Muuttaminen ei ole Rosalle mahdollista, vaikka vuokrankorotukset tekevät elämästä selviytymistä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010615916.html
Mitä mieltä? Minusta vaikea ymmärtää, jos lääkäri on autismin perusteella kieltänyt muuttamasta kohtuuhintaiseen asuntoon.
Kommentit (1661)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin näin autistina alkaa käyttää tuota "se on uhka mielenterveydelleni" argumenttia aina kun edessä olisi jotain edes vähän epämukavaa, esim. pomo pyytää töissä tekemään jotain ei-niin-kivaa hommaa. En tiennytkään, että tällainen "vapaudut vankilasta"- kortti on ollut koko ajan ihan ulottuvilta! Vai koskeeko pelkästään Rosaa kun hän on niin uniikki ja tärkeä yksilö? 🤔
Mä kanssa alan käyttämään tätä. Kotona, töissä, kaupassakin voin tähän vedota, jos haluamani tuote on loppu tai ei edes kuulu valikoimaan. Kaikki on uhka mun mielenterveydelle.
Muista myös tasaisin väliajoin vedota "alistamiseen" ja "kiduttamiseen". Leivinpaperi loppu kaupan hyllystä, huomenna tulee lisää? "Miksi te alistatte minua?" Bussi lyöhässä? "Vain köyhää alistetaan näin!" Työpaikkaruokalassa hernekeittoa torstaina? "Kidutusta!"
Vierailija kirjoitti:
Minulle onkin ihan uutta, että mielenterveysongelmat ja autismi estävät muuttamisen. Ilmeisesti ne kasvattavat asunnon ympärille jonkinlaisen läpäsemättömän voimakentän, jonka läpi ei voi sitä muuttoa tehdä.
Uutta se on meille autisteillekin. Jos on itsenäiseen asumiseen kykenevä, on kyllä kykenevä muuttamaankin.
Ja voisihan tämän vanhemmat auttaa siinä muuton suorittamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on opiskellut yliopistolla, ei tule _ikinä_ saamaan laitospaikkaa. Tuettua asumista ehkä. Sen sijaan jos joku jeesaisi byrokratian kuten noiden vammaistuen etc kanssa, voisi hän pärjätä tuossakin asiassa ihan ok. Miksi ihmeessä ei auteta hakemusten kanssa?
Minä en kanssa tajunnut. Tuohonhan voisi ihan normaali sosiaalityöntekijä auttaa? Hakemusten täyttyö yhdessä ja postitus? Tuet nousisivat huomattavasti? Mikä mättää?
Omien sanojensa mukaan Rosa on kyennyt käymään oikeustaisteluja korkeimmassa hallinto-oikeudessa asti. Kykeneekö siihen ihminen, joka ei osaa täyttää jotain tuetun asumisen hakemusta?
Hylkäykset eri tukiin siirtyvät automaattisesti hylkäyksen antavalta taholt
Siirtyy, olen käynyt saman prosessin läpi kun lääkäri haki minulle täyttä työkyvyttömyyseläkettä tapaturman vuoksi. Ja voin kertoa, että käsittely on hidasta, mulla meni 2,5 vuotta lopulliseen päätöksen saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on kyllä järkyttävän korkeat vuokrat kun sen suhteuttaa työmarkkinatukeen 595 euroa kuukaudessa..
Miksi se pitäisi suhteuttaa työmarkkinatukeen?
Koska vasemmiston mukaan työttömien pitäisi saada asua suomen kalleimmassa kaupungissa jos he haluavat?
Ei kai kaikkia köyhiä voi omasta kotikaupungistaan poiskaan häätää samantien kun tulot tippuvat? Miten tämä käytännössä tapahtuisi? Ei yhtään siivoajaa tai hoitoapulaista Helsingissä? Jos jää työttömäksi niin luovuttaa samantien ja muuttaa Kuhmoon jossa ei ole töitä. Ymmärrän että voi muuttaa halvempaan paikkaan lähistölle radanvarteen kehyskuntiin tms. jos on tukien varassa mutta entä ne pienituloiset jotka käyvät töissä Helsingissä? Ei työmatka voi
MIKSI väität, että Kuhmossa ei ole töitä ja Helsingissä olisi? Oikeasti se on päinvastoin.
Työttömyysprosentti Kuhmo 9,3 %
Työttömyysprosentti Helsinki 12 %
Tällä palstalla levitetään päivittäin propagandaa, että vain Helsingissä olisi töitä. Todellisuudessa Helsingin työttömyysprosentti on koko maan suurimpia. Lähes millä tahansa suomalaisella paikkakunnalla on enemmän töitä kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin näin autistina alkaa käyttää tuota "se on uhka mielenterveydelleni" argumenttia aina kun edessä olisi jotain edes vähän epämukavaa, esim. pomo pyytää töissä tekemään jotain ei-niin-kivaa hommaa. En tiennytkään, että tällainen "vapaudut vankilasta"- kortti on ollut koko ajan ihan ulottuvilta! Vai koskeeko pelkästään Rosaa kun hän on niin uniikki ja tärkeä yksilö? 🤔
Mä kanssa alan käyttämään tätä. Kotona, töissä, kaupassakin voin tähän vedota, jos haluamani tuote on loppu tai ei edes kuulu valikoimaan. Kaikki on uhka mun mielenterveydelle.
Muista myös tasaisin väliajoin vedota "alistamiseen" ja "kiduttamiseen". Leivinpaperi loppu kaupan hyllystä, huomenna tu
Voit lisätä tuohon myös "ihmisoikeusloukkauksen" ja "ei ole ihmisarvoista" ihan mistä tahansa mikä ei sinua miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hän loputtomiin välttää muuttoa kuitenkaan? Vähintään joskus tulee remontti.
Muutenkin ihmettelen tuota romahdukseen vetoamista. Eikös hänellä nytkin ole huono elämänhallinta? Mitä jos se jaksaminen lisääntyisi kun ei tarvitse stressata rahaa niin paljon? Ja onhan hänellä aikaa toipua, kun ei käy missään.
En tiedä tuosta toipumisesta. Rosa on niin aktiivinen järjestötoiminnassa ja esim. kommunistipuolueen hallituksessa, puhumattakaan nettikirjoittelusta, että pitäisi varmaan vähän hidastaa tahtia, että toipuminen voi alkaa. eri
Toipumisen eteen joutuu tehdä itsekin jotain.
Jos on tarpeeksi terve, niin pystyy. Tarpeeksi sairas tai sairaudentunnoton
Ihan sama kuinka pohjalla on, niin sieltä ei voi kukaan nostaa. Itse sieltä on haluttava pois, ja tehtävä työ. Oma terapeuttini sanoi aikoinaan, että hän voi avata ovia, mutta mun pitää siitä ovesta kävellä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla aika yksinkertainen. Katsos kun kouluja on erilaisia. Kulttuuri on erilainen eri osissa Suomea. Tiedän Rosaa yli 10 vuotta nuorempia ihmisiä, jotka on pakotettu syömään koulussa niin että ovat oksentaneet.
Teet Rosa itse itsestäsi aika yksinkertaisen näillä viesteilläsi. Esimerkiksi tämä toistuva maneerisi, jossa aloitat viestisi toteamalla että keskustelukumppanisi taitaa olla aivovammainen, yksinkertainen jne. Sinua ei kyllä tosiaan kenenkään muun tarvitse nöyryyttää ja alentaa, teet sen ihan itse.
MENE HOITOON! En ole Rosa, kommentoin vai siihen kun sinä/joku muu vähä-älyinen väitti, ettei koulussa pakkosyötetä. KYLLÄ PAKKOSYÖTETÄÄN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muuttaminen ei ole mahdollista". Voiko kukaan ihminen sanoa noin? Voiko lääkäri olla niin tyhmä että kirjoittaa lääkärintodistuksen että potilas ei voi muuttaa pois asunnostaan?
Miten sitten toimitaan jos tulee taloyhtiössä vesivahinko tai iso remontti ja on pakko muuttaa muualle? Tai jos taloyhtiö menee konkurssiin tai talo puretaan? Tai jos vuokrasopimus yksinkertaisesti puretaan? Muuttaminen on mahdollista ja usein myös pakollista.
Rosahan on muuttanut ja ollut väistöasunnossa, ja sen jälkeen oli kuusi vuotta muuttolaatikot purkamatta. Kuitenkaan niitä selvästi tarpeettomia rojuja ei voi hävittää, koska ne ovat Rosan rakkaita aarteita ja niiden täytyy olla omassa kodissa omilla paikoillaan jotta autistinen Rosa voi toimia. 🤣
Eri. En tiedä tietenkään onko hän hamstraaja artikkelin perusteella, mutta eiikö hamstraaminenkin kuulu psyykkisiin sairauksiin? Ainakin noissa hamstrausohjelmissa niin annetaan ymmärtää. Niissä on aina myös hamstraukseen erikoistunut psykiatri mukana. Rotanpaskoma vanha keittiöpyyhe saastaisella lattialla, tavaraläjän alla voi olla aarre, josta ei voi luopua, kun se on kuulunut isoäidille 69 vuotta sitten. Rojuja ei voi hävittää ilman, että ihminen saa psykiatrista hoitoa samalla tai hajoaa lopullisesti. Sitten taas tulee se sairaalavaihtoehto, joka tulee vuorokaudessa kalliimmaksi kuin kuukausivuokra. Sairaat tarvitsisivat hoitoa, mutta sitä saavat vain vaikeimmin sairaat ja muut saavat reseptin, yritä pärjätä kehoituksineen.
Tietääkö joku hyvää lääkäriä?
Tarvitsisin lääkärintodistuksen jossa sanotaan, että minun pitää asua ökykartanossa pienen yksiön vuokralla.
Niin, lääkärillä on vuosien koulutus. Vaikea niitä asioita on kouluttamattoman ymmärtää. Ei sillanrakennuksestakaan alalle kouluttamaton välttämättä ymmärrä juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on kyllä järkyttävän korkeat vuokrat kun sen suhteuttaa työmarkkinatukeen 595 euroa kuukaudessa..
Miksi se pitäisi suhteuttaa työmarkkinatukeen?
Koska vasemmiston mukaan työttömien pitäisi saada asua suomen kalleimmassa kaupungissa jos he haluavat?
Ei kai kaikkia köyhiä voi omasta kotikaupungistaan poiskaan häätää samantien kun tulot tippuvat? Miten tämä käytännössä tapahtuisi? Ei yhtään siivoajaa tai hoitoapulaista Helsingissä? Jos jää työttömäksi niin luovuttaa samantien ja muuttaa Kuhmoon jossa ei ole töitä. Ymmärrän että voi muuttaa halvempaan paikkaan lähistölle radanvarteen kehyskuntiin tms. jos on tukien varassa mutta entä ne pienituloiset jo
Ei sinun tarvitse heitellä ajatustesi tueksi tuollaisia passiivis-aggressiivisia lauseita kuin nuo kaksi viimeistä (yhyy ihmisoikeudet) olivat. Etkö osaa keskustella normaalisti?
Tottakai jostain kaukaakin voi päästä sopivien liikenneyhteyksien päästä nopeasti keskustaan tai Meikkuun jos ei tarvitse vaihtaa montaa kertaa bussista, junasta tai metrosta toiseen. Mutta ei se työmatka saa olla kohtuuton tai pikkukämppien hinnat tonnin luokkaa tai Helsingissä on kohta puute matalapalkkatyöläisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko hän loputtomiin välttää muuttoa kuitenkaan? Vähintään joskus tulee remontti.
Muutenkin ihmettelen tuota romahdukseen vetoamista. Eikös hänellä nytkin ole huono elämänhallinta? Mitä jos se jaksaminen lisääntyisi kun ei tarvitse stressata rahaa niin paljon? Ja onhan hänellä aikaa toipua, kun ei käy missään.
Viimeiseen lauseeseen. Ihminen ei yleensä koskaan toivu ennalleen. Ja kun niitä toipumisia tulee monta, ollaan jo aika kaukana lähtötilanteesta. Siitä syystä oma lääkärini on varoitellut juuri esim. muuttamasta, koska se olisi tähän vointiin liian kuormittavaa ja voisi jättää lopullista vauriota.
Tämä on malliesimerkki rajoittavasta uskomuksesta, jolla ihminen sitten pilaa elämänsä kun elää sitä todeksi.
Ei ihminen ole mikään akku, joka täysin tyhjäksi päästyään ei lataudu enää ihan täyteen. Ihminen on rajattoman ja sopeutuvainen ja palautumiskykyinen otus lajityypillisesti. Me autistit olemme sitä ehkä hiukan vähemmän kuin muut, mutta silti paljon.
Itsellänikin on ollut kaikenlaista henkistä että fyysistä romahdusta. Jossain vaiheessa tajusin, että suurin ongelma on se, miten pelkään niitä.
Sitten luin kerran kuinka joku autisti sanoi, että hänestä tuntuu että melttari on vaan tapa, millä systeeminsä käsittelee sen vaikean asian. Päätin asennoitua siihen niin, kun melttari tuli, yritin muistaa ajatella, että ei se mitään että kierin tässä eteisen lattialla kollohuutoa huutaen ja hieron naamaani kuramattoon. Tämä polttaa sen stressin ja ahdistuksen pois ja jälkeenpäin olen sinut muutoksen kanssa. Ja katso: niin kävi. Melttari meni ohi ja olin ihan että hoijaa, se siitä. Asia, joka oli sen aiheuttanut, oli yhtäkkiä ihan okei. Niin se oli aina ollut ennenkin, mutta se melttarinpelko ja -häpeä esti tajuamasta sitä. (Toki yritän edelleen välttää melttareita, se on niin epämiellyttävää sivustakatsojille kun aikuinen ihminen käyttäytyy niin.)
Sama on toiminut migreenin kanssa. Joskus kun ei lääke ole toiminut, olen muistanut ajatella, että "ei se mitään, tämä polttaa stressiä pois ja alkaa helpottaa heti kun annan sen pyyhkiä kunnolla ylitseni. Tässä mä olen, migreeni DO YOUR WORST, en vastusta yhtään." Ja kas, se menee nopeammin ohi.
Sitten minulla diagnosoitiin ME/CFS. Potilasyhteisöhän on sitä mieltä, että PEM-oireita pitää välttää, tai päätyy väistämättä vuodepotilaaksi. Kovin suurta huolta tuokin ajattelu minussa herätti. Sitten näin miten joku vanha lääkärikäpy sanoi, että PEM-oireita ei pidä pelätä. Päätin, että en tahdo elää pelossa ja ottaa riskin. Tietysti välttelen jonkin verran PEM-oireita, koska onhan ne kamalia, ja toisekseen arki häiriintyy jos väliin tulee täysin toimintakyvyttömiä päiviä. Mutta en enää pelkää niitä, joten ne menee nopeammin ohi ja on lievempiä. Yritän vaan ajatella, että pain is weakness leaving the body, kuten Pakkotoistolla aikanaan sanottiin. Ja antautua sille prosessille, sanon itselleni että tässä on vaan kyse siitä että rasituksen jälkeen elimistö ajaa järjestelmäpäivitystä kyetäkseen vastaamaan siihen paremmin seuraavalla kerralla. Tämä vie jonkin aikaa, kuten päivitykset aina, ja se on okei. Siitä tulee tuntemuksia, ja sen on vaan hyvä merkki.
En toki ole työkykyinen tällä hetkellä, mutta ainakin elämäni on paljon hauskempaa kuin jos koko ajan pelkäisin ja kertoisin itselleni, miten hirveän heikko olen ja miten en mitenkään voi tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin lääkärintodistuksen jossa sanotaan, että minun pitää asua ökykartanossa pienen yksiön vuokralla.
Mä haluaisin lääkäriltä todistuksen, että työnteko on kidutusta, mun ihmisoikeuksien vastaista ja siksi vaaraksi mun mielenterveydelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös tasaisin väliajoin vedota "alistamiseen" ja "kiduttamiseen". Leivinpaperi loppu kaupan hyllystä, huomenna tu
Oliko se niin, että autismi ei ole psyykkinen sairaus, vaan neurologinen poikkeama aivotoiminnassa? Jos, niin hyvä autisti, et voi saada vankilasta vapautumiskorttia sillä perusteella, että koska olet autisti, olet myös psyykkisesti syyntakeeton. Toivon kovasti, että teille ei käy niin, että leivinpaperin loppuminen kaupasta ajaa teidät terveydestä sairauden rajan puolelle, jolloin leivinpaperin loppuminen tuhoaa mielen ja syöksee sairauteen. Sairaan kadehtiminen on kyllä - no, sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siksi kun töihin ei aio mennä, niin muutto halvemmalle alueelle.
Ihanko pokkana heittelet täällä tyyliin työmarkkinatuella = "töihin ei aio mennä"?
Rosa ei aio, kertoo sen itse. Hänen haaveensa on saada työkyvyttömyyseläke.
Entä sitten? Vaikuttaa elämääsi miten? On niitä pelkkiä masentuneitakin eläkkeellä etkä ole niitä täällä maalittamassa.
He eivät ole julkisesti herjaamassa kuinka heitä kidutetaan, kun kaikkiin oikkuihin ei suostuta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, lääkärillä on vuosien koulutus. Vaikea niitä asioita on kouluttamattoman ymmärtää. Ei sillanrakennuksestakaan alalle kouluttamaton välttämättä ymmärrä juuri mitään.
Ihanaa auktoriteettiin vetoamista.
Se, mitä lääkärit tietävät ihmisten psyykestä, mahtuisi sormustimeen. Lääketiede ylipäänsä on soveltavaa, ei eksaktia tiedettä, ja psykiatria on pseudotiedettä.
Tämän lisäksi varsinkin psykiatrit kirjoittavat lausuntoihin aika pitkälti sen, mitä potilas sanoo. "Potilas kokee, että...." Eikä suinkaan että "Lääketieteellisen osaamiseni perusteella katson, että potilaan täytyy saada asua kotonaan".
Minullakin on Asperger ja ollut MT-ongelmia ja kyllä ne psykiatrit nimenomaan kehottavat tekemään asioita, vaikka ahdistaisikin ja menemään ns tulta päin ja ei saa jäädä tuleen makaamaan ja mitä kaikkea minulle onkaan sanottu.
Oikeasti muutto jos mikä voi parantaa masennuksen, koska se pakottaa aivot luomaan uusia yhteyksiä. Etkä ole enää niissä ympyröissä, missä olet ollut masentuneena. Pääset aloittamaan puhtaalta pöydältä.
Masennuksesta paraneminen edellyttää, että sinusta tulee kokonaan uusi ihminen. Et voi palata siihen, joka ennen masennusta olit (tämä on lääkäreiden harha, että niin voisi tehdä. Ei voi. Taaksepäin ei pääse koskaan.) Sinusta on tultava joku ihan muu. Ja muutto auttaa siihen.
Tämän takia niin harva paranee. Ihmiset tykkää tutusta kärsimyksestä enemmän kuin muutoksesta, vaikka se johtaisi millaiseen auvoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin lääkäriltä todistuksen, että työnteko on kidutusta, mun ihmisoikeuksien vastaista ja siksi vaaraksi mun mielenterveydelle!
Alkaakohan todellisuudentajun hämärtyä? Toivottavasti ei. Hoitoon on tosi vaikea päästä, sen ymmärtävät kaikki nykyistä tilannetta ja uutisia seuraaman kykenevät. Yrittäkää tehdä jokaisesta päivästä mielekäs, vaikka asuttekin yksiössä ja saatte käydä töissä. Asianne ovat vielä hyvin. Työttömyys js asunnottomuus ovat valtava riskitekijä pudota sairastuvien joukkoon.
Taas näitä naisfetissiään toteuttavia joiden tottakai pitää päästä naisten puolelle pukuhuoneessa. Muutenkin stereotyyppisin mahdollinen transhenkilö, huonokuntoinen ja lihava vassari jolla on jaksamista räyhätä netissä ja vassarikokouksissa mutta töihin ei missään nimessä voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa auktoriteettiin vetoamista.
Se, mitä lääkärit tietävät ihmisten psyykestä, mahtuisi sormustimeen. Lääketiede ylipäänsä on soveltavaa, ei eksaktia tiedettä, ja psykiatria on pseudotiedettä.
Tämän lisäksi varsinkin psykiatrit kirjoittavat lausuntoihin aika pitkälti sen, mitä potilas sanoo. "Potilas kokee, että...." Eikä suinkaan että "Lääketieteellisen osaamiseni perusteella katson, että potilaan täytyy saada asua kotonaan".
Minullakin on Asperger ja ollut MT-ongelmia ja kyllä ne psykiatrit nimenomaan kehottavat tekemään asioita, vaikka ahdistaisikin ja menemään ns tulta päin ja ei saa jäädä tuleen makaamaan ja mitä kaikkea minulle onka
Selvä. Sairaat haluavat olla sairaita ja psykiatrit sormustimellisella osaamisellaan tekevät niinkuin potilas haluaa. Minäpä rakennan sillan rotkon yli. Kävele sinä sen yli. Minä en osaa rakentaa, mutta en ole myöskään auktoriteetti, joten siitä vaan. Onnea matkaan.
Kuvitelkaa, miten hirmuista on elää sellaisessa päänsisäisessä todellisuudessa, jossa oma mielenterveys on kiinni siitä, mitä joku muu tekee tai on tekemättä ja koska.
Aika pelottava mahtaa olla sellainen ajukoppa, kun kuka tahansa voi ajaa sinut mielipuoleksi ihan vaan sillä, että ei ole mieliksi sinulle.
Olen itsekin sairastanut vakavaa masennusta. Kyllä, minäkin syytin Kelaa ja vakuutusyhtiötä ja lääkäreitä, kun stressitasot piikkasi niiden sekoilusta ja vointi huononi ja olin itsetuhoinen sun muuta.
Jossain kohtaa sitten tajusin, että Kela ja terveydenhoitojärjestelmä ei muutu, että minun on yksinkertaisesti pakko keksiä keinot jolla saan itseni pysymään tyynenä, vaikka tapahtuisi mitä, koska kuolen ihan siihen stressiin jos en oman käden kautta.
Nykyään elän enimmäkseen sellaisessa maailmassa, missä minä voin aina ja kaikissa olosuhteissa päättää, miltä minusta tuntuu. Jos nyt ei raajoja irti revitä tms, voin ihan vaan valita olla onnellinen.
Vinkki: jos se on vaikeaa, tiivistäkää aikaa päässänne. Siis keskittykää pienempään mahdolliseen ajan hetkeen, älkää ajatelko koko elämäntilannettanne, vaan että juuri nyt tällä sekunnilla kun istun pöntöllä, olen onnellinen. Ihan vaan tämän sekunnin. Siitä se sitten lähtee, niin uskomatonta kun se onkin.
Ja jos onni tuntuu liian suurelliselta, ajatelkaa, että tunnette helpotusta. Jostain syystä se toimii melkein aina, että ajattelee helpotuksen tunnetta. "Juuri nyt, kun laitan kahvinporoja keittimeen, voin tuntea helpotusta." Tai vaikka: "Mikä ajatus tuntuisi helpotukselta nyt?"
Tallentakaan mieleenne sana "Helpotus". Se on taikasana. Kaikki lähtee tiivistämisestä ja siitä yhdestä sekunnista, jona tuntee pienen pienen siirtymän helpotuksen suuntaan.