YLE: Korkeasti koulutettu Riina Simonen ei saa mistään töitä, ja hänenlaisiaan on koko ajan enemmän
Toisaalta hänellä ei ole mitään tutkintoa oikeisiin töihin. Ehkäpä kouluttautuminen lähihoitajaksi auttaisi työnhaussa?
Kommentit (1044)
Vierailija kirjoitti:
Riina on näitä yläluokkaisia punikkiprinsessoja joille ei kelpaa rehellinen työväen työ. Aika menee punamustiin aktivismifantasioihin ja ideologiseen paskanjauhantaan.
No kun hupakot Andersson, Marin ja Ohisalokin saivat elää nuoren naisen poliittista jetset-unelmaa niin sitä täytyy kaikkien sosialistien saada elää instan täydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on onnistunut olemaan jo 9 vuotta työtön maisteri, niin ongelmana on jokin muukin kuin Suomen työllisyystilanne. Tuttu tekee päiväkotiin sijaisuuksia luokanopettajan tutkinnolla, hänelle riittää hyvin 2 vuoroa viikossa ja elämäntilanne on juuri nyt sellainen, ettei kokopäiväinen luokanopettajantyö onnistu.
Minä tein sijaisuuksia aktiivisesti kunnes poistivat suojaosan. Ei pätkätöitä enää kannata tehdä, käteen ei jää juuri mitään.
ja tämän takia sosialismi ei toimi. kukaan ei tee mitään jos siitä ei saa henkilökohtaista hyötyä.
Mietihän nyt tarkasti, mitkä olivatkaan ne kapitalismin ja yrittäjyyden keskeiset driverit
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tieteenharjoitus vaatisi kunnon puhdistusoperaation. Jokaikinen tiedekunta saisi perata kaikki laitokset sellaisiksi, että siellä olisi selkeät opiskelulinjat aivan tiettyihin ammatteihin. Pois kaikki luova aineyhdistely ja loputon venkoilu. Jokaiseen tutkintoon (josta sellainen tällä hetkellä puuttuu) pitäisi liittää vielä ihan selkeä työharjoittelu jossain ihan oikeassa työympäristössä.
- tämä varmasti selkeyttäisi jokaisen opiskelijan urakkaa, kun päämäärä olisi kristallinkirkkaana edessä
- ei tulisi - ainakaan samassa määrin - em. kaltaisia tilanteita eteen, jossa vastavalmistunut on täysin ulalla siitä, mitä "tekee isona"
- tähän voitaisiin vielä lisätä selkeä opiskeluaika, joka olisi 3-5 vuotta /per tutkinto. Nythän ihmiset opiskelevat 10-15 vuotta - toiset koskaan valmistumatta.
Ymmärrätkö tiedeyliopiston ja ammatti(korkea)koulun eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä samalla koulutuksella ihmetellä, miten onnistuit olemaan noin pitkään työttömä? Asuitko jossain pikkukunnassa? Miksi et hakeutunut työkkärin avulla jonnekin harjoitteluun? Sitä kautta monen ura on urjennut. Pätkätöistäkin saa kokemusta, joiden avulla saa seuraavan työpaikan.
Kuten sanoin, niin eihän noihin te-palveluihin saanut käytännössä edes yhteyttä. Kirjoitin kyllä työhakemuksia ahkerasti.
Miten niin ei saanut? Kummasti itse sain. Hankin itse itselleni harjoittelupaikan ja sovin asiasta sitten työkkärin kanssa. Asioiden eteen pitää itse tomia.
Työkkärin kautta voi hakea myös erilaisiin koulutuksiin ja valmennuksiin, jos tuntuu, että työnhakutaidoissa on vikaa. Aivan järjetöntä vain odotella, että joku ottaa yhteyttä.
Ainaikin silloin oli v
Mikä esti sinua hakemasta itse harjoittelupaikkaa, työllistymiskoulutusta tai vastaavaa? Omista opiskelukavereistani suuri osa ja minä itse päästiin siten töihin, kun työtilanne oli vaikea. Ei makaamalla kotona ja lähettelemällä vuosien ajan turhaan hakemuksia.
Eikö kertaakaan tullut mieleen, että pitäisi hakea ammattilaisen apua vaikkapa hakemuksen kirjoittamiseen? Varsinkin monilla, joilla ei ole kokemusta muusta kuin tutkimustyöstä, ei ole mitään käsitystä millainen CV sopii muihin töihin ja mitä hakemuksessa kannattaa sanoa.
Miksi oletetaan, että kaikki naiset sopivat hoitotyöhön/sosiaalialalle. Itsellä ei ole edes lemmikkiä, saati lasta, kun hoivaviettiä ei vain ole. Et todellakaan haluaisi lastasi mun käsiini tai itseäsi jossain ensiavussa makaamassa. Täälläkin kymmeniä lähäri sh lässynlää kommentteja. Tiedättekö, että jo siellä pääsykokeissa kysytään näistä asioista? :D
Tän Riinan voisin nähdä jossain sellaisessa syystä tai toisesta puolustuskyvyttömiä puolustavassa työssä, ei käytännön hoivatasolla, mut jossain vammais- tmv. järjestöissä. Tai just koulumaailmassa jossain avustavassa työssä, mut kappas edes sellaiseen koulutukseen hän EI PÄÄSSYT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä samalla koulutuksella ihmetellä, miten onnistuit olemaan noin pitkään työttömä? Asuitko jossain pikkukunnassa? Miksi et hakeutunut työkkärin avulla jonnekin harjoitteluun? Sitä kautta monen ura on urjennut. Pätkätöistäkin saa kokemusta, joiden avulla saa seuraavan työpaikan.
Kuten sanoin, niin eihän noihin te-palveluihin saanut käytännössä edes yhteyttä. Kirjoitin kyllä työhakemuksia ahkerasti.
Miten niin ei saanut? Kummasti itse sain. Hankin itse itselleni harjoittelupaikan ja sovin asiasta sitten työkkärin kanssa. Asioiden eteen pitää itse tomia.
Työkkärin kautta voi hakea myös erilaisiin koulutuksiin ja valmennuksiin, jos tuntuu, että työnhakutaidoissa on vikaa. Aivan järjetöntä vain odotella, että joku ottaa yhteyttä.
Olen eri mutta en saanut toisen korkeakoulututkinnon aikana enää harjoittelupaikkaa omalta alalta. Harjoitteluapuraha puuttui. Työkkärin kautta en saanut myöhemmin työkokeilupaikkaa tms. koska en ollut pitkäaikaistyötön.
Olen ollut pätkätöissä mutta oman alan paikkoihin on selvästi valittu muita, vaikka alan kokemusta löytyy. Monesti nuoremmat menevät ohi.
Ei kauheasti kannattanut hankkia sen alan koulutusta johon olin aiemmin välillä päässyt töihin. Opintojen aikana varmaan sain imagohyötyä mutta muuten konkreettinen etu eli oman alan harjoittelupaikka jäi saamatta. Olisiko sekään johtanut mihinkään on tietysti eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Riina on näitä yläluokkaisia punikkiprinsessoja joille ei kelpaa rehellinen työväen työ. Aika menee punamustiin aktivismifantasioihin ja ideologiseen paskanjauhantaan.
Itse jouduin opiskelemaan töiden ohella insinööriksi jotta pystyin elättämään itseni ja perheeni. Unelmahöttöihin ja tyhjänopiskeluun ei ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuosien jälkeen saattaisi tulla mieleen, että oma työnhaku ei toimi? Jos ei saa hakemuksillaan töitä, ekana kannattaa luetuttaa hakemus ja CV ammattilaisella ja kysyä, miten voisi parantaa niitä.
Työnimekkeeni on ollut jossain "viestinnän ammattilainen". Jos kelpasin vuosia yliopistolla ja vastaavissa instansseissa assaroimaan, tekemään teknistä toimitustyötä yms. niin en suostu uskomaan, että tässä olisi esteenä kommunikatiiviset haasteeni, vaan yksinkertaisesti epäsosiaalinen, verkostoitumista kaihtava luonteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei opiskele oppisopimuksella jotain tutkintoa? Pitkäaikaistyöttömänä saisi täyden palkkatuen siihen.
Ylipäätään pääsisi palkkatuen avulla johonkin koordinaattorin tehtävään, jos pää ylipäätään kestää työntekoa.
Ilkeää, kun täällä koko ajan vihjaillaan, ettei hän halua/kykene/halua/osaa/halua tehdä töitä. Jos kaikki pääsisivät palkkatuella kaikenlaisiin hommiin ja työssäoppimisiin jne. ei kai meillä pitkäaikaistyöttömiä olis. Kun kaikille löytyis se paikka. Silti he, jotka työskentelevät näiden pitkäaikaistyöttömien työllistämisekai sanovat, että vaikeaa on. Mutta miksi uskoa heitä, kun palsta tietää paremmin. Aina.
No täyspäiset kyllä pääsevät ihan hakemusta laittamalla vaan.&n
Hän ei siis mielestäsi osaa tehdä hakemusta oikein, jos hakemuksen perusteella vaikuttaa, ettei ole täyspäinen. Kun ei pääse edes haastatteluun
Luulis, että tuolla koulutuksella osaa sen jo tehdä. Eli edelleen, mielestäsi kaikki korkeakoulutetut työttömät siis tekevät työhakemuksen siten, että täyspäämättömyys tulee ilmi, tai antaa sellaisen vaikutelman. Asiahan on sit helposti korjattu.
Voisitko sivuduunina tehdä työllistymistä edistäviä hommia työttömien parissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on onnistunut olemaan jo 9 vuotta työtön maisteri, niin ongelmana on jokin muukin kuin Suomen työllisyystilanne. Tuttu tekee päiväkotiin sijaisuuksia luokanopettajan tutkinnolla, hänelle riittää hyvin 2 vuoroa viikossa ja elämäntilanne on juuri nyt sellainen, ettei kokopäiväinen luokanopettajantyö onnistu.
Minä tein sijaisuuksia aktiivisesti kunnes poistivat suojaosan. Ei pätkätöitä enää kannata tehdä, käteen ei jää juuri mitään.
ja tämän takia sosialismi ei toimi. kukaan ei tee mitään jos siitä ei saa henkilökohtaista hyötyä.
Mietihän nyt tarkasti, mitkä olivatkaan ne kapitalismin ja yrittäjyyden keskeiset driverit
Ahneus menestyä. Sosialisteilla on sama mutta muiden taskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei opiskele oppisopimuksella jotain tutkintoa? Pitkäaikaistyöttömänä saisi täyden palkkatuen siihen.
Ylipäätään pääsisi palkkatuen avulla johonkin koordinaattorin tehtävään, jos pää ylipäätään kestää työntekoa.
Ilkeää, kun täällä koko ajan vihjaillaan, ettei hän halua/kykene/halua/osaa/halua tehdä töitä. Jos kaikki pääsisivät palkkatuella kaikenlaisiin hommiin ja työssäoppimisiin jne. ei kai meillä pitkäaikaistyöttömiä olis. Kun kaikille löytyis se paikka. Silti he, jotka työskentelevät näiden pitkäaikaistyöttömien työllistämisekai sanovat, että vaikeaa on. Mutta miksi uskoa heitä, kun palsta tietää paremmin. Aina.
Ne vaikeudet kun tapaa johtua ihan niiden työttömien kyvykkyydestä tai oikeanmin sen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tieteenharjoitus vaatisi kunnon puhdistusoperaation. Jokaikinen tiedekunta saisi perata kaikki laitokset sellaisiksi, että siellä olisi selkeät opiskelulinjat aivan tiettyihin ammatteihin. Pois kaikki luova aineyhdistely ja loputon venkoilu. Jokaiseen tutkintoon (josta sellainen tällä hetkellä puuttuu) pitäisi liittää vielä ihan selkeä työharjoittelu jossain ihan oikeassa työympäristössä.
- tämä varmasti selkeyttäisi jokaisen opiskelijan urakkaa, kun päämäärä olisi kristallinkirkkaana edessä
- ei tulisi - ainakaan samassa määrin - em. kaltaisia tilanteita eteen, jossa vastavalmistunut on täysin ulalla siitä, mitä "tekee isona"
- tähän voitaisiin vielä lisätä selkeä opiskeluaika, joka olisi 3-5 vuotta /per tutkinto. Nythän ihmiset opiskelevat 10-15 vuotta - toiset koskaan valmistumatta.
Jos "tiettyyn ammattiin" valmistunut e
Jokainen kantaa loppupelissä vastuun omista valinnoistaan. Mutta tilannetta ei helpota se, että yliopistoista on tehty sellaisia luovan haahuilun tyyssijoja, jotka eivät valmista ihmistä työelämään millään muotoa. Luennoitsijat vetävät vuodesta toiseen jotain omaa jaaritustaan, joka sitten sisältyy opiskelijan opintoihin.
Kommenttini pointti on ehkä pohjimmiltaan kuitenkin se, että monissa muissa maissa yliopisto-opiskelu ja koulutusohjelmat ovat olleet jo vuosia paljon jämäkämpää ja tavoitteellisempaa toimintaa. Valmistutaan parikymppisinä eikä viiskymppisinä. Jos ei opinnot etene, sitten pitää miettiä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät ja poliitikot haluavat että 50% suomalaisista on suorittanut yamk tai yliopistotutkinnon. Pitää siis ensin suorittaa maisterin tutkinto ja sitten alempi jolla työllistyy.
Tuollaista tavoitetta ei ole olemassakaan. Tavoite koskee mitä tahansa korkeakoulututkintoa, ei ylempää korkeakoulututkintoa.
Suomalaiset ovat muihin kehittyneisiin maihin selkeästi harvemmin korkeasti koulutettuja. Vähiten koulutetut ovat useimmin työttömänä.
Valitettavasti Suomessa on sekä vähemmän korkeakoulutettuja että huonompi työllisyys korkeakoulutettujen keskuudessa kuin muissa Euroopan maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti elät edelleen jotain kultaista 60-lukua kuvitelminesi. Nykyään opinto-oikeus on rajattu eikä voi opiskella pitkään.
Lisäksi mitä järkeä siinä edes olisi, kun opiskelija ei saa työttömyyskorvauksia ja opintotukea vain rajoitetun ajan. Ja siitä tuesta suurin osa on lainaa, joka pitää maksaa takaisin korkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää vapaa-ajalla käydä niiden kanssa kaljalla, harrastuksissa, hankkia kavereita ja myös se seurustelukumppani samoista piireistä. Seurata omaa alaa, ikään kuin harrastaa sitä omaa alaa vapaa-ajalla ja sitä kautta sitten työkin tulee. Sitä ennen vaan pitää tyytyä niihin pskaduuneihin ja toivoa, että joku vaan näkee potentiaalin ja nostaa ylöspäin. Pskaduunit cv:ssä ovat huomattavasti parempi kuin CV tyhjää täynnä. Jos CV on tyhjää täynnä, tosi huono juttu
Seurustelin jo valmiiksi ja eipä tullut kukaan pyytäneeksi kaljalle. Tein kyllä harjoittelun ministeriössä ja olin tutkimusavustajana THL:lla ja laitoksella. Valmistumisen jälkeen pääsin töihin myös yliopistolle, mutta en tutustunut kehenkään.
Ehkä pääsit valmiisiin pöytiin mutta henkilökemiat puuttuivat? Ei välttämättä paha asia mutta jotkut ovat persoonina muihin tutustuvia, jotkut taas olemuksella ja CV:llä tai tutkimussuunnitelmalla työllistyviä. Nuorena ulkonäkö voi miellyttää rekrytoijaa mutta muu elämä tai jutut ovat sitten erilaisia.
Keski-ikäisen pomon siipien suojaan pääsevä ei välttämättä ole vertaisten kanssa yhtä kukoistava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät ja poliitikot haluavat että 50% suomalaisista on suorittanut yamk tai yliopistotutkinnon. Pitää siis ensin suorittaa maisterin tutkinto ja sitten alempi jolla työllistyy.
Tuollaista tavoitetta ei ole olemassakaan. Tavoite koskee mitä tahansa korkeakoulututkintoa, ei ylempää korkeakoulututkintoa.
Suomalaiset ovat muihin kehittyneisiin maihin selkeästi harvemmin korkeasti koulutettuja. Vähiten koulutetut ovat useimmin työttömänä.
Valitettavasti Suomessa on sekä vähemmän korkeakoulutettuja että huonompi työllisyys korkeakoulutettujen keskuudessa kuin muissa Euroopan maissa.
Lähde?
Suomessa korkeasti koulutetuilla on korkeampi työllisyys kuin millään muulla ryhmällä. Mitä korkeampi koulutus, sitä suuremmalla todennäköisyydellä ihmiset on töissä.
Pelkän ammatillisen koulutuksen suorittaneiden työttömyys on moninkertaisesti todennäköisempää kuin korkeasti koulutetun.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai Riina Simonen ollut niin tyhmä, että äänesti viimeksi kokkareita?
Kokkarit ei jaa julkisia virkoja, päinvastoin niitä vähennetään. Vasemmistoaktivistina Riinan tie on pystyssä myös yksityissektorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa palveluissa on kyl eroa, riippuen missä asuu. Tai sitten riippuen työntekijästä.
Kaveri irtisanottiin jokunen vuosi sitten. Hänen "oma työntekijä" oli todella aktiivinen yhteydenpidoissa. Kunnon perehtymisen seurauksena osasi ehdottaa sopivaa koulutusta ja sen jälkeen osasi ehdottaa täsmästi sopivia haettavia työpaikkoja. Harjoittelupaikan kaveri löysi itse. Nyt on vakinaistettu hyvään firmaan ja on todella tyytyväinen. Hänellä oli paritkin aukot cvssä kun kahdesta firmasta pistetty ulos ja ansiosidonnaisella oli mahdollisuus pitää valivuodet.
Tämä aktiivinen työntekijä innosti myös tätä työtöntä ja sai masentuneelle uskon, että työpaikka vielä löytyy. Kaverini oli 55v.
Vastaavaa apua ei monikaan ilmeisesti saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin pääsee kun vaan kävelee sinne. #työvoimapula
Näin se minullakin on päässyt käymään,olen vain mennyt töihin,jo 41 vuotta t.Duunari
Kyllä. Nykyajan pullamössönuoriso ei uskalla mennä työpaikalle suoraan kysymään töitä. Puhelinta vain näprätään. Minä sain työtä juuri tuolla tavalla. Kävelin suoraan pomon luokse ja sanoin että tarvitsen töitä. Pomo sanoi että siinä on niin reipas mies että otetaan vaikka heti. Enkä päivääkään ollut työtön. Kyselevät vieläkin tekemään sairasloma sijaisuuksia vaikka olen ollut jo eläkkeellä jonkun aikaa. Eiköhän tämä kerro millaisia vätyksiä ja selkärangattomia turhakkeita nuoriso on.