hänenkin on kuskata.

Suomessa standari tapaamissopimus on joka toinen viikonloppu, ei siinä paljon tarvitse kuskata. Ja tapaamissopimus ei velvoita isää milläään tavalla tapaamaan lastaan. 

Vierailija
171/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi alunperinkään lisääntynyt tuommoisen miehen kanssa. Sorry nyt vaan. Kyllhän tuollainen k-päisyys on monella muullakin tapaa näkynyt aiemmin, etkä sä ole merkkejä huomannut.

Meillä tehtiin siten, että katsottiin miten lapsi on hoidossa mahdollisimman vähän. Alkuun mä menin kuuteen töihin ja pääsin kahdelta ja hain lapsen silloin. Mies oli vienyt 9-10 aikoihin.

Mies jäi etätöihin, niin hän pitää parina päivänä lasta kotona ihan muuten vaan, kun ei ole kiirusta ja paltsuja. Silloin on lapsi touhutettu ja ruuat pöydässä kun tulen. Niiden päivien työt tekee sitten iltayöllä tai yhtenä päivää naputtelee valmiiksi. Sitten parina päivänä hän vie muksun päiväkotiin. Joskus on soittanut, että tuli yllärinä asiakkaalle lähtö, että voinko hakea. Kyllähän mä voin, kun ei tarvii enää muuten puuttua viemisiin ja hakemisiin.

Nykyään  meillä käy siivoja, kun mies kyllästyi siivoamiseen. Hän palkkas, jonkus kosovolaismuorin, joka käy naapurissakin siivoomassa. Hyvää jälkeä tekee. Toisinaan tuo ruokaakin. :D

Vierailija
172/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut kaikkia vastauksia, mutta ilmoittaisi miehelle, että normaalitilanteessa se, joka menee autolla, vie lapsen ihan helppouden ja nopeuden takia. Piste. En viitsisi heittäytyä lapatossuksi ja yksinkertaisesti suostua käyttämään ylimääräistä aikaa arjessa tuollaiseen. Vapaapäivät tai poikkeustilanteet sitten voi miettiä tapauskohtaisesti erikseen. 

Ainakin tässä talossa nopeus ja käytännöllisyys ratkaisee asiat, hermo menisi joutua vääntämään joka ikisestä asiasta. 

En nyt sanoisi, että se on helpompaa viedä lapsi autolla kun sinne päiväkotiin on matkaa 400m. 

No tuossahan on vaihtoehtona ajaa se 400 m päikylle ja jättää lapsi, aikaa tässä menee ehkä 5 min lisää normaaliin työmatkaa verrattuna. Vaihtoehtoisesti äiti kävelee (?) lapsen kanssa ensin 400 m si

AP:n miehen työpaikka voi myös olla uhattuna. Jos ei marssi työnantajan pillin mukaan ja joku työkohde viivästyy vähänkin jne jne. 

Mahdollisen työttömyyden sattunessa päivähoidon nouto ja hakuasiat on usein kovin pieniä ongelmia.

Sitä ei tosin tiedä, koska AP ei ole kertonut. Miksi mies toimii kuten toimii.

Vierailija
173/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on itsestään selvää, että se hoitaa kuka on halunnut. Mies hoitaa auton, prätkän ja mökin. Vaimo käyttää ja ruokkii koiran ja hoitaa muksun. Ei tarvita eroja, kun on selvät säännöt.

Me molemmat haluttiin lapsi. Mies halusi perustaa perheen jopa vähän innokkaammin kuin minä. Ap

Äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että nainen joutuu tekemään erilaisia valintoja elämässään kuin mies. Esim miettimään miten pärjää yksinhuoltajana. 

Vierailija
174/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"AP:n miehen työpaikka voi myös olla uhattuna. Jos ei marssi työnantajan pillin mukaan ja joku työkohde viivästyy vähänkin jne jne. "

Suomessa kymmenettuhannet vanhemmat vievät ja hakevat lapsiaan päiväkodeista joka ikinen päivä eikä siitä seuraa kellekään potkuja.

Toki, voihan sitä pelätä putoavia meteoriittejakin mutta ei epärealististen pelkojen mukaan kannata koko elämää järjestää.

Vierailija
175/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on aika itsekeskeinen mies. Mies ajelee mukavasti autolla, kun sinä menet bussilla ja odottaa vielä, että sinä hoidat lapsen kuskaukset.

En usko että itse haluaisin elää tuollaisen miehen kanssa. Jossain vaiheessa tuota itsekeskeisyyttä ei vaan jaksaisi enää. Tuskin tuo mies sitten muissakaan tilanteissa ottaa sinua huomioon.

Vierailija
176/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain kerran väärän lapsen päiväkodista. Vaimo tuli 2 tuntia myöhemmin töistä kotia ja voi sitä huutoa kun huomasi tuntemattoman lapsen ruokapöydässä. Ei ole tuon jälkeen enää antanut minun hakea...

Huono vitsi.

Vitsinä on kyllä ihan hauska.

Vierailija
177/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"AP:n miehen työpaikka voi myös olla uhattuna. Jos ei marssi työnantajan pillin mukaan ja joku työkohde viivästyy vähänkin jne jne. "

Suomessa kymmenettuhannet vanhemmat vievät ja hakevat lapsiaan päiväkodeista joka ikinen päivä eikä siitä seuraa kellekään potkuja.

Toki, voihan sitä pelätä putoavia meteoriittejakin mutta ei epärealististen pelkojen mukaan kannata koko elämää järjestää.

Et selkeästi ole ollut vastaavassa tilanteessa koskaan. Niskaan hengittäminen on edelleen varsin yleistä ja niin on ns. Laittomat irtisanomisetkin.

Vierailija
178/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä eroaisin, ja erosinkin. Lapsen kasvatti kanssani toinen aviomies, jolle parisuhde- ja perhekeskeisyys on itsestäänselvää vielä nytkin, kun se lapsi on aikuinen. Toisilla on toisenlainen arvojärjestys.

Vierailija
179/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle tulisi mieleenikään kysyä parisuhdeneuvoja tältä foorumilta, niin eroaisin oitis ja unohtaisin kaikki haaveet parisuhteista, kunnes saan pääni edes jollakin tavalla säälliseen kuntoon. :D

Vierailija
180/342 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos päiväkotikuskaukset ovat miehelle kynnyskysymys, voisitteko sopia, että hän ottaa jonkin lastenhoitoon liittyvän osa-alueen, kuten lasten iltatoimet ja nukuttaminen, kokonaan vastuulleen? Ei ole pakko jakaa yhtä tiettyä tehtävää puoliksi, vaan vastuu voidaan jakaa myös tehtävittäin. On tietysti ärsyttävää, jos toisen vanhemman kanssa joutuu neuvottelemaan siitä, mitä tämä mahdollisesti suostuu ja mitä ei suostu tekemään, mutta ehkä ennen eroa kokeilisin kuitenkin. Keskustelun myötä selviää, onko ongelma nimenomaan päiväkotikuskaamisissa vai haluaako isä vältellä kaikkea vastuuta. 

Minusta päiväkoti on niin iso osa lapsen elämää, että sen on oltava molempien vanhempien vastuulla. Toiselta vanhemmalta jää iso osa lapsen elämää piiloon, jos hän ei koskaan käy päiväkodissa, tunne työntekijöitä, muita lapsia, kaveruussuhteita, päiväkodin tapahtumia, pihaa, leikkejä jne. Pieni lapsi ei osaa kotona kertomalla viestiä riittävästi päiväkotielämästään, puolet pitää tietää etukäteen ja arvata, jos oikeasti haluaa ymmärtää mikä lasta ilahduttaa tai ärsyttää. 

Eikä päiväktoi ole vaan viemistä ja tuomista. Pitää olla oikeat vaatteet, muistaa retket ja lelupäivät, vanhempi saa osallistua keskusteluihin, vanhempainiltoihin ja juhliin. Erityisesti saa tukea lapsen hyvää päiväkotipolkua. Auttaa kaverisuhteissa ja tukea lapsen luottamusta päiväkodin työntekijöihin. Tsempata haasteissa ja iloita yhdessä kohokohtia. Jos ei koskaan edes käy päiväkodissa, on mahdotonta olla tasapuolisesti vanhempi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi