Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: umpisuomalaiset puhuu lapsilleen englantia. Ei hyvää päivää taas.

Vierailija
12.08.2024 |

Kuinka yksinkertainen pitää ihmisen olla, että kuvittelee, että vaikka kuinka osaisi mielestään "natiivisti" englantia ja ihan että (uuu tosi tavatonta) että lukee englannin kielisiä kirjoja ja katsoo ilman tekstitystä, että olisi sama asia kuin syntyperäinen äidinkieli ja tunnekieli? Siellä mamma niin hehkuttaa, että huomasi vaan osaavansa huvin enkkua kun katseli ilman tekstejä ja alkoi puhumaan lapsilleen englantia. Lasun paikka olisi.

Tällä jos millä saadaan kielitaito sekaisin! Oi aikoja oi tapoja. Lapsiparat. 

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010572254.html

Kommentit (418)

Vierailija
401/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden mielestä keiltä täytyy puhua 0-vuotiaasta voidakseen puhua sitä lapsilleen, meinaatteko että vaikka Roman Schatz pilaisi lapsen tulevaisuuden ja kielellisen kehityksen puhumalla tälle suomea? 

Vierailija
402/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä keiltä täytyy puhua 0-vuotiaasta voidakseen puhua sitä lapsilleen, meinaatteko että vaikka Roman Schatz pilaisi lapsen tulevaisuuden ja kielellisen kehityksen puhumalla tälle suomea? 

Miksi fiksu mies kokisi edes tarvetta tehdä niin tyhmästi, kun aina parempi on puhua omaa äidinkieltään lapsille? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junteille menee yli ymmärryksen että muut osaavat kieliä ja mahdollistavat lapsilleen niiden kanssa uran. Ja samat persut vaahtoavat toisessa ketjussa kun tarjoilija puhuu englantia kun ei pitäisi Suomessa tarvita sitä osata :D

Minkä uran? Saako sillä jonkun uran ettei osaa suomessa suomea? Ja miksi kaikkien pitäisi hankkia joku "ura", eikö riitä että saisi työpaikan jolla voi elää? En ole persu, kunhan ihmettelen nykyihmisen järjenjuoksua ja ahdistavan kuuloisia unelmia lapsilleen, tässä  globaalihelvetissä.

Ps. Parempi tavallinen juntti kuin lapsilleen vierasta kieltä solkottava snobi.

No onnistuuhan "työpaikka" sossun tukien nostajana pelkällä suomenkielellä ja sitähän persuli tavoittelee. "Vapaalla" sitten haukutaan suu vaahdossa ulkomaalaisia kun eivät osaa heti täydellistä suomea. Onneksi olette hyvin pieni vähemmistö eikä tälläisiä kuulu meidän piireihin.

Vierailija
404/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet perheet on kaksikielisiä nykyään. Miten tuo eroaa siitä? Silloinkin kotona puhutaan kahta kieltä.

Eroaa siten, että tässä lapsille puhutaan kieltä joka ei ole kummankaan vanhemman äidinkieli. Perhe ei siis ole kaksikielinen vaan yksikielinen.

Yrittäkää ymmärtää että tilanne on aivan eri kuin perheessä jossa erikieliset vanhemmat puhuvat lapsille kumpikin omaa äidinkieltään.

Hohhoijakkaa. Se että sinä ja muut persut ette ole viitsineet opiskella kieliä (tai muutakaan) ei tarkoita että normaalit ihmiset eivät ole voineet.

Tässä ei ole kyse kielen opiskelusta. Vierasta kieltä voi opiskella kouluissa, kielikursseilla, itsenäisesti netistä tms. Tässä on kyse siitä että ei-natiivitasoinen vanhempi puhuu lap

Lukutaito. Edelleenkin: se, että sinä et ole halunnut opiskella ei tarkoita, että muut eivät osaisi kieliä.

Vierailija
405/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junteille menee yli ymmärryksen että muut osaavat kieliä ja mahdollistavat lapsilleen niiden kanssa uran. Ja samat persut vaahtoavat toisessa ketjussa kun tarjoilija puhuu englantia kun ei pitäisi Suomessa tarvita sitä osata :D

Minkä uran? Saako sillä jonkun uran ettei osaa suomessa suomea? Ja miksi kaikkien pitäisi hankkia joku "ura", eikö riitä että saisi työpaikan jolla voi elää? En ole persu, kunhan ihmettelen nykyihmisen järjenjuoksua ja ahdistavan kuuloisia unelmia lapsilleen, tässä  globaalihelvetissä.

Ps. Parempi tavallinen juntti kuin lapsilleen vierasta kieltä solkottava snobi.

No onnistuuhan "työpaikka" sossun tukien nostajana pelkällä suomenkielellä ja sitähän persuli tavoittelee. "Vapaalla" sitten haukutaan suu vaahdossa ulkomaalaisia kun eivät osaa heti täydel

Surullista, että sekoitat kielitaidon siihen, että ihminen puhuu lapselle muuta kieltä kuin äidinkieltäään. Kielitaidon pohja on oma äidinkieli. Sen varaan rakennetaan vieraiden kielten osaaminen. Kyse on tieteellisestä tosiasiasta. 

Vierailija
406/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuo mies on ulkovaatteissa? Weird.

Vierailija
407/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tällaisiin vanhempiin silloin tällöin törmää mediassa. Eikös se joku urheilijakin muka puhunut lapsilleen englantia peruskoulupohjalta? Nämä kielinerot eivät yleensä käsitä, miten saattavat pilata lapseltaan kielenoppimisen, kun opettavat virheellisiä tapoja ja rakenteita. Lapsi on hämmentynyt, kun vanhempien opettamat tavat eivät olekaan opettajan, siis kielen ammattilaisen, opettamia.

Vierailija
408/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttävää umpisuomalaiset, inhoan myös kantasuomaleinen ilmaisua. Hyi hitsi. Onko olemassa ympiruotsalainen, umpivenäläinen tai umpikreikkalainen, umpi amerikkalainen, umpi afrikkainen. 

Minä olen suomalainen, aina.

Vierailija
409/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia suomen kielen vihaajat notkuvat täällä suomenkielisellä palstalla? Eikö tosiaan löydy netistä mitään niillä paremmilla kielillä? 

Tätä minäkin ihmettelen. Miten alentuvatkin meidän junttimöllien pikkiriikkistä kieltä käyttämään, kun netti on täynnä niitä fiinejä kieliä paremmalle väelle. 😂 

Vierailija
410/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on muuten yksi ongelma jos miettii suomalaista perhettä puhumassa englantia kotonaan Suomessa. Ääntämys on helpostikin juuri sitä rallienglantia. Ai miksikö? Koska perhe joutuu silti käyttämään suomea suomenkielisessä ympäristössä.

Olen pois Suomesta asuessani huomannut miten vaikeaa on vaihtaa takaisin toisen kielen ääntämykseen jos kielten ääntämys poikkeaa paljon toisistaan. Kun puhun englantia arkisin suunnilleen koko ajan niin joutuessani vaihtamaan takaisin suomen kieleen, puheestani tulee helposti liudentunutta lässytystä. Tästä syystä Suomessa käydessäni moni luulee mun olevan kännissä. Suomen kieltä pitää artikuloida niin voimakkaasti ja selkeästi että se tuottaa vaikeuksia kun on ensin puhunut englantia ympäristön vaatimalla pehmeällä tavalla johon on tottunut muualla asuessaan. Tämä vieras aksentti myös tarttuu ihan huomaamatta.

Toinen vaihtoehto on puhua englantia koko ajan voimakkaalla ralliaksentilla

Minä katsoin eilen Shetlantiin sijoittuvaa rikossarjaa, nekin solkkasi kaikki rallienglantia siinä. Että on niitä enkun murteita joka lähtöön. Mutta eiköhän nyt kuitenkin olla sitä. mieltä, että suomalaisen lapsen kuuluu oppia puhumaan Suomessa ensin suomea, ja vasta toisena kielenä kasvettuaan enkkua.

Ei me olla anglosaksinen maa, meillä on oikein hyvä kieli ja täällä asuu jatkossakin suomea puhuvia suomalaisia, jos vaan pidämme itseämme arvossa, emmekä käyttäydy kuin tuo jutun pariskunta. . 

Vierailija
411/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitten saa puhua lapsilleen suomea? Saako lasten isä, joka on asunut Suomrssa vasta muutaman vuoden? Entä saanko minä, joka olen asunut Suomessa puolet elämästäni, mutta puhunut enimmäkseen suomea siitä asti kun olin 4v?

Vierailija
412/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on muuten yksi ongelma jos miettii suomalaista perhettä puhumassa englantia kotonaan Suomessa. Ääntämys on helpostikin juuri sitä rallienglantia. Ai miksikö? Koska perhe joutuu silti käyttämään suomea suomenkielisessä ympäristössä.

Olen pois Suomesta asuessani huomannut miten vaikeaa on vaihtaa takaisin toisen kielen ääntämykseen jos kielten ääntämys poikkeaa paljon toisistaan. Kun puhun englantia arkisin suunnilleen koko ajan niin joutuessani vaihtamaan takaisin suomen kieleen, puheestani tulee helposti liudentunutta lässytystä. Tästä syystä Suomessa käydessäni moni luulee mun olevan kännissä. Suomen kieltä pitää artikuloida niin voimakkaasti ja selkeästi että se tuottaa vaikeuksia kun on ensin puhunut englantia ympäristön vaatimalla pehmeällä tavalla johon on tottunut muualla asuessaan. Tämä vieras aksentti myös tarttuu ihan huomaamatta.

Toinen vaihtoehto on puhua englantia koko ajan voimakkaalla ralliaksentilla

Tämä on muuten aivan totta! Lisäksi ympäröivien ihmisten aksentit vaikuttaa ainakin omalla kohdallani. Vietin juuri pitkän aikaa ulkomailla tapahtumassa, jossa oli paljon eri maiden kansalaisia ja yhteisenä kielenä toimi englanti. Opiskelen englantia ja olen opintojen myötä oppinut ääntämään englantia suhteellisen hyvin, osaan kiinnittää huomiota myös painotukseen ym. Kuitenkin tuolla ollessa englannin ääntämykseni alkoi pikkuhiljaa huonota, ja lopulta huomasin puhuvani englantia täysin vailla intonaatiota, samanlaisella painotuksella kuin suomea... Luulen, että tähän vaikutti erilaisten aksenttien ja puhetapojen kirjo - natiivien keskellä on helpompaa pitäytyä hyvässä ääntämyksessä ja kieliopissa, mutta kun suurin osa ihmisistä puhuukin englantia, jossa on paljon pieniä kielioppivirheitä ja ääntämyksessä kuuluu kunkin äidinkieli taustalla, on ainakin minulle paljon vaikeampi puhua oikeasti hyvää englantia. Siksi myöskään japanilainen englanninkielinen koulu ei tunnu niin hyvältä pohjalta kielitaidolle.

Vierailija
413/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai äidinkielellä pystyy parhaiten ilmaisemaan kaikki kielen nyanssit. Vitsailemaan ja tuottamaan sanaleikkejä. Jos sellaisia ei halua lapsen oppivan niin informaation saa toki perille muullakin osaamallaan kielellä. 

Vierailija
414/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten saa puhua lapsilleen suomea? Saako lasten isä, joka on asunut Suomrssa vasta muutaman vuoden? Entä saanko minä, joka olen asunut Suomessa puolet elämästäni, mutta puhunut enimmäkseen suomea siitä asti kun olin 4v?

Ihan kun kyse olisi siitä, kuka saa tehdä jotain. Miksi ihminen haluaisi puhua lapselleen muuta kuin äidinkieltään tai kaikkein parhaimmin osaamaansa kieltä? Jos saksalainen muuttaa aikuisiällä Suomeen, hän tietysti puhuu lapselleen saksaa.

Vierailija
415/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun kyse olisi siitä, kuka saa tehdä jotain. Miksi ihminen haluaisi puhua lapselleen muuta kuin äidinkieltään tai kaikkein parhaimmin osaamaansa kieltä? Jos saksalainen muuttaa aikuisiällä Suomeen, hän tietysti puhuu lapselleen saksaa.

Ahaa, eli siis meidän pitäisi molempien puhua lapsille vain englantia, vaikka asutaan Suomessa?

Vierailija
416/418 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonnat ja kielikuvat eivät avaudu jos ei osaa kunnolla kieltä

Kielikukkanen:

Maastopalon sammutusta mökkisaareltaan seuraava Susanna: Hätä on ihan oikeasti todellinen ja ihmiset puhaltavat yhteen hiileen

Vierailija
417/418 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä palstaa lukiessa huomaa miettivänsä onko osalle kirjoittajista puhuttu vierasta kieltä heidän lapsuusaikanaan. Heiltä puuttuu kyky sisäistää kirjoitettua tekstiä ja tämän vuoksi sisältö ymmärretään väärin. Samalla ei tiedetä yleisiä vertauskuvia tai sanontoja. Ne tulkitaan kirjaimellisesti. Tästä seuraa jankkausta ja riitelyä jossa toistuvat samat sanat ja lauseet kerta toisensa jälkeen. Heillä ei ole kunnollista taitoa ilmaista itseään kirjallisesti tai suullisesti.

Vierailija
418/418 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hänen lapsensa asuu täällä, niin ei pilannut. Koska hänen ympärillään on suomalainen kulttuuri ja kieli. Roman ei ole ainoa jonka kautta hän oppii nämä asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme