Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html
Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon.
Kommentit (1661)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hän loputtomiin välttää muuttoa kuitenkaan? Vähintään joskus tulee remontti.
Muutenkin ihmettelen tuota romahdukseen vetoamista. Eikös hänellä nytkin ole huono elämänhallinta? Mitä jos se jaksaminen lisääntyisi kun ei tarvitse stressata rahaa niin paljon? Ja onhan hänellä aikaa toipua, kun ei käy missään.
En tiedä tuosta toipumisesta. Rosa on niin aktiivinen järjestötoiminnassa ja esim. kommunistipuolueen hallituksessa, puhumattakaan nettikirjoittelusta, että pitäisi varmaan vähän hidastaa tahtia, että toipuminen voi alkaa. eri
Voi olla. Pointtina kuitenkin se, etten näe miten muuttaminen olisi muka hänelle mahdotonta. Ja mitä hän sitten tekee, kun on pakko muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hän loputtomiin välttää muuttoa kuitenkaan? Vähintään joskus tulee remontti.
Muutenkin ihmettelen tuota romahdukseen vetoamista. Eikös hänellä nytkin ole huono elämänhallinta? Mitä jos se jaksaminen lisääntyisi kun ei tarvitse stressata rahaa niin paljon? Ja onhan hänellä aikaa toipua, kun ei käy missään.
Viimeiseen lauseeseen. Ihminen ei yleensä koskaan toivu ennalleen. Ja kun niitä toipumisia tulee monta, ollaan jo aika kaukana lähtötilanteesta. Siitä syystä oma lääkärini on varoitellut juuri esim. muuttamasta, koska se olisi tähän vointiin liian kuormittavaa ja voisi jättää lopullista vauriota.
Kyllä on kummallisia lääkäreitä ihmisillä.
Mikä lääkäri ohjeisti sinua istumaan netin ääressä vauvapalstalla trollaten, ja kutsumalla sitä työksi? Aikamoinen valelääkäri kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Rosa palstalla kaksi päivää sitten: ihmisoikeusloukkauksia! Kauheaa kidutusta! Imekää percettä! Kaikki teidät persut pitäisi tap*aa, puhdistus käyntiin! Ihmisoikeuskomissaarille ja ihmisoikeusneuvostoon tästä asiasta mennään!
Rosa palstalla eilen:
Kamalaa kun yhtä ihmistä jahdataan! Kunnianloukkauksia! Aivovammaisia ja vähä-älyisiä olette!
Rosa tänään:
Tajutkaa että kaikki ei voi muuttaa! Toisilla vaan on pahempi ADHD ja autismi kuin toisilla! Kaikkia ei voi auttaa, miksi sinä edes menit tutkimuksiin kun voit elää normaalisti!
Sanoisin että juttujen suhteen Rosa on kyllä kuntoutunut ihan jäätävän nopeaa tahtia. Eikä siihen ole tarvittu mitään muuta kuin omasta kuplasta poistumista ja rehellistä palautetta muilta ihmisiltä
Oletko nyt aivan varma että kukaan muu 5 miljoonasta ihmisestä kuin Rosa itse ei voinut kirjoittaa mitään sinun mielipiteistäsi poikkeavaa tai edes sivuhuomautuksia adhd:sta? Oletko sama joka kohkasi muutama sivu sitten parillekin eri kirjoittajalle että tunnistat heidän olevan Warski itse? Huutista.
Vaikutat jotenkin koulukiusaajamaiselta. Ei, en tiedä oletko sellainen mutta vaikutat;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen että kyseisen rouvan ongelmat ja vaivat paranisivat jos saisi kunnolla patukkaa.
Patukasta puheenollen, tässä on Rosalla käynyt iso unohdus! Rosa kuuluu sukupuolivähemmistöön mutta om täysin unohtanut mainita olevansa myös seksuaalivähemmistöä (= kiinnostunut tytöistä). Ehdottomasti täytyy olla sekä sukupuoli- että seksuaalivähemmistöä, vaan toista on nykymaailmassa melkein tavis. 😆
Onko tämä sukupuoliasia tässä nyt se oleellisin jota pitää vatvoa?
Varmaan harmittaa kovasti kun ei ole mitään mahdollisuutta ollut päästä tuhansiin aiempiin uikuttamaan transfobiaa ja transihmisten sortoa? 😆
Jos saan huomauttaa niin tähän asiaan päästiin vasta kun Rosa palstalle tuli se vessakirjoituksesi jossa implikoit kuukautisvuodostasi.
Kävi hellu koivun ainainen haukkuminen kyllästyttää ja vaihteeksi kiva maalittaa rosaa? Hullu poimii tänne näitä uutisissa esiintyviä randomeita raivopäisen haukkumisensa kohteiksi. Missä pakkohoito kun sitä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosa palstalla kaksi päivää sitten: ihmisoikeusloukkauksia! Kauheaa kidutusta! Imekää percettä! Kaikki teidät persut pitäisi tap*aa, puhdistus käyntiin! Ihmisoikeuskomissaarille ja ihmisoikeusneuvostoon tästä asiasta mennään!
Rosa palstalla eilen:
Kamalaa kun yhtä ihmistä jahdataan! Kunnianloukkauksia! Aivovammaisia ja vähä-älyisiä olette!
Rosa tänään:
Tajutkaa että kaikki ei voi muuttaa! Toisilla vaan on pahempi ADHD ja autismi kuin toisilla! Kaikkia ei voi auttaa, miksi sinä edes menit tutkimuksiin kun voit elää normaalisti!
Sanoisin että juttujen suhteen Rosa on kyllä kuntoutunut ihan jäätävän nopeaa tahtia. Eikä siihen ole tarvittu mitään muuta kuin omasta kuplasta poistumista ja rehellistä palautetta muilta ihmisiltä
Oletko nyt aivan varma että kukaan muu 5 miljoonasta ihmisestä kuin Rosa it
Sama hullu riehuu muissakin ketjuissa, ja väittää aina eri mieltä olevia haukkumaksi ihmisekseen tai hänen sukulaisekseen. 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen että kyseisen rouvan ongelmat ja vaivat paranisivat jos saisi kunnolla patukkaa.
Patukasta puheenollen, tässä on Rosalla käynyt iso unohdus! Rosa kuuluu sukupuolivähemmistöön mutta om täysin unohtanut mainita olevansa myös seksuaalivähemmistöä (= kiinnostunut tytöistä). Ehdottomasti täytyy olla sekä sukupuoli- että seksuaalivähemmistöä, vaan toista on nykymaailmassa melkein tavis. 😆
Onko tämä sukupuoliasia tässä nyt se oleellisin jota pitää vatvoa?
Varmaan harmittaa kovasti kun ei ole mitään mahdollisuutta ollut päästä tuhansiin aiempiin uikuttamaan transfobiaa ja transihmisten sortoa? 😆
Jos saan huomauttaa niin tähän asiaan päästiin vasta kun Rosa palstalle tuli se vessakirjoituksesi
KuukautisvuodostaSI? Niin kenelle sinä nyt kuvittelet puhuvasi? Onko sinulla ketään läheistä tukenasi? Onko Rosa nyt huoneessa kanssasi vai elääkö hän päässäsi, et näe mutta kuulet?
Siellä Rosan kanssa SKP:n hallituksessa istuu myös muuan R. Lehtinen joka toitottaa venäjän (=Putinin) viestiä Uudessa Suomessa.
Aika sakeaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä tuosta toipumisesta. Rosa on niin aktiivinen järjestötoiminnassa ja esim. kommunistipuolueen hallituksessa, puhumattakaan nettikirjoittelusta, että pitäisi varmaan vähän hidastaa tahtia, että toipuminen voi alkaa. eri
Toipumisen eteen joutuu tehdä itsekin jotain.
Jos on tarpeeksi terve, niin pystyy. Tarpeeksi sairas tai sairaudentunnoton ei pysty. Mistä kukaan oikeasti tietää, mitä joku touhuaa, vaikka kuuluisi sataan järjestöön ja kirjoittelisi nettiin kommentteja vähän joka asiasta. Onko siinä mitään mieltä, vai touhuaako vain touhuamisen vuoksi? Lääkäri varmaankin tutkimisen ja potilaan tuntemisen perusteella osaa diagnosoida paremmin kuin palstatohtorit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on kyllä järkyttävän korkeat vuokrat kun sen suhteuttaa työmarkkinatukeen 595 euroa kuukaudessa..
Miksi se pitäisi suhteuttaa työmarkkinatukeen?
Koska vasemmiston mukaan työttömien pitäisi saada asua suomen kalleimmassa kaupungissa jos he haluavat?
Ei kai kaikkia köyhiä voi omasta kotikaupungistaan poiskaan häätää samantien kun tulot tippuvat? Miten tämä käytännössä tapahtuisi? Ei yhtään siivoajaa tai hoitoapulaista Helsingissä? Jos jää työttömäksi niin luovuttaa samantien ja muuttaa Kuhmoon jossa ei ole töitä. Ymmärrän että voi muuttaa halvempaan paikkaan lähistölle radanvarteen kehyskuntiin tms. jos on tukien varassa mutta entä ne pienituloiset jotka käyvät töissä Helsingissä? Ei työmatka voi
Jopa Keravalta tai Kirkkonummelta pääsee keskustaan noin 40 minuutissa. On itse asiassa hyvin yleistä, että työssäkäyvätkin perheet muuttavat johonkin radanvarsikuntaan, kun lapsia alkaa putkahdella ja palkat eivät riitä perheasuntoon Helsingissä. Mutta kamalaa kidutusta ja ihmisoikeusrikkomusta tietysti. Tule apuun Anja
Tällaiset ihmiset saavat minut aina miettimään, että ehkä vetovoiman laki on oikeasti olemassa. Meinaan kun samalle ihmiselle tuntuu kasaantuvan kohtuuttoman paljon vastoinkäymisiä ja koko ajan valitetaan (tämä oikein korkeimpiin oikeusasteisiin saakka), pistää miettimään, mikä lopultakaan on syy, ja mikä seuraus.
En syyllistä Rosaa, koska olin itse ihan samanlainen joskus, ja olen muuten autismin kirjolla itsekin. Sitten tapasin yhden naisen, jonka kanssa vähän kuin ystävystyin. No, se oli kanssa ammattivalittaja, jolla oli kaikki aina huonosti, oli kuulemma "huonon tuurin ihminen". Kaikesta ja aina se valitti. No, tuon ihmisen kuvioissa näki jotenkin niin selvästi, miten se itse koko ajan sekä sillä valituksella että omalla käytöksellään löi pökköä pesään ja lisäsi kurjuutta elämäänsä.
Aloin sitten havainnoida itseäni ja huomasin tekeväni samaa pienemmässä määrin. Toisaalta mieheni, jolla on aina kaikki hyvin ja joka on "hyvän tuurin ihminen", ei koskaan valita vahingossakaan.
Päätin sitten vähentää valittamista, ihan sillä ajatuksella että jos ei muuta, miehellä on mukavampaa kanssani ja säästyypä edes se henkinen energia.
Ja katso: elämäni alkoi muuttua ihan konkreettisestikin paremmaksi. Esim. raha tuntuu vain riittävän ja riittävän kaikkeen, mitä keksin haluta, vaikka sitä ei mielestäni tule mistään lisää ja hinnatkin ovat kuulemma nousseet. Sanomattakin on selvää, että tapaan nykyään paljon mukavampia ihmisiäkin :).
Tietenkään en oikeasti usko, että mitään vetovoiman lakia on olemassakaan. Mutta oletan, että kun muuttaa asennettaan, omat stressitasot laskee ja sitä vaan näkee kaikki tilaisuudet paremmin ja tekee parempia päätöksiä ja tosiaan ihmiset suhtautuu suhun myönteisemmin ja saat apua ihan pyytämättä jne.
--------
Ainoa, mikä EI ole kohentunut, on terveyteni. Koska siitä minä vielä valitan. (Minulla on autismin lisäksi pari perussairautta). Mietinkin, että tässä on meidän järjestelmässä iso vika: Jos olet vajaakuntoinen, joudut koko ajan todistelemaan työkkäriin, lääkärille, kelaan miten vaivainen oikein oletkaan, mikä tehokkaasti sabotoi sen, että yrittäisit olla ajattelematta sairautta niin kovin.
Nyt minulla onkin työn alla se, että kun on tuo "todistustaakka", ajattelen sairautta ihan tasan sen hetken, enkä sunnittele viikkoja etukäteen mitä nyt oikein sanonkaan työkkärissä tai lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ihmiset saavat minut aina miettimään, että ehkä vetovoiman laki on oikeasti olemassa. Meinaan kun samalle ihmiselle tuntuu kasaantuvan kohtuuttoman paljon vastoinkäymisiä ja koko ajan valitetaan (tämä oikein korkeimpiin oikeusasteisiin saakka), pistää miettimään, mikä lopultakaan on syy, ja mikä seuraus.
En syyllistä Rosaa, koska olin itse ihan samanlainen joskus, ja olen muuten autismin kirjolla itsekin. Sitten tapasin yhden naisen, jonka kanssa vähän kuin ystävystyin. No, se oli kanssa ammattivalittaja, jolla oli kaikki aina huonosti, oli kuulemma "huonon tuurin ihminen". Kaikesta ja aina se valitti. No, tuon ihmisen kuvioissa näki jotenkin niin selvästi, miten se itse koko ajan sekä sillä valituksella että omalla käytöksellään löi pökköä pesään ja lisäsi kurjuutta elämäänsä.
Aloin sitten havainnoida itseäni ja huomasin tekeväni samaa pienemmässä määrin. Toisaalta mieheni, jolla on aina kaikki h
Jatkan vielä, että sitten vasta huomaa miten kovin sitä on valittanut, kun päättää lopettaa sen. Välillä olen ollut ihan ihmeissäni, että no mistäs mä nyt tuolle miehelleni puhuisinkaan, kun en kerran saa valittaa. Totesin sitten että jos ei ole mitään myönteistä sanottavaa, sopii olla hiljaa. Olen joutunut sitten kuuntelemaan tavattoman paljon asioita urheilusta ja miehen treeneistä, kun olen ollut itse hiljaa. Seurauksena se, että mies ilmeisesti rakastaa minua vielä enemmän. Että hyvin kääntyi sekin.
Tajusin myös, että itse asiassa puhun tosi usein vain siksi että se ikään kuin kuuluu asiaan eikä minulla ole siihen mitään sisäistä tarvetta. Joten olen antanut itselleni luvan olla vaan hiljaa. Koska olen ääniherkkä ja minulla on poikkeuksellisen ruma ääni (ainakin omiin korviini) tämän on kaiken kaikkiaan ollut win-win-kokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on kyllä järkyttävän korkeat vuokrat kun sen suhteuttaa työmarkkinatukeen 595 euroa kuukaudessa..
Miksi se pitäisi suhteuttaa työmarkkinatukeen?
Koska vasemmiston mukaan työttömien pitäisi saada asua suomen kalleimmassa kaupungissa jos he haluavat?
Ei kai kaikkia köyhiä voi omasta kotikaupungistaan poiskaan häätää samantien kun tulot tippuvat? Miten tämä käytännössä tapahtuisi? Ei yhtään siivoajaa tai hoitoapulaista Helsingissä? Jos jää työttömäksi niin luovuttaa samantien ja muuttaa Kuhmoon jossa ei ole töitä. Ymmärrän että voi muuttaa halvempaan paikkaan lähistölle radanvarteen kehyskuntiin tms. jos on tukien varassa mutta entä ne pienituloiset jo
Tämä. Matka voi kehyskunnista olla nopeampikin kuin saman kaupungin sisällä, varsinkin jos puhutaan siitä mihin noilla aloilla työskentelevillä on usein varaa. Minusta on sitä paitsi eri asia puhua työssäkäyvistä, joilla voisikin olla peruste asua työpaikkoja lähellä kuin Rosasta, joka voisi varsin hyvin asua vaikka jossain Uudenmaan edullisemmassa kunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siksi kun töihin ei aio mennä, niin muutto halvemmalle alueelle.
Ihanko pokkana heittelet täällä tyyliin työmarkkinatuella = "töihin ei aio mennä"?
Rosa ei aio, kertoo sen itse. Hänen haaveensa on saada työkyvyttömyyseläke.
Miten voi miehellä olla kuukautiset? Oi aikoja, oi tapoja...
Jotkut ne vaan on sekaisin kuin seinäkello, ei ole kaikki muumit kanootissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt 18 dokkari, siellä oli samanlainen kotona köllöttävä pelaaja. Wolttaa ja pelaa, vanhemmat hoiti muuton. Ahistaa, ei kykene opiskeluun. Kykenee ulos syömään kavereitten kanssa ja kylille, kaupunkiin rellestämään, ryyppäämään. Ei ahista olla huomiotaherättävissä kamppeissa ihmispaljiudessa. ja näitä tyyppejä on paljon. Mitään ei heiltä voida vaatia, mutta he vaativat kaiken, kunhan rahaa on ja hommat pelaa.
Voi höpsö, hänestähän voisi tulla loistava pelisuunnittelija, graafikko tai vaikkapa ammattipelaaja. Ai niin, mutta se ei ollutkaan oikeaa työtä eikä naiset saa pelata mitään!
Ei tule ilman kurinalaisuutta.
Sehän siinä on, että ollakseen loistava missään ihmisen on pakko olla paitsi kurinalainen, myös tehdä tosi paljon tylsiäkin juttuja niiden tavoitteiden eteen. Vai luuletko, että ammattipelaajat on vaan pelanneet silleen kuin on kivaa? Oi ei, samanlaista se on kuin ammattiurheilijoillakin. Esim. jalkapalloilijoiden treeneistä 90 % on jotain ihan muuta kuin pelaamista. Suoritukset pilkotaan pieniin osiin ja niitä hiotaan, peruskuntoa treenataan, sitten on kaikki palautuminen, fyssarit, ravintovalmennus jne.
Ihminen ei nykymaailmassa (eikä varmaan missään rinnakkaistodellisuudessakaan) pääse huipulle missään, jos ei koko paketti ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeiseen lauseeseen. Ihminen ei yleensä koskaan toivu ennalleen. Ja kun niitä toipumisia tulee monta, ollaan jo aika kaukana lähtötilanteesta. Siitä syystä oma lääkärini on varoitellut juuri esim. muuttamasta, koska se olisi tähän vointiin liian kuormittavaa ja voisi jättää lopullista vauriota.
Rosakin on herännyt päivään, huomenta vaan. Annas kun arvaan niin toipuminen koskettaa varmaan vain näitä vötkäleitä? Harvempi ihminen t
En tiedä hänestä, en ole tutustunut tähän caseen mitenkään erityisesti. Kommentoin vain tuota toipumista. Olen ollut työelämässä 30 vuotta ja maksanut ison kasan veroja. Jatkosta ei pysty vielä tällä hetkellä sanomaan ja siksi yritetään välttää lisävahingot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siksi kun töihin ei aio mennä, niin muutto halvemmalle alueelle.
Ihanko pokkana heittelet täällä tyyliin työmarkkinatuella = "töihin ei aio mennä"?
Rosa ei aio, kertoo sen itse. Hänen haaveensa on saada työkyvyttömyyseläke.
Entä sitten? Vaikuttaa elämääsi miten? On niitä pelkkiä masentuneitakin eläkkeellä etkä ole niitä täällä maalittamassa.
Kuulostaa jutun perusteella siltä ettei itsenäinen asuminen ehkä enää ole Roosalle sopivaa, olisko tuettu asuminen tuossa tilanteessa kaikin puolin järkevämpää jos sellaiseen olis mahdollisuus.