Teinit syövät kaiken mikä irti lähtee ollessani töissä
Voi juma*auta en paremmin sano. Minulla (yh oon) 17-vuotias poika, joka nyt on koko kesän vätystellyt kotona ja ihan kiitettävästi syönyt. No omansa ruokkii, mutta nyt on tässä kaksi kuukautta tuon pojan kaverit asuneet kodissamme iltapäivisin ja aina kun tulee väsyneenä töistä kotiin, jääkaappi on rohmuttu ja lisäksi leivät, murot, keksit, pullat, kaikki mahdollinen vedetty mahoihin.
Pötkyävät meillä vielä iltaruoankin aikoihin ja syövät kuin hevoset. Jos yritän ehdottaa että menisivät kotiinsa, vastauksena ällistynyt tuijotus ja mutinaa että "pelit kesken ja mä saan olla täällä ainaski kasiin asti". Lisäksi jos koetan komentaa, poikani suuttuu verisesti ja seuraavat päivät on pelkkää mulkoilua ja sitä, miten nolo mutsi on.
En voi olla noita vahtimassa ip kun oon töissä eikä oikein lukkoakaan viitsisi jääkaappiin laittaa. Ihan oikeasti nuo teinit syö enemmän kun jaksan automarketista tuoda. Mitä tälle voi tehdä???
Koulut joo alkaneet mutta kun kesällä oppivat, että meillä on aina ruokaa, pesiytyvät iltapäiviksi meille.
Kommentit (262)
No ihan varmaan soittaisit poliisit kun talossa on teinin kutsumana (tai mahdollistamana) pari naapurin kollia. Johan sulle naurais naurismaan aidatkin. Hyvä se on uhota kun ei ole mitään käsitystä AP:n tilanteesta, vain kourallinen uhoa ja huono lukutaito!
Vierailija kirjoitti:
AP vielä: onneksi mulla on hyvä rahatilanne ja ihan ok palkka, tosin tämäkin on osaltaan aiheuttanut tämän tilanteen. JOs ei olisi rahaa, ei olisi hyvää ruokaakaan.
Kerronpa vielä yhden jutun kun tästä on kuitenkin hyvää(kin) keskustelua syntynyt. Mua oikeasti pelottaa, että isot kollit ei usko kun pienehkö naisihminen komentaa että nyt kotiin. Että jos menee inttämiseksi niin mitä jos pillahdan itkuun kun väsynyt ja kettuuntunut oon. Eihän mua kukaan sitten uskoisi enää. Niinpä oon koettanut jotenkin "rennosti" ehdotella, että mitä jos herrat läksisivät vanhempiaankin tervehtimään tms. paskaa.
Se yksi vanhempi jolle kerroin tästä tosiaan katsoi kuin idioottia ja vielä loppuun lisäsi että "senkun komennat kotiin, ei se haittaa".
Joo tiedän että oon lapanen ja heikko. Mutta tämä nyt vaan on mun todellisuus tällä hetkellä.
Itku on yleensä hyvä tapa karkottaa kaikki miespuoliset.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ei ole ostaneet minulle mitään ruokaa sen jälkeen, kun täytin 16-vuotta ja menin kokopäivätöihin.
Mihin tää maailma on oikein mennyt kun 17-vuotiaat määrää tahdin ja tavat vanhempiensa kotona?
Samaa ihmettelin. Oma 17v asuu kyllä vielä kotona, koska se järkevintä lukion kannalta. Maksamme myös hänen ruokansa, vaatteensa jne. Laki jo siihen velvoittaa. Mutta tuo, että isot miehet makaavat perse homeessa toisen kodissa ja kuvittelevat, että jääkaappi on vapaasti käytettävissä, on täysin käsittämätön ajatus. Meillä teini osaa laittaa itse ruokaa ja jos kuulisin hänen kavereidensa luona käyttäytyvän noin tökerösti, asia ei jäisi siihen. Meilläkin käy teinin kavereita ja välillä syövät meidän kanssamme. Mutta aina vain erillisestä kutsusta, ei koskaan omin lupineen. Poislukien joku pieni välipala tyyliä jogurtti ja mysli koulun jälkeen.
Jos ei puhumaan pysty tai puhe ei auta, niin täytyy ottaa käyttöön passiivisagressiiviset keinot.
Käy kaupassa joka päivä, mutta osta vain kyseisen illan iltapala ja seuraavan aamun aamupalatarvikkeet. Jos ne on syöty, niin sitten aamupalaksi ja iltapalaksi pelkkää kaurapuuroa. Päivällisen wolttaat. Ostat tasan kaksi annosta. Poika voi sitten jakaa omansa kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Leipoo pullaa kunnon satsin pakastimeen jota poika saa tarjota kavereille mutta muita ruokia ei sitten aleta tarjoilemaan.
Poika voi leipoa itse.
Istuta ne teinit alas ja näytä paljon sulla menee ruokaan rahaa. Kerro myös, että sinun velvollisuus ei ole syöttää muiden lapsia vaan niiden omien vanhempien. Tai laita tää tekemäs avaus niille kaikille. Lukekoon tän.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ei ole ostaneet minulle mitään ruokaa sen jälkeen, kun täytin 16-vuotta ja menin kokopäivätöihin.
Mihin tää maailma on oikein mennyt kun 17-vuotiaat määrää tahdin ja tavat vanhempiensa kotona?
Aika erikoista. Ootko syntynyt 50-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmaan soittaisit poliisit kun talossa on teinin kutsumana (tai mahdollistamana) pari naapurin kollia. Johan sulle naurais naurismaan aidatkin. Hyvä se on uhota kun ei ole mitään käsitystä AP:n tilanteesta, vain kourallinen uhoa ja huono lukutaito!
Sulla se huono lukutaito on, kun et tajunnut että a) poliisit oli äärimmäinen keino, joka otetaan käyttöön vasta jo mikään muu ei auta ja b) sitä ei välttämättä oltu kirjoitettu ihan 100% vakavissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin nälässä? Kai ap kaupassa käy? Ei sieltä ole mikään pakko kantaa sipsejä, muroja ja keksejä koko jätkäjengille. Ostaa oikeita kunnollisia raaka-aineita, niin ei ole nälkä ja tuskin ne murkkujätkät alkaa parsakaalia ja kyljyksiä keskenään valmistamaan.
Siten niin nälässä, että tuossa ohjeistettiin, ettei kaappiin saa ostaa mitään mikä maistuu teinille. Nälkähän sille silloin tulee, jos kaapissa on vain jotain kukkakaalia ja porkkanaa. Kukaan ei ole puhunut mitään sipseistä tai muroista. Keksit ne ihan omasta päästäsi.
Murot oli mainittu aloituksessa. Ja jos pojalla on nälkä, niin sille kelpaa porkkanat. Jos ei kelpaa, niin ei ole nälkä.
Porkkana ei vie nälkää keneltäkään. Ei edes minulta, pienikokoisena naisena.
Ehdotin myös muita kasviksia jääkaappiin. Jätkien ruokavaliosta päätellen olisi syytä kyllä vaihtaa keksit ja murot kasviksiin.
Syötkö sinäkin nälkääsi keksejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin nälässä? Kai ap kaupassa käy? Ei sieltä ole mikään pakko kantaa sipsejä, muroja ja keksejä koko jätkäjengille. Ostaa oikeita kunnollisia raaka-aineita, niin ei ole nälkä ja tuskin ne murkkujätkät alkaa parsakaalia ja kyljyksiä keskenään valmistamaan.
Siten niin nälässä, että tuossa ohjeistettiin, ettei kaappiin saa ostaa mitään mikä maistuu teinille. Nälkähän sille silloin tulee, jos kaapissa on vain jotain kukkakaalia ja porkkanaa. Kukaan ei ole puhunut mitään sipseistä tai muroista. Keksit ne ihan omasta päästäsi.
Murot oli mainittu aloituksessa. Ja jos pojalla on nälkä, niin sille kelpaa porkkanat. Jos ei kelpaa, niin ei ole nälkä.
Porkkana ei vie nälkää keneltäkään. Ei
Joskus kyllä. Ei ole maailma vielä tähän päivään mennessä kaatunut, vaikka joskus laiskana päivänä yksi ateria saattaa olla muutama keksi kahvin kanssa.
Meillä kun teinit ja teinien kaverit kokoontuivat kahville niin kului melkein paketti päivässä. Mä sanoin siihen, että se on minulle ihan kohtuuton kulu. Siihen loppui tavernan pito eikä mitään draamaa ollut
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Minulla ei ole mitään käsitystä Ap:n tilanteesta. Olen itse myös 154cm, 50kg nainen, mutta en voi kuvitella tilannetta, jossa teinipoikieni kaverit eivät lähtisi meiltä, kun käsken. Vuosien varrella olen tämän useamman kerran tehnytkin. Joskus olen joutunut sanomaan kaksi kertaa, mutta sen jälkeen vauhtia lähtöön on tullut välittömästi.
Ei olisi varaa ruokkia yhtään ylimääräistä. Meillä palaa Prismaan 2000 euroa kuukaudessa. Pojilta saadaan ruokarahaa 600 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot että kaverit syövät jatkossa omissa kodeissaan. Ei se nii vaikeaa ole.
No jos luit niin eivät usko ja en oo iltapäivisin kotona kyttäämässä. AP
No varaat kaappiin ruokaa vain yhdelle ja ostat lisäruuat kotiin tullessa.
Näin juuri: edellisen illan ruuidta koottu valmis yhden hengen annos. Seuraavan ruoan laitat kun pojat lähteneet ja siitä taas yhden hengen annos jääkaappiin seuraavaksi päiväksi pojalle. Ei keksejä tms enää kaappeihin!
AP vielä: lohduttaa hieman, että muillakin samoja kokemuksia. Nyt kun luin tätä ketjua niin omat vastaukset on olleet just sitä samaa kaavaa, miten menee noiden kollien kanssa - kiittelen kivoista vastauksista ja en reagoi vit*tuiluihin. My bad.
Mutta nyt haastan: mistä minä sen auktoriteetin kasvatan yhtäkkiä kun sitä ei juuri tällä hetkellä ole (rankka syksy töissä odottaa, ex-miehen ja poikansa huonot välit kuormittaa, pitäisi näyttää pojalle esimerkkiä kaikessa arjessa ja oikeasti ei aina jaksaisi)!!
Miten ihmeessä sinä joka ehdottomasti olet sitä mieltä että tiukasti kollit ulos tai poliisit hakemaan. Siis ne pojat on noin 185-senttisiä ja minä 155. Ootko ikinä haastanut itseäsi tuplasti isompaa miestä? Mistä oot sen auktoriteetin yhtäkkiä napannut, ei sitä itkemällä saada. Toki voisin heittää lässyksi ja tosiaan esim kuten joku ehdotti pukeutua pelkkiin alusvaatteisiin ja mikä ettei flirttaille kolleille. Häipyisivät äkkiä ja sit oliskin lasu kehissä.
Poikani on peruskiltti ja lukio menee OK; kaveriporukka on myös "kunnollista" sakkia mutta tätä loisimista en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Tee iso pussi makaronilaatikkoa, soijarouheesta ja leivo pellillinen sämpylöitä. Maksaa n 5 e ja vatsa tulee täyteen.
Mikä ilmaisravintola ap:n koti on vieraille? Oma teini voi syödä tietysti mutta voi myös tehdä silloin nuo mainitsemasi ruuat aivan itse. Peruskoulussa jo oma lapseni oppi leipomaan sämpylät makaronilaatikon teon ja tekee välillä ja kokkaa muutakin. En edes sallisi kotona vain prinssinä oloa passattavana ja vielä kaveriporukka yhdessä syömässä jatkuvasti. No ei todellakaan.
Pane se jengi nyt ruotuun ihan oikeesti.
Tänään kokeilet tätä. Illalla kun poika kysyy mitä ruokaa, sanot: "Ei mitään, kun te söitte jo kaiken." Sovit etukäteen pojan kanssa minä päivinä teille saa tulla ja mihin asti olla. Poika ilmoittaa itse tän kavereille. Jos ei halua ilmoittaa, sinä olet nolo mutsi ja ilmoitat, kun tulevat kylään.
Meillä kävi kerran niin, että porukka siirtyi iltakymmenen maissa naapuriin. Ilmeisesti siellä ei ollut ketään kehottamassa lähtemään kotiin.
Keitä ne, sillä keitetty porkkana pitää kauemmin nälkää, kun raaka porkkana... :D