Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksaisitteko auttaa asuntoasiassa? Olisin kiitollinen!

Vierailija
11.08.2024 |

Olen vähän hassussa tilanteessa, arvostan jos jaksat lukea ja antaa mielipiteesi!

Eli, minulla on vanha talo lähiössä joka jäi minulle erossa 10v sitten. Pakko myöntää että talossa on liikaa työtä ja monet asiat on jääneet jo vuosia tekemättä sillä en vaan yksin raskaan työn + terveysongelmien takia. Esim 3 viimeistä talvea en ole enää jaksanut tehdä lumitöitä oikeastaan ollenkaan ja se vaikeuttaa kulkua sisälle ja ulos. Naapurit valittaa yms. Rännit on tukossa, piha hoitamatta. Olen jaksanut kerran tänä kesänä leikata nurmikon. Eli talo menettää arvoaan kun en jaksa tehdä edes minimijuttuja. Olen masentunut ja minulla on fyysisiä sairauksia jotka pahenee stressistä. Ajattelin 10v sitten että saan varmasti pian uuden kumppanin joka voisi auttaa esim leikkaamalla nurmikon. Näin ei ole käynyt, en ole löytänyt ketään. Rahat ei myöskään riitä. Tässä pitäisi pian tehdä putkiremppaa yms mihin ei mulla resurssit yhtään riitä.

No, nyt kävi niin että sukulaiseni kuoli tänä kesänä ja jätti minulle kesämökkinsä! Se on hyvin vaatimaton nk piilopirtti. Olen tänä kesänä käynyt siellä useamman kerran ja ollut ensimmäistä kertaa 10 vuoteen, tai ehkä koskaan, onnellinen. Saunominen ja uiminen rentouttaa eikä siellä todella tarvitse tehdä yhtään mitään.

Olen nyt harkinnut talon myymistä jotta voisin muuttaa kerrostalokaksioon ja viettää kaiken mahdollisen vapaa-aikani mökillä. Uskoisin saavani talosta sen verran rahaa että saisin jopa uudehkon kaksion ja rahaa jäisi ehkä yli mökkiin laitettavaksi.

Nyt kuitenkin ongelmaksi on noussut lapseni. Kotona asuu kanssani 17v poika joka kieltäytyy jyrkästi edes harkitsemasta muuttoa. Ymmärrän sinänsä sillä tämä on hänen lapsuudenkoti. Olen pyytänyt sitten edes auttamaan esim lumitöissä, kieltäytyy näistäkin. Toinen lapseni asuu omillaan, hänkin haukkui minut lyttyyn kun kerroin muuttohaaveista. Olen kuulemma itsekäs enkä ajattele lasteni tunteita ollenkaan.

Myös vanhempani ja ystäväni pitävät minua hulluna kun haluan muuttaa sillä taloni on kuulemma ihana. Onhan se, mutta olen ihan lopussa. 

Ajatuksia? Mitä tekisit tilanteessani?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä odottaisin, että 17-vuotias muuttaa pois kotoa. Voisin teettää ostopalveluna  lumien aurauksen ja pari kertaa kesässä ruohonleikkurin. Ota joku ammattilainen tarkastamaan putkien kuntoa. 

Tätä ehdottaisin minäkin. Eli parin vuoden päästä sitten.

Ap:n kuvailema poika on niin pilalle passattu, ettei varmasti muuta vielä kymmenenkään vuoden päästä.

Vierailija
22/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se omilleen muuttanut lapsikaan auttanut talonpidossa kotona asuessaan? Eikö hän nytkin voisi äidin luona käydessään autella? Vai onko niin, että olet kasvattanut kaksi vässykkää?

Hän opiskelee eri paikkakunnalla. Ei ole koskaan auttanut talon töissä.

Ilmeisesti olen kasvattanut kaksi vässykkää. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä sitä mökkiäkään jaksa hoitaa, nyt on vaan uutuudenviehätys mutta se ei pitkään kestä. Myy molemmat ja osta sen verran uusi kaksio ettei sitä tarte sun elinaikana remppailla. Jätä vähän rahaa siihen että vuokraat mökin silloin kun on tarve.

