YLE: Korkeasti koulutettu Riina Simonen ei saa mistään töitä, ja hänenlaisiaan on koko ajan enemmän
Toisaalta hänellä ei ole mitään tutkintoa oikeisiin töihin. Ehkäpä kouluttautuminen lähihoitajaksi auttaisi työnhaussa?
Kommentit (1044)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on onnistunut olemaan jo 9 vuotta työtön maisteri, niin ongelmana on jokin muukin kuin Suomen työllisyystilanne. Tuttu tekee päiväkotiin sijaisuuksia luokanopettajan tutkinnolla, hänelle riittää hyvin 2 vuoroa viikossa ja elämäntilanne on juuri nyt sellainen, ettei kokopäiväinen luokanopettajantyö onnistu.
Minä tein sijaisuuksia aktiivisesti kunnes poistivat suojaosan. Ei pätkätöitä enää kannata tehdä, käteen ei jää juuri mitään.
Eikö itsensä elättäminen omalla työllä ole motivoivampaa ja kunniallisempaa kuin sossuloisena? Me muut joudumme tekemään kokopäivätyötä marginaalisesti paremmalla palkalla kuin mitä sinä saat tukia tekemättä mitään.
Siskoni teki työttömänä keikkahomman, mistä piti tienata 500€
Cool story, bro. Jäi tappiolle = sai vähemmän sossurahaa, koska tienasi itse elantonsa. Kauheaa, ettei saa kaikkea tiristettyä yhteiskunnan nisästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tieteenharjoitus vaatisi kunnon puhdistusoperaation. Jokaikinen tiedekunta saisi perata kaikki laitokset sellaisiksi, että siellä olisi selkeät opiskelulinjat aivan tiettyihin ammatteihin. Pois kaikki luova aineyhdistely ja loputon venkoilu. Jokaiseen tutkintoon (josta sellainen tällä hetkellä puuttuu) pitäisi liittää vielä ihan selkeä työharjoittelu jossain ihan oikeassa työympäristössä.
- tämä varmasti selkeyttäisi jokaisen opiskelijan urakkaa, kun päämäärä olisi kristallinkirkkaana edessä
- ei tulisi - ainakaan samassa määrin - em. kaltaisia tilanteita eteen, jossa vastavalmistunut on täysin ulalla siitä, mitä "tekee isona"
- tähän voitaisiin vielä lisätä selkeä opiskeluaika, joka olisi 3-5 vuotta /per tutkinto. Nythän ihmiset opiskelevat 10-15 vuot
Se on puhdasta semantiikkaa kutsua jotain ammattikorkeakouluksi ja jotain toista yliopistoksi. Kauhean korkeatasoista tiedettä ei ainakaan Riinan gradu ollut - sen mitä sitä nyt jaksoi lukaista läpi. Sen sijaan ammattikorkeat näyttävät paremmin vastaavan työelämän tarpeisiin. Vain pieni osa yliopistoissa opiskelevista suuntautuu tieteen pariin. Näistäkin valitettavasti iso joukko päätyy kortistoon työttöminä tohtoreina, joita kukaan ei ota minnekään töihin. Norsunluisessa tutkijakammiossa vuosikymmenien pönötys vie veronsa.
ilmeisesti täältä kuitenkin löytyy monta kirkasotsaa, jotka haluavat edelleen sitä, että yliopistotasoinen koulutus Suomessa ei takaa työpaikkaa. Muutosvastarinta on sitä luokkaa.
Riina kouluttautui veronmaksajien rahoilla ilman mitään työllisyysnäkymiä. Jos Riina lähtisi amikseen ja suorittaisi sähkärin, putkimiehen tai lähihoitajan tutkinnon älykkäänä ihmisenä 2 vuodessa, niin töitä riittäisi ihan varmasti ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Riina kouluttautui veronmaksajien rahoilla ilman mitään työllisyysnäkymiä. Jos Riina lähtisi amikseen ja suorittaisi sähkärin, putkimiehen tai lähihoitajan tutkinnon älykkäänä ihmisenä 2 vuodessa, niin töitä riittäisi ihan varmasti ja heti.
Mikään yritys ei palkkaa vassariaktivistia. Se on liian iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin pääsee kun vaan kävelee sinne. #työvoimapula
Näin se minullakin on päässyt käymään,olen vain mennyt töihin,jo 41 vuotta t.Duunari
Kyllä. Nykyajan pullamössönuoriso ei uskalla mennä työpaikalle suoraan kysymään töitä. Puhelinta vain näprätään. Minä sain työtä juuri tuolla tavalla. Kävelin suoraan pomon luokse ja sanoin että tarvitsen töitä. Pomo sanoi että siinä on niin reipas mies että otetaan vaikka heti. Enkä päivääkään ollut työtön. Kyselevät vieläkin tekemään sairasloma sijaisuuksia vaikka olen ollut jo eläkkeellä jonkun aikaa. Eiköhän tämä kerro millaisia vätyksiä ja selkärangattomia turhakkeita nuoriso on.
Jaa oot eläkeläinen? Juu, kyllä minunkin nuoruudessa jonkun duunin sai, kun vaan haki. Lehdissä oli pikkuilmoituksissa kaikennäköistä tarjolla: siivooja, kauppa-apulainen, pihatöitä, konttoristi, puhelikeskus...Olihan noita. Kauheasti en ole vastaavia ilmoja nyt missään nähnyt.
Jo vuosia sitten Arnolds kertoi jossain, kuin vaikeaa on, kun he hakivat yhtä henkilöä donitseja myymään. Hakemuksia tuli 80kpl. Nykyään tilanne saattaa olla vielä hurjempi aktiivimallin ansiosta.
Ei ne työpaikat lehdissä ole vaan paikan päällä. Tuota se puhelimen räplääminen teettää. Odotetaan että eteen kannetaan kaikki. Työpaikatkin. Menee sinne työpaikkaan niin töitä löytyy. Olisi löytynyt arnoldsiltakin kun oisi mennyt sinne eikä tuhrannut aikaansa hakemusten kirjoittamiseen. niillä heitetäään vesilintua. Tosi työntekijät ei löydy sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille. Niin minä tein. Tänne mahtuu ja töitä on.
Hulluko sinne uppoavaan laivaan jää kun koulutusta on ja taitoa, täällä kyllä kelpaa!
Ovatko ulkomailla ihmiset kaikki kouluttamattomia vai minkä takia "mahtuu ja töitä on?" Olen kuvitellut, että ulkomaillakin olisi yliopistoja...
Siellä ei ole taloutta tuhottu ylipaisuneella julkisella sektorilla, liian helpoilla sosiaalituilla ja kaiken yritteliäisyyden tappavalla verotuksella. Siksi siellä on työpaikkoja, jopa yli oman tarpeen.
Korkeakoulutettujen kohdalla on paljon kovempi kilpailu työpaikoista kuin Suomessa.
Siellä tehdään uravalinnat järki eikä tunteet, egoilu ja maailmanparannus edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tieteenharjoitus vaatisi kunnon puhdistusoperaation. Jokaikinen tiedekunta saisi perata kaikki laitokset sellaisiksi, että siellä olisi selkeät opiskelulinjat aivan tiettyihin ammatteihin. Pois kaikki luova aineyhdistely ja loputon venkoilu. Jokaiseen tutkintoon (josta sellainen tällä hetkellä puuttuu) pitäisi liittää vielä ihan selkeä työharjoittelu jossain ihan oikeassa työympäristössä.
- tämä varmasti selkeyttäisi jokaisen opiskelijan urakkaa, kun päämäärä olisi kristallinkirkkaana edessä
- ei tulisi - ainakaan samassa määrin - em. kaltaisia tilanteita eteen, jossa vastavalmistunut on täysin ulalla siitä, mitä "tekee isona"
- tähän voitaisiin vielä lisätä selkeä opiskeluaika, joka olisi 3-5 vuotta /
Semantiikkaa tai ei, mutta Suomessa ei ole kaikille tulevaisuudessa työpaikkaa. Kannattaa alkaa sopeutua asiaan.
Minä valmistuin yliopistosta vuonna 1993 pahimpaan lamaan. Mihinkään ei päässyt töihin. Kesätöitä oli ollut, mutta ei mitään, kun valmistuin.
Vuosien saatossa kävin kaikki mahdolliset työkkärin työllisyyttä edistävät kurssit. Joskus sain tukityöpaikan, noin 5 tuntia päivässä. Olin lukenut hallintoa yliopistossa. Pohjalla oli lisäksi opistotason tutkinto. Hain esim. museon toimistoon töihin. Hakemus tuli takaisin saatesanoilla, että ei oltu edes katsottu papereita, kun olen ylikoulutettu! Muitakin tällaisia "ylikoulutettuja" oli ollut hakemassa.
Vuodet kuluivat. Olin pitkiä aikoja työttömänä. Joskus tukityöpaikka. Joskus joku työkkärin kurssi. Sitten loppui henkinen jaksaminen. Viimeisen tukityöpaikan jälkeen tuli henkinen romahdus. Pääsin sitten työkyvyttömyyseläkkeelle. Koskaan en elämäni aikana ole ollut päivääkään normaalissa työsuhteessa, enkä ole koskaan tehnyt 8 tunnin työpäivää.
Työkkäri järjesti yhdessä välissä lääkäritarkastuksenkin ja pyysin lääkäriltä apua, että saisin itseni työkuntoiseksi. Lääkäriä ei kiinnostanut auttaa. Vuosien jälkeen työkykytesteissä todettiin, että en ole työkuntoinen ja eläke kutsui.
Nyt olen ollut eläkkeellä jo 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään yritys ei palkkaa vassariaktivistia. Se on liian iso riski.
Voisiko äärivasemmistolaisuudesta eheytyä tolkun ihmiseksi, jos oikein yrittäisi? Riinis on toki jo tukevasti keski-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on onnistunut olemaan jo 9 vuotta työtön maisteri, niin ongelmana on jokin muukin kuin Suomen työllisyystilanne. Tuttu tekee päiväkotiin sijaisuuksia luokanopettajan tutkinnolla, hänelle riittää hyvin 2 vuoroa viikossa ja elämäntilanne on juuri nyt sellainen, ettei kokopäiväinen luokanopettajantyö onnistu.
Minä tein sijaisuuksia aktiivisesti kunnes poistivat suojaosan. Ei pätkätöitä enää kannata tehdä, käteen ei jää juuri mitään.
ja tämän takia sosialismi ei toimi. kukaan ei tee mitään jos siitä ei saa henkilökohtaista hyötyä.
Töissä käydään henkilökohtaisen hyödyn vuoksi muuten se on orjuutta
Kyllä siinä saa myös tyydytystä siitä, että antaa jotain yhteiskunnalle ja pitää sen pyöriä pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa työtä vieroksuvaa vihervassaria palkkaisi, kun parempiakin on tarjolla.
Mitrn työtähakeva työnhakija on työtävieroksuva? Jos hän vieriksuis työtä, ei kai hän sellaista hakis?
Jos vieroksuu työtä niin ei hän mitään osa-aikatöitä tekisi, ei tippaakaan, ei päivääkään, ei yhtä sekuntiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä valmistuin yliopistosta vuonna 1993 pahimpaan lamaan. Mihinkään ei päässyt töihin. Kesätöitä oli ollut, mutta ei mitään, kun valmistuin.
Vuosien saatossa kävin kaikki mahdolliset työkkärin työllisyyttä edistävät kurssit. Joskus sain tukityöpaikan, noin 5 tuntia päivässä. Olin lukenut hallintoa yliopistossa. Pohjalla oli lisäksi opistotason tutkinto. Hain esim. museon toimistoon töihin. Hakemus tuli takaisin saatesanoilla, että ei oltu edes katsottu papereita, kun olen ylikoulutettu! Muitakin tällaisia "ylikoulutettuja" oli ollut hakemassa.
Vuodet kuluivat. Olin pitkiä aikoja työttömänä. Joskus tukityöpaikka. Joskus joku työkkärin kurssi. Sitten loppui henkinen jaksaminen. Viimeisen tukityöpaikan jälkeen tuli henkinen romahdus. Pääsin sitten työkyvyttömyyseläkkeelle. Koskaan en elämäni aikana ole ollut päivääkään normaalissa työsuhteessa, enkä ole koskaan tehnyt 8 tunnin työpäivää.
Työkkä
Äänestätkö punavihreitä puolueita?
Todellisella työnvieroksujalla on CV täysin tyhjä, ei ainuttakaan työsuhdetta koskaan ikinä puhumattakaan yhtään ainutta osa-aikaista työsuhdetta.
Ei kai tämä Riina ole työn vieroksuja jos haluaa töihin. Häntä ei vaan palkata vasemmistoaktivistileiman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti sitä palkkatukea vain papukaijat tarjoavat patenttiratkaisuna tässäkin ketjussa.
No se nyt vaan on sellainen. Ja tämä tyyppi nimenomaan haluisi jotain koordinaattorihommaa tehdä järjestössä. Miksi ihmeessä ei hanki työkokemusta sen avulla?
Ei ole etsinyt mitään oikeita töitä. Järjestön koordinaattorihommat on sellaisia edustusvaimon päivähoitohommia.
Vähän väärä kuva noista hommista kyllä tällä kirjoittajalla.
No kerropa lisää järjestökoordinaattorin raskaasta tulosvastuusta. Odotan innolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tämä Riina ole työn vieroksuja jos haluaa töihin. Häntä ei vaan palkata vasemmistoaktivistileiman vuoksi.
Häntä ei palkata, koska ketään muitakaan ei palkata. Paljon jää ihmisiä palkkaamatta. On tehty linjaveto ettei palkata. Laitetaan rekryt jäihin. Samaan aikaan kuitenkin palkataan oma sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Todellisella työnvieroksujalla on CV täysin tyhjä, ei ainuttakaan työsuhdetta koskaan ikinä puhumattakaan yhtään ainutta osa-aikaista työsuhdetta.
Noh, myös Arkadiamäen 200sta löytyy näitä valopäitä, jotka eivät ole päivääkään tehneet rehellistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vuosien jälkeen saattaisi tulla mieleen, että oma työnhaku ei toimi? Jos ei saa hakemuksillaan töitä, ekana kannattaa luetuttaa hakemus ja CV ammattilaisella ja kysyä, miten voisi parantaa niitä.
Työnimekkeeni on ollut jossain "viestinnän ammattilainen". Jos kelpasin vuosia yliopistolla ja vastaavissa instansseissa assaroimaan, tekemään teknistä toimitustyötä yms. niin en suostu uskomaan, että tässä olisi esteenä kommunikatiiviset haasteeni, vaan yksinkertaisesti epäsosiaalinen, verkostoitumista kaihtava luonteeni.
Epäsosiaalisuus ei selitä, ettei edes yhtä kertaa luetuta hakemustaan ammattilaisilla tai hakeudu mihinkään työllistymistä edistäviin toimiin. Myös olan alan ammattiliitosta saa apua työnhakuun uravalmentajan avulla.
Tutkim
Ei ihme jos töitä ei saa, jos kuvitelmat on tuota tasoa. En ole ikinä ollut yhdessäkään työpaikassa, jossa työntekijät olisi sukua toisilleen tai jotain uskonveljiä. Suurin osa ihmisistä ei työskentele sukulaistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ihan mikä tahansa työ kelvata neiti korkeakoulutetulle.
Mitrn työtähakeva työnhakija on työtävieroksuva? Jos hän vieriksuis työtä, ei kai hän sellaista hakis?