Kuinka monta takkia on tarpeellista omistaa Suomessa?
Että olisi kohtuullinen määrä jota myös käyttäisi. Millaisia takkeja omistat ja tuleeko kaikki nämä käyttöön?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljätoista takkia. Liikun paljon säästä riippumatta. Muutamaa noista takeista käytän tosi vähän, ja olen miettinyt, pitäisikö niistä luopua.
Kävelen työmatkat, lasten kanssa ulkoilu, lenkkeily säässä kuin säässä. Sateella tarvitsen sadetta pitävän kuoritakin tai kuivalla kelillä softshell. Kesän viileisiin päiviin kangastakki. Kevyttoppis on täydellinen loppusyksyyn ja talvitakkeja myös useampi eri ilmoille. Osa myös lyhyitä, osa pitkiä ja eri värisiä. Eli kertyyhän noita. Ja käytän kaikkia säännöllisesti.
Minkä ikäinen tämmöstä kyselee ja moukat vastaa tuuleen.. 🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljätoista takkia. Liikun paljon säästä riippumatta. Muutamaa noista takeista käytän tosi vähän, ja olen miettinyt, pitäisikö niistä luopua.
Kävelen työmatkat, lasten kanssa ulkoilu, lenkkeily säässä kuin säässä. Sateella tarvitsen sadetta pitävän kuoritakin tai kuivalla kelillä softshell. Kesän viileisiin päiviin kangastakki. Kevyttoppis on täydellinen loppusyksyyn ja talvitakkeja myös useampi eri ilmoille. Osa myös lyhyitä, osa pitkiä ja eri värisiä. Eli kertyyhän noita. Ja käytän kaikkia säännöllisesti.
Helveti hyvä kun kerroit mitä tarvitsee terveisin 67 mummo. 😝😝😝😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakosta ei tarvita kuin talvitakki, yksi välikausitakki joka vettähylkivä.
Niin, tuo on minimimäärä muttei ehkä ihanteellinen. Takit tarvitsee välillä pesua ja tuuletusta. Ja erilaisiin tilaisuuksiin tarvitsee erityylisä takkeja.
Niinkö, enpä tiennytkään.
Mulla on:
Fleecetakki
Juoksutakki
Kuoritakki liikuntaan
Pitkä kuoritakki kaupungille
Ohut toppatakki
Toppatakki
Laskettelutakki
Vierailija kirjoitti:
4-5 olen tähän asti pärjännyt. Tieten välillä joutunut uusimaan.
Hyvä että tieten uusit.
Vierailija kirjoitti:
Tapatte Afrikan ja tyynenmeren ihmisiä ylikulutuksella!
Miten se on ylikulutusta? Vohan sitä vetää yhdellä takilla ja ostaa vähän väliä uutta, mutta ei se paljoa siitä eroa, että menee pidemmän aikaa useammalla takilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin heität takin pois, eli milloin tarpeeksi kulunut ja loppuunkäytetty?
Omat takit ovat vanhoja, mutta ehjiä. Ei reikiä, mutta musta kangas niissä kiiltää hihansuissa ja hupussa eli selvästi on kulunut. Mutta en malta heittää ehjiä takkeja pois. En tiedä, kiinnittääkö ulkopuoliset niihin huomiota ja miettivät millaisella takilla kuljen.Tämä minuakin kiinnostaa. Milloin takki on tarpeeksi kulunut, että luovut siitä?
Pitääpä kuuklettoo kun en ossoo vasta noin kinkkiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
paksu huppari riittää
Juu, juu kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
50
86 takkia.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin juuri....Heiii, must on tuu ullut, takki huuu ullu. Mikä avuksi.
AP
Imanko hulluja kyselet 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helveti hyvä kun kerroit mitä tarvitsee terveisin 67 mummo. 😝😝😝😝
Lapsellinen, teini-ikään jäänyt mummo :)
Riippuen tarpeista. Minulla on:
- Yksi kevyt takki kevääseen, syksyyn ja viileisiin kesäiltoihin
- Kevyempi talvitakki pienille pakkasille ja tavanomaisille talvikeleille
- Untuvatakki koville pakkasille
- Kevyt ulkoilutakki juoksulenkeille
- Lämpimämpi ulkoilutakki retkeilyyn
Vierailija kirjoitti:
2 bleiseriä, 3 kevytuntuvatakkia, kaupunkisadetakki, sadetta pitävä ulkoilutakki, keinoturkistakki, untuvatoppis, 3 urheilutakkia, 1 rento pitkä takki ja 1 hienompi, pitkä villakangastakki. Nämä käytössä. Kaapissa vielä jotain ihan hyviä vanhoja, pitäisi viedä kierrätykseen.
Huomaa kyllä, että meidän ilmasto vaatii rahallisestikin enemmän satsausta ulkovaatteisiin, kuin jossain eteläisimmissä maissa. Entäs kengät vielä!
Bleiseri ei ole takki
Noin kymmenellä pärjäisin, mutta taitaa olla lähemmäs 30.
M 60
Vaikuttaa olevan yleistä, että ihmisillä on tyyliin yksi kutakin käyttötarkoitusta varten, siis yksi paksu toppis, yksi siistimpi villakangastakki, yksi juoksutakki, yksi kuoritakki jne. Minulla on monta kutakin. En kaikkia tarvisi, mutta tykkään eri värisistä, mutta joitain myös tarvin useemman jos yksi märkä / hikinen, ei tarvi sitä ottaa reissuun mukaan haisemaan vaan voin pakata aina puhtaat mukaan eikä tarvi odotella kuivumista jne. Näin minulla on kaikkien vaatteiden laita: varavaatteita useita. Arjessa pääsee tavallaan helpommalla kun useampia mutta toisaalta tavarasta on myös vaivaa siivoamisen kannalta tai jos pitäisi muuttaa.
Jos ei bleisereitä, kylpytakkeja tai villatakkeja lasketa, vaan pelkät päällystakit, niin sanoisin, että 3 on minimi: yksi sateen- ja tuulenpitävä välikausiin, yksi kevyempi toppatakki pikkupakkasille ja yksi kovien pakkasten takki.
Sitten jos elämäntyyliin kuuluu kovin monenlaisia tilanteita, urheilua ja edustamista, niin vaatteitakin tarvitsee enemmän, mutta eihän nuo trenssit ja villakangastakit pakollisia ole.
Omiani olen talven aikana jo vähän karsinut, näyttäisi olevan 11 takkia vielä jäljellä.
Talvitakkeja kaksi, joista toinen untuva plus pari välikausitakkia.
Niin, tuo on minimimäärä muttei ehkä ihanteellinen. Takit tarvitsee välillä pesua ja tuuletusta. Ja erilaisiin tilaisuuksiin tarvitsee erityylisä takkeja.