Vierailija
24/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään että olen katsellut kaksiota keskustasta, työpaikkani lähistöltä. Tämä myös lyhentäisi mökkimatkaa sekä minulla olisi lyhyt matka uimaan, salille, harrastuksiin, hyvän ystävän luokse jne. Voisin käydä lähikaupassa kotimatkalla töistä Prisman sijaan joka sekin vähentäisi stressiä. Ja tietysti olisi 100 neliötä vähemmän siivottavaa.

Ap

Tietenkin muutatte. Pojan on aika aikuistua. 

Vierailija
25/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä mökkiäkään jaksa hoitaa, nyt on vaan uutuudenviehätys mutta se ei pitkään kestä. Myy molemmat ja osta sen verran uusi kaksio ettei sitä tarte sun elinaikana remppailla. Jätä vähän rahaa siihen että vuokraat mökin silloin kun on tarve.

Paikka on tosiaan hyvin vaatimaton, piha on pelkkä läntti kalliota ja metsää. Ei siinä ole mitään hoitamista. Siksi siellä onkin niin mukava olla, elämä tuntuu hetken elämisen arvoiselle eikä niin kovin musertavalle.

Ap

Vierailija
26/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin ressaa kaikki.

Vierailija
27/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikka on tosiaan hyvin vaatimaton, piha on pelkkä läntti kalliota ja metsää. Ei siinä ole mitään hoitamista. Siksi siellä onkin niin mukava olla, elämä tuntuu hetken elämisen arvoiselle eikä niin kovin musertavalle.

Ap

Tottakai, ihan samat hommat siinä pitää tehdä kuin talossakin. Puhdistaa rännit, järjestää nuohous, vahtia ettei katolle kerry liikaa lunta talvisin (pahimmillaan voi romahtaa), huolehtia lähialueen ja oman tontin puista (pahimmillaan voi kaatua talon päälle), pitää huoli että talotekniikka on huollettu ja pysyy kunnossa (kai siellä ainakin sähkö ja kaivo on), tyhjentää huusi, korjata kattoa ja mahdolliset muut vuodot... Aika kuvaavaa, jos luulet ettei mökillä tarvitse hoitaa mitään - MOT se paikka on viidessä vuodessa entinen, jos et tee mitään.

Vierailija
28/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota niin kauan, että poika täyttää 18, sen jälkeen ohjaat hänet omaa asuntoa etsimään. Sitten talo myyntiin ja alat nauttia elämästä. 

Vierailija
29/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisen lapsen tulee osallistua kotitöihin. Ymmärrän lapsen näkökulmasta, ettei haluta muuttaa tms. Vanhempi jos ei jaksa hoitaa omakotitalon puhdetöitä, joita riittää, ainoa järkevä ratkaisu on koittaa myydä talo. Jos täysikäinen sekaantuu asiaan, niin entä jos hän ostaa omakotitalon sinulta? Jos ei, niin taitaa vain kärkkyä perintöä.

Kuuntele itseäsi. Kerrostalossa asuminen on helppo vaihtoehto omakotitaloon nähden. Eikä me kukaan tästä nuorruta :)

Vierailija
30/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tottakai, ihan samat hommat siinä pitää tehdä kuin talossakin. Puhdistaa rännit, järjestää nuohous, vahtia ettei katolle kerry liikaa lunta talvisin (pahimmillaan voi romahtaa), huolehtia lähialueen ja oman tontin puista (pahimmillaan voi kaatua talon päälle), pitää huoli että talotekniikka on huollettu ja pysyy kunnossa

Samat hommat - tai ehkä jopa enemmän - mutta ne on silti mökillä eri kokoisia ja voivat hyvinkin olla eri tuntuisia. Ne eivät ehkä ahdista samalla lailla kuin kotona, jossa vielä on eron muistot jne. Ja jos ahdistaa, työ voi mökillä niin kuin kotonakin ostaa joltain palveluntuottajalta. Työn ei tarvitse ahdistaa.

itse en kumminkaan muuttaisi asuntoon, jossa lapsille ei ole yösijaa, vaikka mun lapset on jo aikuisia ja perheellisiä. Mutta monihan joutuu pakostikin muuttamaan.

Vierailija
31/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksiossa nukkuisin itse olohuoneessa eli iso makkari jäisi lapsille.

Ap

Vierailija
32/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapsesi hankkivat aikanaan itse omat asuntonsa, ja ovat itsekkäitä ajattelematta sinua.

Miksi se 17-vuotias ei tee lumitöitä, puhdista rännejä, leikkaa nurmikkoa? Varsinkin täällä maalla on aivan tavallista, että lapset osallistuvat töihin sen mitä kykenevät. Ei ole mitenkään erikoista, että pellolla traktoria ajaa se pienin alle kouluikäinen siksi, kun ei vielä pysty muihin töihin. Jotenkin käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on aivan liikaa vaadittu lähes aikuiselta, että tekisi jotain asumisensa eteen. Vain vuosi, niin hän on aikuinen ja voi vaikka ostaa sinulta sen talon - siis on on tarpeeksi tuloja.

Ensihätään voisi todellakin laittaa taloa kuntoon niin, että sitten kun myynnin aika tulee, se on arvokkaampi.

Vierailija
33/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se lapsi isälleen asumaan ja tee talolle sitä mitä haluat eli myy se.

Vierailija
34/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se lapsi kohta valmistu ammattiin (toivottavasti on mennyt edes ammattikouluun) ja siitä kohta armeijaan ja jatko-opiskelemaan? Vai aikooko se jäädä kotiin makaamaan? Tai no miksikäs ei jäisi kun mitään ei tarvitse tehdä ja palvelu pelaa.

Ehkä kannattaisi tehdä sellainen siirto, että myyt talon ja ostat kivan kaksion, josta rajaat olohuoneesta pojalle punkan paikan ja pidät itse makuuhuoneen (tietenkin...). Ymmärtää lähteä suunnittelemaan kotoa pois muuttoa heti armeijan jälkeen.

Mökillä on kiva puuhastella. Se on jotenkin aivan erilaista, kuin omakotitalon pakkotyöt. Toki mökillä pitää siistiä pihaa, tehdä polttopuita, pitää huolta ränneistä ja jätevesistä ym. Eli työtä kyllä riittää. Mutta joskus riittää, että se työ tehdään siellä "lomapaikassa". Eikä niitä rännejäkään putsata kuin juuri ennen lumien tuloa. Nuohous tilataan parin vuoden välein. Jos on kompostoiva huussi niin huussin tyhjäys muutaman vuoden välein (olettaen, että aloittaja oleskelee siellä yksin eikä edes ympäri vuoden).

Vierailija
35/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita talo myyntiin ja itse olkkarissa ja teinillä oma huone on just hyvä suunnitelma. Vaikka vanhempi oman hyvinvointinsa takia määrää muuton, ei tarvitse alkaa miksikään diktaattoriksi ja tunkea 17 vuotiasta olkkarin nurkkaan. Teini tarvitsee oman huoneen paljon enemmän kuin sinkkuvanhempi. 

Itse olen asunut 2 muksun kanssa aina olohuoneessa, lapsilla yhteinen huone tai myöhemmin molemmilla oma. En ole ikinä edes tajunnut, miksi pitäisi olla oma makuuhuone nukkumiseen erikseen. Aloittaja haluaa vähemmän työtä ja lääniä ja teinille kertoisin muuton hyvistä puolista, helposta ja vapaasta liikkumisesta jne. Toki hän voi harjoitella ruohonleikkuuta myyntiin asti, pyytää vaikka sisaruksensa avuksi jos tuntuu vaikealta ;) Kaksio voi olla ihan kiva vaihehto kun ensin harjoittelevat rakkaan lapsuudenkotinsa hoitoa.

Vierailija
36/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi lapsi voi ostaa talon itselleen jos ei halua siitä luopua. Aikuisen ihmisen pitää jo ymmärtää, ettei voi velvoittaa toista tekemään isoa työtä ja hankaloittamaan elämää siksi ettei haluaisi itse luopua jostakin. 

Vierailija
37/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun lapsesi hankkivat aikanaan itse omat asuntonsa, ja ovat itsekkäitä ajattelematta sinua.

Miksi se 17-vuotias ei tee lumitöitä, puhdista rännejä, leikkaa nurmikkoa? Varsinkin täällä maalla on aivan tavallista, että lapset osallistuvat töihin sen mitä kykenevät. Ei ole mitenkään erikoista, että pellolla traktoria ajaa se pienin alle kouluikäinen siksi, kun ei vielä pysty muihin töihin. Jotenkin käsittämätöntä, että joidenkin mielestä on aivan liikaa vaadittu lähes aikuiselta, että tekisi jotain asumisensa eteen. Vain vuosi, niin hän on aikuinen ja voi vaikka ostaa sinulta sen talon - siis on on tarpeeksi tuloja.

Ensihätään voisi todellakin laittaa taloa kuntoon niin, että sitten kun myynnin aika tulee, se on arvokkaampi.

Siis tosiaanko maalla traktoria ajaa 5-vuotiaat lapset? En ole koskaan traktorin ratissa ollut joten en väitä sinun olevan väärässä, mutta kuulostaa aika hurjalta. Vaan ehkä tämä on asioita mitä ei kaupunkilainen ymmärrä :)

Vierailija
38/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, omilla vanhemmilla oli vähän samantapainen tilanne. Asuivat omakotitalossa jota eivät vanhuuttaan jaksaneet enää ylläpitää. Itse asun kaukana, sisarukseni samalla paikkakunnalla. Sisarukseni yritti estää talon myyntiä vaikka oli siinä vaiheessa jo itse muuttanut omilleen, koska halusi käydä siellä kaveriporukan kanssa pitämässä kotibileitä piharakennuksessa. 

Äiti ei olisi millään hennonnut pahoittaa sisaruksen mieltä mutta neuvoin olemaan liikaa miettimättä sitä asiaa ja tekemään omaisuudellaan kuten parhaaksi näkee. Päätyivät sitten myymään talon ja muuttivat rivitaloon. Vain vuosi muuton jälkeen isäni kunto on niin heikko että hän ei pystyisi enää asumaan entisessä kodissa, jossa on vaikeakulkuisia paikkoja sisällä ja ulkona. Puhumattakaan talon kunnossapidosta! Jos olisivat jääneet vaiheilemaan niin nyt olisivat pakkoraossa myymässä ja joutuisivat hyväksymään minkä tahansa alihintaisenkin tarjouksen.

Sisarukseni ensin mökötti asiasta mutta on sen jälkeen alkanut aikuistua ja miettiä enemmän omaa tulevaisuuttaan ja mitä elämältään jatkossa haluaa. Hänenkin kannaltaan oli parempi ettei voinut vain jatkaa huoletonta bile-elämää.

Tee oman hyvinvointisi kannalta viisas päätös. Lapsesi pärjäävät kyllä, varsinkin jos heillä on henkisesti hyvinvoiva äiti.

Vierailija
39/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en laittaisi 17-vuotiasta valitsemaan, tekeekö talon töitä vai muuttaako. Hän on vielä niin nuori, ettei tajua sellaista päätöstä ja eikä se sitäpaitsi hänen talonsa ole. Talo on sinun, sinä teet päätökset sen suhteen.

tilaa nyt ensimmäisenä joku huoltofirma hoitamaan nuo rännit yms huoltotyöt. Sitten mietit asioita kaikessa rauhassa. Paremmin saat talon kaupaksi kun asiat on kunnossa. On hyvä pointti, että mökkielämä rauhoittaa ja rentouttaa, mutta ei sekään ikuisesti huoltovapaa ole.

Onneksi tämä on täysin vitsillä kirjoitettu. Harmi kun kaikki eivät ymmärrä näitä vitsejä. :D meni itsellä myös kahvit väärään kurkkuun kun luin tätä kommenttia, kunnes hokasin, että Eihän tämä ole tosissaan kirjoitettu. 

Vierailija
40/48 |
11.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Ap ennemmin kolmio, ovat suurin piirtein saman hintaisia kaksioiden kanssa ja molemmat, sinä ja lapsi, saatte omat makkarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän