Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka joutuneet nuoruudessa olemaan nälässä kaverin luona kun kaverin vanhemmat kieltäytyneet tarjoamasta ruokaa?

Vierailija
14.08.2024 |

Jopa yökylässä jouduttu olemaan nälässä...

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla onneksi vielä koskaan niin köyhiä oltu ettei olisi pystytty yhtä tai kahta ylimääräistä lasta ruokkimaan, jos ovat olleet ruoka-aikaan meillä, saati yökylässä.

Johan nyt jo normaalit käytöstavat edellyttävät, että yöviersille tarjotaan syötävää, olivatpa minkä ikäisiä tahansa. 

Yks tai kaks vielä meniski, mut yleensä niitä on vähintään 5 poikaa. 

Vierailija
142/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella teistä on varaa ruokkia ylimääräisinä jatkuvasti muutamaa aikuisen kokoista urheilua harrastavaa teinipoikaa?

Eipä ruoka sentään niin kallista ole. Tietenkin ruoka sovelletaan käytössä olevan budjetin ja syöjien mukaan. 

Kyllä se ruoka kallista on, jos yhtään laadukkaampaa ruokaa haluaa syödä. Ja kyllä vaan teini pojat syö isoja määriä. Ostat jotain lohta nii sitähän pitää olla viis kalaa, että riittää 5 ylimääräiselle teinille 😂

Kaikkiko täällä vain lohta syövät? 

Kyllä, ja päivittäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käynyt itselle lapsena näin. Mutta ei myöskään kylöilty yleensä toistemme luona, vaan ulkoiltiin pitkin puistoja ja metsiä. Jos oltiin jonkun luona heidän ruoka-aikaan, kyllä silloin tarjottiin ruokaa.

Mutta tämä nykyajan meno on rasittavaa. Kolmilapsisessa perheessä on joka päivä jollain joku kaveri käymässä. Joka päivä täytyisi ylimääräisille antaa välipalaa kun ei kehtaa olla tarjoamattakaan. Mutta ei olisi rahaa jatkuvasti ostaa leipiä päällisineen, hedelmiä ja jugurtteja ylimääräisille kun omankin perheen syöminen vie ihan kiitettävästi rahaa.

Mulla on vähän sama. Muutama vuosi sitten lasten isä jätti eikä sen jälkeen ole ollut mukana vanhemmuudessa mitenkään. Yksin pienellä hoitajan palkalla kasvavat lainalyhennykset, ruuat ym. Tuntuu niin vaikealta lapsille sanoa, että ei oikeasti olisi varaa ruokkia kolmen teinin kavereitakin joka päivä. He

Meillä ei ole tarjottu kavereille ruokaa, koska sit ne on aina syömässä. Ja useamman ku ruokkii joka päivä, nii rahaa menee. Koska siihen se helposti menee, että ovat jatkuvasti syömässä.

Vierailija
144/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan ruoki lapsien kavereita, koska niitä voi olla useana päivänä viikossa 5 jätkää kerralla. Aika kalliiksi tulis. Yökyläily on sitten eri asia, sillon saa ruokaa.

Eikö sun poika ja sen kaverit ole puhetaitoisia? Etenkään se oma poika, jospa sen kanssa voisi sopia vastavuoroisuudesta?

Mun pojat käy ihan kotona syömässä. Miks muilla edes pitäis syödä? Jokaisella kuitenki lyhyt matka kotia. Jos ne tykkää viettää meillä aikaa enemmän. Ei mulla edes riitä rahat 10 ihmisen ruokkimiseen. Toki jokainen saa tehdä miten haluaa. Eipä nuo oo valittanut vaikka ei ruokaa oo. Silti viihtyy meillä.

Luulin että sulla oli jotain valittamista.

Vierailija
145/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista sellaista, että psykologin perheessä olisi ikinä tarjottu yhtään mitään. 

Vierailija
146/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yövieraille tietysti aina syötävää kuten lapsikin sai ollessaan kavereilla yötä. Yleensä koulukaverit ei halunneet syödä meillä koulun jälkeen vaikka kysyttiin ja söivät kodeissaan. Saihan sitä odottaa toisessa huoneessa. Omassa lapsuudessa oli ihan normaalia että mentiin kotiin syömään ja yökylässä tai muuten erityisesti sovitussa kyläilyssä tarjottiin ruokaa. Kodeissa oli ruoka-ajat ja komento tulla kotiin syömään itse kukin kulmakunnan tenava.

Vierailija
147/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan ruoki lapsien kavereita, koska niitä voi olla useana päivänä viikossa 5 jätkää kerralla. Aika kalliiksi tulis. Yökyläily on sitten eri asia, sillon saa ruokaa.

Eikö sun poika ja sen kaverit ole puhetaitoisia? Etenkään se oma poika, jospa sen kanssa voisi sopia vastavuoroisuudesta?

Mun pojat käy ihan kotona syömässä. Miks muilla edes pitäis syödä? Jokaisella kuitenki lyhyt matka kotia. Jos ne tykkää viettää meillä aikaa enemmän. Ei mulla edes riitä rahat 10 ihmisen ruokkimiseen. Toki jokainen saa tehdä miten haluaa. Eipä nuo oo valittanut vaikka ei ruokaa oo. Silti viihtyy meillä.

Luulin että sulla oli jotain v

Ei kai mulla. Oon vaan kuullu monen sanovat et kallista ruokkia kaikki kaveriksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 98: "Isäni on elänyt samassa kaupungissa samaan aikaan ja on kertonut kyllä ihan eri version, eli tuskin aikakausi ja paikka yksistään selittävät, vaan perhekulttuuri. "

En mä yhtään ihmettele tuotakaan. Mä asuin silloin 1960-luvulla Munkkivuoressa enkä muista, että kukaan kavereistani olisi kertonut mistään yökyläilyistä kavereiden luona. 

Vierailija
149/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset syntyi 80-luvun alussa ja silloin puhuttiin ettei naapurin lapsia saa syöttää ilman lupaa ja että jokainen syö kotonaan

Vierailija
150/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei minun mielestä niin paljoa syö, että heille ei voisi mitään antaa. Aina olen antanut kaikkien lasten syödä niin halutessaan. Välillä leiponut kakkujakin lapsille. En köyhtynyt siitä.

Tämä. Aikuisilla asenneongelma, jos ei lapselle voi evästä antaa.

EVÄÄN antaminen kuuluu sen lapsen omille vanhemmille. 

Älä jankuta!

Vierailija
151/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko halpaa ja kiva kantaa välipalatarpeita pojan kavereille. Kolme tyyppiä joista jokainen syö 2 ruispalaa/sämpylää juustoa, kinkkua ja banaanin jogurttia menee litra. Ei vaan jaksa, ei kykene. 

Tytön kaverit syö inhimillisen määrän ja uskoo, jos sanoo että ei enempää 

Eikö tuossa tulisi jo halvemmaksi tehdä ihan ruokaa? Proteiinia ei noissa ainakaan juuri ole. 

I rest my case. Ruokin vain oman perheen.

Vierailija
152/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella teistä on varaa ruokkia ylimääräisinä jatkuvasti muutamaa aikuisen kokoista urheilua harrastavaa teinipoikaa?

No niinpä! Vähän eri asia, jos lapsen kaveripiiri käsittää pari alakouluikäistä kaveria ja niitä lapsia on tosiaan yksi. Miettikääs, jos onkin useampi lapsi ja ruoka-aikaan pitää syöttää juurikin niitä suuriruokaisia teinejä. Vähän eri juttu kuin antaa ekaluokkalaisen kamuille voileipä, keksi ja lasi mehua silloin tällöin. Semmoinen nyt ei kaadakaan kenenkään taloutta. Mutta, jos joka päivä töistä tultuasi jääkaapissa odottaa pelkkä valo, niin kyllä se alkaa hiljalleen ottamaan päähän. 

Niille, joilla on pienet lapset: arkena pitäkää säännöt selkeinä! Kukin kotiin syömään. Jos on juhlapäivä tai muu poikkeus, kuten se yökylä, niin silloin toki voi poiketa arkimeiningistä. Ei kannata totuttaa siihen, että oma koti on kaikille avoin ilmainen ruokala. 

Vierailija
153/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen vieraanvaraisuus.. tai edes toisista välittäminen.. Lapsien nälässä pitämistä? 

Tarkoitukselia ei ruokittu naapurin lasta. Eihän se olisi mennyt muuten kotiinsa ollenkaan, matkaa 200 metriä. Meidän ruoka-aika oli hyvä syy käskeä lapsi menemään kotiinsa, sillä muutoin hän oli meillä aamusta iltaan. Eikä hänen kodissaan ollut mitään vikaa, halusi vain leikkiä lastemme kanssa.

Omituisia lapsia! Me lähdettiin ulos ja palattiin illalla. Uimarannalle otettiin tietysti hyvät eväät. Uidessa tulee nälkä.

Eikä harrastuksiin tietenkään menty ruoan jälkeen vaan iltapäivällä. Illalla kun aikuiset tuli töistä, syötiin ja tehtiin läksyt. Äiti ja isä teki mitä kotiaskareitaan. Ruoan jälkeen sai vielä mennä ulos.

Vierailija
154/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjoaa ruokaa, niin se on sitten oletus. Ja voitte myös odottaa valitustakin. 

Joten, kaikki voi syödä kotonaan ja meiltä voi saada lasillisen hanavettä.

Vierailija
155/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut ihmiset kehtaa kohdella lapsia noin. Muistan kun oon vierestä katsonut kun se oman perheen lapsi syö.

Meillä oli yleensä kaikilla kavereillakin perheessä sääntönä että kun ruoka oli valmista niin mahdolliset lapsivieraat lähetettiin omaan kotiinsa jossa heillä oli myos ruoka valmiina.  Ei meillä kukaan jäänyt kärkkymään että saako siellä kaverin kotona ruokaa, vaan mentiin kotiin murkinoimaan.  Eri asia tietenkin  jos erikseen sovittiin ja kutsuttiin aterialle.

Vierailija
156/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ruoka sentään niin kallista ole. Tietenkin ruoka sovelletaan käytössä olevan budjetin ja syöjien mukaan. 

Kyllä se ruoka kallista on, jos yhtään laadukkaampaa ruokaa haluaa syödä. Ja kyllä vaan teini pojat syö isoja määriä. Ostat jotain lohta nii sitähän pitää olla viis kalaa, että riittää 5 ylimääräiselle teinille 😂

Oot nyt jankuttanut 15 krt noista saakelin teinipojista!

Vierailija
157/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarjoaa ruokaa, niin se on sitten oletus. Ja voitte myös odottaa valitustakin. 

Joten, kaikki voi syödä kotonaan ja meiltä voi saada lasillisen hanavettä.

Hyi hitto mikä asenne! 

Mutta kyllä noin saitaa väkeä todella on. Ei pidä ihmetellä jos kaverit harvenee kaikenikäisiltä tuossa perheessä.

Vierailija
158/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiko täällä vain lohta syövät? 

Kyllä, ja päivittäin. 

No jopas. Kannattaisi vaihdella kalalajeja. 

Vierailija
159/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset syntyi 80-luvun alussa ja silloin puhuttiin ettei naapurin lapsia saa syöttää ilman lupaa ja että jokainen syö kotonaan

Saa syöttää? Perustuen mihin?

Vierailija
160/212 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista omaa lapsuutta. Mutta en muista kärsineeni nälkää.

Mun luona on lasten kaverit aina saaneet mahat täyteen. Jos on paljon vieraita, voi ostaa jotain edullista. 

En ymmärrä ruuassa pihistelyä. Olen siis vuoroviikkoiskä. En mikään nulikka, joten talouskin on ihan ok tolalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme